Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fransien

Fransien

14-01-2013 om 13:41

Hoe slacht ik een kokosnoot

De titel zegt het al, ik ben voor een heel lief kleutertje gezwicht wat in de winkel met een kokosnoot kwam aanzetten en die graag wilde eten, maar hoe krijg ik zo'n ding nou een beetje makkelijk open? Het enige wat ik kan bedenken is een kapzaag, maar dat is nou ook weer niet echt ideaal...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mama 5

mama 5

14-01-2013 om 13:49

Pfff

Wat ik altijd deed, was die kokosnoot een paar flinke klappen met een hamer geven. Van alle kanten, zodat het een beetje los gaat zitten, die schil. En dan een hele hard klap, zodat hij in stukken breekt. Maar het was nogal behelpen, dus of mijn manier nu de beste is....?
Ik koop ze trouwens niet meer, want ik ben de enige die het hier lust, die verse kokos en ik vind het zo lekker, dat ik er veel te veel van eet.

krin

krin

14-01-2013 om 13:58

Cooking tutorial


http://www.youtube.com/watch?v=lbJv9VnkB8Y
Als ik zo de verschillende filmpjes bekijk, is het toch vooral een kwestie van oordeelkundig rammen.

Tango

Tango

14-01-2013 om 15:50

Kokosnoot

Volgens mij heb ik die vraag hier ook weleens gesteld. Ik kreeg toen als tip om eerst 1 of 2 gaten erin te maken, in de donkere vlekjes (ogen) op de kokosnoot. Dit kun je met een spijker doen. Je kunt dan het sap eruit laten lopen. En dan inderdaad erop slaan met een hamer rondom zodat de bast breekt.
Ook mijn kinderen wilden dus eens een kokosnoot proeven, destijds niet meteen en succes want de eerste kokosnoot was helemaal rot van binnen. En stinken dat dat deed! Vreselijk. Daarna gelukkig wel een goede noot, maar echt lekker vonden ze die ook niet. De schillen zijn wel weer leuk om te gebruiken om muziek mee te maken. Moeten ze wel netjes breken en dat lukte uiteindelijk wel.

Liesbeth

Liesbeth

14-01-2013 om 17:25

Nou

Gezien tijdens een vakantie op een tropisch eiland: heel behendig en schijnbaar moeiteloos met een enorm kapmes: sjak sjak sjak en open was die noot!
(Het wordt voor jou ws een hamer pakken of anders een zaag)

Kaaskopje

Kaaskopje

14-01-2013 om 17:37

Inderdaad

Gewapend met een hamer en een schroevendraaier. De schroevendraaier zet je op de 'oogjes' en timmert er met de hamer een paar gaten in. Kokosmelk eruit laten lopen en dan met de hamer (met de puntige kant) hard op de bast slaan.
Ik heb het ook al lang niet gedaan. Ik vind maar een paar stukjes lekker en de rest houdt er niet van.

Vroeger

aten wij die thuis nogal eens. We maakten inderdaad een paar gaten in die "ogen" en dan met een beitel en een hamer een flinke tik dan was ie meestal doormidden. Lekker pulken was t dan.

Liesbeth

Liesbeth, was dat jonge kokosnoot (met zo'n dikke groene schil erom) of een oudere?

Ik ken de tsjak-truc alleen van jonge kokosnoot. Dan slaan ze zo het kapje eraf, en daarna kan je m leegdrinken (dat is bij jonge noten nog de moeite, in oudere zit niet veel sap meer maar des te meer vruchtvlees). Maar misschien slaan ze oude noten ook wel gewoon doormidden met een kapmes, daar zijn ze vaak behoorlijk handig mee.

Maar ja, de gemiddelde Nederlander heeft geen kapmes in huis

Groeten,

Temet

Ik zou

mijn werkbank in de woonkamer zetten, samen zeer serieus de noot vastklemmen en samen met dat lieve kleutertje het ding inzagen met een handzaag.

Ik zou er dan een V uitzagen zodat je makkelijk kan zien hoe die melktoestand er van binnen uit zit, dat is leuk om samen naar te kijken. En dan ook met een rietje samen die melk eruit slurpen en als dat toch niet zo lekker smaakt de noot uit de wrkbank bevrijden om de melk eruit te weggooien. En dan de noot nog een keer vastzetten en dan in stukjes zagen.

dat is een mooi project.

Ik zou dat ook filmen en een paar keer vragen "wat zijn we nu aan het doen ? Wat vind je ervan ? wat doen we met de melk, wat doen we met de stukjes die we eruit gezaagd hebben, wat zullen we doen met de haren van de noot ?".

Misschien geeft het kleutertje in kwestie wel verrassend leuke antwoorden die leuk dan op film staan en naar opa's en oma's gestuurd kan worden.

Brianna F

Brianna F

15-01-2013 om 09:36

Ik zou

niet meer proberen om het sap te drinken, zodra de kokosnoot ouder is en het vruchtvlees lekker, is het sap niet meer te drinken. Andersom ook, als je een jonge kokosnoot hebt is het sap heerlijk en het vruchtvlees smakeloos. Verder een leuk plan.
Ps. Ik eet veel kokosnoten, je zou het een lichtelijke verslaving kunnen noemen. En inderdaad, met de priem en de hamer. en dan maar hopen dat er enkele grote stukken vanaf komen.

Wat leuk

Ik ben pas ook gezwicht voor een lief kleutertje, op de markt wij zijn buiten met schroevendraaier en hamer bezig gegaan. De kokosmelk was erg lekker. Kokos zelf wilde ik bewaren om koekjes oid tr bakken maar manlief heeft 'die rommel' weggegooid voor ik zover was. Gelukkig is oma ook alweer gezwicht - dat is dan wel de laatste kokosnoot!

Liesbeth

Liesbeth

17-01-2013 om 11:26

Temet

Het was een jonge noot, net van de boom gevallen (tsja, pré-kindertijd, toen man en ik saampjes op een tropisch eiland waren, waar die dingen zo uit de boom vielen ..... hmm zou er nu wel even willen zitten!)
Maar vergis je niet, Temet, onder de groene schil zit gewoon de harde kokosnoot zoals je die hier in de winkel kunt kopen hoor!

ilsepilse

ilsepilse

17-01-2013 om 13:17

Yep oogjes prikken

sap eruit en de hamer erop, of ik sla hem op de stoeptegel stuk, ooit in Ghana ook op straat gekocht, zo'n groen geval en dan slaan ze met een machette de kop eraf (niet mijn kop ) heerlijk, heb nog ergens een foto waaar ik op straat sta met mijn cocosnoot

Fransien

Fransien

17-01-2013 om 16:52

Bedankt

Ik ga eens kijken of het eerst oogjes prikken wordt en dan hameren of toch de draaibank, vooral afhankelijk of ik een priem oid vind om die oogjes te prikken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.