Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

oregano

oregano

03-12-2010 om 12:18

Hoe laag thermostaat verwarming?

We hebben sinds een paar maanden een nieuwe HR ketel.
Als we weg zijn overdag en 's nachts zet ik de thermostaat op 15,5 gr. Maar ik merk dat het min 2 a 3 uur duurt voordat het weer zo.n 19,5 gr in de kamer is.
Nu vroeg ik me af zou het beter zijn hem minder laag te zetten of tijd instellen dat hij eerder aansprint. Wat zou het beste zijn qua energiebesparing?
Hoe doen jullie dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2010 om 13:30

Ook 15

Ik zet de thermostaat bij normaal winterweer 's nachts op 15 graden. Nu het zo koud is zet ik hem op 16. Vervolgens zet ik de thermostaat nooit in een keer op een temperatuur boven de 20 graden. Ik doe dat in etappes. Tot uiterlijk 23/24 graden, maar dat is echt alleen bij dit soort koud weer. Normaal probeer ik het toch met 22 graden te doen.
Ik heb ook wel eens gehoord dat het beter zou zijn om het huis op een constante temperatuur van 18 graden te houden en hoger als het echt te koud is, maar ik vind het helemaal niet prettig om in een huis met 18 graden te slapen. We hebben hetelucht verwarming en daarvan kun je de roosters wel bijna dicht draaien, maar ik ga niet elke avond alle roosters dichtdraaien.

En hier ( 23/24???)

hier staat de klokthermostaat ingesteld om 6.15 s,morgens,als ik dan om 7.15 opsta is het al heel behaagelijk in huis.
s,nachts staat hij op 15 graden,overdag nooit hoger dan 20.Zijn we overdag allemaal weg,dan gaat hij rond half negen terug naar 18 graden .

Kaaskopje,is het niet smoorheet in huis met 23/24 graden?

Pluk53

Pluk53

03-12-2010 om 13:47

22 graden?

ik heb het liever 17-18 met een trui. Maar waarom zou je de thermostaat hoger zetten als het buiten kouder is? Als het binnen 22 is, dan maakt het toch niet uit hoe koud of warm het buiten is.

Mathilde

Mathilde

03-12-2010 om 13:49

Erg lang

Hier staat de cv 's nachts op 14 graden en overdag op 18 graden. De HR cv-ketel doet er 20-30 minuten over om dat verschil te overbruggen. Ik vind 2 tot 3 uur erg lang. Ik zou maar eens bellen met de installateur. Nu heb je nog garantie .

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-12-2010 om 13:50

Verwarming

Ik heb heel lang lopen aanmodderen met welke thermostaat het beste (zuinigst) zou zijn, welke temperaturen en welke instellingen van de CV ketel het hoogste rendement zouden hebben maar wel het zuinigst zouden zijn. Dit omdat mijn energierekening steeds veel te hoog uitviel terwijl ik de verwarming niet idioot hoog had staan en nooit verwarming aanhad/heb in de slaapkamers.
Alle mensen die ik gesproken heb (energiebedrijf, installateurs etc.) zeggen dat je 's nachts de temperatuur max. 5 graden lager moet zetten dan de temperatuur overdag. 's Nachts stoken kost altijd geld, hoe je het ook wendt of keert. Zeker als het vriest.
Eea hangt natuurlijk ook af van welke ketel je hebt (HR of VR; modulerend of niet), hoe de watertemperatuur is ingesteld, welke isolatie je hebt, hoe koud het buiten is en welke thermostaat je hebt (aan/uit thermostaat, niet-modulerende klokthermostaat, zelflerende klokthermostaat etc).
Modulerende klokthermostaten kunnen niet op iedere ketel. Een lagere watertemperatuur (65 of 70 graden) is gunstiger dan een hoge watertemperatuur. Tapwatercomfort kan je ook uitzetten; scheelt ook weer. Je kan ook het vermogen van de ketel een tandje lager (laten) zetten. Een te groot vermogen kost klauwen vol geld en levert geen meerwaarde op qua temperatuur.
Radiatorfolie (degene die je achter aan de radiator zelf plakt, niet tegen de muur) helpt ook.
Hier dus een VR-ketel met zelflerende klokthermostaat; eerst had ik een simpele aan/uit thermostaat. 's Nachts staat hij op 15 graden, overdag op 18,5. Als we niet thuis zijn gaat hij een graadje lager en 's avonds gaat hij naar 19 graden. Hij schakelt zelf in en uit. Een uur voordat ik naar bed ga gaat hij uit; het blijft dan warm genoeg totdat ik naar bed ga. De watertemperatuur staat op 65 graden, vermogen op 12 kW, tapwatercomfort uit. Ik woon in een redelijk goed geisoleerde flat met pas aangebracht dubbel glas.
Nu nog afwachten of de energierekening inderdaad omlaag gaat;-0

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2010 om 13:56

Kaaskopje

Normaal vind ik 23 (24 is een zeldzaamheid, deze week sinds tijden weer eens gedaan) graden in de avond onaangenaam, maar met dit koude weer is dat gewoon nodig. Nu staat hij op 21 graden. We bewegen meer, zijn meer bezig, maar als je 's avonds stil achter de computer of op de bank zit moet de verwarming toch wat hoger. Ik weet niet waar hem dat in zit, maar bij de vorige thermostaat kon ik in de avond volstaan met 20/21 graden en overdag 19 graden. Toen we de nieuwe thermostaat hadden dacht ik ook dat er iets fout ging, maar dat is niet zo. Ondanks dat we de thermostaat heel af en toe wat hoger zetten in de winter, merk ik dat niet in de kosten. De nieuwe ketel verbruikt merkbaar minder dan de vorige. Een paar jaar geleden had ik een maandtarief van ongeveer 140 euro, dat zakte naar 114 en dit jaar met het oude tarief naar 108. Ik heb nog niet gezien wat ons nieuwe maandbedrag wordt met de nieuwe tarieven. Ik heb het zelf vastgezet op 120 euro per maand. Voor de zekerheid

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2010 om 13:57

Voor sus-anne uiteraard

Sus-anne

ach,eigenlijk ben ik ook een (import)kaaskopje

Fiorucci

Fiorucci

03-12-2010 om 14:01

En hier....

sNachts gaat de kachel op 17/18, daardoor blijft de temp op niveau en is 20 graden overdag voldoende. En is het niet zo ijzig koud bij het opstaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2010 om 14:04

Pluk

Omdat ik niet de enige in huis ben kan ik niet alleen rekening houden met wat ík prettig vind. Ik heb een soort fleeceponcho en dat is me toch lekker warm! De rest wil dat niet. Over het algemeen is het zo dat als ík het koud vind in huis, de rest al veel langer loopt te blauwbekken.
Bij sommige weertypes, zoals vorst met windkracht 5, merk ik echt wel dat het scheelt in hoe warm het in huis is. Dan volstaat 22 graden op de een of andere manier toch niet. We doen dan ook al de gordijnen dicht om kou van de ramen tegen te gaan, dat helpt een beetje. We hebben een twee onder een kap huis, misschien speelt dat ook mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2010 om 14:07

Sus-anne o.t.

Ik ben ook import, maar alweer bijna 30 jaar (in maart). Ik heb een Kaaskopse man en Kaaskopse kinderen, dus ik vind dat ik me nu wel volwaardig Kaaskop mag voelen

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-12-2010 om 14:15

Ventilatieroosters

Ik heb dus nu ook net ventilatieroosters en ze zeiden dat die met deze kou en wind gewoon het beste overdag dicht kunnen; alleen 's nachts gaan ze open plus een klein raampje in de slaapkamers.
Overdag een keer kort luchten is beter dan de hele tijd iets open hebben staan. De warmte vervliegt anders heel snel en dus lopen de stookkosten weer op...
Mijn zus heeft haar verwarming trouwens nooit hoger dan 17 graden; en ze heeft slechts enkel glas. Zij en haar kinderen hebben het gewoon nooit koud...

Vic

Vic

03-12-2010 om 14:34

Elisa

Dat is niet waar. Ventileren moet altijd om je binnenklimaat gezond te houden. Het wordt snel vochtig in huis, en vochtige lucht warmt minder snel op. Dus ventileren is ook gunstiger voor je verbruik.

Vic

Vic

03-12-2010 om 14:47

Tja

Ik ben geen expert. Maar als je googlet op 'ventileren' kom je bij een brochure van de Rijksoverheid waarin precies wordt uitgelegd hoe je dat het beste kunt doen. In ieder geval 24 uur per dag.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-12-2010 om 15:26

Ventilatie

Tja misschien hangt het van de roosters af? Hier is er zelfs als ze helemaal dicht zijn een behoorlijke luchtstroom dus ze kunnen niet echt potdicht. Als ik ze zelfs maar halfopen zet zit je gewoon keihard in de koude wind/tocht (ramen met roosters zitten op het oosten).
Daarnaast is er ook mechanische ventilatie in de keuken, badkamer en wc en die staat altijd aan.
De luchtvochtigheid is hier vrij laag dus dat is goed. Ik heb ook van die waterbakjes aan de radiatoren hangen anders wordt de lucht zelfs te droog.
Het raam in mijn slaapkamer staat verder altijd op een kiertje en ook die lucht komt natuurlijk gewoon nog naar binnen onder de deur etc. Het is een oude flat dus ondanks tochtstrips, dubbel glas en isolatie komt er altijd wel ergens verse lucht naar binnen. Het zal een ander verhaal zijn met een nieuwbouwhuis waar de boel helemaal potdicht en kierloos is.
Ventileren is heel belangrijk, absoluut en er moet constant aanvoer zijn van verse lucht maar dat heb ik hier dus. Maar comfort is ook belangrijk net als energie besparen. Het is even uitvogelen wat het beste werkt in ieders huis.

Maxime.M

Maxime.M

03-12-2010 om 16:40

Te koud hoor

In de nacht staat de thermostaat hier op 18 en overdag gaat ie op 20, standaard. Op een gegeven moment begin ik het dan koud te krijgen (ik heb zittend werk, achter de computer, ik werk thuis) dus dan zet ik hem op 21, of als ik het dan nog niet warm krijg, op 22. Hoger komt ie bijna nooit.
Alleen op de benedenverdieping staan de radiatoren open en ook in de badkamer. Verder op de slaapkamers staan de radiatoren dicht. Ik heb daar overdag ook de deuren van dicht om de warmte niet te verliezen.
Veder hebben wij gewoon een koud huis, bij de voor en achterdeur tocht het zelfs een beetje. Heb al tochtstrips geplaatst en een dik gordijn bij de achterdeur opgehangen (maar dat helpt niet veel met het kattenluik)

Coco

Coco

03-12-2010 om 16:46

Xanneke

"Ik vind het ook wel uitmaken of de wind oid op je ramen/buitenmuren staat dat het lijkt of je harder moet stoken, al zou je zeggen dat 22 graden 22 graden is, toch voelt het niet zo in huis."
Dat hangt ervan af waar je thermostaat hangt, lijkt me zo. Als je meestal dicht bij het raam zit en je thermostaat hangt op een beschut, wat hoger plekje in huis, kan het zomaar zo zijn dat bij koud weer het temperatuurverschil tussen jouw "zithoek" en de plek van de thermostaat groter is dan bij minder koud weer.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2010 om 17:45

Goede manier ventileren

Oude lucht is 'dikker' waardoor die dikke lucht moeilijker te verwarmen is. Daarom moet die dikke lucht elke dag je huis uit. Ik zeg er eerlijk bij dat ik het niet zo doe, maar de beste manier om dat te doen schijnt te zijn dat je als je je bed uitkomt de verwarming hoger dan normaal zet. Even echt goed warm dus, waardoor die 'dikke' lucht verwarmt wordt, op kan stijgen en daardoor makkelijker het raam uit kan. Vervolgens zet je de ramen een tijd open, een kwartier tot half uur en als je de ramen weer dicht hebt gedaan zet je de verwarming op de juiste temperatuur.
Ik zet de ventilatie in de winter regelmatig op volle sterkte, je hoort hem dan duidelijk. Vooral in de badkamer kun je dat goed merken. De condens op de spiegel is dan zo verdwenen. Daar is geen raam, dus daar moet ik het sowieso van kunstmatige ventilatie hebben. Daarnaast maak ik er geen punt van als de voordeur eens te lang openstaat, dat is ook ventilatie.

Snachts 15 graden

wij hebben hem snachts op 15 graden. We hebben zo'n thermostaat die "denkt"en dus een half uur ofzo vantevoren gaat stoken voordat we opstaan.
Hier stook ik ook sinds een paar dagen tot 22 graden zo nu en dan. Het is hier in huis heel erg droog en daardoor voelt 22 graden ongeveer net zoals 20 graden als het vochtiger zou zijn. Vanavond heb ik regelmatig water op de radiatoren gespoten en je merkte dan dat het warmer voelde( de luchtvochtigheid ging dan van 17 naar 23).
Ventileren doen we hier automatisch, zowel de voor als achterdeur tochten behoorlijk.

Nasha 1st

Nasha 1st

03-12-2010 om 21:27

Zie paar draadjes naar boven

daar staat hoe ik het doe (nu dan, in de winter en nu het zo koud is)

's nachts uit

Wij hebben heteluchtverwarming, dus wellicht is dat anders. Al lees ik dat Kaaskopje het ook heeft, en hem wel 's nachts aan heeft.
's Ochtends is het snel genoeg warm, en hoeft dat ding niet de hele nacht aan te staan. Dan hoor je hem ook steeds aanslaan.
Overdag op 17/18 graden (ben thuis), 's avonds op 20 graden. In huis over mijn shirt een fleecevest aan.
Op de bank 's avonds ook weleens het TVplaid over mijn benen. Bovenkant hoeft niet, want daar zit meestal mijn fleecevest al.

Fraz

Fraz

03-12-2010 om 22:52

's nachts

staat hij erg laag en zal het zo'n beetje afkoelen tot 13/14 graden. 's ochtends verwarmt hij zelf tot 18 graden en een uurtje later gaat hij naar een graad of 15. Blijf ik thuis dan zet ik hem handmatig hoger naar een graad of 18 (of als ik stil zit 19) en 's avonds heb ik hem ook op 19 of max. 20 graden. Eigenlijk wel warm genoeg.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-12-2010 om 23:16

Zuinig stoken

Nog een draadje over zuinig maar toch comfortabel stoken http://forum.fok.nl/topic/1088242
Ik denk dat ik vannacht even ga bijhouden hoelang het duurt voordat de temperatuur daalt en tot hoe laag hij gaat. En hoe lang het morgen duurt om van die laagste temperatuur naar de 19 graden te gaan. Interessante maar ingewikkelde materie dit hoor

Spartaans stoken versus doorstoken

Naar aanleiding van een artikel in de Volkskrant vorige week over de meest zuinige manier van stoken deze week een vervolg met reacties van lezers:
http://www.volkskrant.nl/vk-online/VK/20101204___/VKN02_008/#original
Bijlage economie.

Conclusie is dat de meest efficiënte stookmethode erg afhankelijk is van of je in een goed dan wel minder geïsoleerd huis woont, wat voor ketel je hebt en zo zijn er nog meer factoren. Wel interessant om te lezen.

Ik ben een enorme koukleum, draag vandaag bijvoorbeeld 4 lagen kleding. De thermostaat staat in onze (90 m2) woonkamer op 22,5 maar gaat eind van de dag vaak naar 23 graden.Het is dan feitelijk iets minder warm dan de thermostaat aangeeft. We hebben alleen vloerverwarming en een vide waardoor dus veel warmte naar boven verdwijnt. 's Nachts zakt de temp terug naar 19.
Onze woonkamer ligt pal zuid en heeft een compleet glazen achtergevel. Voordeel hiervan is dat als de zon maar even schijnt, de temp lekker oploopt en de verwarming afslaat. En dat gebeurt best vaak. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de eindafrekening in januari, als we hier ons eerste jaar hebben volgemaakt.

Luchtvochtigheid

hee, hoe meet je dat Kaaskopje?

Wij hebben vloerverwarming als hoofdverwarming (zat al in het huis) en ik vind het vaak weinig behaaglijk. (Op die warme vloer na dan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-12-2010 om 16:58

Hygrometer

Je kunt een hygrometer bij bijvoorbeeld de kijkshop of de praxis kopen. Sommige energieleveranciers hebben ze ook of je kunt energiebesparingsmeters/hygrometers voor een tijdje huren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.