Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

winter

winter

29-11-2010 om 06:52

Hoe kleed ik mijn kind aan?

help! misschien een hele domme vraag, maar hoe moet ik mijn kinderen in de winter aankleden?
Dochter van 2 en zoon van 4,5. Dochter kan ik wel onder haar broek een maillot aantrekken, en doe je daar ook nog sokken overheen? is dat gebruikelijk? ik doe dat bij mezelf ook wel eens.
En voor de jonge, een termo-broek of hoe heten die dingen alweer? is dat niet een beetje overdreven? Hij heeft ook een (licht) gevoerde broek,geen skibroek of zo, is dat voldoende?
ik kom zelf uit een warme land dus zelf geen ik geen ervaring.
wat doen jullie? alvast dank voor de ideeën.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

29-11-2010 om 06:58

Dat ligt eraan

Als mijn kinderen buiten spelen met de komende kou,dragen ze wat extra onder hun jeans,maar niet als ze naar school gaan,want op school is het altijd erg warm.

winter

winter

29-11-2010 om 07:04

School, kdv en bso

mijn zoon gaat naar de bso, dus daar spelen ze ook vaak buiten, als het droog is. En dochter zit op de kdv, een ook wel eens buiten, ook met koud en droog weer.

Joh, het vriest amper!

Het was hier vanochtend -2 of zo. Gewoon sjaal, muts, handschoenen mee & een lekkere winterjas aan. En idd in school is het warm, en buiten rennen ze toch alleen maar rond, dus niet koud.

Als het nou -10 wordt, of ze gaan uren schaatsen bij een snijdende oostenwind & sneew, ja, dan halen we de skibroeken & thermisch ondergoed tevoorschijn.

Overigens...bij koud weer vind ik zelf (vooral als je buiten moet staan, op een schoolplein of zo) vooral warme schoenen erg prettig. Ik word zelf bij kou & gladheid erg blij van bergschoenen. Ook voor de kinderen. Maar moonboots oid kan natuurlijk ook.

Ingrid

Fiorucci

Fiorucci

29-11-2010 om 09:18

Sneeuwlaarzen zijn ideaal, zelfs ik heb een paar gekcoht vorige winter. Ik vind zelf een goede jas en zulke laarzen nog het belangrijkst in de winter.

Mayte*

Mayte*

29-11-2010 om 10:07

Laagje wol in de winter

Mijn kinderen dragen minstens 1 laagje echte wol in de winter. De kleinste een wollen romper met lange mouwen en de oudste een wollen hemd met lange mouwen. Dit gaat onder de kleding die ze normaal gesproken aantrekken.
Ik kijk altijd naar wat ik zelf nodig heb om warm te blijven. Dat is nu: hemd, longsleeve en wollen vestje. Dus die lagen trek ik mijn kinderen ook aan. Altijd in laagjes, zodat ze ook iets uit kunnen trekken als het te warm is.
Ik doe niets onder de broek aan bij de oudste. Zij fietst haar benen wel warm en op school is het warm zat. De kleinste doe ik een skipak aan, want die zit wel stil op de fiets. Maar als hij binnen is, is het weer niet nodig om een maillot onder zijn broek te hebben.

fladder

fladder

29-11-2010 om 19:58

Ingridt

Het vriest amper, maar de windchill (gevoelstemperatuur) is wel lager, en de komende dagen neemt de wind toe waardoor het alleen maar erger wordt...

Fladder

You're right.

Maar vanochtend was het hier heerlijk bladstil weer. -2 graden, maar echt geen reden voor bivakmutsen en thermisch ondergoed.

we zullen zien wat de week verder brengt. Ik heb de schaatsen al van zolder gehaald. Morgen ijsbaan denk ik.

Ingrid

Nog geen thermisch ondergoed inderdaad

Zelfs geen moonboots of maillots - gewoon in hun spijkerbroekie en dochter was zelfs in een maillot onder haar jurk ook na school nog aan het buitenspelen. Maar als ik zelf ook geen extra laagjes aantrek, waarom zou ik het die woelmuizen van kinders dan wel doen?

Ook erg moeilijk

Ik vraag wel eens aan zoon of ie het te koud of te warm heeft op school want ik weet echt niet hoe hij het ervaart. Ik heb zelf een hekel aan dikke kleren (ik loop nog steeds met een tshirt binnenhuis) dus ik zou hem nooit een hemd, een t-shirt én een wollen trui aandoen. Wetende dat hij toch wel beweegt hou ik het bij een hemd en een katoenen trui of een tshirt met een dun truitje erover. Hij klaagt nooit over kou. Wel vind ik het belangrijk dat z'n hoofd (want kort en dun haar) en oren altijd bedekt zijn en handschoenen draagt. Handschoenen doet ie wel uit als hij dat wilt.
Dochter van 15 mnd. gaat hele dagen naar de creche en daar vinden ze dat ik haar iets aan de lichte kant aankleed. Zelf vind ik het wel meevallen omdat het daar niet bepaald koud is... Het voornaamste voor mij is dat ze iets makkelijks draagt, da's fijn voor haar om te kunnen spelen (en ze loopt nog maar net) en ook tijdens de verschoning. Dus zij draagt meestal een joggingbroek, rompertje (korte of zonder mouwtjes) en een trui.
Ik moet wel altijd de kleren klaarleggen voor de volgende dag als Zwelgman er 's ochtends alleen voor staat
Ik zie trouwens wel dat de kinderen hier warmer aangekleed zijn dan toen ikzelf nog een meisje was. Mijn ouders pakten mij nooit zo in, en op die ervaring kreeg ik tot voorkort nog wel eens commentaar van de mensen hier.

Inpakken

Vind ik ook Zwelgje, ik vind dat kinderen in Nederland steviger ingepakt worden dan toen ik kind was. Misschien wel omdat vroeger de huizen ook kouder waren, waardoor je meer aan kou aan je lijf gewend was?

Ik moet eerlijk gezegd wel een beetje grinniken om thermisch ondergoed met min 2, dat lijkt me meer iets voor min 12 of min 20!

Gewoon Uggs aan de voeten doen, dan blijft de rest ook warm, en tegen de windchill een winddicht jack.

Yta Chalne

Yta Chalne

30-11-2010 om 08:13

Warm

Jongste hier is echt dol op zijn thermo-ondergoed. Liefst draagt hij dat het hele jaar, op die zes dagen na dat we hier zomer hebben. En vrijwel al zijn winterbroeken zijn gevoerd. Ik heb het helemaal niet op kou, en hij dus ook niet. Zo oncomfortabel. De rest van de familie heeft nog niks bijzonders aan, die hebben het minder snel koud.

Volgens mij is hoe koud een ander het heeft, of hoe koud het op de noordpool ('het is nog geen -20 hoor'..) kan worden, niet leidend voor hoe je het zelf moet doen. Gewoon kijken of je kinderen het warm genoeg hebben, dan is het okay.

Jesse_1

Jesse_1

30-11-2010 om 09:28

Windchill (o.t.)

Is windchill de nieuwe term van deze winter? Ik zag 'm ook al staan bij weerplaza.nl en verbaasde me er toen al over dat er niet meer gewoon gevoelstemperatuur wordt gezegd.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

30-11-2010 om 09:30

En even o.t.

Hier (nog) niets bijzonders onder de kleding. Dan moet het wel echt koud gaan worden, of bijvoorbeeld bij een sportwedstrijd staan kijken of zo.
Jongste (6jr) loopt hier in een t-shirt (trekt zijn sweatvest bij voorkeur uit).
Jesse

Amen yta!

Als ik al zie hoe groot het verschil is tussen het thermostaatje van Genistus en mijzelf (dat scheelt minimaal 1 laagje en vaak wel twee laagjes), dan is de vuistregel "gewoon wat je zelf ook aanhebt" niet handig meer . Ik let dus vooral op of de kinders het zelf warm genoeg maar niet te warm hebben. In een maillot een paar uur buiten dartelen zonder klagen - dan vermoed ik dat thermisch ondergoed toch niet nodig is

fladder

fladder

30-11-2010 om 10:58

Jesse o.t.

Nee, het is al een heel oude term en wordt gewoon officieel in de meteorologie gebruikt, ook in Nederland

Hibiscus

Hibiscus

01-12-2010 om 11:38

Hier in engeland

Dochter, zoon en ik verbazen ons iedere ochtend over de Engelse kindjes. De meesten hebben een maillot aan onder het uniform maar er zijn er echt nog steeds flink wat die gewoon hun keurige witte sokjes in die nette zwarte schoentjes hebben. Blote benen dus. En genoeg jongens die een korte grijze broek dragen met grijze sokken.

Die van mij hebben gewoon een lange broek en een maillot aan. Wat dan wel weer zo is, in de klas is het heerlijk Engels warm (lees vreselijk heet). Dochter en zoon trekken dan ook meteen trui uit en zitten in korte mouwtjes binnen.

Bij deze ,volgens de Engelsen verschrikkelijke, temperaturen mogen ze ook niet echt buitenspelen. Het is hier overigens nu net onder nul dus het valt erg mee. Stel je voor dat er eentje valt. Er zijn paden gemaakt op het schoolplein en daar mogen we overheen lopen. Het buitenspelen is nu netjes in de rij rondjes lopen op het plein en dan snel weer naar binnen.

Dus die blote beentjes zijn misschien zo gek nog niet, tussen 9 en 4 kom je toch nauwelijks buiten. Maar het ziet er 's ochtends zo koud uit.

Hibiscus

dc

dc

01-12-2010 om 16:56

Hibiscus

Grappig, mijn zoon werd door vriendjes uitgelachen voor z'n maillot! Gelukkig trekt hij zich daar niets van aan en is hij liever warm.

Ze hebben hier (oxford) trouwens wel buitengespeeld hoor!

Hibiscus

Hibiscus

01-12-2010 om 17:27

Maillot niet voor zoon

Dc

Zoon zou zich nooit op school durven vertonen in een maillot. Maar hij is dan ook al iets ouder en zit in year 5. Nee. Hij heeft gewoon een lange broek aan. Dochter is de maillotdraagster, liefst een thermo-maillot.

Hibiscus

Engelandvaarder

Engelandvaarder

01-12-2010 om 21:32

Inderdaad

Hier in Zuid-Londen mocht gisteren ook niet buitengespeeld worden in de sneeuw. Volgens mij heeft het vooral met gevaar voor gebroken botten te maken, wel een beetje te begrijpen, het schoolplein was zelfs zonfder buitenspelende kinderen aan het eind van de dag een grote glijbaan. Vandaag hebben ze de schade goed in kunnen halen, want er was geen school. Het was alleen wel te koud om sneeuwpoppen en iglo's te maken, de sneeuw plakte voor geen meter. Toch grote pret gehad. Morgen weer geen school las ik net op de school website(hoe moe t dat nou weer met werk?!), het begint goed deze winter.
Het is inderdaad wel gek, aan de ene kant zie je de hele winter door jongetjes in korte broek lopen, en hebben ze het hele jaar door buiten gym. Aan de andere kant ligt het openbaar vervoer meteen op zijn gat bij een beetje sneeuw. Nu ligt er ondertussen wel een heel dik pak, en voor vannacht is weer 10-20 cm beloofd. Leuk hoor!
Even on-topic: vandaag had mijn dochter een maillot onder haar broek aan, en mijn zoon een pyjamabroek en lange kousen. Over hun broek hadden ze nog een regebroek aan. Vanmorgen droegen ze regenlaarzen, maar ze kozen 's middags toch voor wandelschoenen, veel warmer. Naar school doen ze niets extra's aan, want het is ongeveer 100 meter lopen van huis naar school en het is in de klas bloedheet.

Wolletje

Mijn oudste wil geen wolletjes meer aan, maar onze jongste draagt ze ook. Omdat ze wel een wat gevoelig huidje heeft heeft ze onder haar wolletje een katoenen hemdje. Ze vind het heerlijk (ze is 4). Als ze achter op de fiets gaat doe ik een skibroek aan, inderdaad vanwege het stilzitten. Ik doe nooit maillotjes onder de kleren omdat dat binnen weer te warm is.
Muizemeis

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.