Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tirza G.

Tirza G.

03-01-2012 om 17:52

Hoe werkt een stomerij?

Hoe gaat dat eigenlijk in z'n werk, kleding stomen? Ik overweeg een heel duur, kwetsbaar, synthetisch ding te laten stomen maar kan absoluut geen inschatting maken of dat gaat lukken. Nou kan ik wel bij een stomerij vragen of het kan, maar die zeggen vast ja
Ik zou zo graag weten met wat voor stoffen ze werken, met wat voor temperaturen, wordt er echt 'gestoomd' of komt er water aan te pas - enzovoort.

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

03-01-2012 om 19:04

Weinig water

en vooral veel oplosmiddelen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stomerij

Tirza G.

Tirza G.

03-01-2012 om 20:13

Ooooo

Dat had ik zelf natuurlijk ook kunnen bekijken Mmmmmmm. Nog niet veel wijzer geworden. Hetgeen ik wil reinigen, is niet vies van vlekken, maar van geuren. Het is synthetisch materiaal, wat flink geverfd is. Ik heb het wel eens koud op de hand gewassen in een badkuip en toen gaf het lichtjes af. Maar dat lukt me niet in de winter, omdat het zeik- en zeiknat wordt, niet gecentrifugeerd/uitgewrongen mag worden en liggend-in-vorm moet drogen. En dan elk kwartier opschudden, zodat het op elkaar liggen van de lagen stof niet leidt tot verkleuringen in eventuele naden. Heel bewerkelijk dus, maar dat is nog daar aan toe. Jammergenoeg lukt me dat in de winter niet, omdat ik het dan simpelweg niet droog krijg

Tirza

Toke

Toke

03-01-2012 om 20:54

Niet naar de stomerij

Iets wat zo gevoelig is zou ik niet naar een stomerij brengen. Ik zou er niet op durven te vertrouwen dat het mooi blijft (ken ook twee verhalen van door stomerij verknalde trouwjurk).
Wat ik wel zou doen: wachten op de vrieskou en dan een ochtendje als het droog maar koud is, buiten hangen. Kan het uitwaaien zonder dat het kletsnat wordt. Daarmee red je het misschien tot maart, april? Kun je het dan weer zelf op de hand wassen.

mix

mix

03-01-2012 om 22:07

En wat als

je febreze gebruikt? de spray die luchtjes neutraliseert? Ik gebruik het altijd bij schoenen of een kledingstuk dat nog 1 dagje mee kan? Je zou het op een klein stukje uit kunnen proberen? Nat wordt het er in elk geval niet heel erg van. En dan bv op een hangertje voor een (half) open raam?

Ely

Ely

03-01-2012 om 22:13

Zelf 'stomen': als je doucht of in bad gaat en de badkamer flink dampig zal worden in de badkamer hangen?
Of in het vriesvak? Hoef je niet op de winter te wachten ?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.

Tirza G.

03-01-2012 om 23:38

Mmmmm

Febreze ga ik proberen, dank. Ik heb nog wel ergens een probeerstukje.
Zelf meedampen in de badkamer: een poging waard. Ik geloof niet dat mijn vriesvak groot genoeg is, maar ook dat is uit te vinden.
Verpest door de stomerij: dat wil ik dus horen Want dan weet ik dat dat kán En weet je ook wat er verpest was? Waren ze gekrompen, de gaten er in gevallen, verkleurd - of wat?

Tirza

Toke

Toke

03-01-2012 om 23:47

Verpest

Bij de een was de onderrok aan flarden gescheurd, bij de ander was de kleur veranderd van heel zacht roomwit naar een grauwgrijs kleurtje. Echt heel verdrietig. Alsof er een zwarte sok was 'meegewassen'.
Dus nee, daarvan heb ik geleerd dat er niets naar de stomerij gaat als ik niet zeker weet dat het te vervangen is of als het qua stoffen en structuur zo'n complex geheel is dat ik niet zou weten hoe je dat goed moet houden. En natuurlijk gaat het altijd om kleding waar je aan gehecht bent. Want anders had je zo'n complex kledingstuk nooit gekocht natuurlijk.
Wat is dat dan voor een structuur, dat je het elke vijftien minuten moet opschudden? Gewoon nieuwsgierigheid hoor, ik heb geen specifieke adviezen per stofje of zo.

Toke

Toke

03-01-2012 om 23:53

Febreze

vind ik zo ongelooflijk smerig ruiken. Veel te sterk. Alsof je er een hele fles wasverzachter op hebt losgelaten. Maar ja, stel nou dat je dat een lekker luchtje vindt, dan ben je mooi je nare geurtje kwijt. Dat wel.

Brianna F

Brianna F

04-01-2012 om 08:16

Verknald

Ik had een quilt naar de stomerij gebracht omdat deze niet in de wasmachine paste, anders had ik het zelf gedaan. Ik kreeg 'm zeker 6 tinten lichter terug. Al die mooie sprekende kleuren waren vervaagd. Dan kun je wel een schadevergoeding krijgen, maar daar heb je die mooie quilt niet mee terug.

Tirza G.

Tirza G.

04-01-2012 om 12:37

Mmmmm

Dat klinkt allemaal niet zo positief. Verkleuren wil ik natuurlijk niet, krimpen en scheuren ook niet. En ik heb dan het idee dat ik het wel bij de stomerij kan vragen, maar ja, daar zeggen ze natuurlijk dat het kan. Ik ga denk ik toch zelf maar wat proberen met luchten en Febreze
Toke: je moet een beetje denken richting kostuums, vele lagen stof.

Tirza

Tijgeroog

Tijgeroog

04-01-2012 om 13:31

Tirza

Kun je het niet net als in de zomer wassen, maar dan in de badkamer laten drogen, op de grond op een handdoek ofzo. Verwarming flink opstoken.

ishtar

ishtar

04-01-2012 om 13:59

Of af en toe

met de föhn (lage stand) erover/erdoor blazen?

Margriet*

Margriet*

04-01-2012 om 16:20

Tirza

is het een bruidsjurk DD.
Ik zou denk ik overleg plegen met de stomerij. En eentje uitzoeken die goed bekend staat! Ik heb wel goede ervaringen bij een stomerij, ook wel van apartere dingen zoals Verkleedkleding/kostuums. Kwamen altijd goed terug.

Tirza G.

Tirza G.

04-01-2012 om 16:57

Tijgeroog

Ik heb een inpandige badkamer zonder verwarming en zonder ventilatieraampje. Dat wordt niks, ik krijg daar niks droog.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

04-01-2012 om 16:58

Margriet*

Nee, zeker niet, bijna het tegenovergestelde Ik weet helemaal níks van stomerijen, laat staan of ze goed bekend staan. Ik ken niet eens iemand die wel eens iets laat stomen Het enige dat ik weet is dat er hier eentje zit die als 'depot' fungeert (je kunt het inleveren, maar het wordt niet daar ter plekke gestoomd) en eentje die het echt zelf doet, daar zie je de apparaten staan za'k maar zeggen. Zo'n depot lijkt me helemaal niks, dan is het naar mijn idee nog 'verder weg'.

Tirza

En de andere draagsters van dergelijk moois?

Hoe doen die dat? Je bent niet de enige die zo'n fraai kledingstuk onder handen hebt toch?

Misschien vragen bij een modemuseum, een kostuummuseum, zoiets? Die moeten hun spullen ook schadeloos schoon krijgen voor ze de zaak exposeren.

Vic

Vic

04-01-2012 om 23:01

Ophangen

Kun je het niet ophangen over een kledingrekje of stoel? De kleding koud wassen en dan met evt een stuk plastic eronder en handdoeken erover (voor het lekken) gewoon in de huiskamer laten drogen.
En tegen geuren (zweet bedoel je?), voortaan alleen nog maar Odorex dry gebruiken als je het kledingstuk aantrekt.

Tirza G.

Tirza G.

04-01-2012 om 23:13

Odorex dry

mag niet in aanraking komen met de stof en de stof reikt niet tot onder de oksels. En de lichaamsdelen die er wél mee in aanraking komen, kun je niet deodoranteren, omdat die geschminkt zijn. Die schmink wordt gefixeerd zodat het niet afgeeft aan de stof, maar dat lukt met deo niet

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

04-01-2012 om 23:13

Bromvlieg

Dank. Tips gaan er bij op het lijssie

Tirza

Tijgeroog

Tijgeroog

05-01-2012 om 10:35

Anders

Als de badkamer niet kan, ergens anders in huis. Op een paar vuilniszakken, een plastic tafel, een zeil op de grond, en daar dan handdoeken op en de verwarming aan?

Massi Nissa

Massi Nissa

05-01-2012 om 21:34

Ik zou

Dit zou ik doen: 1) met de hand wassen, wolwasmiddel o.i.d., koud water. 2) Uit laten druipen op een hangertje in de badkamer (wij hebben ook zo'n inpandig muf hok, maar uitdruipen moet lukken). 3) een paar dikke handdoeken op de verwarming leggen en het kledingstuk eroverheen draperen, of vlakbij de verwarming ophangen met een handdoek eronder. Zoiets.
Groetjes
Massi - die zich afvraagt of je na een nummer en een haakje nu wel of geen hoofdletter moet schrijven. Als je een zin met een getal begint niet, maar bij dit soort constructies twijfel ik.

Ooo een quilt naar de stomerij!

Wat erg Brianna. Ik snap niet dat de stomerij dat voor elkaar heeft gekregen. Ik was al mijn quilts gewoon in de wasmachine, 40 graden en dan in de droger. Klaar! Heb je nu wel iets als schadvergoeding gekregen?
Als het een hele oude quilt is, dan zou je het Openlucht MUseum kunnen raadplegen; zij weten er ook veel van. En die oude quilt natuurlijk eerst aan mij laten zien . Kan ik er wat kwijlvlekken op maken....

Dorry

Synthetisch en kwetsbaar

Bij mij zou het kostuum in de wasmachine gaan. Binnenste buiten keren, ritsen en knopen sluiten.Centrifugeren uit of op 700 toeren zetten, programma op fijnwas/wolwasstand. Extra veel water en draaien maar. Als de wasmachine klaar is, kledingstuk er direct uit en op een hangertje laten drogen. Als de onderkant erg zwaar is (rok met veel lagen?) dan gaat de jurk dubbel op een grote pantalonhanger. Aan de gordijnrail boven een radiator.
Zitten er geen schouder- of andere vullingen in? Dat is ook een lastig onderdeel namelijk.
Als het kostuum droog is en het moet gestreken worden dan de bout op stand lauw en het liefst een dunne doek ertussen.

Airconditioner

Als je iets in de winter niet droog krijgt wil airconditioning nog wel eens lukken. Misschien heeft iemand in je omgeving zo'n mobiele.

Airco's kunnen namelijk ook heel goed vocht uit de lucht trekken, dus als je het kunstwerk op een laag honddoeken of op een droogrek in een kleine kamer zet en de airco erbij, dan droogt het veel sneller.

Dehumidifiers doen hetzelfde maar ik denk niet dat er veel mensen in Nederland zijn die zo'n ding hebben.

Tirza G.

Tirza G.

07-01-2012 om 20:31

Wil40

Het past niet in de wasmachine Op de hand wassen gaat alleen in bad

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.