Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe top ik een muffin?

Zoon wil graag "cakejes" trakteren (muffins), met "smarties erop mama!". Nou vooruit. Maar hoe krijg ik die (mini-)smarties , of spikkels of wat ik er ook op ga doen, bovenop die muffin? Gewoon over het natte rauwe deeg strooien en mee de oven in?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

14-02-2012 om 14:17

Nee!!!! niet voor bakken

Daar is laatst ook een draadje over geweest. Iemand verbaasde zich dat al haar versierde cakejes zo belabberd eruit zagen na het bakken.
Dus Nee, smarties e.d. moet je niet voor het bakken erop doen. De versieringen kunn niet tegen de oventemperaturen.
Als de muffins zijn afgekoeld maak je gewoon van poedersuiker met een paar drupjes water, limonadesiroop of kleurstof een papje en dat gebruik je als lijm. Je kan de hele bovenkant ermee bestrijken en daar je versieringen instrooien of je kan het ook aan je smarties smeren en dan de smarties op je muffin plakken.

Leuk

om cake-ijsjes te maken! je kunt in sommige winkels (jumbo bv) van die eetbare ijsbakjes kopen, waar je normaal een bolletje ijs in doet.
die vul je voor 2/3 met muffin mix en zet het in de oven om te bakken net als gewone muffins.

laten afkoelen en daarna glazuur maken of kopen zoals hierboven genoemd. Direct versiering er op en zo'n papieren paraplu'tje er in.

zo lijkt het vrolijk & net een ' echt' ijsje.

Anneque

Anneque

14-02-2012 om 20:13 Topicstarter

Zeker leuk

...maar niet om 06.00 uur 's ochtends... Ik vind dat gedoe met glazuur ws al te veel om die tijd, maar ben wel blij dat ik nu gewaarschuwd ben, ik zou ze zo met smarties en al in de oven hebben gezet...
Ik dub nog even, de avond ervoor bakken & versieren, of 's ochtends vers bakken en dan ws. zonder. Lekker zijn ze toch wel..
Bedankt in elk geval!

Anneque

Mijn ontdekking met de verjaardagstractaties van zoon: glazuur moet uitharden en dat kan lang duren (als je het een tikkie te vochtig hebt gemaakt).

je kan ook gesmoltern chocola gebruiken, en als dat niet snel genoeg hard wordt los je het probleem eenvoudig op door het baksel kort in de koelkast te zetten.

Ik zou hoe dan ook de avond ervoor bakken en versieren. Maar goed, mijn hersenen staan op de overleefstand tot 9.00 uur, geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om in die zombiestaat wat dan ook te bakken.

Groeten,

Temet

Toch wel leuk

Ik werd juist enthousiast omdat ik dacht dat je dit prima de dag ervoor kan maken. Na afkoelen opbergen in een trommel (->wat een grappig ouwerwets woord eigenlijk) en dan is het de dag erna toch nog lekker. De spekversie is natuurlijk wel makkelijker.

Hoewel mijn reputatie met tractaties niet al te goed is Heb al heel wat mislukkingen op mijn naam staan...

Puck

Puck

14-02-2012 om 21:59

Dag ervoor

Tjee Anneque, het zou niet in mij opkomen om die cakejes op de dag zelf 's morgens vroeg te gaan bakken. Ik heb 's morgens wel wat anders te doen. Gewoon de middag ervoor, samen met je kind de cakejes versieren.

Vic

Vic

14-02-2012 om 22:11

Simpel

Ik maak vaak cakejes als tractatie. Het kost nagenoeg geen tijd (minder dan een uur, heb je er 25) en je maakt toch indruk Onlangs kwam ik er achter dat je tegenwoordig kant-en-klare gekleurde glazuur in tubetjes hebt. Daar kun je leuk mee tekenen op de cakejes. Ze waren fantastisch gelukt.

Dag ervoor

Ik zou ze echt de avond ervoor bakken hoor, ik vind cake net uit de oven ook niet zo lekker. De dag erna zijn ze lekkerder. Versieren zou ik ook de avond ervoor doen, kan best en ' s ochtends heb je vast wel iets anders te doen.

Vic

Vic

14-02-2012 om 22:36

Oh ja, zeker

Ik zei wel dat het in een uurtje gebeurd is, maar ik doe dat dus wel de avond ervoor. Ik moet er niet aan denken om 's morgens om 6 uur te moeten bakken (of opstaan überhaupt).

Ze zijn zowiezo lekkerder de dag erna

zowel cake alsook appeltaart b.v.'hoort' eigenlijk een dag te staan, dan is het lekkerder.
Dus zeker niet 's morgens bakken.
Ik snap ook nooit die aankonigingen van 'verse appeltaart', zouden ze die ook 's morgens om 6.00 uur bakken?
groeten albana

Anneque

Anneque

15-02-2012 om 07:59 Topicstarter

Echt?

Ik bak ze altijd 's ochtends, omdat ik dacht dat ze te oud zouden smaken als ik het de avond ervoor deed. Hmmm, dat had ik mezelf kunnen besparen begrijp ik? Jemig. Ik ben gewoon altijd veel te bang dat de kinderen uit de klas het niet goed/lekker vinden en dat vind ik dan weer zo zielig voor mijn zoon. Ach, kinderverjaardagen zijn niet mijn sterkste kant qua stressbestendigheid, al moet ik zeggen dat ik er 3 weken geleden een zeer relaxt meisjespartijtje op heb zitten. Man, wat zijn die kleutermeisjes makkelijk
On topic: samen met zoon versieren is natuurlijk veel leuker. Dan doe ik dat wel. Thanks

Fiorucci

Fiorucci

15-02-2012 om 10:48

Warme taart

Ja, mijn appeltaart is zalig, een dag later. Maar goddelijk als ie net een uurtje uit de oven is..)
Ik ken wel een bakker waar de appeltaart om 6.00 gebakken wordt, net als al hun andere taarten, echt supervers, wat je daar koopt. (de Bakkerswinkel in Zoetermeer)
Hier kan een cake binnen drie uur op zijn, geen probleem met een roedel pubers in huis.

Ijsbakjes

Gaat dat echt goed om cake te bakken in ijsbakjes?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Die ervaring heb ik ook met bakmix van Home Made. Van die mix waar alleen water bij moet. Voor kruidcake ofzo. Die was de dag zelf prima te eten en de dag daarna echt een heel stuk minder smakelijk.

Blij te lezen dat dat bij de duurdere mixen niet zo is. Als ik gewone cake bak gebruik ik eigenlijk nooit mix. Is mix luchtiger dan het gebruikelijke 200g bloem/boter/suiker/ei beslag, weet jij dat?

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.