Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoelang bewaar je papieren?

Gisteren mijn administratie bijgewerkt en ook wat papieren weggegooid, maar veel bewaar ik. Hoelang bewaren jullie papieren?

Belastingpapieren?
Kinderopvangbelastingpapieren? Tot wanneer mag belasting terugvorderen omdat ik teveel zou hebben gekregen?
Bonnen grote/dure aankopen?
Rekeningen van onderhoud auto?
Jaarrekeningen van energie bedrijven?
Rekeningen gemeente belasting? (Staat woz waarde op)
Rekeningen waterschapsheffing?
Papieren pensioen (stop ik ieder jaar braaf in map, maar ik moet nog 30 jaar!)

Bankafschriften heb ik digitaal. En als ik nieuwe polisvoorwaarden en een nieuw polishouders heb, gooi ik het oude altijd braaf weg.

Tries

Tries

30-08-2015 om 10:50

hier

- Belasting: 5 jaar voor particulier, 7 jaar voor zakelijk. Particulier mogen ze tot 5 jaar terugvorderen.
- dure aankopen: zolang de aankoop bij mij in huis verblijft
- rekeningen auto: toch ook wel zolang de auto in mijn bezit is
- rekening energiebedrijf heb ik digitaal
- gemeentelijke belastingen bewaar ik denk ik ook gewoon 5 jaar
- waterschapsheffing ook 5 jaar
- pensioen bewaar ik ook, maar zal misschien achterin eens een stapeltje verwijderen.
- bankafschriften digitaal

Ik heb een map A/M, N-Z, een belastingmap en een ziektekostenmap. Als de map te vol zou raken ga ik er in vogelvlucht doorheen om te kijken wat weg kan. Voorlopig heb ik er nog wel genoeg aan.

Tries

Tries

30-08-2015 om 10:51

oh en

polisvoorwaarden idd gewoon omruilen.

+ Brunette +

+ Brunette +

30-08-2015 om 22:29

Dure aankopen 2 jaar.

Oftewel de wettelijke garantietermijn. Bij echt hele dure aankopen zoals een nieuwe keuken of een auto zou je de papieren langer kunnen bewaren. Ook van duur kinderspeelgoed waarvan je denkt dat je die ooit op Marktplaats gaat zetten, zou je de bon kunnen bewaren. In dat geval bewaar ik vaak ook de verpakking.

Tries

Tries

30-08-2015 om 22:33

let dan

wel op dat bij bv. een bank je zomaar 5-10 jaar garantie kan hebben. Zonde als je de bon dan na 2 jaar hebt weggegooid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.