Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Chippie

Chippie

09-08-2012 om 15:49

Hoe lang gaat een diepvrieskast mee?

Wij hebben al 12 jaar een grote diepvrieskast met laden (volgens mij een Bauknecht)? Nu heb ik geen idee wanneer het handig is (energietechnisch) om hem te vervangen. Hoe kom ik daar achter?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmm

Wat mij betreft kan een vrieskast mee tot hij kapot is, dwz het niet meer goed doet.
Met een 12 jaar oud geval kan dat volgende week zijn, maar ook pas over 12 jaar.
Nieuwere apparaten zullen ongetwijfeld wat zuiniger zijn, maar ik denk dat je heel veel jaren verder bent voor je ooit de aanschafprijs van een nieuwe hebt terugverdient met de stroombesparing. Reken het anders eens uit.

Wel lijkt het me handig om te weten wat je wilt gaan kopen als hij ineens toch volgende week kapot gaat, dus af en toe eens orienteren op wat er nu te koop is kan geen kwaad.

Als je om een andere reden (te groot, te klein, vervelend geluid, onhandig) hem eigenlijk wilt vervangen, dan zou ik deze gewoon voor een klein bedragje op marktplaats zetten en op zoek gaan naar een exemplaar waar je wel blij van wordt.

lennest

lennest

09-08-2012 om 21:36

26 jaar

In 1986 kochten wij onze diepvrieskist en die doet 't nog steeds. wel vraag ik mij of dit apparaat wel zo zuinig is. Eigenlijk zit ik te wachten totdat het ding stuk gaat, dan kan ik met een gerust hart een energiezuinige kist of kast kopen. Om het nu te doen, vind ik zonde; hij doet 't immers nog?

Op gebruiken is het meest duurzaam

Verkopers zullen je wijs maken dat je tientjes op je energierekening kunt besparen door 'm nu al te vervangen. Maar inderdaad: daar is de aanschafprijs van die nieuwe niet in meegenomen.
Gewoon opgebruiken is het meest duurzaam. Rustig wachten totdat ie het niet meer doet.
Tegen die tijd zijn je kinderen wellicht al het huis uit en heb je niet eens meer vervanging nodig.
Groet,
Miriam Lavell

En een cv-ketel?

Ook beter opgebruiken dan vervangen omdat de CV-monteur bij de jaarlijkse controle zegt dat het al een ouwetje is? (tenzij dat ding gevaarlijk wordt natuurlijk!)

69er

69er

10-08-2012 om 21:04

Energiemeter

hang er voor een weekje een meter tussen, dan zie je wat deze verbruikt en kan je uitrekenen of het zinvol is om een andere aan te schaffen ( aanschaf, nieuw energieverbruik). Hier aantal jaren geleden gedaan met een koelvriescombinatie, erg geschrokken en direct een andere aangeschaft. CV ketel (HR combi bijna 20 jaar) vervangen toen 'ie echt kapot was. De nieuwe ketel zonder boiler en ongeveer dezelfde capaciteit verbruikt waarschijnlijk hetzelfde tot iets meer...en daar waren we voor gewaarschuwd)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.