Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe stel je een garderobe samen?

Ik heb net een nieuwe kledingkast en ben mijn kleren krititsch aan het bekijken. Ik werk in het hoger onderwijs en moet er netjes uitzien.

Welke richtlijnen kan ik gebruiken? Hoeveel broeken/pakken? Hoeveel basiskleuren blouses hoeveel met print? Hoeveel moet met elkaar combineren? Hoeveel truien.

Ik ben vrij zuinig en ook milieubewust. Daarom doe ik liever niet mee met modegrillen, maar heb ik liever een 'duurzame' garderobe waar ik lang mee kan maar waar ik toch veel mee kan combineren.
Ik ben 43, heb een normale bouw, en ben een wintertype. Verder hou ik wel van een beetje kleur/aparte prints.
Hoe deel je je kast in zodat je elke dag weer goed kan combineren?

Ik ben benieuwd naar tips.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anneke

Anneke

22-05-2013 om 13:08

Mijn tips

Ik ben helemaal niet zo into mode en heb een enorme hekel aan winkelen.

Mijn basis bestaat uit:
2 nette spijkerbroeken
2 beige broeken
1 lange witte broek
2 lichtblauw bloesjes
roomwitte shirtjes (voor eronder)
blazertjes in allerlei kleuren
lange vesten
spijkerjackje
leren jackje
1 donkerblauw jurkje
1 paar beige pumps
1 paar donkerblauwe laarzen
1 paar taupe enkellaarsjes

Ik moet nog een paar poloshirtjes.

Mijn basiskleuren (lentetype): beige, donkerblauw, grijs in alle soorten en maten, spijker

Ik koop alleen kleding in kleuren etc die ik volgend jaar ook kan dragen. Accessoires vaak ook tijdloos, maar daar ga ik wel eens met de mode mee. Of ik koop er goedkope roze pumps bij of iets anders geks.

JansjeRommy

JansjeRommy

22-05-2013 om 13:44

Tip?

Ha leuk, een beetje met schone lei beginnen dus! Bij mij was de aanleiding ook een nieuwe kast. Mijn tip is: neem een goed kleuren- en stijladvies zodat je weet wat je echt goed staat en wat je wilt. Het is een investering die je er in mijn ervaring dubbel en dwars uithaalt. Koop dan geleidelijk aan een goede basisset van kwaliteitskleding die aan jouw eisen en wensen voldoen ( bij mij dus: geen zwart). Ik heb nu:
- twee goede pakken
- vijf blouses
- acht broeken
- vier jurkjes
- twee stapels shirtjes
- gekleurde vestjes en blazertjes
- een goede winterjas
- een goede zomerjas/ trenchcoat
- verschillende paren nette laarzen en schoenen
Verder sjaaltjes, riemen en kettingen om het e.e.a. wat op te leuken.
Ik koop geen combi's meer maar basisstukken en 'opleukshirtjes'. De laatste mogen ook wat goedkoper, die zijn niet voor heel lang. Voor een seizoen zoek ik alles uit, maak combinaties en inventariseer wat ik mis. Ik heb een lijstje op mijn ipad en dat koop ik dan bij als ik het tegenkom, weinig impulsaankopen meer en nooit meer het gevoel dat ik niet weet wat ik moet aantrekken, heerlijk.

Links

Links

22-05-2013 om 19:32

Milieubewust

Waar ik ook veel weghaal, is bij tweedehands kledingzaken. Dan hoeft het niet meer jaren mee te gaan, maar heb ik wel weer iets anders zonder dat het mij veel kost en milieu extra belast.

Voor kleding ook om je heen kijken op je werk om te zien wat gebruikelijk is qua stijl in de functie die jij hebt of de functie die je ambieert. Kan je kleding voor je werk ook thuis dragen? Vaak is het wel mogelijk om door verschillend te combineren een jurk/rok/broek/jasje zowel netjes als casual te dragen. Maar eerst moet je weten wat je nodig hebt qua uitstraling voordat je kunt bepalen wat je aan basisstukken nodig hebt.

Ik sluit me aan bij de tip om een kleur- en stijladvies af te nemen. Dan weet je welke stijl bij jouw lichaamsvorm past en welke kleuren je goed staan.

Van daaruit kun je bekijken wat je het beste kunt kopen. Lees: dan gooi je het hier weer in de groep

mopperkont

mopperkont

22-05-2013 om 20:54

Samen doen!

Vraag een vriendin die ook jou smaak heeft om het samen te doen. Dat is het enige wat bij mij werkt! Bovendien is dat dan meteen een leuk uitje!

liat

liat

23-05-2013 om 21:11 Topicstarter

Bedankt!

Ik koop ook veel tweedehands op marktplaats. Inmiddels heb ik bijna evenveel aan nieuwe kleding besteed als aan de klerenkast (en ik ben normaal gesproken echt heel zuinig). Ik denk dat ik gewoon altijd een basis aanhoud van een zwarte broek, een mooie spijkerbroek en een beige broek en een paar pakken. Samen met verschillende blouses en accessoires kan ik dan genoeg combineren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.