Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

madelief

madelief

07-03-2013 om 07:28

Hoe strijk je beddengoed?

Ik heb mijn beddengoed nooit gestreken maar nu onze slaapkamer is opgeknapt en we mooie nieuwe hoezen hebben, staan ze gestreken echt mooier. Maar hoe doe je dat handig?? Ik sta te worstelen met die grote lappen stof. Als ik ze dubbel doe strijk ik in de onderste helft weer vouwen, hoe kun je die dingen handig strijken? Hoe doen jullie dat?
Groet Madelief
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

07-03-2013 om 09:14

Niet

Ik doe het niet meer, maar toen ik het nog deed, vouwde ik de (eenpersoons)hoes meestal twee keer dubbel in de breedte (zo hangen ze ook aan de lijn). Bovenkant strijen, dubbelklappen, voorkant en achterkant strijken, strak opgevouwen in de kast en er het beste van hopen. Kreukeltjesloos is een illusie.
Niet in de droger doen, in elk geval, dan maak je het jezelf moeilijker. Of op strijkdroog, en dan ook meteen droogstrijken, dat geeft het mooiste resultaat.

Fransien

Fransien

07-03-2013 om 09:15

Goed uithangen

Goed uithangen scheelt het halve werk, en satijnen overtrekken van de Hema zijn bij goed uithangen eigenlijk strijkvrij, glanzen mooi en slapen heerlijk.
In de tijd dat ik nog thuis woonde heb ik wel eens hoezen moeten strijken en dat ging gewoon enkel en heel voorzichtig. Het was wel een enorm werk. Een vriendin van me heeft voor haar huwelijk van een oudtante een strijkmachine gekregen, heel lief maar wat haar betreft eigenlijk een onzinnig apparaat (oudtante had er zelf een en vond het een heerlijk ding, wilde dat ze het zelf vroeger gekregen had), maar de dekbedhoezen konden er prima door en zij strijkt ze nu dus ook.

Niet

"maar nu onze slaapkamer is opgeknapt en we mooie nieuwe hoezen hebben, staan ze gestreken echt mooier"

En wanneer zie je dat?

Ik snap het hoor, maar de tijd die ik zou moeten besteden aan het strijken van het beddegoed zou de tijd overtreffen die ik normaal gesproken naar mijn bed kijk. Ik ben alleen in de slaapkamer als ik ga slapen. Of als ik tv kijk boven en dan zie ik het bed niet
Of als ik strijk. Maar dat doe ik zelden.

Ik ben het eens met Fransien trouwens. Ophangen, dat beddengoed. Dat is best snel droog, en dan is het al zo goed als glad. Al is droogt de ene katoenen stof veel gladder op dan de andere, een merkwaardig verschijnsel vind ik dat.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

07-03-2013 om 10:37

In banen

Ik strijk ze in banen, dus het stuk dat op de strijkplank past, en steeds een stukje doorschuiven, van de ene kant naar de andere kant. En dan het stuk ernaast. Niet dubbel, dat lukt mij ook (maar ik ben ook heel slecht in strijken) Een grote strijkplank helpt wel.
Maar ik ben het helemaal met m'n voorgangers bezig, niet doen. Leg gewoon ongestreken op je bed en ga er een kwartier op liggen en om je heen liggen kijken. Dan zie je niet dat het niet gestreken is en kun je fijn genieten van je mooie nieuwe kamer, in plaats van dat je je in die tijd in het zweet staat te werken om je dekbed te strijken.
Ik strijk ook alleen maar beddengoed bij m'n vrijwilligerswerk, thuis strijk ik niets.

amk

amk

07-03-2013 om 10:50

Niet,

na 1x er onder slapen is dat effect toch ook weer weg.
En ze gaan hier van het bed in de was en dan op de waslijn en dan weer op bed.
Ik heb er dan ook wel geteld 2.

Lou

Lou

07-03-2013 om 18:56

Toevallig

Toevallig heb ik net gisteren mijn dochter aan het lachen gemaakt door te vertellen dat mijn moeder vroeger het beddengoed streek. Ze vond het hilarisch en ik eigenlijk ook, dus sorry, ik zeg ook: niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-03-2013 om 19:55

Dapper voornemen

Maar ik zou er niet aan beginnen als ik jouw was
Als je er echt zwaar aan tilt zou je dekbedovertrekken kunnen zoeken die 'strijkvrij' zijn, maar daar is nooit 100 procent katoen. Als het zomer is kun je een overtrek ook buiten drogen in de wind, dat scheelt ook kreukels misschien. Maar strijken... doe je zelf dat niet aan

Goede overtrekken kopen

Ik heb een duurdere dekbedovertrek en een goedkopere. De duurdere blijft mooi zonder te strijken. De goedkopere niet. Dus die gebruik ik vrijwel nooit want ik weiger ze te strijken. Zonde van mijn tijd. Maar je kan wel beter investeren in iets luxere overtrekken voor een beter strijkvrij resultaat.

Echt niet

Heeeeel soms wel de kussenslopen als die in een propje uit de droger komen. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om de rest te strijken

Ik wel

Dekbed dubbel vouwen, goed uitslaan, iets vochtig maken met bijvoorbeeld plantenspuit en de bout op standje linnen zetten. Niet snel strijken in korte streken, maar rustige grote halen. Radio aan en het resultaat wordt prachtig! Duur of goedkoop zegt mij niet zoveel meer tegenwoordig. Ook de duurdere kunnen vreselijk kreuken. Ik vind gestreken lakens netter liggen in de kast en op bed ligt het mooier en lekkerder. Als ik dezelfde set weer direct op bed gooi dan strijk ik met mijn handen als het overtrek uit de droger komt en nog warm is.

nathalie

nathalie

08-03-2013 om 10:15

Beddengoed strijken hilarisch lou?

Daar zou mijn schoonmoeder het niet mee eens zijn, die streek niet alleen beddengoed maar ook alle ondergoed, washandjes, keukendoekjes en verzin het maar.
Sinds kort doe ik haar was want dan kan ze zelf niet meer. Ik heb wel gelijk gezegd dat ik niet alles ga strijken, wel bloesjes etc. maar geen onderbroeken. Dat vindt ze maar zo-zo maar ja er is een eind aan mantelzorg! De beddenlakens (nee geen dekbedhoezen, dat is moderne nieuwlichterij haha) worden gelukkig van het huis geleverd en gaan door de strijkmachine.

Marie

Marie

08-03-2013 om 10:18

Niet - aan lijn drogen

Hoi
Ik strijk dekbedhoezen dus echt niet. Alleen de slopen. Ik doe beddengoed trouwens ook niet in de droger (hoeslakens dan nog wel eens). Ik hang het zoveel mogelijk buiten op aan de droogmolen (1 keer dubbel, anders hangt het op de grond) en anders binnen aan een rekje.
In de droogtrommel doe ik een enkele keer wel eens een 1-persoons dekbedhoes, maar onze eigen nooit. Die van ons bed zijn 240 x 220 cm en dat wordt 1 grote vochtige "bal" in de droogtrommel en allemaal kreukels! (1 keer geprobeerd dus en nooit weer).

Ook niet

Dekbedovertrekken strijk ik niet: te groot, te tijdrovend. Mijn tip voor als je het wel wilt doen is: strijk alleen de kant die je ziet. Strijk in banen die op je strijkplank passen. Stofzuig de vloer van te voren.

Vic

Vic

08-03-2013 om 10:34

Heel netjes

Mijn vriend strijkt zijn beddengoed ook, en ik moet zeggen dat dat heel wat netter staat dan mijn ongestreken beddengoed. Ik heb geen idee hoe hij het doet, ik zie hem wel eens worstelen, maar het kost hem wel veel tijd.

Lou

Lou

08-03-2013 om 10:42

Nathalie

Mijn moeder vindt het zelf uiteraard ook heel normaal, en ja, ze streek inderdaad vrijwel alles, net als jouw schoonmoeder. Ik geloof dat alleen sokken en bh's konden ontsnappen aan haar strijkijzer. Lief dat je zo veel voor haar strijkt!
Ik blijf het raar vinden, omdat het zo veel tijd kost en zo weinig oplevert in mijn ogen. Maar ja, ik ben het andere uiterste, ik strijk helemaal nix. Mijn dochter heeft mij nog nooit zien strijken (ja strijkkralen haha, die wel) dus zij vond het een giller. Mijn moeder is zelf trouwens ook wat makkelijker geworden. Ze strijkt nu alleen de zichtbare dingen, en de lakens alleen als ze al opgevouwen zijn. Dekbedden doet ze ook niet aan

Niet

precies, niet doen.
Na een keer slapen is het effect weg.
Mijn moeder strijkt ook alles: de vaatdoeken, handdoeken, zakdoeken......
Mij niet gezien.
Wij hebben geen droger en hangen alles op, dat scheelt ook denk ik.

madelief

madelief

08-03-2013 om 23:09

Niet in de droger dus....

Dat is wel jammer, heb zo'n hekel aan die grote lappen in mijn trapgat. Buiten drogen, dan moet ik eerst de droogmolen ophangen die al een jaar staat te wachten in de schuur
Van de week staan worstelen en na één nacht was alles net zo gekreukeld, dus was waarschijnlijk eens maar nooit meer.... Ik strijk echt geen ondergoed etc. Ook geen theedoeken, alleen gewone kleding. Zo niet mijn hobby.....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

sinas

sinas

09-03-2013 om 22:18

Niet

zonde, na 1 nacht zitten de kreukels er al weer in

Nooit

Ik strijk geen beddegoed, mijn moeder, schoonmoeder en oma's streken ook nooit beddegoed. Wel bijzonder want ik lees hier alleen maar over moeders etc. die allemaal hun lakens streken (of is het strijkten ?)Aan de lijn buiten drogen en dan strak opvouwen is veel makkelijker.

joer

joer

10-03-2013 om 19:21

Niet

Slopen en hoeslakens gaan in de droger. Komer er netjes uit en vouw ik zo op.

Dekbedovertrek (zowel 1 als 2 persoons) sla ik even goed uit, vouw ik netjes dubbel, trek alles even netjes recht en hang ik over de deur van mijn slaapkamer.

Droogt prima!

sinas

sinas

10-03-2013 om 20:45

Mijn oma streek alles!

washandjes, onderbroeken, handdoeken, you name it! De zakdoeken van opa lagen altijd in kaarsrechte stapeltjes in de linnenkast (die ook altijd zo typisch rook).
Mijn moeder was al minder ernstig, die streek bijv geen washandjes en handdoeken, maar verder vrijwel alles. Ik ben het andere uiterste hahahahaha, ik strijk alleen wat ik echt nodig vind.

Jessica O

Jessica O

11-03-2013 om 08:04

Deels

Beddengoed gaat gewoon in de droger. Wel direct eruit als het droog is en dan goed strak opvouwen. Bij mooi weer gaat het naar buiten aan de lijn, ook dan geld, goed strak opvouwen. Kussenslopen strijk ik wel.

Bij 1 client van mij zit het beddengoed soms wel een week in de droger, dat strijk ik altijd wel. Eerst buitenkanten, dan dubbel vouwen en steeds verder strijken en vouwen.

GS

GS

15-03-2013 om 16:54

Wasserij

Al ons beddegoed breng ik naar de wasserij. Krijg ik het keurig gewassen en gestreken terug. Kost maar een paar euro, volgens mij nauwelijks duurder dan zelf wassen.

nolly

nolly

18-03-2013 om 16:45

Ik strijk best veel

Vroeger streek/strijkte?? ik nooit.
Totdat ik een kraamverzorgster had die ging strijken als ik in bed lag. Alles zag er veel netter uit.
Sindsdien strijk ik ook.

Als ik tijd heb, strijk ik alles (ok; geen handdoeken, sokken en ondergoed), maar verder wel.
Als ik geen tijd heb, of heel erg moe ben, dan strijk ik alleen de dingen die meer nodig zijn (shirts etc). Jeans vouw ik dan gewoon op.

Voor de vakantiehuisjes waarvan ik de schoonmaak doe, strijk ik zowiezo alles.
Beddengoed; gewoon het gedeelte wat op de strijkplank ligt, en steeds een stukje verder schuiven.

Mijn moeder strijkt écht alles. En alles ligt zo mooi in de kasten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.