Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe lang voor poesje om te wennen?

Dag
Ik heb sinds woensdag vorig week een poesje, ze is nu 10 weken.
Ik ben helemaal verliefd op haar maar maak me toch een beetje zorgen over het feit dat ze tot nu toe maar een keertje bij mij op schoot is komen liggen en geen poging maakt tot komen knuffelen of op schoot liggen, of kopjes geven. Ik heb vaker poesjes en katers gehad maar kan me echt niet herinneren dat het zo lang duurde. Ze zit of ligt het liefst op de vensterbank of op een lekkere stoel, ze speelt ontzetten veel, is lekker vrolijk maar het lijkt alsof ze geen enkele behoefte heeft aan menselijk contact. Het gekke is dat ze uit een huis komt met lieve mensen, moeder poes echt een schootkat is, waar veel reuring was. Maar ik vind haar toch schrikachtig, als ik langs haar loopt vliegt ze onder de bank, ze komt wel lekker naast me liggen en laat zich aaien, gaat dan ook soms spinnen, maar ze maakt een nogal wilde indruk. Ik vraag me af hoe ik haar kan helpen om zich meer te ontspannen. Het is ook voor zoon een teleurstelling, omdat hij gewend is aan de grote kater bij zijn vader die gewoon zodra je binnen bent pontificaal bij jou op schoor komt zitten en er urenlang kan blijven liggen spinnen. Iemand raad, tips of steunbetuigingen?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-08-2013 om 22:43

Woensdag

Het is naar mijn idee nog te kort geleden dat het poesje bij jullie is gekomen om je zorgen te maken. Geef hem aandacht, haal hem aan, koop desnoods op met een brokje kattenvoer, maar dwing nooit. Dat werkt averechts.
De ene kat is de andere niet. Dit poesje is misschien gereserveerder dan jullie gewend waren. Een beetje bot gesteld, moeten jullie het daar dan mee doen. Maar ook van een wat gereserveerdere kat kun je veel plezier hebben hoor En wie weet komt nieuwe poes nog helemaal los. Wat is een weekje wennen nu helemaal tenslotte. Heb geduld dus

Vic

Vic

27-08-2013 om 22:46

Tja

Niet alle katten zijn schootkatten. Ik heb er een die nergens bang voor is, en vanaf het begin vrijuit durfde te rellen hier, maar dat is absoluut geen schootkat. Ik denk dat ze in een jaar 2 keer op schoot heeft gezeten. Ze komt wel bij je in de buurt liggen, soms. Onze kater kwam hier binnen als schichtig katje die direct zijn nagels uitstak als je hem oppakte. Die hebben we dus echt moeten leren dat het fijn is om opgepakt te worden en gekamd e.d. Inmiddels is dat onze schootkat. Hij is nog steeds bang voor vreemden, maar ik wordt af en toe iebel van zijn aanhankelijkheid
Kortom, er is niet zoveel over te zeggen. Ik zou haar gewoon regelmatig op schoot pakken en kijken of ze blijft zitten.

Vic

Vic

27-08-2013 om 22:48

Argh

Sorry voor de verschrikkelijke taalfouten ;-(

Verschil in katten

Wij hebben sinds kerst een andere poes, die naar het er nu uitziet ook geen schootkat is. Uit jouw omschrijving te oordelen zou het de onze kunnen zijn...
Deze is ook schrikachtig bij 'rare geluiden' of ander engs (b.v. onverhoedse bewegingen). Maar ook niet schootkatten kunnen erg gezellig zijn........
De onze staat al zodra we opstaan en er dus geluid is luid te miauwen beneden...en is overduidelijk dolblij dat wij wakker zijn.
En ze komt dan wel niet op schoot zitten, maar zit wel graag in je buurt...Ook gezellig. En laat zich ook wel aaien en spint dan hoorbaar, maar wel graag op haar poten.
Ze speelt ook graag. Vooral jongste maakt daar veel gebruik van...kan als een gek door de kamer hollen achter iets aan.
Het is een andere poes dan je gewend bent...maar zo heeft elke poes een ander karakter. Je went er vanzelf aan, komt vast goed tussen poes en jullie.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

28-08-2013 om 07:47

Klopt

Elke kat heeft zijn/haar eigen karakter. De een is en schootkat, de ander zal het nooit worden. Of,zoals een van mijn katten, wordt het pas na zes jaar. Maar ze is er nog maar net, moet nog wennen zonder haar moeder en broertjes of zusjes, gun het de tijd. En dat wilde, tja, het is een kitten!!

Sinilind

Sinilind

28-08-2013 om 11:25 Topicstarter

De ene keer wel de andere keer niet

Weer vanochtend iets geks: ze lag op de vensterbank, ik ging haar aaien, ze begon gelijkt te spinnen en liep gezellig mee naar de keuken voor haar ontbijt, ik bleef haar aaien en ze bleef lekker spinnen. 10 minuten later was ik boven en wou ik de vuile was uit de open kast halen, ze stond ervoor en wou weglopen. Ik probeerde haar (heel erg rustig en langzaam) te aaien maar ze zag er doodsbang uit en ging met naar platte oren naar echter zitten dus toen heb ik haar gewoon met rust gelaten. Ik heb dus een poes met gespleten persoonlijkheid ik zal haar gewoon haar gang laten gaan...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

mix

mix

28-08-2013 om 11:29

Wel oppakken

Eens met bovenstaande posters, het is nog maar kort, de ene kat is de andere niet en de katten kunnen ook nog veranderen van niet-schootkat naar schootkat en omgekeerd.
Dat heb ik hier. Twee zusjes, ene schootkat, andere niet. Na een jaar of 5 werd niet-schootkat schootkat, vooral bij 2 personen uit het gezin en andere kat meer afstandelijker. Nu na 7 jaar zijn ze beiden wat neutraler. Niet-schootkat nog steeds alleen bij 2 personen, schootkat die wat afstandelijker werd komt ook weer wat bij.
Als kitten heb ik ze wel veel opgepakt. Vooral ook mevrouw Niet-schootkat. Tijdens het oppakken ben ik gaan lopen, dat gaf veel afleiding en tijdens het lopen zachtjes aaien en altijd weer neerzetten voordat ze gaan worstelen om vrij te komen. Soms moeten ze er nog achter komen dat aaien heel fijn is.
Pas ontdekt dat bv de tangle teezer heel fijn wordt ervaren als soort van massage. Dat zou je al kunnen doen om te wennen aan aanraken/borstelen.
Verder gewoon geduld, sommige dieren hebben nodig om te wennen. Ik herinner mij nog mijn valse hamster die na VIJF maanden de liefste werd die er was en nooit meer gebeten heeft.

mix

mix

28-08-2013 om 11:34

Eten dus

probeer daar gebruik van te maken. Bij eten vindt ze het allemaal wel goed, in een andere situatie is het nog eng. Vuile was die boven je hoofd wappert, je baasje in een dominantere houding over je heen om je te aaien, de kamer, een kastdeur, alles of 1 van die dingen kan op dat moment bedreigend voor haar zijn geweest. Probeer dan te oefenen met die eetmomenten, geef haar desnoods vaker op een dag een klein beetje, zodat ze je echt als haar personeel gaat zien ... de bediening, je kent het wel En speel zelf veel met haar om het contact op te bouwen.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2013 om 12:12

Sini

Je kunt kat altijd nog Schizo noemen)

Fiorucci

Fiorucci

28-08-2013 om 13:13

Sini

Natuurlijk was ze vanmorgen lief, tijd voor ontbijt!!

Sinilind

Sinilind

28-08-2013 om 15:11 Topicstarter

Kaaskopje

Ik vind haar naam (Penny) toch leuker
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sinilind

Sinilind

28-08-2013 om 15:11 Topicstarter

Kaaskopje

Ik vind haar naam (Penny) toch leuker
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sinilind

Sinilind

28-08-2013 om 19:37 Topicstarter

Ha! gouden tip van collega!

Ik ben begonnen met haar kleine stukjes van mijn biefstuk te voeren, dat was alvast een groot succes, dus Mix het was een goed begin. Ik kreeg van een collega DE gouden tip: valeriaan tinctuur! Gekocht bij de drogist, en een paar druppels op mijn handen smeren. Poes werd er blij en rustig van, en kwam lekker kroelen, en verdikkeme heeft uiteindelijk rustig een kwartier op schoot zitten. Het idee is dat ze het lekker vindt en er rustig van wordt, en beetjes bij beetjes afbouwen. Maar dan heeft ze zo veel positieven ervaringen opgedaan dat ze het ook leuk blijft vinden zonder de Valeriaan!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2013 om 00:21

Ohhhh

dan snap ik het probleem! Je eerst een stuk of drie keer "Penny" roepen! Penny, Penny, penny...)
Leuke naam trouwens.

Sinilind

Sinilind

29-08-2013 om 08:09 Topicstarter

Kaaskopje

je begrijpt dat een katertje natuurlijk Sheldon had geheten
Sinilind

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2013 om 11:59

Haha

Absoluut

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.