Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe maak ik de slaapkamer ruimer en het raam (optisch) groter?

Dag allemaal
Onze slaapkamer is klein (3x2,40) en redelijk laag, met een raam dat op het noord-oost kijkt. Het raam is smal (70cm breed) en niet hoog (1,20m) en er zit bovenop de raam nog een hele stuk muur (ruim 50 cm). Dit allemaal maakt de kamer een beetje benauwd.
De muren zijn mat en wit (Ral 9010) en een muur is behangen met een winterswit behang met lichtblauwe bloemen, iel en abstract van stijl. De gordijnen zijn middenblauw, effen kleur.
De meubels zijn donkerbruin: niet ideaal voor een kleine kamer. De kast had ik al en het bed hebben we op marktplaats gevonden, moest extra lang ivm lengte van vriend. Er staan dus een bed (meer zeer dunne ombouw, soort Malm), een hangleg kast, en twee nachtkastjes. Op de muur 2 schilderijen.
Vriend heeft er geen last van maar ik vind het er niet zo gezellig, vooral het gebrek aan daglicht vind ik heel erg vervelend. Een spiegel tegenover het raam kan niet want daar staat de kast, in een hoek van 90grafen zou kunnen maar dan hangt er een spiegel tegenover ons bed en zo Frans ben ik ook weer niet.
Kortom: wie weet raad? Tips, leuke boeken of websites? Ik heb even gegoogled maar word niet wijzer.
Budget: euh... 100€?
Sini


Jasmijn

Jasmijn

08-08-2017 om 20:33

wat ideetjes

Ik heb zelf ook een kleine slaapkamer met ook een klein raam, alleen mijn raam begint bij het plafond en is 50 cm breed (het glas) en 100 hoog. Ik heb dat benauwde gevoel helemaal niet. Heb je ook veel bomen ofzo buiten? Mijn raam is op het oosten, dus in de ochtend gezellig licht. (doe nooit het gordijn dicht)
Haaks op het raam heb ik wel een spiegel, maar ik kan mezelf niet zien vanuit het bed, spiegel begint op 1.20 hoogte en is iets van 120 x 80 cm. Dit geeft een ruimtelijk gevoel. Zo ruimtelijk blijkbaar want ik heb de muur tegenover de spiegel zwart geverfd, en nog steeds geen donker gevoel. De muur tegenover het raam is bij mij de deur en een kast daarnaast.
Wat je dus kan doen is toch een hele grote spiegel ophangen, maar gewoon wat hoger (ik maak me daar ook op, dus onder de spiegel heb ik een soort plankje waar mijn make-up ed. op staat. Of een spiegel op de deur van de kast hangen en lichte gordijnen nemen?

Sinilind

Sinilind

08-08-2017 om 20:36 Topicstarter

Spiegel

Zou ik eventueel kunnen proberen ja. Ik hoor al de licht ironische toon van vriend maar het is het proberen waard. Het zou wel een hele dunne moeten zijn, want tussen voeteneinde en muur zit maar 35 cm.
Spiegel op de kastendeur gaat niet mooi worden, is een ouderwetse kast met twee deurtjes en wat lades onder. Bovendien is het hoit bewerkt.
Sini

Jasmijn

Jasmijn

08-08-2017 om 20:43

mijn spiegel

ik heb tussen muur en voeteneinde 1 cm (bed staat strak tegen de muur) en de spiegel steekt denk ik 3 of 4 cm uit de muur, misschien zou je er last van kunnen hebben omdat je er langs moet lopen, dat heb ik natuurlijk niet, want ik kan niet om mijn bed heen. Anders zou je wel iets moeten kunnen bedenken wat goed aan de muur te hangen is, desnoods een mdf-plaat waar je een spiegel op gelijmd heb o.i.d. zodat het goed plat tegen de muur aan zit.
Doet me denken aan de badkamer in mijn vorige huis, daar had ik een spiegel over de gehele lengte van de badkamermuur, ongeveer 70 cm hoog, dat stond helemaal super ruimtelijk, en nogmaals, als je hem goed hoog hangt kan je jezelf niet zien als je in bed ligt dus is er niets spannends aan
Anders zeg je je vriend gewoon dat je een spiegel aan het plafond wilt dát is pas spannend hihi

Angela67

Angela67

08-08-2017 om 20:54

kast schilderen

of op gratis op te halen een nieuwe kast zoeken in lichte kleur?
posters op kast plakken?
gr Angela

slim met verlichting?

Je bent toch meestal 's avonds in de slaapkamer. Misschien kun je iets doen met verlichting achter een plankje aan het plafond bij het raam. Of anderszins iets met verlichting?

Tsjor

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-08-2017 om 21:43

Meubels in lichte kleur verven

Ik heb laatst de meubels op dochters kamer allemaal wit geverfd met krijtverf. De wood & wall verf van gamma. Superspul. Geeft mooi mat effect. Haar meubels zijn van grenen en komen overal vandaan. Nu is het één geheel en omdat het nu allemaal wit is kan ze met accessoires de kleur en stijl van haar kamer zo aanpassen.
Je hoeft niet te schuren ofzo. Gewoon gezellig met roller en kwast aan de slag.
Licht beddengoed doet trouwens ook een hoop.

Tok

Tok

08-08-2017 om 22:40

Grote

Grote tegelspiegels ( IKEA) die je op de muur plakt, haaks op het raam zoals genoemd en aan beide zijden.
Weerkaatst het licht er verbreed.
Een helderwit plafond.
Meubels verven???
Licht en effen beddengoed.
Gordijnen van plafond tot op de grond of juist raamschermen precies in het raam.
Lichtplan maken ( even inlezen hoe of laten doen).

Witte vitrage

Witte vitrage heeft ook een optische effect: raam lijkt groter door dat witte vlak.

Wat ligt er op de vloer?

Pirata

Pirata

09-08-2017 om 10:50

de kast

Kan de kast niet ergens anders staan? Andere kamer, of de gang?

Lou

Lou

09-08-2017 om 11:24

Ja die kast en veel wit

Ieder huis is anders natuurlijk, maar op onze kleine zolderkamer hebben we de kledingkast eruit gemikt. Die staat gewoon ergens anders. Verder hebben we lichte verduisteringsgordijnen plat op het raam en een grote spiegel. Alles, ook de vloer, is in verschillende tinten wit. Het blijft een kleine kamer (niet onze slaapkamer trouwens, maar dochters kamer) maar bij elkaar scheelt het toch een hoop.

Mijntje

Mijntje

09-08-2017 om 12:15

als

je de kasten eruit haalt, kan je wel hoog kastjes hangen (soort keukenkastjes) zeg maar, om meer opbergruimte hebben. Wij hebben dat in een kleine kamer, boven het raam was ruime voor kleine witte kastjes. Wel voor spullen die we niet veel gebruiken, want we hebben een trapje nodig om erbij te komen.

Plafonnière

Een plafonnière wilt ook helpen. Een ' verlicht' plafond geeft ook een ruimer effect. Probeer anders eerst met een uplighter in de hoek.
Hetzelfde geldt voor nachtlampjes.
Lampen zijn duur, misschien heeft een kennis een lamp te le zodat je kan uitproberen wat werkt.

Jasmijn

Jasmijn

09-08-2017 om 15:44

verder idd alles wit

Naast mijn ene zwarte muur heb ik verder alles wit in de kamer, de deur het tapijt, de kast, het bed en het beddengoed. Op de zwarte muur ook witte dikke planken met een paar accessoires en een goede verlichtging (3 witte halogeenspotjes in een armatuur) voor de gezelligheid nog een klein bedlampje met dimmer.
Ik denk dat het raam wat wat lager begint misschien een benauwd gevoel geeft, maar daar kan je weinig aan doen, ik zou toch gaan voor alles wit maken in eerste instantie (bij action heb je prima goedkope witte verf, heb ik onlangs ook gebruikt) en wit beddengoed kan je even oplossen door eerst een wit sprei te gebruiken en dan in de loop van de tijd wit kopen, zodra het weer nodig is.

Milcham

Milcham

09-08-2017 om 16:09

Nepraam

Ik heb een keer ergens gezien dat een soort platte lichtbak aan een muur werd gehangen. Vervolgens ging er vitrage overheen maar door de kozijnen om die bak en de vitrage was het net of er een raam was. Je zou misschien op die manier je raam kunnen vergroten.
Ik denk dat je ook wel heel veel spullen hebt in dat kamertje: twee nachtkastjes, een spiegel, twee schilderijen, een grote kast en een groot bed.
Ik zou de nachtkastjes eruit doen en daar iets anders voor verzinnen. Een plankje aan de muur waar ook een la in zit of zo.
Ik zou inderdaad alles wit doen al kan wat kleur ook heel goed uitpakken. Mijn kind had ooit een minuscuul kamertje en ik had alles wit. Op aanraden van een nicht heb ik mangogele vitrage (niet echt vitrage maar een doorschijnende stof) gekocht en linnen tomaatrode gordijnen. Aquakleurige accessoires. Die hele kamer fleurde er van op. De muren ed wit gehouden en een rustige vloer.
Ik denk dat het sleutelwoord lucht is: kies voor lichte stoffen, geen fluweel oid bij je gordijnen en kijk of de meubels minder zwaar kunnen. Geen overbodige kussens in het bed. Als je meubels kunt verven zou ik hoogglans pakken: dat weerkaatst het licht en ziet er ruimtelijker uit. Wat heb je op de vloer?

Sinilind

Sinilind

10-08-2017 om 15:44 Topicstarter

Op de vloer laminaat

Zeer lichte kleur laminaat, wit-grijs
Nee de kast kan nergens anders staan, er zijn drie slaapkamers op de verdieping, die van ons, die van zoon en die van stiefzoon. Daar blijf ik van af, het zijn de kamers van de jongens. De overloop is super inieminie, daar kan het ook niet.
Sini

Milcham

Milcham

10-08-2017 om 17:03

Een volle kamer op het noord-oosten met lichtgrijze vloer, blauwe accenten en donkere meubels. En weinig natuurlijk licht. Ik snap wel waarom het er niet gezellig uitziet.
Breng wat tinten aan met warme ondertonen en maak lucht in die kamer.
Kan je wat foto's uploaden zodat we beter advies kunnen geven?

In stapjes

Na een aantal tips hoe meer ruimte te bereiken, zou ik stap voor stap bekijken wat een aanpassing oplevert.
Eerst meubels verven. Niet voldoende, dan plafonnière ipv hanglamp.

Zijn de lijsten van de schilderiijen ook donker? Kunnen die lichter geverfd worden?
Een beetje contrast kan geen kwaad.

Emmawee

Emmawee

11-08-2017 om 09:39

Kast

Kun je de kast niet vervangen door een (lichte) kast met schuifdeuren? Dat scheelt nogal in de ruimte.

Sinilind

Sinilind

11-08-2017 om 11:32 Topicstarter

Hoe kan ik foto's ergens plaatsen?

weet iemand me dat te vertellen?
Sini

Milcham

Milcham

11-08-2017 om 11:42

Foto

Je kan een myalbum maken of ergens anders foto's ulieden en dan de URL hier delen.

Sinilind

Sinilind

11-08-2017 om 14:17 Topicstarter

Lusithania

Lusithania

11-08-2017 om 14:42

Mening

Vraag: vind je het donker als je in bed ligt of als je de kamer binnenkomt?
Bij de eerste foto dacht ik aan een knus kamertje met erg donkere gordijnen maar bij de foto waar je de kast ziet raakte ik een beetje depri. Toen werd het in een keer een donker klein hok (te zien als je in bed ligt).
Je hebt leuk behang op de muur.

Sinilind

Sinilind

11-08-2017 om 14:44 Topicstarter

Lisithania

Als ik in bed lig voornamelijk. Het plafond is laag, het helpt ook niet.
Sini

Jackie

Jackie

11-08-2017 om 14:47

vitrage

Ik zou gaan voor vitrage en dan breder dan het raam zelf. Eventueel met zeer lichtgekleurde overgordijnen (met alleen vitrage kijk je 's avonds zo je slaapkamer in van buiten). Als je budget het toelaat zou ik ook zeker ander behang kiezen, deze maakt de kamer wat 'druk', vooral omdat er al het e.e.a. hangt aan die muur. Mooie kast trouwes.

Jackie

Jackie

11-08-2017 om 14:50

effen plaid

Als je het zonde vind om nieuwe dekbedobertrekken te kopen kan je trouwens ook een mooie effen en lichtgekleurde plaid kopen voor over je bed.

marinade

marinade

11-08-2017 om 15:02

Ik denk toch

.... de lakroller paraat voor de kast en hoofdeinde bed en nachtkastjes. Misschien krijtverf, dat je zo'n chique mat effect krijgt. Wel een kleurtje op de muur, parelgrijs bijvoorbeeld. Het behang is zeker wel leuk, maar wat druk.
Als je in bed ligt kan ik me heel goed voorstellen dat je je ingeklemd voelt tussen een donkere en best flinke kast en het donkere kamerhoge gordijn. Idd somber.
Ik zou de gordijnen skippen en vouwgordijnen laten maken van dim-out stof. Ook parelgrijs. Dat is minder massief. En dan licht beddengoed. Motiefje kan best. Voor de boeken een paar kleine plankjes boven elkaar, waar je een klein stapeltje op kwijt kunt.

Milcham

Milcham

11-08-2017 om 15:10

Wat ideeën

Je behang vind ik geweldig, niets aan veranderen. Je plafond is hoogglans, niets aan veranderen.
Wat ik wel zou doen is ontrommelen. Op die nachtkastjes ligt een halve bibliotheek, dat ga je echt niet lezen 's avonds. Stop die boeken in je boekenkast en heb hooguit één boek liggen. Maak in je boekenkast een 'nog te lezen plank' zodat je nieuwe boeken niet verdwijnen.
Die nachtkastjes eruit en lijn dan alsjeblieft je bed uit met de bedlampjes.
Je boek moet érgens liggen, dus je zou voor een zwevend boek kunnen gaan (https://www.fonq.nl/product/zwevende-boekenplank-selfshelf-linnen-hardcover/24056/w.ds) of goedkoper voor een onzichtbare plank (https://www.nicethingz.nl/nl/boekensteun-plank/37-umbra-onzichtbare-boekenplank-conceal-klein.html?channable=e9278.MTAwNzQ4&gclid=Cj0KCQjwq7XMBRCDARIsAKVI5QaHJzLA0fFT8T7XZBM7Mhf0VYXpEgAZO60YqTL-9Ve5oo_N4tB2uzcaApIKEALw_wcB#/32-kleur-wit). De lampen die je nu hebt zijn zilverkleurig, houd alle accessoires dan ook in die tint.
In plaats van heel veel kleine dingen aan de muur ga je voor één groot ding boven het bed in een lichte lijst. Het hoeft op zich niet want je hebt al mooi behang. Je kan de muren ook leeg laten. Je schrijft dat je twee schilderijen hebt, maar ik tel er zes.
Andere gordijnen. Wit en lang, in een lichte stof. Bij de Hema hebben ze hele mooie gordijnen, ben even de naam kwijt maar het zijn zo'n beetje de goedkoopste. Wil je het blauw teruglaten komen en het 's nachts donker hebben, dan zou ik voor een lichtblauw (verduisterend) rolgordijn gaan onder die witte gordijnen.
Beddengoed, wit. Ikea heeft fantastisch wit beddengoed dat ook mooi blijft. Als start kan je natuurlijk een witte sprei kopen of een wit overtrek erover heen leggen.
De meubels zou ik of verven en als dat niet kan op Marktplaats zetten en witte terugkopen. Als het even kan, een spiegel op de kast of in de kastdeur. Hou het zo leeg mogelijk.
Qua gezelligheid, dat lampensnoer er uit, snoeren van die andere lampjes en die touwtjes naast de deur wegwerken en geen spullen op de kast. Omdat overal wat is, toont het klein. Je oog krijgt geen rustpunt.
Ik vind het overigens wel erg stoer om zo je foto's te delen!

Milcham

Milcham

11-08-2017 om 15:12

oeps

De lampen die je nu hebt zijn zilverkleurig, houd alle accessoires dan ook in die tint.
Moet zijn houdT alle accessoires dan ook in die tint.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-08-2017 om 15:18

Ha ha Milcham

Volgens mij moet die T er juist niet bij! Het is gebiedende wijs enkelvoud, dan juist geen t: doe dat, kijk daar! Toch???

Aagje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.