Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

merel

merel

27-06-2012 om 18:13

Hoe zagen de kassa's van vroeger van albert heijn eruit?

Hoe zagen de kassa's van vroeger van Albert Heijn eruit? En dan bedoel ik zo ergens rond 1984 ofzo? Ik heb namelijk iets anders in mijn hoofd dan dat ik zie als ik google (en ik weet dat ze toen nog kassa's gebruikten die niet digitaal was, want een vriendin van mij, die ik pas in 1984 heb leren kennen werkte bij de AH aan de kassa en was heel snel als kassiere.
Ik heb dit gevonden, wat het dichtste bij komt, maar volgens mij had zo'n ah kassa andere knoppen: https://www.nationalebeeldbank.nl/shop/products/66635-kassa

weten jullie het, of zoek ik gewoon niet goed?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Margriet*

Margriet*

27-06-2012 om 18:52

Volgens mij is dat te oud

Jaren 80 was het wel electronisch toch?
Zoiets? http://link.marktplaats.nl/566048440

Flora B

Flora B

27-06-2012 om 19:15

Heel goed margriet...

Ik heb in 1985 als werkstudent in een supermarkt gewerkt, was wel de Edah, maar zoveel verschil zal er niet in zitten. Toen ik je link bekeek, was het bijna dezelfde kassa als waar ik mijn werk op deed ( en alle prijzen uit het hoofd moest kennen)

merel

merel

27-06-2012 om 19:45

Echt?

Echt? Tja eigenlijk wel logisch dat het toen al wel elektronisch moest zijn, zou de kassa die ik vond van daarvoor zijn? Toen ik nog met mijn moeder mee naar de AH ging (en spaarde voor de stripjes van de toverlantaarn?) ik kan me dat geluid volgens mij nog wel herinneren van die kassa's of mijn geheugen is (nu al) alles door de war aan het gooien

Mijn vriendin kende inderdaad alle prijzen uit haar hoofd (terwijl ik toen nog niet eens wist wat een pak melk kostte

Jawel, zoiets was het

Althans, ook ik werkte bij een Edah, maar dat was inderdaad zo'n soort kassa. Prijzen uit je hoofd leren was nog tot daar aan toe, maar de week erna de aanbiedingen van de week ervoor weer vergeten, dát was lastig! Bij onze emballage stond trouwens nog zo'n mechanisch geval, dat je de prijs op drie rijen moest intikken en moest slingeren en dan met zo'n typmachineping... Die was toentertijd al antiek.

Ja die van margriet is het

Ik werkte ook bij de Edah, vanaf m'n 16e dus eh, vanaf 1982, vrijdagmiddag/avond en zaterdag.

Alle prijzen kende ik inderdaad, ik ging meestal op donderdag even de aanbiedingenlijst halen zodat ik ze vrijdag al wist. Ik kwam vrijdag om 16.00 uur en dan was het altijd al heel druk, dan was het prettig dat ik de prijzen al wist.

Alle boodschappen (echt alle, ook kratten bier) moesten op zo'n uitschuifplankje en aan het eind van de dag had je spierpijn van alles van het plankje in de tweede kar te leggen. Glazen literflessen 3ES (bestaat dat nog). Volgens mij hebben ze het tegenwoordig een stuk makkelijker achter de kassa.

toto1

toto1

28-06-2012 om 16:52

Bij blokker...

...werkte ik vroeger ook op dezelfde kassa als die van Margriet, daar heb ik van 1990 tot 1993 gewerkt ongeveer.

Ja precies savon

Dat uitschuifplankje, en jij als caissière je rug maar verdraaien om die tweede kar in te pakken. Ik heb er ook achter de vleeswaren gestaan en dat beviel toch een stuk beter!

Merel- 1974

de kassa die jij laat zien is een oudje,ik heb er nog op gewerkt in de jaren 70.
ik was 14 ,werkte op zaterdag in de zaak ( een vivo)van mijn ouders op deze kassa.
en ik hoefde niet alle prijzen te kennen,alles werd voordat het de winkel inging geprijsd met een prijstang.
Wel hingen er lijstejes bij de kassa waar ik de prijzen op kon zoeken van kratjes bier,flessen limonade ,diepvriesproducten ect.

Overigens

in die tijd zat je niet op een stoel aan de kassa, je stond achter de kassa .

Nee

ik zat wel een op stoel, een houten, volgens mij wel met wieltjes maar dat weet ik niet zeker meer. Dat zou nou toch nooit meer mogen volgens mij.

De artikelen waren wel geprijsd, maar dat was toch geen doen met die volle karren. Aan het eind van de dag kon je zien hoeveel klanten je geholpen had, ik kreeg als weekendhulp altijd kassa 1 (de drukste) en meestal had ik zo rond de 450 klanten per dag. En alleen maar volle karren, blijkbaar ging met toen niet voor één boodschap op zaterdag.

Ik was niet geschikt geweest voor de vleeswaren hoor Genista, mijn irritatiegrens ligt (en lag toen ook al) niet zo hoog. Heel de dag op 6 m2 met 3 anderen had ik nooit getrokken.

Stoel in klein edahtje

Ik zat inderdaad ook achter de kassa op zo'n stoel met wieltjes. In mijn laatste weken kwam daar net de eerste kassa met lopende band, weet ik nog (alleen aanvoer, dat in die kar zetten moest je nog steeds zelf doen). Tjo, nu ik eraan terugdenk, zie ik nog die files op vrijdagavond voor me, tien van die heel volle karren die stonden te wachten en voordat je de eerste kar leeg had, sloot de volgende alweer aan.
Savon, gelukkig hadden wij een tamelijk klein Edahtje. Wij waren met z'n twee op die vleeswarenafdeling en in pauzes stond je dus gewoon alleen (of als de voorraad moest worden nagekeken of iets dergelijks). Ik heb daar geen last gehad van claustrofobie

Merel

Merel

29-06-2012 om 11:14

Grappig

Oh okee, dus die kassa komt ergens uit 1974. Wat een vooruitgang dan zeg, al die jaren. Kan me inderdaad nog wel ineens de invoer van die scan-kassa's herinneren, maar veel ben ik ook alweer kwijt. Die gewone dingen, die zo niet-bijzonder zijn (denk je) zijn gewoon weg uit mijn geheugen lijkt het soms wel.

Margriet*

Margriet*

29-06-2012 om 23:41

Goed geheugen

Ben van eind jargon 60. Ik heb nooit achter de kassa gezeten, maar ikA zie Me nog wel lopen in de AH zinde jaren 70 en 80. Jaren 80 is van de electonica. Elektronische rekenmachines, typemachines e.d.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.