Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Celine

Celine

04-10-2014 om 22:08

Hoe lang lasagne bewaren in koelkast?

Ik heb vandaag gehakt gekocht en lasagne gemaakt. Veel over. Diepvries is vol, dus heb het maar in de koelkast gestopt.

Het zou het handigste zijn als we het dinsdag kunnen opeten (voor andere dagen hebben we ook al eten in huis).

Kan dat?

guera

guera

04-10-2014 om 22:13

ja hoor

Ik zou t wel aandurven. Wel echt weer goed verhitten voordat je het gaat eten

Ja joh

Het is toch helemaal gaar en met verse producten gemaakt? Geen zorgen over maken hoor.

Katniss

Katniss

04-10-2014 om 22:15

Nou...

Ik houd altijd maximaal 48 uur aan voor bereide producten in de koelkast. Waarschijnlijk zal het wel kunnen als je het dinsdag opnieuw door en door verhit, en het niet stinkt of beschimmeld is, maar het wordt er niet lekkerder op. Kun je het eten van maandag niet omwisselen met dinsdag en dan maandag de lasagne eten?

amk

amk

04-10-2014 om 22:50

Kan

mits er niemand een tweede portie heeft opgeschept uit de schaal met gebruikt bestek (speeksel etc), het snel is afgekoeld, en goed afgedekt is en de koelkast koud genoeg staat: 4-7°C (veel koelkasten staan rond de 10°C, meet het dus even na)
Als je het dinsdag dan goed verwarmd: 20 minuten 100 graden, is het prima eetbaar.

Katniss: lasagna wordt juist lekkerder als je het een paar dagen laat staan. Zo snel beschimmelt het allemaal niet als je het in de koelkast bewaard.

Katniss

Katniss

04-10-2014 om 23:47

AMK

Ik heb het vroeger wel eens ingevroren, maar ik vind het dan de tweede keer zo 'vast' en zwaar. Het lijkt wel of al het vocht in de bladen trekt of gewoon verdwijnt, niet zo lekker als vers.

Astrid

Astrid

05-10-2014 om 09:47

AMK

Vraagje, wat is nu de definitie voor snel afkoelen?
Hoe doe je dat?
Is dat terwijl het nog dampt afdekken (afsluiten) en de koelkast in? Of laat je het even uitdampen op het aanrecht?

Barvaux

Barvaux

05-10-2014 om 10:39

net als katniss

Ik houd 48 uur aan voor de koelkast maar algemeen mag het 52 uur zijn. Het probleem bij lasagne is wel het verhitten, je kunt het niet roerbakken dus je weet niet of de kern goed verhit is.

Katniss: ik vries regelmatig pastagerechten, nasi/bami of lasagne in om op mijn werk te eten maar inderdaad, het vocht is er uit, valt altijd een beetje tegen maar dat heb je nu niet door te koelen natuurlijk.

Silvester

Silvester

05-10-2014 om 11:48

Bij ons

Ik doe ook altijd tot Max drie dagen na bereiding bewaren, dus zou dinsdag nog kunnen. Nog nooit problemen gehad daarmee. Bij vier dagen ga ik wat twijfelen, eet het meestal niet meer op dan, maar als het er fris uitziet en nog goed ruikt heb ik het ook wel eens gedaan en ook niet zoek geworden ofzo.

snel afkoelen

Buiten de koelkast, door de schaal in een bak koud water te plaatsen. Wel afgedekt maar de warmte moet nog weg kunnen. Dus aluminiumfolie een beetje open laten, of bij een pan soep de deksel op een kier.
Bij echt hele hete dingen het koude water regelmatig vervangen en indien mogelijk de inhoud van de schaal of pan even doorroeren.
Zelf heb ik altijd 2 koelelementen in de vriezer liggen die ik dan naast de pan soep kan zetten of onder de schaal kan leggen, zodat de afkoeling nog sneller gaat. Binnen een uur heb ik 3 liter soep zo ver afgekoeld dat hij de koelkast in kan.

amk

amk

05-10-2014 om 21:24

kerntemperatuur

met een thermometer. Gewoon zo een die je ook voor groot vlees gebruikt. Prik je er in en het afleesdeel zit er buiten.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20103016/

hardstikke handig hoor.

Annet

Annet

05-10-2014 om 21:58

Niet opwarmen in de oven maar in magnetron

of in combi oven/magnetron/grill.
Dan weet je zeker dat de lasagne van binnen ook warm wordt.
3 dagen zou ik geen probleem vinden voor dit gerecht.

amk

amk

06-10-2014 om 07:29

annet

zo'n magnetron is beduidend duurder dan een thermometer

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.