Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tessa

Tessa

17-09-2020 om 16:20

Hoe kleding sorteren?

Nu alle kinderen de deur uit zijn heb ik een zee van ruimte over. Dat biedt de mogelijkheid om mijn kledingkast uit mijn slaapkamer weg te halen. Dat zal enorm in stof schelen vermoed ik wat weer fijn is in verband met mijn astma.
Op een van de lege slaapkamers wil ik kledingrekken (Mulig van 10 euro bij Ikea voor wie wil kijken) zetten waar ik dan de kleren op kleerhangers in hang. Ik heb niet heel veel kleren en ook geen dure spullen maar ik hou wel van overzicht. Dat lijkt me makkelijker bij open Kledingrekken dan bij een kast.
Nu ben ik alleen aan het denken hoe ik dat het beste kan aanpakken. Sorteer ik dan de kleren op soort, dus alle t-shirts op een rek en alle broeken op een ander rek. Of op kleur? Alle witte spullen op een rek, alle roze op een ander rek? Of zal ik setjes maken als ik de schone was toch wegruim? Dus een trui, shirt en broek bij elkaar op een rek zodat ik het maar hoef te pakken als ik me wil omkleden.
Alles heeft z'n voors en tegens. Nu heb ik soort bij soort dus als ik een bepaalde trui wil aantrekken haal ik die uit de stapel. Dat ben ik gewend maar misschien is een ander systeem wel handiger.
Hoe hebben jullie je kleding opgeborgen?

Stof

Als er nou iets stoffig wordt is het wel kleding op zo'n rekje. En met een beetje pech verschiet je kleding van kleur door zonlicht.

Omdat ik boven alleen schuine wanden heb, heb ik ook kledingrekken in plaats van kasten met deuren. Ik kan precies zien wat ik vaak of zelden draag. Op 'zelden' ligt een laag stof op de schouders van jasjes, blouses en jurken.

Maar verder heb ik het als volgt opgehangen: blouses bij elkaar, dan truien, jasjes, jurken, tot slot broeken. En dan elke kledingsoort op kleur van wit-ecru-beige-grijs-zwart-blauw. Vind ik mooi maar dient op zich geen enkel nut.

skik

Half a twin

Half a twin

17-09-2020 om 16:37

Waarschuwing

Stof verzamelt zich ook op kleding! In een kast valt dat mee maar als de kleding in de open ruimte hangt dan heb je na een week of 3 grijze schouders aan je donkerblauwe colbertje.
Voor mijn ernstig kleurenblinde zoon maak ik hangers met setjes die matchen als ik de was heb gedaan. Hij vindt het heel prettig. Zelf draag ik geen vaste combinaties ik draag de ene keer mijn blauwe broek met een roze top en de volgende keer met een blauw vest.
Mijn kast is ingedeeld op soort kleding. Broeken bij broeken, bloesjes en shirts in het midden en aan de andere kant de vesten en jasjes.
Werkt voor mij prima. Maar dus in een kast om de stofbende te minimaliseren.

Tine Winkel

Tine Winkel

17-09-2020 om 16:42

hier

heb ik kleding opgeborgen in een kast, soort bij soort (BH's bij elkaar, broeken bij elkaar, blouses/vesten etc.). In een ladenkast een la met slips + sokken, een la met t-shirts/hemdjes, korte mouwen bij elkaar, lange mouwen bij elkaar.
Dus niet op kleur, maar soort bij soort.
En vooral IN iets, dus lades of afsluitbare kast. Dit laatste om de hoeveelheid stof in mijn slaapkamer EN op mijn kleren te beperken. Plus voorkomen van verkleuren.
(kortom, net als Half a Twin)

op soort

De opmerking over stof kan ik onderschrijven. Geen open rekken als het niet hoeft, zou ik zeggen.

Ik sorteer mijn kleding op soort en niet op kleur. Als ik een trui nodig heb, heb ik immers niets aan nog een broek in dezelfde kleur als de broek die ik net heb aangetrokken

Ik wou dat ze dat in winkels ook deden: gewoon alle broeken bij elkaar, alle truien bij elkaar, etc. Maar nee. Het hangt per combinatie, of per stijl, of per (sub)merk. Zodat je zo'n hele winkel door moet op zoek naar een goede bloes. Bah. Maar ik dwaal af.

Groeten,

Temet

Temet

Vroeger zat er in Antwerpen een Promod. Daar hingen inderdaad alle rokken bij elkaar, aan de andere kant de broeken enzovoorts. Ideaal. Helaas is die winkel daar niet meer. Gelukkig kan je bij internet winkelen lekker op soort, kleur en maat sorteren, zoveel beter dan dat fysiek snuffelen in overvolle rekken.

skik

Merede3

Merede3

17-09-2020 om 17:02

Marie Kondo

https://www.muchosol.nl/escapes/opruimen-met-marie-kondo-methode

Ik heb m'n kast nu een jaar volgens haar methode, niet alles, maar wel het merendeel. En mijn man zag het, en wilde het ook zo. Echt prima!

Wilgenkatje

Wilgenkatje

17-09-2020 om 17:58

op soort en op kleur

Ik hang kleding per soort bij elkaar (broeken, jurken, tops, rokken, vesten), van licht naar donker, op lengte. Niet op een open rek, inderdaad vanwege dat verkleuren en het stof vangen.
Shirts en hemdjes liggen opgestapeld, ik heb geen ruimte om alles op te hangen.

Kledingkast

Ik zou dan op de slaapkamers kledingkasten zetten.
Wij hebben v d 3deurskast alle planken eruit gehaald en er 2 stangen in gehangen.
In het dubbele gedeelte 2 boven elkaar en rechts 1 voor de langere kleding.en 2 planken onderin. Waar de 2 hangen hebben we t zo verdeeld dat shirts etc iets lager hangen zodat bloezen etc erboven iets meer lengte hebben om te hangen.
Ik heb alles op soort gehangen. T voordeel is dat je er door heen kunt schuiven omdat alles hangt en je zo veel sneller ziet wat je wil hebben. En t blijft netjes,geen omvergetrokken stapels🥴

@Emma

@Emma

18-09-2020 om 08:06

Slaapkamer

Waarom zou het veel stof schelen als je de kleerkast uit je slaapkamer haalt? Als je hem afsluit komt er geen stof in en de bovenkant kun je afnemen. Dat lijktme allemaal een stuk minder stof geven dan alles los op de zolder te hangen.
Verder lijkt het me erg onhandig om je kleerkast zo ver bij je bed vandaan te hebben.

Mijntje

Mijntje

18-09-2020 om 08:18

motjes

Denk je aan de motjes? Een kledingrek geeft idd alleen nog maar meer stof. Je kan wellicht met een kleinere kledingkast toe, bv een ladenkast, als je niet persé iets hoeft te hangen.
Ik heb alles wel soort bij soort, dus de t-shirts met korte mouwen op 1 stapel enz. Voor mij geen Marie Kondo technieken, dat kost teveel tijd. En een mens heeft vaak veel te veel, uitdunnen geeft al veel overzicht. Hier zijn op YouTube veel filmpjes over te vinden, van mensen die hun kledingkast opruimen (declutter minimalism)

Pas gedaan

Een paar maanden geleden is de tweede zoon het huis uitgegaan en hebben we de kamers omgegooid (nog 1 kind thuis). We hebben nu op de slaapverdieping een kastenkamer. Drie kasten van een meter breed, zo heeft iedereen zijn eigen kast, een 50 cm kast voor het beddengoed, badlakens en handdoeken. Strijkplank staat er voor de zeldzame keren dat ik strijk.
Ik hang het meeste op, man en dochter hebben alleen planken. Stapels op soort: shirts korte mouw, lange mouw, lange broeken, korte broeken.

Het geeft ruimte in slaapkamers, daar staat een bed en hangende nachtkastjes. Heerlijk, ik zet zo miepie de robotstofzuiger neer, niks op de grond. Jammer dat dochter wat opruimen betreft niet mijn genen heeft

Ik lees nergens dat ts de kasten of rekken naar zolder wil doen. Overigens zou ik, net als alle anderen, echt nooit rekken nemen.

@Emma

@Emma

18-09-2020 om 09:05

Zolder

Ja, hoe die in deze draad is gekomen weet ik ook niet, hoewel ik het er zelf over had

Jasmijn

Jasmijn

18-09-2020 om 09:21

op kleur

Mijn dochter en schoonzoon hebben al hun kleding op hanger hangen in open kasten. Het zou mijn idee ook niet zijn, want ik vind het ook veel te stoffig (dat zie je echt in die kamer) maar goed, zij willen dit wel. Eerst hing het op soort maar dat stond heel rommelig, nu heeft dochter het op kleur gehangen en dit staat wel een stuk beter, of het handig is, geen idee, maar je weet denk ik zelf wel naar welke kleur rok/broek/trui je aan het zoeken bent dus heb je het denk ik zelf snel genoeg gevonden.
Zelf zou ik gaan voor ladekasten en dan opvouwen zoals Marie Kondo (niet zoals ik in het eerdere linkje zag, allemaal rolletjes op een plank, dat vind ik nog steeds veel te slordig) maar dus wel in lades, zodat je van bovenop er in kan kijken. En dan zou ik per la sorteren, een la met shirts, een la met broeken en een la met ondergoed bijv.
Maar in mijn huis kan dat (nog) niet, ik heb ingebouwde kasten met planken, kan die kasten niet weghalen dus ik heb nog mooie gevouwen stapels, wel op soort (korte mouw, lange mouw, vesten, blousen, broeken etc) op de overloop is nog zo'n inbouwkast en daar zitten een paar hangende dingen in die echt niet op te vouwen zijn, zoals een winterjas of wat colbertjes. Die kast is ook voor de andere huisgenoten met hun niet opvouwbaar spul, zij hebben namelijk ook allemaal zo'n inbouwkast met planken.

bieb63

bieb63

18-09-2020 om 13:33

Ik zou

soort bij soort doen i.i.g, vind ik toch het makkelijkst. Maar vooral, als je de ruimte hebt, maar die kun je nu wrs creeeren: LAGE stapeltjes maken van bijv. shirtsjes. Bij hoge stapels kreuken de onderste heel erg, is het gedoe om iets van onderaf de stapel te pakken, zonder dat het een zooitje wordt én je hebt daardoor de neiging (of ik iig) om altijd alleen maar het bovenste laagje te pakken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.