Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe lang kan je rijden in een benzine auto

er staat nu 130.000 km op onze citroen c5 bezine. In juni moet hij weer door de apk en we verwachten een behoorlijke rekening aan reparaties/onderdelen.

Ik ben benieuwd hoeveel km we nog van deze auto kunnen verwachten of dat het 'voordeliger' zal zijn deze in te ruilen voor eentje met minder km. Overigens baal ik er van dat dit geen diesel is, hij rijdt echt heerlijk.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

30-04-2011 om 22:28

Weet niet of je hier wat aan hebt, maar...

...ik heb een 15 jaar oude auto met 185.000 op de teller (2,5 jaar geleden gekocht, toen 140.000 op de teller).
Hij is 2x fluitend de APK doorgekomen (5 euro aan nieuwe slangetjes of zo). Ik heb 2x een grotere reparatie gehad van iets dat versleten was. Hoort IMHO bij het onderhoud.
Volgens mij heb ik nu iets met achtervering of schokbrekers, dat vervangen moet worden. De voorvering is recentelijk al vervangen en sindsdien "leunt" hij nogal achterover Dat gaat aan mijn spaargeld knagen, maar ik vermoed dat ik voor dat bedrag geen nieuwe (of knappe tweedehands) auto heb, dus ik ga ervoor. Ik zie het als investeringen waardoor ik weer een tijdje door kan rijden.
Pas als hij rijp is voor de sloop (m.a.w. als de reparaties de pan uit gaan rijzen) geef ik het op

Mijn 2 centen, voor wat het waard is (want het blijft wel een beetje een gok): afhankelijk van de leeftijd van de auto lijkt het me de moeite waard om in die nieuwe onderdelen te investeren en je auto zo een verjongingskuur te geven.

NaShA

NaShA

30-04-2011 om 22:47

Onlangs

hebben we de benzine-auto van man over de 200.000 gejaagd...niks mis mee, net wel een kapotte veer, maar ach, dat kan, en de remblokken moeten vervangen worden, maar ook dat is niks geks. Motorisch is hij nog prima (japans he
Ik heb weleens gehoord dat de huidige auto's met gemak de 300.000 zouden moeten aankunnen...

Valkyre

Valkyre

30-04-2011 om 23:44

Zwager

Wij hebben ook een auto met flink wat op de teller (vraag me niet hoeveel precies...). Het ding is een jaar of 14, geloof ik. Met de laatste APK moest er weer voor een paar honderd euro aan gesleuteld worden. Maar mijn zwager (zo'n superklusser die er verstand van heeft) zegt dat zolang de motor nog goed is, het de moeite waard is in de auto te blijven rijden. Als je 'm verkoopt, levert-ie niet veel meer op namelijk, en de afschrijving van een nieuwere auto is duurder (kost per jaar meer dan het gesleutel).

Nou hadden wij toch al niet zo heel veel meer in het reservepotje zitten, dus wij sparen nog even door voor de volgende auto (of reparatie.. zucht).

neteret mut

neteret mut

01-05-2011 om 00:13

Vorige auto

of die daarvoor, dat weet ik niet meer ( of allebeide kan ook) had ruim meer dan 200.000 ( dacht rond de 220.000) en is verkocht omdat er nu toch wel meerdere dingetjes vervangen moesten worden. Die daarvoor had dacht ik ruim meer op de teller ( meen rond de 280.000) en die is toen vervangen ivm wat meer luxe willen ( was 4 schakelen, geen deelbare achterbank, geen automatische choke). Motor was bv bij allebeide nog goed. ( ik mis de vorige auto nog steeds al rijden we alweer een half jaar in deze)

Manda Rijn

Manda Rijn

01-05-2011 om 09:09 Topicstarter

Moeilijk dus, niemand ervaring met citroen?

ik zou dit eigenlijk moeten vragen aan Citroën experts, eens kijken of ik op internet dit kan vinden.
Hiervoor hebben we altijd diesels gehad en die blijven indd wel doorrijden. Mijn eerste autotje was heel erg oud en die heeft mij toen de laatste periode veel te veel gekost aan reparaties terwijl ik dat geld beter in een nieuwe auto had kunnen stoppen.
Deze auto is 8 jaar dus valt nog wel mee. Ik kan niet inschatten wat er allemaal rond dit aantal km aan moet gebeuren/vervangen moet worden. kIjk als hij nu met 1000 euro aan nieuwe onderdelen nog 70.000 km gaat rijden dan rij ik hem indd liever helemaal af. Maar als dat komende jaren door blijft gaan met reparaties/onderdelen dan gooi je ook geld weg.

fladder

fladder

01-05-2011 om 10:49

Een auto is altijd betalen

By the way: mijn ervaring met diesels in het algemeen en een Citroën in het bijzonder is nihil

Maar een auto is altijd betalen. Heeft altijd reparaties. Het is niet zoals een huis, dat uiteindelijk "naar je toe komt" als de hypotheek is afbetaald. Een auto néémt geld.

Zoals jij het beschrijft zou ik die reparatie doen. De auto zal vaker reparaties nodig hebben en geld kosten, dat kan je (niet onterecht) zien als geld weggooien, maar ik zie het maar als "investeren in mobiel-zijn". Vandaag zijn het (bij mijn auto) bijvoorbeeld de schokbrekers en de veren die dringend aandacht nodig hebben, vorig jaar was de accu naar de gallemiezen, en volgende keer is er weer wat anders. En als ik echt vette pech heb dan doe ik een dure reparatie en gebeurt er een maand later iets waardoor de motor definitief naar de filistijnen is. Als ik naar mijn 15 jaar oude schicht kijk, vind ik het allemaal nog wel meevallen als ik het optel en deel door de tijd dat ik de auto heb. Bijzonder lage aanschafkosten helpen daar ook wel aan mee
Kortom: een auto is, nuchter gezien, altijd een typisch gevalletje "shit happens" en geldvreten En het doen van reparaties is altijd een gok want niemand kan in de toekomst kijken. Maar voor een 8 jaar oude auto zou ik die gok zeker wagen. En je krijgt er een boel vrijheid/mobiliteit voor terug!

Anonix

Anonix

01-05-2011 om 17:05

Is dat niet..

..heel erg afhankelijk van het merk, hoe ermee gereden is en hoe goed de auto onderhouden is?

Onze Volvo (benzine en LPG) heeft 375.000 op de teller, we hebben hem met 360.000 gekocht. Dat is voor een Volvo redelijk normaal. Overbuurzus heeft er een met 485.000 op de teller, en ik heb er zelfs een gezien die over het miljoen(!) heen gegaan is... Ik weet niet of dat bij Ciroëns ook haalbaar is.

Bij 130.000km zeggen wij altijd dat hij net aardig ingereden is

Manda Rijn

Manda Rijn

01-05-2011 om 17:43 Topicstarter

Ha dat

is goed nieuws, stel dat zo'n berlingo net zo lang mee gaat als een c5 (ons model is best zwaar in gewicht tov een berlingo, misschien scheelt dat in slijtage ?) dan kunnen we er iig nog een jaar mee rijden en 2x mee op vakantie.

Manda Rijn

Manda Rijn

01-05-2011 om 17:44 Topicstarter

Volvo

ik kan mij niet voorstellen dat onze c5 net zo lang mee gaat als een volvo.

soepstengel

soepstengel

01-05-2011 om 18:06

Ik denk

dat het er vooral aan ligt hoe er met de auto gereden is; lange afstanden of veel korte stukjes?
bv; Man heeft een renault van 3 jaar oud en al 140.000 op de teller, rijdt erg veel voor zijn werk.
Ik zopu de gok wel wagen, laten keuren en zien wat eraan is.
Vroeger( heel vroeger )heb ik met een jongen verkering gehad die een citroen garage hadden. Die reden allemaal in oude citroens, zonder veel noemenswaardige schade aan reparaties? maar ja dat waren wel de oude "snoek" enz

Pluk53

Pluk53

02-05-2011 om 09:01

Anonix,volvo

ja, volvo, die pochten altijd al met hun 6-cijferige kilometerteller. Maar al die grote getallen zonder motor-revisie?

Manda Rijn

Manda Rijn

02-05-2011 om 11:26 Topicstarter

Hmm

nou we zullen zien in juni wat 'de schade' wordt en wat de garage als prognose gaat geven voor de komende 2 jaar. Hij ziet er verder keurig uit, rijdt heerlijk.

tja het is net als een oude kat, hoe lang ga je er mee door ? Maar misschien is hij nog wel helemaal niet oud en zegt de garage ook dat we er makkelijk de 200.000 mee halen met een duidelijk overzicht aan onderdelen en kosten.

Pluk53

Pluk53

02-05-2011 om 12:00

Citroen

met een auto kun je eindeloos lang doen. Alles is repareerbaar en vervangbaar, zolang de carosserie het houdt. Ik heb een BX gereden op gas, verkocht met 250.000 op de teller. De volgende eigenaar heeft er nog 40.000 in gereden.

Chippie

Chippie

02-05-2011 om 12:00

Manda

Manda, volgens mij halen de meeste auto's de 200.000 km met gemak. Daar hoef je niet zo bang voor te zijn. De garage kan je een lijstje geven met wat er aan regulier onderhoud staat. En dat reguliere onderhoud (remmen, banden, distrubutieriem, etc) loopt in de papieren maar dan maakt het niet veel uit of je auto 3 of 10 jaar oud is. Reparatie is voor mij dat er echt iets kapot is gegaan wat direct moet worden gerepareerd. Rond de 130.000 km zijn er vaak wel wat extra dingetjes aan de hand. Ik heb mijn auto (toevallig een Volvo) gekregen toen hij 4 jaar oud was en we zijn nu 5 jaar verder. En alle jaren is mijn garagerekening per jaar ongeveer gelijk (1000 euro incl apk, vakantieklaar maken, winterbandenwissel, accu etc). Toevallig?! Daar zaten duurdere dingen bij maar ook kleine gevalletjes pech (afgebroken hendeltje, kapot reservoirtje) die best nog prijzig kunnen zijn. Aan de andere kant; mijn virendin heeft met een peperdure auto van twee jaar en 3 weken oud een hele dure reparatie moeten doen.
Hoe ziet de carrosserie er nog uit (van buitenkant maar ook van onderkant?)
Die 1000 euro is natuurlijk een smak geld maar per maand minder dan 100 euro, dat is volgens mij redelijk (we hebben een grote auto en besparen niet op onderhoud & veiligheid). Autorijden is geen goedkope hobby. We hebben in die vijf jaar nog niet met pech onder weg gestaan en dat is me wel heel wat waard. Maar ja, hoe zat het ook al weer over die resultaten uit het verleden?

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je ivm al je reiskilometers een diesel overweegt. Dan zou het niet zo'n gek moment zijn om je auto nu in te ruilen. Nu kan iemand die niet zoveel kilometers per jaar maakt er nog wel een tijdje mee vooruit.

Ik ben wel benieuwd wat volgens deskundigen de kilometerstand is waarbij je de keuze moet maken: nu inruilen of helemaal afrijden!? Iemand enig idee?

Manda Rijn

Manda Rijn

02-05-2011 om 12:42 Topicstarter

Dat schrijf ik op

carrosserie onderkant laten checken.

er is aan de buitenkant (ik ben een totale leek) niets te zien, volgens de garage waar we banden hebben gekocht zag het er prima. Qua slijtage hebben we afgelopen 1,5 jaar 2 remschijven en een deurslot vervangen. Ik verwacht dat die andere remschijven nu dan ook wel moeten, kassa, en nog wat dingen die ik bij naam niet meer weet (iets met slangetjes) en die zijn vorig jaar aangekondigd bij de apk.

Tinus_p

Tinus_p

02-05-2011 om 13:50

Spreuk

Manda:
"nou we zullen zien in juni wat \'de schade\' wordt en wat de garage als prognose gaat geven voor de komende 2 jaar. Hij ziet er verder keurig uit, rijdt heerlijk."
If it ain't broken, don't fix it. Je auto rijdt, zelf heb je er plezier van, en de kosten zijn iig te overzien.

Manda Rijn

Manda Rijn

02-05-2011 om 14:00 Topicstarter

Niet te overzien

er is niets stuk, klopt, maar dat komt er wel aan want slijtage, je weet verder niet wat er dan nog allemaal meer vervangen gaat worden komende jaren dus het is niet te overzien.

ik snap je logica niet.

Chippie

Chippie

02-05-2011 om 14:15

Manda

Wat Tinus bedoelt is, je karretje rijdt nu. Wacht gewoon de APK af, waarschijnlijk valt het allemaal wel mee. Zelfs als er 1000 euro reparatiekosten aan zit te komen dan valt het mee (want nog geen 100 euro per maand). Nu een nieuwere auto kopen gaat je veel en veel meer kosten. Als je helemaal happy met je auto bent, dan gewoon doorrijden totdat het echt niet meer loont.

Blijft een dure kostganger hoor, zo'n auto

Ik zie hier net een rekening binnenkomen. onderhoudsbeurt 90.000 km 185,64. Dan nog allerlei koelvloeistof, remvloeistof, luchtfilterelement, oliefilter, dan bereiken we 352,29.

Zomerbanden gemonteerd, winterbanden eraf (dat werd tijd, haha) en een band vervangen door een nieuwe. 170,17 erbij.

Remblokken en schijven vernieuwd, div. onderdelen 334,60. Nog wat kleinmateriaal en milieuheffing en onderaan de rekening staat dan het leuke bedrag 863,08 inc BTW. Gelukkig komt zo'n rekening niet elke maand.

We moeten op zoek naar een schoonzoon die automonteur is

Hes@

Hes@

03-05-2011 om 23:01

Opel astra

Manda dat is een vraag die ons ook bezighoudt. We rijden geen citroen c5 maar een oude opel astra.

Onze auto is nu 15 jaar oud. We rijden niet veel: 185.000 op de teller. Ik dacht altijd dat slijtage erg gekoppeld was aan het aantal kilometers. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Te weinig kilometers is ook weer niet goed. Of liever gezegd dan gaat er ook van alles stuk.

De beslissende factor is geloof ik vooral je financiele toestand. Kun je een dure nieuwere auto kopen of ben je "goedkoper" uit met reparatie van je oude.

De kosten van onderhoud de laatste jaren waren wel shocking. Elke keer denk je dat het nu toch wel klaar is, maar elke keer komt er als snel weer iets bij. Nu gaan we dus toch maar op zoek naar een andere auto en dat wordt geen opel. We hebben deze auto 11 jaar gehad en ieder jaar gemakkelijk 1000 euro uitgegeven aan onderhoud. De laatste jaren zeker 2000. Waarde van de auto is nu nog zo'n 750 euro. Dus dat rijmt niet meer met elkaar. Ongelooflijk wat er allemaal stuk kan gaan. Niet alleen de bekende kwalen zoals banden en uitlaten maar ook: benzineleiding lek, benzine tank lek, ophanging van het achterwiel gebroken, zuigers beschadigd. En nu de laatste grap: de hele moter losgerammeld en 1 bout afgebroken. Aaah

Manda Rijn

Manda Rijn

04-05-2011 om 10:37 Topicstarter

Opel astra

we hebben hiervoor 4 jaar ene opel astrat station gehad, ding zag er echt totaal niet uit echt heel lelijk, maar het kostte geen drol, alleen wa verzekerd, reed zuinig, nooit een ingewikkelde reparatie mee gehad, geen electronische snufjes (deze heeft dat overdreven veel en die boardcomputer is regelmatig ontregeld geweest, kassa...).

Een auto die meer kost dan hij waard is dat is inderdaad geen logische kostenpost.

We moeten een keuze maken, volgend jaar hebben we een bakje geld, dat gaat of in een nieuwe schuur (ding zou dit jaar al vervangen worden maar we doen eerst weer andere dingen, zucht zucht zucht) of die auto inruilen. Maar inmiddels denk ik door deze draad dat het nog wel de moeite waard is, ik heb eens gekeken en dit model worden met de zelfde kilometerstand verkocht rond de 5500/6000 euro. Dus dat is dan nog wel in verhouding met een reparatie/onderdelen/apk/grote beurt van 1000 per jaar.

mirreke

mirreke

07-05-2011 om 22:39

Bromvlieg, banden gaan toch in paren?

Ik hoor tenminste altijd dat je banden altijd per twee moet vervangen.
Ik moet ook mijn winterbanden nog verwisselen, dat kost me 18 euro hier. En ik koop een goede (tweedehands)band voor nog geen 50 euro.

mirreke

mirreke

07-05-2011 om 22:43

Jaren een zx gehad

Reed heerlijk. Uiteindelijk moest ik een auto met Duits kenteken, en heb ik 'm aan m'n vriendin verkocht die er nu ook alweer 2 jaar in rijdt (had geen zin in het gedoe om Duitse tüv te krijgen op een Nederlandse auto). Hij zit ruim over de twee ton.
Ik heb nu een (tweedehands)auto waar ook alweer bijna 160duizend op de teller staat.
Daarvoor hebben we ook jarenlang een BX gehad, en mijn partner reed ook jarenlang een xantia.

Manda Rijn

Manda Rijn

07-05-2011 om 22:49 Topicstarter

Mirreke

en waren dat allemaal benzine auto's ?

Ik heb vanavond eens mijn vader gevraagd, die heeft ook 2 bx'en gehad en die hebben allebei maar kort gedraaid en zijn toen ingeruild omdat de reparatiekosten te veel werden per jaar, daarna is hij overgestapt op bmw diesels en die kunnen een paar keer de aarde om zonder gedoe.

100%mama

100%mama

09-05-2011 om 20:32

Manlief

heeft een nieuwe auto besteld en in de tussentijd rijdt hij in een "voorloop auto". Een Volvo V50 Benzine motor met 240.000 kilometer op de teller. Auto is in onze ogen compleet afgeragt, maar rijden doet hij wel om heel eerlijk te zijn.....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.