Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Puck

Puck

19-10-2011 om 14:26

Hoe weet je of een pompoen plukrijk is

jongste heeft van het voorjaar een pompoenzaadje gekregen voor een kweekwedstrijd. Helemaal vergeten direct te zaaien, maar ergens eind juni is het zaadje toch nog de grond in gegaan en begin september was het een gigaplant geworden. Zonder overdrijven zekdr een meter of 7 lang. En er zit dus 1 hele grote pompoen aan. Maar ik kan dus niet beoordelen of ie al "slachtrijp" is. Ik weet geen ras, geen kleur die het moet worden. Hij is nu zachtgeel, zeker nog niet de kleur zoals de forum achtergrond. Wie weet hoe ik kan bepalen dat die pompoen rijp is om gegeten te worden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annabelle Blaas

Annabelle Blaas

19-10-2011 om 14:54

Info

Op deze site wat info gevonden: http://www.pompoenen.com/wanneer-oogsten.html

Hieronder een stukje tekst van die site:

Wanneer is een pompoen of kalebas rijp?

Het gemakkelijkst is dat te zien aan de kleur en hardheid. De vrucht groeit al enige tijd niet meer, en je ziet de vorm en kleur intenser worden, terwijl hij ook wat doffer wordt, de glans gaat eraf. Je zult ook zien dat de steel verkleurt, bij sommige soorten zoals Turkse muts, Hokkaido en Kabocha enz ontstaan kurkstreepjes op de steel, eerst was die groen met witte streepjes, nu wordt het wit kurkachtig. Als je aan de vrucht voelt zal je merken dan je bij een rijpe vrucht geen duimafdruk meer achter kunt laten.
Bij soorten met wratten zie je de laatste weken van afrijpen duidelijk dat de wratten groter worden.

Succes ermee, weet je al wat je er mee gaat doen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.