Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Slaapje

Slaapje

26-08-2014 om 15:25

Hoe lang kan een dekbed mee? En wat voor nieuwe eventueel?

Ons dekbed is, denk ik, zo ongeveer 9 jaar oud. Het is een synthetische en na een wasbeurt weer redelijk schoon voor het oog.
Wat ik me afvraag is na hoeveel jaar vervangen jullie je dekbed?

Mochten we voor een nieuwe gaan wat raadden jullie aan? Waar zijn jullie positief over?
We hebben nu dus een synthetische. Het nadeel vind ik, dat het wel wat zweterig is.
Voor dons ben ik allergisch. Eventueel wol dan, maar is dat niet erg zwaar?
Daarnaast ben ik ook allergisch voor huismijt en ik lees op internet dat dan een wollen dekbed afgeraden wordt, maar op een andere site raadden ze het juist weer aan.

Iemand tips?


Huisstofmijt

Wij hebben katoenen dekbedden. Die was ik regelmatig.

wizzer

wizzer

26-08-2014 om 16:38

katoen

Ik wil nooit meer anders. Ideaal voor als je het snel warm hebt. Overigens vind ik wol ook heerlijk slapen als het koud is, maar helaas ben ik daar allergisch voor.

Jasmijn

Jasmijn

26-08-2014 om 16:55

Wol

Ik heb een wollen 4 seizoenen dekbed (ik dacht via Wehkamp gewoon) en het bevalt prima. Misschien ietsjes zwaarder dan dons maar verder heerlijk. Weet niet hoe het zit met huisstofmijt. Zelf gebruik ik trouwens meestal alleen het najaarsdeel (in de winter doe je dan het zomerdeel er extra bij) maar dat is eigenlijk niet echt nodig.

Marie

Marie

26-08-2014 om 17:09

katoen

Wij hebben ook katoenen dekbedden - ideaal !

Een dikke voor de winter en een dunne voor de zomer.

Geen geplak en gezweet meer.

Over het wassen. Onze dekbedden van 240 x 220 cm passen toch echt niet in mijn 17 jaar oude Miele wasmachine.
Ik breng ze om het jaar (of twee jaar) naar de stomerij.

Als zomerdekbed hebben wij deze:
http://linolux.nl/linnenshop/Slaapkamer/DEKBEDDEN/?Cotton_Summer_23

Het winterdekbed ooit eens bij Otto besteld, maar die verkopen ze ergens anderso ook wel online.

Egel

Egel

26-08-2014 om 17:40

Wassen?

Huh, wassen van je dekbed? Nog nooit gedaan. Naar de stomerij zelfs, wauw. Ik denk dat ik een huishouden van Jan Steen heb.

Egel

Je hebt geen gezinsleden met huisstofmijtallergie denk ik.

Egel

Egel

26-08-2014 om 17:48

Alleen ik, AnneJ

Maar blijkbaar is de allergie voor een heel aantal dieren toch erger. Ik merk er niet veel van (of word ik daarom altijd zo moe wakker? Of kont dat weer gewoon door te lang wordfeuden en OO lezen? Nou ja, dit gaat te ver off topic...)

Brianna F

Brianna F

27-08-2014 om 09:37

wassen

Ik was de dekbedden allemaal 2 keer per jaar. Ik heb anti huismijthoezen om de dekbedden, misschien ook een optie?

Slaapje

Slaapje

27-08-2014 om 13:15

Bedankt voor de reacties. Katoen ga ik in overweging nemen.
Na hoeveel jaar vervangen jullie dekbedden? Of liggen jullie er gewoon jullie "hele leven" onder?

Druif

Druif

27-08-2014 om 13:21

wol

Wij hebben wol en dat is heerlijk. Het ventileert zo prettig in de zomer en is lekker warm in de winter. Wij hebben een 4 seizoenen dekbed.
Ons vorige dekbed was na vijftien jaar niet warm meer, toen hebben we een nieuwe gekocht.

En wij wassen hem nooit. Vies he?

Tink

Tink

29-08-2014 om 21:36

hier

Ook vierseizoenendekbedden van katoen. Ideaal. Wassen doe ik alleen indien nodig (ongelukjes zoals met een ziek kind bijvoorbeeld).
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom je een dekbed zou moeten vervangen na zoveel jaar, of het moet zijn dat het echt dun gaat worden ofzo. Wij hebben dat van ons al meer dan 25 jaar en die doet het nog prima.

Astrid

Astrid

30-08-2014 om 01:17

extra vraagje

ik sta voor dezelfde aanschaf als Slaapje, ik was even benieuwd wat jullie uitgeven (het waard vinden) aan een dekbed.
Ik wil twee eenpersoons dekbedden aanschaffen en ben bij de maten al in de war.
Wanneer neem je een dekbed van 2.10 ipv 2 meter? Zijn de dekbedhoezen daar ook groot genoeg voor?
Ik zie prijzen varierend van 22 euro tot ver over de 100 euro en zie ook door de bomen het bos niet meer.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-08-2014 om 09:19

wol

Wij slapen allemaal onder een wollen dekbed. Heerlijk.
Wassen doe ik nooit. Bij vorst hang ik ze wel graag buiten. Maar geen idee of dat enig nut heeft
We hebben ze al jaren. Ik ga ze vervangen als ik denk dat het nodig is.

Wol - al jaren!

Ooit uit een actie van c1000. Dekbedden voldoen uitstekend en zijn nog nooit gewassen of gestoomd.

Barvaux

Barvaux

30-08-2014 om 09:36

Astrid

Je neemt een lang dekbed als je van instoppen houdt of als je een lang bed hebt. Wij hebben een bed van 220 lang en dan heb je niets aan een 200 dekbed.

Daar heb je dus ook langere hoezen voor maar zeker 2xéénpersoons is goed te verkrijgen.

Astrid

Astrid

30-08-2014 om 12:00

Barvaux

oke, mijn hoezen zijn 2 meter exclusief de insteekflappen die volledig open zijn. (dus niet enkel middendeel open aan de onderkant). Ik kan me de 10 cm extra dan wel veroorloven of beter op de 2 meter houden?

En de prijs, wat is een redelijke prijs?
Ik hoef niet de bodemprijs te hebben, daar heb ik afgelopen jaar al vaker mijn neus mee gestoten, maar ik hoef ook weer niet de prinses op de erwt te zijn

Kiekeboe Barveaux

"Wij hebben een bed van 220 lang en dan heb je niets aan een 200 dekbed." Lig je ook met je hoofd onder het dekbed dan?

skik

Barvaux

Barvaux

30-08-2014 om 12:53

hmm

Nou de meeste bedden zijn 200 lang, die van mijn zonen ook en ik vind hun dekbed best krap inderdaad. Dat komt omdat je, als je ze instopt, het dekbed ook aan de korte zijde van het matras zit. Bij mijn jongste komt het dekbed ergens tot onder zijn kussen als je het kussen tot het eind van zijn bed legt.

Bij een 220 bed hoort dus ook een wat langer dekbed maar wij houden van instoppen. Daarom zij ik dat je wel moet houden van instoppen. Ons matras is ook heel dik en daarmee verlies je zo al 15 cm.

Marie

Marie

30-08-2014 om 14:05

Barvaux

Dan adviseer ik je in elk geval dekbedden van 220 cm lang. Onze bedden zijn ook 2 m lang en wij houden er ook van als het bij het voeteneind ingestopt zit. Ik stop trouwens alleen de hoes (met instopstrook) in, zodat we de volle lengte van het dekbed kunnen benutten en je niet met blote schouders ligt.

Over goedkoop en duur - bedenk eerst welk materiaal je wil: katoen, synthetisch, wol of dons.
Uit welk materiaal bestaat jullie dekbed nu? En dat bevalt blijkbaar niet? Te dun, dik, of zweterig?
Zijn jullie ook allergisch? Zo niet, dan kun je kiezen wat je wilt.
Houd je van wat "zwaars" over je heen? Dan kan dons tegenvallen, omdat het heel "luchtig" is.

Zelf zijn wij dus wel allergisch en hebben "zweterige" ervaringen met synthetische dekbedden. Daarom slapen wij onder katoenen dekbedden. Dun voor de zomer en wat dikker voor de winter. En als het heel koud is allebei.

O, ja ik geloof dat ik eerder heb gezeegd dat ik om het jaar dekbedden was, maar dat is niet waar hoor. Om de 5 jaar komt meer in de richting.

De grootste

Ik red me nog wel met een eenpersoons dekbed. Maar kinderen hebben beiden een groot dekbed omdat dat beter om hen heen blijft in bed.
Overigens tegen de kou hebben ze een dikke katoenen slaapzak opengevouwen om bij kou over zich heen te trekken. Dat ligt aan het voeteneind en wordt soms in hele koude winters gebruikt, vaak is dat niet nodig. Het is al snel te warm.
Het voordeel is ook als ze iets zwaars willen voelen kunnen ze het over zich heen trekken.

Astrid

Astrid

30-08-2014 om 19:50

in elk geval

katoen voor het ademen denk ik.
Ik ben akelig allergisch.
De dekbedden die ik nu heb, heb ik gekregen na mijn scheiding en zijn al tientallen jaren oud en nu hoognodig aan vervanging toe.
De maten waren toen anders dus niets past goed in een hoes en het ligt als een plank over me heen.
Ik houd van luchtig, maar moet wel wat voelen.
Heb gewoon geen idee wat voor prijs ik als richtlijn aan moet houden.
Ik zag bij kwantum vandaag een "anti-allergie-dekbed" liggen, voor 55 euro, maar aangezien daar alles in tassen zit geprakt kon ik er verder geen chocola van maken.

Marie

Marie

31-08-2014 om 13:24

deze? - zou ik niet doen

Je bedoelt deze?

http://www.kwantum.nl/slapen/bedtextiel/dekbedden/slapen-bedtextiel-dekbedden-dekbed-pol4-s-anti-all-140x200-1041270

Hmmm, teveel polyester naar mijn idee = zweten. Dekbed is er maar in 1 dikte en waarschijnlijk veel te warm in de zomer.
Ik adviseer je om te kijken naar volledig 4-seizoenen katoenen dekbedden.

Na wat googlen vond ik o.a. dit (zelf geen ervaring met deze webshop overigens):

http://www.beddenhuisonline.nl/katoenen-4-seizoenen-dekbed?lang=nl

Mijn eigen ervaring is trouwens dat dikkere katoenen dekbedden niet in winkels te koop zijn, alleen online.

Astrid

Astrid

31-08-2014 om 14:29

oke

dat moet ik inderdaad niet hebben want ik heb last van nachtelijk zweten.
Ik ga op zoek naar wat je aanbeveelt en heb nu in elk geval een prijsindicatie dankzij de link. Dank je wel

niet wassen/stomen?

Aan degenen die aangaven hun dekbed nooit te wassen: wordt jullie dekbed dan niet helemaal geel? Wij hebben een donzen dekbed (heb astma en ben allergisch maar bij dit dekbed nergens last van) omdat ik van een licht dekbed houd, maar ik breng het wel om het jaar naar de stomerij. Dus niet vaak maar wel als het vergeeld want dat vind ik er vies uitzien.

Vera*

Vera*

31-08-2014 om 16:29

Aldi

Komende woensdag zijn er vierseizoenen donsdekbedden in de aanbieding bij de Aldi.
Lits-jumeaux 220 lang is dan 149 euro

nathalie

nathalie

31-08-2014 om 18:12

prijs van hoezen

Astrid, ik zie bij goedkop hoezen vaak dat het anders geweven is dan de duurdere hoezen, veel grover. Zelf hou ik daar niet zo van, ik vind het stugger en schurend en ik let altijd op een fijne weving en meestal (maar niet altijd!) zijn die duurder dan de budgetvariant. Als je geen last hebt van grof kun je gewoon kijken wat je mooi vindt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-08-2014 om 18:23

wassen/stomen

Onze wollen dekbedden zijn allemaal al gelig van kleur, dus daar zie je geen verkleuringen op

Op kussens trouwens wel. Die vervang ik zeker 1 keer per jaar en die koop ik gewoon bij de action of kwantum.

Marie

Marie

31-08-2014 om 18:42

ondersloop

Kussens worden inderdaad op den duur gelig, maar ik gebruik - misschien ouderwets - witte slopen om de kussens en dan die bij de hoezen horen.
De "mooie" verschoon ik als het bed verschoond wordt. De witte een paar keer per jaar.

Pien

Pien

31-08-2014 om 21:06

In dit draadje...

mag ik dan vast wel even vragen of jullie met je partner onder een tweepersoons dekbed slapen, of onder twee eenpersoons dekbedden?

Wij slapen al jaren onder een tweepersoons, dat zijn we ooit gaan doen, omdat het knus is. Maar mijn man beticht mij wel regelmatig van dekbedpikkerij. En zelf word ik 's nachts ook weleens koud wakker en blijkt het hele dekbed op de andere helft te liggen.

Op vakantie sliepen we in een bed met twee eenpersoons dekbedden en ik moet nu bekennen dat ik dat toch wel heerlijk vond. Geen getrek, lekker jezelf inwikkelen in het dekbed...mmm. Maar om nou nieuwe dekbedden te gaan kopen... Deze is nog prima.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen op dat gebied.

2 enkele

Twee eenpersoons, dat vind ik veel prettiger. Als ik in een hotel o.i.d. onder een tweepersoonsdekbed lig vind ik het al snel veels te warm.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.