Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

carly

carly

12-11-2011 om 13:07

Hoe zullen we pakjesavond vieren?

Onze kinderen van 9, 11 en 13 geloven niet meer in sinterklaas. We zullen pakjesavond dus anders moeten vieren. Vorig jaar hadden we een soort ganzenbordspel met opdrachtjes en dat was leuk. Dit jaar komen opa en oma ook en daarom gaan we morgen lootjes trekken. Een echte surprise is niet verplicht, een gedicht en leuk inpakken wel. Maar hoe kunnen we de avond leuk laten verlopen zonder dat het alleen maar uitpakken wordt. De spanning van andere jaren is er dit jaar niet. Voor het dobbelspel zijn ze nog te jong, maar wat dan? Wie heeft een leuk idee? En iets wat opa en oma ook nog een beetje kunnen waarderen. Het spel van vorig jaar willen we niet weer doen (dit zouden opa en oma ook niet zo leuk vinden).
Graag tips!!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

12-11-2011 om 13:50

Ook niet te jong voor dobbelspel

Hier vorig jaar met twee jongens van 8 (en nog 2 jonge pubers) gedobbeld. Wat ik wel gedaan had, was de regels zo vastgesteld dat iedereen aan het eind twee cadeautjes had. Zeker de helft van de cadeaus waren geschikt voor kinderen, terwijl er maar 4 kinderen waren op 8 volwssenen.

Voor het dobbelen kregen de kinderen ook gewone cadeaus. Want ik vond ze wel te jong om alleen maar te dobbelen.

Chippie

Chippie

12-11-2011 om 19:19

Wij hadden een ander dobbelspel...

Als je zes gooit mag je een cadeautje voor je zelf pakken en uitpakken
Als je vijf gooit moet je een liedje zingen
Als je vier gooit mag je een cadeautje uitpakken (maar niet pakken)
Als je drie gooit mag je een cadeautje voor een ander pakken (maar die mag het nog niet uitpakken)
Als je twee gooit moet je de pietenmuts op
Etc....

Hoezo vinden opa en oma een tweede keer het ganzenbordspel niet leuk? Traditie is toch ook leuk?

H

Maylise

Maylise

12-11-2011 om 21:13

Gewoon

Ondanks dit jaar geen gelovige kinderen was het verzoek van de kinderen om het gewoon te vieren met cadeautjes, surprises en vooral gedichten. Ik heb uit Nederland pepernoten, kruidnoten en chocolade letters laten meenemen door iemand dus niks staat de pret nog in de weg.
Ganzebord spel is trouwens ook leuk en er is toch niks op tegen om elk jaar hetzelfde te doen?
Ik mag nooit wat nieuws verzinnen. Nou ja, er mag wel wat nieuws bijkomen maar oude tradities mogen niet weg. Dat levert alleen maar protesten op.

carly

carly

13-11-2011 om 08:09

Nog meer?

Bedankt voor de reacties! Meer tips blijven welkom. Het dobbelspel valt echt af. Kinderen willen het niet. Ze hebben niet veel cadeauwensen, dus willen echt liever iets voor zichzelf dan een cadeautje wat ook voor opa zou kunnen zjn. Ik doe zelf ieder jaar het dobbelspel met collega's en dan gaat het vnl om de lol dan om het cadeau. Zeker jongste is dan nog echt een jonkie, want bij hem gaat het nog wel om de cadeaus.
Het spel van vorig jaar was erg leuk(had ik besteld via internet) met luisteroefeningen, beweegdingen etc. Ik kan natuurlijk zelf een ander spel maken of toch een dobbelsteen met een bepaalde betekenis aan de getallen. Maar ik hoop eigenlijk op de ultieme tip hier!

Raadsels oplossen en speuren

Een gedicht met aanwijzingen erin waar een pakje te vinden is in huis .. dwz dat je samen het raadsel moet oplossen? Niet elk pakje zo laten zoeken maar op elke plek die je in het gedicht noemt voor allemaal een pakje.

Het sinterklaasspel!

Superleuk, doen wij al jaren met de familie (totaal 14 man).

De regels zijn vrij simpel; iedereen koopt drie kadootjes, 1 leuke - dat kan van alles zijn van kaarsen, idd een deel van een staatslot, iets grappigs - 1 lekkere (snoep of zeep of zo) en 1 gekke/stomme - iets ouds wat je nog thuis hebt of op zolder, iets geks dat je in een feestwinkel koopt (snorrensetje) enfin...
Meestal doen we tussen de 5 en 10 euro per kadootje.

Alle kadootjes liggen ingepakt op tafel, en dan gaat er gedobbeld worden. Bij bv een 6 (of als dat te lang duurt; bij een even cijfer) mag je 1 kadootje pakken en dat vervolgens aan iemand anders geven tot iedereen 3 kadootjes heeft.
Daarna ga je weer verder dobbelen en trek je kaartjes met teksten als 'alle mannen schuiven 1 plek naar links', 'iedereen gaat op leeftijdvolgorde zitten', 'geef je stomste kado 1 plek naar links' 'pak het leukste kado van je linkerbuurman'. Kortom; iedereen is bezig om leuke kado's te verzamelen maar kan die ook zo weer kwijt zijn. Heel veel pret gegarandeerd.

Zet wel een vaste tijd met een kookwekker (bijv anderhalf uur); als die afgaat ga je naar huis met de kadootjes die je op dat moment hebt (al wordt er bij ons altijd veel geruild of alsnog weggegeven).

Veel plezier!

Inbreker

Inbreker

14-11-2011 om 09:41

Wii

Ik zit al een tijdje met het volgende, en ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik mijn `probleem` hier in dit draadje gooi. Anders gewoon zeggen want dan start ik een nieuw draadje

Wij hebben drie kinderen en normaal hebben wij met pakjesavond twee a drie zakken met cadeautjes. Omdat ons huis inmiddels vol staat met speelgoed, hebben we bedacht dat we er niemand een lol mee doen als we er nog een lading bij krijgen. Want waar laten we het. Vandaar dat we een wii hebben aangeschaft voor Sinterklaas. Dat leek ons een leuke investering, ook voor de lange termijn. Maar het is denk ik niet handig om dat ding in de zak te doen, om dan vervolgens nog aan te moeten sluiten. Hoeveel werk is het om dat ding speelklaar te krijgen? Volgens mij is het leuker als dat ding al klaar staat, maar ja, hoe regel je dat. Zijn er hier misschien mensen met leuke ideeen? Of is zo`n wii heel simpel aan te sluiten? Ik moet trouwens ook nog even kijken naar wat we nou precies hebben gekocht, het zit in een doos ter waarde van 150 euro. Ik ben bang dat we nog wel het een en ander moeten aanschaffen, helemaal als ze met z`n drieën willen spelen.

Mare, dat spel van jou klinkt erg leuk trouwens! In het algemeen Carly, denk ik dat het leuk is om een soort dobbelspel of speurtocht in te zetten, om de avond wat te rekken. Op zijn minst dat iedereen moet wachten op elkaar met het uitpakken van de cadeautjes.

Chippie

Chippie

14-11-2011 om 14:58

Wij...

Wij hebben de Wii uitgepakt en hem speelklaar gemaakt (er moet zo'n dingetje onder de tv worden geplakt, instellen en weet ik veel wat nog meer). Daarna de basisdingen weer in de doos gepakt en de doos mooi ingepakt. Met Sinterklaas was het aansluiten dus zo gebeurd, wel zo leuk inderdaad!

Leuke spelletjes: Mario Kart is hier nog steeds de topper!

Chippie

Chippie

14-11-2011 om 15:01

Inbreker

Bovenstaande posting is dus voor jou bedoelt. Trouwens ondanks een groot cadeau vind ik 5 december met maar 1 cadeau niet echt geslaagd. Ik zou dus wel zorgen voor chocoladeletters, knutselspullen, pyjama's etc om toch nog een beetje volle zak te krijgen.

Tip: zorg dat je een Wii koopt met twee controllers maar bv ook een extra stuurtje als je Mario Kart koopt. En zorg dat controllers opgeladen zijn (je hebt een speciale oplader voor de Wii: ideaal!)

Inbreker

Inbreker

14-11-2011 om 15:25

Dank

Bedankt voor jullie berichtjes, fijn.

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe we dat nou precies gaan doen. Tja, aan de ene kant hoort die wii natuurlijk gewoon in de doos te zitten en dan in de zak. Maar dan moet je heel dat ding nog aansluiten enzo, dan lijkt het mij zolang duren voordat ze ermee kunnen spelen. En jullie weten toch, kinderen & geduld gaan niet samen
Ik had namelijk het plan om er een Sinterklaas/Wii avondje van te maken.

Daarom ook mijn vraag hoelang het ongeveer duurt voordat je zo`n wii speelklaar hebt staan?

Ik heb zelf ook al wel bedacht dat het misschien wel een enorme teleurstelling zal zijn als ze (ondanks dat het een duur en groot cadeau is) maar één cadeau krijgen. Dus ook daar ben ik nog niet helemaal uit. Toch maar wat aanvullen met allerlei kleine en/of nuttige dingen, dat is geen gek idee.

Overigens vind ik het zoeken aan de hand van foto`s ook erg leuk, owww ik ben gewoon slecht in keuzes maken...

Wat ook meespeelt is dat we nog niet hebben besloten wanneer we het gaan vieren, in het weekend voor 5 december of op 5 december zelf. Dat maakt natuurlijk ook nogal wat uit. Zelf neig ik het meest naar in het weekend vieren, maar Inbrekerman wil het liefst gewoon op 5 december omdat het op 5 december hoort. Wie weet belanden we hiermee nog in de rubriek Relaties

Volgens mij hebben we een Wii gekocht met het spelletje Mario Kart, dus dat is mooi! Ik weet het alleen niet precies, want de doos staat ergens anders (veilig).

We hebben nog even om de puntjes op de i te zetten, ik ben nu al zo benieuwd naar hun reacties op de Wii. En inmiddels ben ik zelf ook best nieuwsgierig geworden naar dat ding.

Carly, nogmaals mijn excuus voor het inbreken...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.