Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

bugs

bugs

12-03-2012 om 14:54

Hoelang programma droger?

Ik zet vaak mijn droger aan als ik ga slapen. Nu kwam ik er al een paar keer achter, dat het gebruikelijke programma (kastdroog op mijn machine) er heel lang over doet. 's Avonds aangezet en 's nachts om 3 uur nog bezig. Zet ik het op een korter programma, dan duurt het nog heel lang en wordt het niet geheel droog.

Weten jullie wat de gemiddelde tijd is van een droogprogramma voor bijvoorbeeld alleen handdoeken? Of is het tijd voor een nieuwe machine....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja hoe laat ga je dan naar bed?

hier is hij wel binnen een uur klaar (1 volle wasmand wit katoen met ook handdoeken) schat ik zo grofweg in, het ding is 7 jaar oud trouwens.

Vic

Vic

12-03-2012 om 15:47

Klinkt als

Volgens mij moet je condensor schoongemaakt worden. Dan droogt je droger een stuk minder of helemaal niet.
Off-topic. Ik durf mijn droger niet 's nachts aan te zetten als ik slaap. Veel branden in woningen worden nl veroorzaakt door wasdrogers.

bugs

bugs

12-03-2012 om 15:50

22.30 uur...

Ik ben om 22.30 uur naar bed gegaan, en om 3 uur was het nog niet klaar. Dus al ruim 4,5 uur. En als ik zo terugdenk, dan is het zeker 4 a 5 uur dat ie staat te draaien. Ongeacht of de trommel helemaal vol zit of niet.
Heeft dit dan ook te maken met de condensor? Machine is ruim 10 jaar oud. Toch maar een monteur erbij halen?

Tango

Tango

12-03-2012 om 15:52

Dacht ik ook meteen aan

Condensor schoonmaken is hier ook meestal de oorzaak van veel langer over het programma doen.
Droger staat hier overigens ook nooit aan als we slapen, maar dat heeft ook te maken met dat wij in de kamer slapen waar de droger staat (in het verwarmingsketelhok dan wel die aan de kamer grenst), maar het idee dat er brand door veroorzaakt kan worden speelt daarin ook zeker mee.

Welk onderdeel is dat

wat bedoelen jullie met condensator ?

aha volgens de plaatjes van google is het dat metalen ding wat je met enig geweld eruit moet trekken, verborgen achter een klep die je dan met geen mogelijkheid meer normaal dicht kan krijgen omdat er 1 of ander kapje scheef is geworden.

Vic

Vic

12-03-2012 om 16:45

Geen monteur

Een monteur is niet nodig. Ik weet bijna zeker dat het probleem verholpen is als je je condensor (=warmtewisselaar) schoon maakt. Ook kan het schelen als je alle filters goed schoonmaakt en desnoods afspoelt. Ik kwam er dus ooit achter dat het filter bij de vulopening helemaal was 'dichtgeslibt'. De pluizen haalde ik altijd wel weg, maar door de jaren heen was ook het 'gaas' helemaal vol gaan zitten met stof. Toen bleef mijn was ook nat.
Overigens heb ik ook wel eens een echt kapotte wasdroger gehad. Die deed toen helemaal niets meer en werd ook niet meer warm. Als hij vuil is, doet hij het nog wel maar dan veel langzamer.

Kim Groothof

Kim Groothof

12-03-2012 om 19:01

Condensor!

Een paar jaar geleden verbaasde ik mij er ook over dat mijn droger nog niet klaar was. Was gewoon overdag. Ik liep er naar toe en rook een brandlucht.. net op tijd erbij dus!
Dat bleek inderdaad ook door de condensor te komen, een onderdeel van een tientje. Die had kortsluiting gemaakt door stof achterin de droger, waar je pas bij kunt als je de achterplaat er af hebt. Hij draait nu weer als vanouds.
Maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt de droger 's nachts aan te zetten..

sinas

sinas

12-03-2012 om 20:42

Nee

dat durf ik ook niet meer. droger alleen nog maar overdag!

Merel

Merel

12-03-2012 om 23:14

Jawel hoor

Oh ik draai hem wel 's nachts of overdag, maar liever weer niet als ik weg ben. Boven de droger aan het plafond heb ik wel voor de zekerheid een brandmelder hangen. (sowieso heb ik die in ieder vertrek hangen) dus ik neem aan dat ik die wel hoor als er brand is.

bugs

bugs

13-03-2012 om 09:51

Condensor

Bedankt voor de tip van de condensor; ga het meteen schoonmaken.
Naar aanleiding van jullie berichtjes ga ik ook niet meer de droger 's nachts aanlaten; had er helemaal nooit aan gedacht.

Brianna F

Brianna F

13-03-2012 om 16:17

Nooit

Ik zet de droger alleen aan als ik thuis ben en zodra hij klaar is haal ik meteen alles eruit en vouw het op. Dan hoef ik nl. niet te strijken. Mijn droger is 22 jaar oud en doet anderhalf tot 2 uur over een lading.

bugs

bugs

13-03-2012 om 20:21

Hoe eruit halen?

Ik wil dus de condensor schoonmaken, maar HELP, hoe krijg ik dat eruit? Ik heb een Miele.

Vic

Vic

13-03-2012 om 20:50

Googelen

Je kunt nagenoeg alle gebruiksaanwijzingen googelen, dus gewoon op typenummer zoeken. Of misschien heb je het boekje nog.
Ik vermoed dat de condensor gewoon vooraan aan de onderkant van de droger achter een luikje zit. Soms is het even pielen om uit te vinden hoe het luikje open gaat.

liora

liora

14-03-2012 om 07:43

Ik zet de droger wel 's nachts aan.. Ik heb een lampje dat gaat knipperen als ik de condensator moet schoonmaken. Als dat knippert, ong eens per zes weken, doe ik dat braaf.

Is er echt een risico dat dat ding zomaar in brand vliegt??

Liora

Rosase

Rosase

14-03-2012 om 09:04

Liora

ja!

Liora

"De droger staat met stip op de eerste plaats van elektrische apparaten die brand kunnen veroorzaken. Dat komt omdat hete lucht en stof een 'ideale' combinatie vormen.

Maak het filter van de wasdroger na iedere wasbeurt (maximaal na drie wasbeurten) stofvrij.
Maak de luchtafvoerslang van uw droger ook één keer per jaar stofvrij. Door een verstopte slang raakt de droger oververhit en kan brand ontstaan.
Een wasdroger moet eens in de vijf jaar van binnen grondig worden schoongemaakt door een vakman.
Laat de wasdroger liever niet draaien als u niet thuis bent.
bron: http://www.veiligheid.nl/brand/huishoudelijke-apparaten

Ik laat hem nooit draaien als we slapen of als een vd kinderen allen thuis is.

Fiorucci

Fiorucci

14-03-2012 om 12:35

Liora

Ja, dat risico bestaat, ik maak het filter dus na elke droogbeurt schoon. Mijn zus was gelukkig thuis toen dat ding op zolder in de fik vloog, maar zelfs toen had ze al flinke schade. Ik draai alleen de droger als ik thuis ben, en ook niet 's nachts.

Vic

Vic

17-03-2012 om 13:17

Bugs

Is het gelukt met de droger?

bugs

bugs

18-03-2012 om 22:50

Vic

Ik heb de condensator schoon gemaakt, maar die was niet echt vies. Toch maar gespoeld met warm water en weer terug geplaatst. Daarna was in droger gedaan op hetzelfde programma waar die eerst 4 uur over deed, en....nu klaar in 2 uur!
Ga het morgen nog een keer proberen

Bedankt!!!!

Tink

Tink

18-03-2012 om 23:32

Lampje

Bij mijn droger gaat de laatste tijd elke keer na een droogbeurt het lampje branden dat aangeeft dat ik de filters en/of condensor schoon moet maken. Maar die condensor ís schoon, ik doe dat met grote regelmaat. En de filters na elke droogbeurt, ook die 2 kleine filters aan de onderkant van de opening.
Het is een nog vrij nieuwe Miele, in de winkel vertelden ze ons dat er behalve die filters en condensor nergens meer stof kon ophopen. In mijn oude droger zat ergens achterin bv. een soort ventilatortje, ook dat zat dan vol droog aangekoekt stof. Maar dat kan dus nu helemaal niet meer. De achterkant van deze is ook dicht, je kunt nergens bij om dingen schoon te maken zeg maar.
Ik heb dus geen idee waar het aan ligt dat dat lampje steeds aan is. Misschien moet ik de filters eens met water schoonmaken?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.