Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

hoe lang blijft ongesneden groente goed? Amk?

Ik weet dat je moet oppassen met kant-en=klaar gesneden rauwkost, maar hoe lang blijft ongesneden groente eigenlijk bruikbaar? Met name ijsbergsla blijft best lang redelijk in de koelkast, maar ook kropsla houdt het vrij lang vol. Omdat hier niet veel groente wordt gegeten hou ik regelmatig een halve krop gewone sla over, maar ik vraag me af hoe lang dat risicoloos gegeten kan worden. En ijsbergsla, is dat ok zolang je het lichtbruin geworden snijvlak maar even bijwerkt? Wat verlept of slijmerig is gaat uiteraard weg, maar dan nog blijft er het nodige over.

Met andere groente doe ik soms nog veel langer, maar die wordt gewoonlijk gekookt dus dan ben ik niet zo beducht.

Amk, volgens mij ben jij degene met verstand van ziektekiemen en hun verspreiding - hoe lang gaat zoiets goed?

Groeten,

Temet

bibi63

bibi63

17-06-2014 om 21:33

ik ben geen amk, maar....

je moet volgens mij altijd oppassen als een deel van de groente (bijv. een deel van de (rand) van de bladeren van een krop (ijsberg)sla bruin zijn). Je kan het er wel afsnijden, maar de ziektekiemen, schimmels of wat dan ook kunnen zich al wel verder verspreid hebben in de krop, zonder dat dat al bruin is of er onsmakelijk uitziet. Binnen in de bladeren zit vocht en daar verspreid het zich makkelijk in. Het zal misschien niet zo'n vaart lopen als je het bruine buitenste gedeelte er ruim afsnijdt, maar toch.
Ik heb zelf ook de ervaring dat een krop ijsberg sla teveel is voor 3 personen, dus houdt over. Ik kies dan in dat geval liever voor een (duurder) gesneden zakje wat helemaal op gaat. Kropsla heeft minder volume, dus dat maken we wel op (en het kontje gaat naar de beesten). En in de regel: hoe meer vocht de groente bevat, hoe sneller bederf (en verspreiding door de hele groente).
Bibi

Annet

Annet

17-06-2014 om 22:27

Ik snijd de ijsbergsla in tweeën

Een deel gaat in plastic folie in de koelkast. Dat blijft vervolgens minimaal een week goed, soms langer.
Het andere deel gebruik ik in twee of drie keer. Dat is dan binnen 5-6 dagen op. Dat gaat ook goed.
Het gaat hier fout als ik telkens dezelfde ijsbergsla uit de koelkast haal, er wat afhaal, weer terugstop, etc.
Een beetje bruin snijd ik heel ruim weg.
Slijmerig snijd ik zo ruim weg dat er weinig overblijft. Meestal niets

afgesloten bewaren

Ik bewaar restantjes in afgesloten plastic bakjes, dan blijft het nog best lang goed. Zelf gesneden sla houdt het nog een paar dagen vol.

amk

amk

17-06-2014 om 22:55

nou eh

puur even uit Eigen ervaring en een beetje onderbouwd.

IJsbergsla doe ik zelf met een krop ongeveer een werkweek. Maandags neem ik een 5e en zo elke dag een stuk tot ie vrijdags op is. Dat ongesneden deel gaat ongewassen in plastic weer in de koude koelkast (4-8°C) en dan haalt ie het prima, vaak ook langer.

Als je snijdt en wast en dan in de koelkast dan is de levensduur veel korter omdat het beschadigde oppervlak veel groter is.

Gewone sla wordt hier niet gegeten, dat vinden wij veel minder lekker. Maar die blaadjes zijn veel kwetsbaarder voor beschadigingen dan ijsbergsla waardoor de houdbaarheid daar korter is. Het is dan meer een chemisch bederf dan een microbieel bederf.

Maar ik doe hetzelfde wat jij doet: ruiken, kijken, voelen en heel soms bij twijvel proeven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.