Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Huizenverkoper

Huizenverkoper

30-09-2015 om 09:56

Hoe kies je een makelaar?

Na 18 jaar willen wij ons (eerste) huis te koop gaan zetten.
Maar hoe kies je een makelaar? Ga je voor goedkoop en kies je voor een doe het zelf pakket? Makelaarsland oid? Of ga je toch beter in zee met een makelaar die je alles uit handen neemt?

We hebben totaal geen ervaring met makelaars etc. en ik ben dus benieuwd wat je het beste kan doen.

Verschil

Er zit in ieder geval verschil in tarief tussen de 'gewone' makelaars. De een berekent een percentage van de uiteindelijke verkoopprijs, de ander een vast bedrag, ongeacht de prijs. Dat percentage kan voordeliger voor je uitkomen als je huis niet al te duur is en is -in mijn ogen- een goede motivatie voor de makelaar om goed voor je te onderhandelen. Maar als je huis duur is, dan loopt het tarief met een percentage natuurlijk wel aardig op. Vaste prijzen die ik ben tegengekomen liggen rond de 3000 euro, percentages op, dacht ik, 2 procent. Rekensommetje dus.

Groot voordeel van de makelaar die het voor je doet is dat deze ook de onderhandeling voor je doet. En dat kan aardig in eindbedrag schelen.

Krullevaar

Krullevaar

30-09-2015 om 11:07

meerdere

Laat eerst een aantal makelaars komen voor een prijsbepaling. Kijk dan met wie het het best klikt, wie het beste verkoopplan heeft en wat de tarieven zijn. Sommige makelaars willen gelijk heel laag gaan zitten met de prijs om het maar snel te kunnen verkopen. Aan de andere kant krijg je door hun prijsbepaling wel een reele prijsindicatie.

Je kan het natuurlijk eerst zelf doen, maar dat hangt mede af van de gewildheid van jullie huis (raak je het makkelijk kwijt) en hoeveel haast je hebt met de verkoop.

Qua tarieven kan je ook afspreken: een lager courtage bij verkoop tot bedrag x en boven een bepaalde verkoopprijs een hogere courtage. Dan prikkel je hem om extra z'n best te doen.

Welke makelaar je ook kiest: kies er wel eentje die je huis op Funda kan zetten.

@Emine

"Groot voordeel van de makelaar die het voor je doet is dat deze ook de onderhandeling voor je doet. En dat kan aardig in eindbedrag schelen."

Idd, dankzij de 'onderhandelingen' van makelaar van ons is ons huis ver onder prijs tien jaar geleden verkocht.
Makelaars, grote oplichters die snel veel geld willen verdienen zonder veel te doen.

Ik raad aan 't zelf te doen

Je bent toch zelf baas?

Maar Chiquita, je blijft toch zelf baas? Je makelaar kan op een bedrag uitkomen, maar jij bepaalt toch?

Grote verschillen

Er zijn ook grote verschillen, dus je moet altijd meedenken en mee beoordelen Maar ze weten wel beter wat de richtlijnen zijn en wat er mogelijk is. Dus als je een goed bedrijf hebt en een makelaar waarmee het klikt zou ik dat toch doen. En anders niet.
Ben vroeger ook weleens afgehaakt bij een broekie dat net kwam kijken en onmiddelijk de regie zou overnemen en wel even voor mij bepalen of ik het huis uberhaupt zou nemen.
De laatste keer had ik gelukkig de vader van een vriendinnetje van zoon die bij een grotere instelling werkt en dat ging heel plezierig.
Ik had wel het idee dat ik zelf nog wel iets van de prijs had afgewild gezien de markt maar je rekent ook snel naar je zelf toe en de prijs was zeker marktconform. Maar je houdt natuurlijk ook het belang dat er een percentage naar de makelaar gaat dus al te goedkoop is niet in hun belang.

Tijd

Als je het zelf doet kost het ook veel meer tijd. Het is niet je vak en je moet je werkelijk overal in verdiepen.
De makelaar regelt van alles tot aan de notaris aan toe en behalve even opletten en overleggen gaat de rest van je leven dan gewoon door.
Ook wel even een overweging als je werken, kinderen en huishouden moet zien in de lucht te houden.
Mijn makelaar kwam ook langs op het werk voor het doornemen van de koopcontracten en dan regelde ik even een vergaderkamer, daarna weer door met werken. Scheelt ook tijd.

bloemetje

bloemetje

01-10-2015 om 14:28

Onzin

"Makelaars, grote oplichters die snel veel geld willen verdienen zonder veel te doen."

Wat een onzin Chiquita. Je bepaalt zelf het uiteindelijke bedrag, dus je hebt zelf zitten slapen. Nu moet je niet om je heen gaan slaan. En het zegt al helemaal niets over 'alle makelaars'. Beetje nuance zou je sieren.

Huizenverkoper, ik zou 3 makelaars uitnodigen en het gesprek aangaan. Laat ze vertellen welke verkoopprijs ze in gedachten hebben, welke inspanningen ze gaan doen om het te verkopen, hoe ze aankijken tegen een bouwtechno-keuring, tarieven, hoe ze de kansen inschatten, wel/geen Funda etc. Hebben wij laatst ook gedaan toen we het huis van mijn schoonvader gingen verkopen. Was erg leerzaam en nuttig en ook duidelijk met wie we in zee wilden gaan.

Geen ervaring met zelf een huis verkopen, daar kan ik dus niets zinnigs over zeggen.

Marie

Marie

01-10-2015 om 17:11

foto's

Kijk ook naar de foto's die op Funda staan van verschillende makelaars. Dat was voor ons 6 jaar geleden o.a. de reden om voor een bepaalde makelaar te kiezen. Onze makelaar heeft echt zijn best gedaan om mooie, duidelijke en functionele foto's te maken. Ik zie namelijk ook wel eens foto's op Funda, waarvan ik mijn bedenkingen heb. Waarom eerst 20 foto's van de omgeving, ik wil het huis zien. Of foto's van kamers vol met rommel, of gewoon te donkere foto's.
Een andere reden was het vaste tarief. Ik hoorde bijvoorbeeld een paar jaar geleden van iemand dat ze elke keer als ze mee wilden doen aan de Open Huizenroute daar apart voor moesten betalen.

Tine Winkel

Tine Winkel

01-10-2015 om 17:32

om een idee te krijgen wat je huis waard is

is het ook heel handig om eens via de vereniging eigen huis een waardebepaling te laten maken. Kost 15 euro (als je lid bent) en dan vergelijken ze jouw huis met ca. 5 uit jouw buurt en jouw soort om daarmee een schatting te maken van de waarde. Kwam bij ons in beide gevallen (het huis dat wij zonder makelaar hebben gekocht en het huis dat wij met makelaar hebben verkocht) goed uit.

Wij hebben dus met makelaar verkocht. Gewoon idd 3 mensen uitnodigen en kijken hoe zij de verkoop zouden aanpakken. Wel of niet een open dag organiseren, bijvoorbeeld. Sommige makelaars starten daarmee, om gelijk veel geinteresseerden over de vloer te krijgen. Andere geven liever elke geinteresseerde veel persoonlijke aandacht, dat lukt niet met een open dag.

Degene met wie we een goede klik hadden en een reele verkoopprijs gaf, hebben we ingehuurd. En met succes, binnen 5 of 6 weken (onder voorbehoud) verkocht tegen een goede prijs. Was blij dat hij de bezichtigingen en prijsonderhandelingen regelde, uiteraard in overleg met ons.

Vast tarief versus losse rekeningen

Klopt ja, je hebt makelaars die een vast tarief rekenen (vast bedrag of percentage verkoop), maar je hebt er ook bij wie je elke advertentie los moet betalen. Sommigen verrekenen het als je huis verkocht is, anderen sturen je wekelijks of maandelijks een rekening voor de verrichte werkzaamheden/gemaakte kosten (zoals advertenties).

Niki73

Niki73

02-10-2015 om 15:21

Makelaar met veel vergelijkbare huizen

Veel makelaars werken ook nog met een bepaalde doelgroep: veel landelijke huizen, of bijvoorbeeld veel stadsappartementen. Kijk dus ook of de makelaar veel huizen in zijn portefeuille heeft die op jouw huis lijken, want verschillende doelgroepen hebben een verschillende aanpak nodig. Wij hebben destijds een makelaar in de buurt gekozen die veel vergelijkbare appartementen had. Die heeft ons appartement binnen de kortste keren verkocht gekregen voor een heel redelijke prijs!

+ Brunette +

+ Brunette +

02-10-2015 om 21:49

Makelaars verdienen zichzelf vaak terug.

Dat was in ieder geval bij mij het geval maar ik moet erbij zeggen dat ik geen goede onderhandelaar ben, veel te bescheiden. Beide keren heeft mijn makelaar bij aankoop lager durven gaan dan ik en bij verkoop meer voor de woning eruit gesleept dan ik in gedachten had.

Huizenverkoper

Huizenverkoper

05-10-2015 om 16:23

Bedankt tot nu toe

De eerste makelaar is afgelopen zaterdag langs geweest. Redelijke man. Goed oriënterend gesprek gehad. Een hoop dingen besproken en heel wat wijzer geworden.

Ik ben zeker van plan om nog een makelaar langs te laten komen. Nu nog een geschikte vinden.

Celine

Celine

05-10-2015 om 19:02

vastleggen

Nog een tip: Als de makelaar zegt dat hij/zij voor zij/haar geld allerlei dingen gaat doen, vraag dan of ze een plan sturen en check of daar alles in staat wat ze zo mooi vertelden... Evt. zelf op reageren en aanvullen als er bepaalde dingen ontbreken. Je kunt het evt ook helemaal zelf bevestigen als de makelaar niets op schrift zet, maar dat lijkt me weinig professioneel (maar heb er geen ervaring mee, dus weet niet wat gebruikelijk i).

Mocht je voor vaste prijs werken, dan is het helemaal belangrijk om te kijken of het ruim genoeg omschreven is, zodat ze wel alles doen wat je verwacht.

En nog een tip: geef nooit aan de makelaar aan voor hoeveel je het minimaal wilt verkopen. Als je het al doet, maak dat bedrag dan een stuk hoger dan jullie echt willen. Anders kan het te makkelijk zijn voor de makelaar om het huis te snel voor het lage bedrag te verkopen. Ook al krijgt hij wellicht meer als hij het voor meer verkoopt, dan nog is hij/zij het wellicht liever sneller kwijt voor een lager bedrag dan er langer meer moeite voor te doen.
Nb Als het erop aan komt kan je natuurlijk altijd lager gaan dan je eerder zei.

Succes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.