Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

barb

barb

03-07-2012 om 00:01

Hoe krijg je een mop(dweil) droog na gebruik?

de titel zegt het al, ik heb een mop van de action gekocht; zo'n ding met sliertjes
Maar hoe droog je zo'n ding na gebruik zonder dat ie gaat stinken?
Heb m buiten gezet maar dan komt er zooi in of hij valt om. Uiteindelijk heeft het 4 dagen geduurd eer al die draadjes droog waren. Binnen in een emmer gaat ie stinken.
Er moet toch een makkelijker manier zijn behalve droog rennen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Was je mop niet uit?

Mijn mop gaat in de wasmachine en dan op m`n droogrek of in de droogtrommel. Lekker schoon en fris voor de volgende dweilbeurt. Mopje kan ik natuurlijk van de steel aftrekken anders wordt het lastig met steel en al om `m in de wasmachine en droger te krijgen.

barb

barb

03-07-2012 om 08:11

Nee idd

hij kan er niet af, net nog even staan trekken maar behalve draaien om te wringen kan ik hem er niet afhalen.
Heb m in een sop bleek gezet, dus schoon en fris werd hij wel, alleen het drogen duurt wat al te lang

Fianna

Fianna

03-07-2012 om 10:46

Ondersteboven

ondersteboven in de emmer. Hij is dan niet na een dag droog, maar stinken doet hij nooit hier. Ik was mijn mop echt niet na elke mopbeurt.

Heel goed uitwringen

Heel goed uitwringen en dan bovenop dat mandje draperen waarin je m uit moet wringen, en zo laten drogen. Ik zet m zo in een hoekje van de keuken en dan de dag erna in de kast ofzo.

Je hebt toch wel zo'n mandje erbij gekocht, dat je dan boven op de emmer zet?

Groeten,

Temet

barb

barb

03-07-2012 om 14:52

ondersteboven/mandje

heb m ondersteboven neergezet, maar idd duurt het erg lang eer ie droog is

Het mandje heb ik nergens gezien. Het is een zelf-uitwringer. Je draait aan een hulpstuk op de steel de ene kant op en de steel de andere kant, dan wringt hij zich in de lengte uit. t Was maar een goedkoop dingetje van 3.50 euro ofzo. Het ging me er meer om bij de aanschaf om het systeem eens te proberen.
Op zo'n swiffergeval kun je slecht kracht zetten en mijn stoommachine komt niet overal goed onder. Langs de keukenranden stapelt zich het vuil op.
Maar dan maar investeren in een beter systeem dat los te halen is denk ik, want op zich kon ik eindelijk eens met kracht langs de randen
wat een tekst...en dat voor een dweil

Naar blokker

Blokker verkoopt sets van een spaanse mop met afneembare steel en een emmer met zo'n opzetmandje. Die moppen zijn dan los te koop, de stelen trouwens ook. Zo'n hele set kost iets van een tientje ofzo

Zelf heb ik geloof ik al 15 jaar zo'n ding (niet 15 jaar dezelfde) en ik vind ze erg handig.

Groeten,

Temet

+ Brunette +

+ Brunette +

03-07-2012 om 15:27

Waarom moet de mop in no time droog zijn?

Als Spanjebewoner ken ik het fenomeen natuurlijk, ik zet de mop in het korfje dat op de emmer zit. Eigenlijk heb ik me nooit verdiept in de droogtijd maar heb al die jaren nog nooit last van stank gehad.

Brunette

Ja maar, ja maar, Brunette, het is bij jou warmer en droger, en dan droogt die mop ook sneller.

Als je een natte mop in een emmer in een afgesloten kast zet dan ruikt aan het eind van de week de hele kast muf. En muffe lucht kan bijzonder hardnekkig zijn.

Dus in no time droog hoeft niet, maar met een halve dag redelijk droog heeft wel zijn voordelen.

Groeten,

Temet

Margriet*

Margriet*

03-07-2012 om 21:14

Blokker mop

Is van een soort kunststof slierten. Droogt sneller dan zo'n draadjes-met-wringbaar-bovenstuk-mop.Bij ons is de Blokkermop meestal na 1 dag droog, zet hem op het mandje en laat de slierten er overheen vallen naast de emmer. En uitwassen, af en toe. Maar dan spoel ik hem eerst heel goed uit, al dat zand komt ook in de wasmaschine.

Chippie

Chippie

03-07-2012 om 22:29

Oh, het intrigeert me zo, een mop

Ik heb me daarover zo vaak verbaasd. Waarom is een mop handig? Ik vind het maar een vies ding. Hoezo hoef je zo'n ding niet na eek dweilbeurt in de was te gooien? Brrr, al het andere wat ik in de was gooi is schoner dan een dweil of mop. En ik vraag me ook altijd af hoe je dan losse viezigheid naar 1 richting krijgt gemopt? Of blijft dat hangen in die mop? Zo ja, hoe haal je dat dan weer uit die mop?
En inderdaad, wat doe je met zo'n nattige broeinest vol bacteriën aan een stok? Yek.
En inderdaad, ik heb nog niet een voordeel kunnen ontdekken aan een mop. Maar misschien mis ik iets?

Tot nu toe ben ik meer van Hara en consorten dweildoeken. Die gaan na elke dweilbeurt in de was. Al tien jaar ofzo.

Fiorucci

Fiorucci

04-07-2012 om 08:38

Chippie

Zowiezo is een gewone mop veeeeel goedkoper dan Hara. Ik heb met beide ervaring, en dat gedoe om die enorme lappen op dat enorme Hara-apparaat te krijgen, vreselijk. Het wasbare van de doeken is ook het enige positieve eraan.

barb

barb

04-07-2012 om 10:21

blokker dus

ik ben puur weer even aan het uittesten, had eigenlijk al nooit de indruk dat vloeren na dweilen met welk systeem dan ook echt schoon waren, ook niet met mijn stoomreiniger.

Nadeel van een doek aan een steel (heb ik ook, had ook hara) is dat je steeds moet bukken. Aangezien het om nogal wat oppervlakte gaat is dat voor mijn rug geen optie.
En ik krijg daarbij nog steeds niet genoeg druk voor rond de kasten in de keuken.

Dat laatste doet de stoomreiniger ook niet, sterker nog, zelfs met de kastjes open is dat ding gewoon te hoog(wehkamp)en uit groeven haalt ie het vuil ook niet.Ja, misschien na een kwartier plaatselijk stomen

Met de mop kan ik wel plaatselijk druk zetten, gewoon recht boven de steel.
Over het heen en weer verplaatsen van vuil en water valt te twisten maar dat is ook bij andere dweilen het geval denk ik.

Als ik het moppen prettig genoeg vind ga ik wel voor een variant die in de wasmachine kan.

Op naar de blokker en marskramer dus bedankt

+ Brunette +

+ Brunette +

05-07-2012 om 12:06

Een mop is best hygiënisch, mits...

Je hem niet in een afgesloten kast zet, daar circuleert de lucht niet goed. En hem na gebruik goed uitspoelt. De meeste slierten kunnen gewoon in de wasmachine. Moet op de verpakking staan. Synthetische slierten drogen uiteraard sneller dan katoenen en ik denk niet dat het opdrogen dan veel langer duurt dan, ik noem maar iets, een dikke handdoek in een koude Nederlandse bijkeuken. Ik weet niet of moppen in de droger kunnen, het zou maar zo kunnen.

Hét grote voordeel van de mop vind ik - anderen noemen het al - dat je niet hoeft te bukken en dat het een goedkoop systeem is.

Merel

Merel

05-07-2012 om 12:14

Schoonmaakazijn

Oh jee, een mop heb ik ook ooit gehad maar nooit zo handig gevonden. Ik heb nu in een oude sprayfles schoonmaak azijn gedaan. Eerst bezem ik de vloer (ik haat de herrie van een stofzuiger, dat mag mijn man doen eens in de week) de rest bezem ik de vloer, heel meditatief voor mij , ook alle hoekjes en gaten (als ik het netjes wil doen, doe het ook vaak met de franse slag) maar als ik de vloer daarna wel poetsen niet. Vervolgens spray ik een vierkante meter in met schoonmaak azijn en poets gewoon met een soort grote vaatdoek. Die spoel ik dan uit onder de kraan en ga de volgende vierkante meter doen (gewoon op mijn knietjes, ik heb niet zo'n groot huis) ik vind dat nog het prettigste gaan, beter dan met de mop.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.