Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe laten we onze katten kennis maken met de logeerhond?

we krijgen binnenkort een logeerhond.

Nu willen we dit wel goed aanpakken mbt tot onze katten.

De hond is al een keer geweest, eerst buiten in de tuin laten lopen, daarna mee naar binnen, aangelijnd.

Eén van onze katten was toen in huis en we hebben de hond eerst op afstand gehouden. De kat vond het vanzelfsprekend niet een leuk idee van ons en hield zich op afstand.

Toen de hond los gemaakt werd ging deze natuurlijk op de kat af (hond is katten gewend) en de kat maakte een enorme sprong en rende naar boven.

We hadden de deuren open gezet voor de katten zodat ze altijd een vluchtroute zouden hebben.

In de dagen erna waren de katten wel op hun hoede. "waar is dat grote monster verstopt". Maar ze hebben nergens geplast o.i.d. (wat we wel hadden verwacht).

Nu hebben wij nog nooit een hond gehad en we vragen ons af of we dit zo goed hebben aangepakt.

De katten hebben hun eigen ruimte. Daar staat de kattenbak, eten, drinken, mandjes en een luikje om naar buiten/binnen te gaan.

De hond zal daar niet komen. Dit blijft hun domein.

's Nachts zal de hond in de keuken/bijkeuken zijn. Heeft zijn eigen mand mee.

Maar ja, overdag zal de hond wel in de woonkamer, keuken en tuin etc. rondlopen.

Natuurlijk wordt het een kwestie van "testen" maar het zou zeker helpen wanneer we ons nog op dingen kunnen voorbereiden.

Zijn er nog tips, mbt tot de katten (of hond), waar we aan zouden kunnen denken?

Ik ben benieuwd.

Groetjes, K. oekje

Parka

Parka

09-08-2016 om 19:08

goed

Ziet er goed uit, vluchtroute, ook dat ze bv op een kast kunnen vluchten is al handig.

Zorg dat ze niet bij elkaar zijn of kunnen als je weg bent. Voor de rest lijkt het me geen probleem. Kat met een beetje ontzag voor de hond is niet erg, omgekeerd trouwens ook niet.
Dan leven ze langs elkaar in acceptatie. Vriendjes hoeven het niet te worden.
Kijk even of de hond echt niet in het kattendomein kan komen, ook niet als hij goed wurmt, duwt of springt (deurklink)

Kaaskopje

Kaaskopje

10-08-2016 om 09:39

Ach ja katten en honden

Het is ook maar net hoe de kat zich gedraagt, is mijn ervaring. We hebben twee katten gehad die zich niets aantrokken van de honden en daar werd niet op gejaagd. Het zijn de katten die wegrennen, die interessant zijn. Het is goed om een kat een vluchtroute te bieden, maar daarnaast zul je misschien ook politie-agentje moeten blijven spelen als kat en hond niet volledig in harmonie kunnen leven. We hebben nu nog twee katten, die beiden nog steeds niet doorhebben dat ze rustig moeten lopen in plaats van een spurt van de ene hoek naar de andere in te zetten. Zolang ze liggen, zich wassen, oid, zijn ze volkomen oninteressant. De oudste kat loopt vaak met mij en hond mee bij het laatste rondje met de honden (ik laat ze apart uit), daar zijn ze aan gewend en dan wordt er ook niet op de kat gejaagd, omdat kat rustig loopt. Kat is niet gek en heeft door dat hond aan een touwtje zit. De ene hond is hier al 3 jaar, de andere ruim een jaar. Beetje vals van mij: zo blijft de conditie van de katten wel op peil. Oudste is 17 en is nog heel soepel. Jongste is ongeveer 9 (ik vergeet die leeftijd standaard).

k. oekje

k. oekje

10-08-2016 om 22:42 Topicstarter

kaaskopje en Parka

Parka, goed dat je het nog even benoemt. Het komt niet in mij op dat een hond deuren open kan maken (katten ook, maar die van ons niet).

We halen de deurklink eruit (zit toch al los), kan er ook niet een poging gedaan worden

Kaaskopje,

De hond is hier heel even geweest. De katten waren natuurlijk geschrokken. Zou ook een wonder zijn geweest wanneer ze zich niet sappel zouden hebben gemaakt.

Deze hond is katten gewend en hij is onderdanig daaraan. Hij is wel erg nieuwsgierig en zal graag polshoogte willen nemen. Ik denk ook dat hij dat maar één keer doet en dat hij, net als thuis, een tik op z'n neus krijgt.

We zullen zien hoe het gaat. We hebben er erg zin in. Lijkt ons zó leuk, een hond. Dit is een mooie manier om te kijken wat we er van vinden.

Bedankt voor jullie reacties!!!

Groetjes, K. oekje

Kaaskopje

Kaaskopje

11-08-2016 om 01:39

Leuk

Dat moet goed gaan. Veel plezier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.