Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe plaklaag van leren bank af?

We hebben een leren bank waar een soort plaklaag op de zitting is gekomen waar stof aan blijft plakken. Ik heb er op een gegeven moment een deken overheen gelegd en nu is het helemaal dramatisch. Met leerreiniger krijg ik het er niet af, gewone allesreiniger ook niet, zelfs ontvettend afwasmiddel geprobeerd. Op internet vind ik vooral dingen als dat de beschermlaag weg zou zijn. Niet hoe ik die plaklaag er af kan krijgen. Hopelijk heeft iemand hier de gouden tip...?!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ikea?

We hadden een paar jaar geleden een IKEA-hoekbank in leer die ook begon te plakken. Vooral in de rugleuning, het leek net of de toplaag ging smelten. Na een analyse van een IKEA-meneer mochten we de bank omruilen. Het was een bekend probleem met een serie banken waarvan blijkbaar het leer niet goed was verwerkt/bewerkt. Overigens begon de plakkerij pas een anderhalf jaar na aankoop.

Serra

Serra

16-12-2012 om 13:49 Topicstarter

Nope, geen ikea

Nee, de bank komt niet van Ikea. Die plaklaag kom ik vaker tegen op internet. Maar niet hoe m weg te krijgen.... Voor alsnog ligt er een plaid over maar daaronder wordt het steeds erger.

Foutje in het productieproces?

Zou het niet iets vergelijkbaars kunnen zijn?

Dat het niet iets is dat je zelf op kunt lossen? Het is raar dat een leren bank ineens een plaklaag heeft. Als jij daar niets op geknoeid hebt oid, dan is het geen vuil dat je kunt verwijderen.

Kun je nog te rade gaan bij de fabrikant?

Serra

Serra

16-12-2012 om 21:32 Topicstarter

Tweedehands

We hebben de bank tweedehands. Ik kan n die zin nergens verhaal halen. Hij zag er nog heel goed uit en/maar op een gegeven moment hebben we er een fleecedeken opgelegd om wat comfortabeler te zitten met blote benen in de zomer. Toen we die er af wilden halen, hing de halve deken eraan. Bij wijze van spreke dan. de deken ligt er nu definitief op. Overigens is het nu niet aan het plakken, maar zit er zo'n viezig laagje op. Voornamelijk waar we zitten. Ik dacht eerst dat een van de kinderen sap geknoeid had en dat daar dat stof aan was blijven plakken maar dat was het niet. En ik krijg t er dus niet af...

Wasbenzine

gebruik ik altijd voor plakresten, misschien even op een onzichtbaar plekje proberen of anders Dasty ?

Serra

Serra

17-12-2012 om 21:24 Topicstarter

En de geur daarvan?

Ik ga het eens met wasbenIne proberen. Ben wat huiverig. Op de eerste plaats om de geur. Hoe krijg ik die er weer uit/af? Of valt het mee? En op de tweede plaats om het uitdrogen. Althans mijn handen worden altijd zo droog van wasbenzine. Maar goed, ik moet wat..)

Na de wasbenzine

Na de wasbenzine even laten opdrogen en het leer inwrijven met leerolie. Hier overigens geen anti-vlek-ervaring met wasbenzine. Alleen met groene zeep en afwasmiddel. Ik dacht dat als afwasmiddel liefdevol de vaat ontvet dan zal dit misschien ook lukken bij leer...het resultaat was redelijk. Een vaag lichte plek waar eerst het vet zat.

Serra

Serra

19-12-2012 om 13:59 Topicstarter

Dank

Ik ga weer eens een ronde experimenteren...!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.