Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tuintje

Tuintje

21-05-2017 om 19:44

Hoe ver loopt een konijn?

Nu wij gaan verhuizen naar een huis met een grote tuin vraag ik me af of we ons konijn vrij in de tuin kunnen laten lopen.
Hij is nu gewend om vrij te lopen, maar dat is ingeperkt door schuttingen (hij graaft niet). En op een beperkt oppervlak (100m2).
De nieuwe tuin is grotendeels omringd door sloten. Dus hij moet echt een brug over om de weg op te lopen. We twijfelen of we zullen investeren in een afrastering of dat hij zo slim is om in de buurt te blijven. Eerdere afrasteringen bewerkte hij overigens net zo lang tot hij eruit was, dat is een onderdeel van de kwestie.
Ik heb echt géén idee hoever konijnen van nature lopen, iemand hier misschien?

lennest

lennest

21-05-2017 om 22:17

konijn loopt best ver

dat doet-ie in de natuur namelijk ook. Ik zou ook geen risico nemen dat het konijn in de sloot terecht komt en dus een afrastering maken.

bieb63

bieb63

21-05-2017 om 23:37

Inderdaad

Een konijn loopt gewoon zoals hij zin heeft. Dus een afrastering van xijn vrije loopgebied is absoluut noodzakelijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2017 om 00:32

Ons eerste konijn

Op een dag zagen we iets in de tuin, een groot oor, daar zat een konijn aan vast. Omdat we geen idee hadden wat we er mee moesten, hebben we maar een hokje gekocht, maar wel in de buurt aangegeven dat we een konijn gevonden hadden. Het hok stond nog niet goed en wel, of er meldden zich mensen van verderop in de straat. Het was hun konijn. Omdat we toen toch al een hok hadden, hebben we twee konijntjes gekocht, maar toen kwam de buurtman aan de deur met het aanbod dat we een konijntje van ze zouden krijgen als dank voor de opvang van hun konijn en zo hadden we plotseling 3 konijntjes. Het werd nog mooier... een buurtman die nog iets verderop woont, vroeg of wij een Vlaamse Reus wilden opvangen van hun. Ze hadden er twee, maar die konden het niet goed met elkaar vinden. Zo heb je 0 konijn en zo 4 . Maar goed... het eerste konijn heeft dus sowieso een halve straat afgehuppeld en is door de schutting ontsnapt.

Ik verbaas me overigens over dat jullie konijn niet in de tuin graaft. Ik weet niet beter of konijnen doen dat.

Tuintje

Tuintje

22-05-2017 om 08:01

ons konijn

Ja, ons konijn is een beetje raar... Het is dat er van die lange oren een een wipstaartje aanzitten, anders dacht ik dat het iets anders was.
Okee, vrij lopen is dus geen optie met konijnen. Investeren dan maar. Jammer, dat wordt dan toch een beperkt stukje voor meneer. Met een superhek, want tot nu toe sloopt ie elke afrastering dus. Daarom hoeft hij ook niet te graven natuurlijk, hij komt er op andere wijze ook wel uit.

Tuintje

Tuintje

22-05-2017 om 08:03

Eén konijn trouwens

Ons konijn is weduwnaar. Daarna is ie ontsnapt uit zijn hok en "vrij". Er kon nooit een ander konijn bij, want die zijn wel normaal en binnen no time onder de schutting door... Iemand nog een leuke voedster die niet graaft over?

Li

Li

22-05-2017 om 09:24

hek

Gaas at die van ons voor haar ontbijt, dus dat had niet zoveel zin. Ze kon ook goed springen en graven. Het enige dat haar uiteindelijk binnen een omheining kon houden was een meter hoog hek van gegalvaniseerd staal, dat ook nog een halve meter in de grond gegraven werd. Just sayin'...

Voor een voedster die niet graaft zul je bij de bejaarden moeten kijken. In een opvang hebben ze die wel.

Denk je overigens ook aan roofvogels? Zo is de man van ons graafkonijn aan zijn einde gekomen. Hij was totaal niet avontuurlijk, maar op een dag verdwenen. Drie tuinen verder werd gevonden wat er van hem over was. Echt naar.

Deur

Ons konijn liep ook vrij rond, graafde ook niet maar lag liever als een hond languit op stenen pad. Heerlijk.
Nu is jullie tuin omringd met sloten. Is het mogelijk dat de achtertuin dmv deur gescheiden kan worden van de voortuin ( als jullie een voortuin hebben waar je je auto wenst te parkeren.)
Liefst met een afsluitbalk en een stenen verhoging thv de deur om te voorkomen dat het die een tunnel gaat graven.

Tuintje

Tuintje

22-05-2017 om 13:34

"Helaas"

"Helaas" ligt het huis midden op het terrein. Dus afschermen van achter en voor word lastig. Dan maar een stuk tuin voor hem prive afschermen. Zal hij wel chagrijnig worden denk ik. 100m2 krijgt hij dan niet voor zichzelf. Aan roofvogels denk ik al jaren bij hem. Misschien slaan die meer op echt open terrein toe. Ik weet niet. We kunnen hem niet binnen houden om die reden. Hij gaat dan wel een stuk met hogere beplanting eromheen krijgen. Als ie zijn hek niet sloopt natuurlijk.
Goed te lezen dat er meer konijnachtigen bestaan die ook zo doen.
En als ie zich gedraagt kan hij wellicht hertrouwen.

Konijnenbaasje

Konijnenbaasje

22-05-2017 om 14:47

Kijk op een forum

https://www.bunnybunch.nl/forums/

Daar vind je veel informatie voor een afscheiding die konijnenproof is.
Het gaas moet sterk genoeg zijn (dikte van het draad). De juiste dikte vind je op dit forum. Kippengaas zijn tandenstokers voor konijnen.

Li

Li

22-05-2017 om 15:03

Hertrouwen

is een goed idee, daar worden ze rustig en blij van. Helaas zijn de dames de ergste gravers.

Li

Li

22-05-2017 om 15:04

Graafkonijn

Ons graafkonijn ontsnapte regelmatig, maar stond dan 's ochtends verontwaardigd bij de keukendeur haar ontbijt op te eisen. Dan was ze echt de hele buurt door geweest, maar niemand kreeg haar te pakken. Tot dat ontbijtje dus.

Tuintje

Tuintje

22-05-2017 om 15:30

haha

Sommige konijnen hebben best wel sterke karakters. Ze hebben gelijk, natuurlijk, wie wil er nu in een hokje zitten?

Li

Li

22-05-2017 om 15:53

Ja,

ik had echt respect voor haar!

Tuintje

Tuintje

22-05-2017 om 16:10

Op bunnybunch gekeken

Hmmmm, wat ik daar zie aan buitenverblijven gaat Nono niet positief stemmen. Maar goed, ik zie wel goede gaassoorten. Het probleem is wel dat hij altijd ontsnapte door de grendel los te rammen (tenslotte is het een rammetje). Dus draaiende delen blijven een zwak punt. Ook de grendel vastzetten met ijzerdraad hielp niet.
Hij krijgt overigens een voormalig kippenhok als buitenverblijf. 1,5 bij 4 meter met nog een etage erin. Maar het is prut voor hem in vergelijking met nu.

Elfje65

Elfje65

22-05-2017 om 20:57

Hier

Een schuifhek die tussen 2 palen zakt. Is dat wat? Je kunt natuurlijk zelf de grote bepalen en en gaas een halve meter de grond in graven. Nog een tip: wij zijn met onze ko aan het speeddaten gegaan bij een konijnenopvang en heeft daar liefde van zijn leven ontmoet. Zielsgelukkig zijn ze samen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

22-05-2017 om 23:08

Hier twee konijnen

In de familie. Inderdaad, het vrouwtje graaft het fanatiekst. Ze mogen alleen onder toezicht een tijd in de ren, verder zijn ze in het ruime hok. Komen uit de konijnenopvang en zijn daar succesvol gematcht. Het mannetje durfde eerst het hok niet uit maar heeft nu de smaak te pakken.

Ons eigen konijn had aan zijn hok vast een ren met dak, om roofvogelaanvallen te voorkomen. Nooit meegemaakt dat hij gaas sloopte, hij is 9 1/2 jaar geworden en van ouderdom gestorven. Wij hebben geen nieuw konijn meer gezocht. Het hok was best aardig uitgewoond en we hadden geen zij meer in nieuwe aanschaf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.