Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

anneloes

anneloes

19-11-2011 om 20:11

Hoe gebruik ik mijn oven?

Sinds kort ben ik in het bezit van een bakoven met magnetronfunctie en ik ben er nog geen vriendjes mee.
Hiervoor had ik een elektrische oven met onder- en/of bovenwarmte en een grillstand, simpel. Nu kan ik kiezen tussen onder + bovenwarmte, hetelucht, grill, circulatiegrill en ook kan de magnetron er nog bij. Ik kom er niet uit wat ik nou waarvoor moet gebruiken, wie helpt me?
Op internet lees ik b.v. ‘Een heteluchtoven is handig om meerdere gerechten tegelijk klaar te maken, zoals pizza's op meerdere niveaus. Alleen voor heel gevoelige gerechten, zoals soufflés, is conventionele verwarming noodzakelijk.’ Maar ook ‘Een heteluchtoven kent geen onder- en bovenwarmte, bijvoorbeeld voor het bakken van pizza's.’ Mijn gebruiksaanwijzing is het met de tweede stelling eens en vindt ook dat pizza’s met boven/onderwarmte moeten. En voor soufflé’s moet ik de hete lucht gebruiken…?!. Een ovenschotel moet ik op circulatiegrill zetten, lasagne weer met boven/onderwarmte.
Internet: ‘Voor het bakken van brood is conventionele verwarming daarom beter’, mijn gebruiksaanwijzing: voor brood de heteluchtstand gebruiken.
Die circulatiegrill snap ik ook al niet. Grillen is naar mijn idee bruin maken door directe straling. Hoe krijg je dat voor elkaar door iets in een schaal te leggen (zelfs een schaal met deksel)? Varkensfilet moet met circulatiegrill op 220 graden in een gesloten vorm op het rooster.
Kortom ik kan er geen soep van koken laat staan een appeltaart bakken.
Kunnen jullie me wat simpele handvatten geven voor wanneer je nou wat gebruikt? En wanneer je de magnetron erbij inschakelt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

19-11-2011 om 20:35

Simpel

Geen paniek en geen moeilijke handleidingen lezen: pizza's gaan prima in de heteluchtoven, hoe vaak maak je eigenlijk soufflé's , en als de vis na een half uur oven een mooi korstje heeft maar nog niet helemaal ontdooid blijkt te zijn, gooi je er even 1 minuut magnetron bij. Zo gebruik ik mijn magnetron/hetelucht/grill/combi. De heteluchtoven hoef ik nooit voor te verwarmen, kan alles wat ik wil: cakes bakken, ontdooien, snel melk voor de koffie heet maken, aardappelgratin maken, overschotel met groente, koekjes. Gewoon de recepten volgen (of zoals ik uit je hoofd en gevoel).

Gewoon mee experimenteren!

Groet, Mamvantwee

bibi63

bibi63

20-11-2011 om 14:30

Ik gebruik alleen de hete lucht functie

en dat werkt prima voor alles, ik heb geen zin in gedoe. (alleen souflé's nooit geprobeert). Weet dat je bij hete lucht de stand ca. 10% lager moet zetten dan in het recept. Soms is de korst van een ovenschotel (met kaas bijv) al eerder klaar/bruin zat, terwijl het gerecht eigenlijk nog wat langer in de oven zou moeten conform de tijd en gaarheid van de overige ingredienten. In dat geval leg je alu folie over het gerecht, zodat de bovenkant niet gaat aanbranden.
Gr. Bibi

Beide

Ik gebruik ook voor de meeste dingen gewoon de heteluchtstand. Gewoon omdat dat prima werkt en vaak wat sneller gaat dan boven- en onderwarmte. Ook kun je meerdere dingen tegelijk bakken, bijvoorbeeld pizza's.

Voor dingen als cakes, muffins en appeltaart gebruik ik echter liever boven- en onderwarmte omdat het anders net iets te snel gaat. Je kunt de boel dan wel afdekken, maar met hetelucht gaat het aluminiumfolietje zo irritant wapperen.

Chris

anneloes

anneloes

22-11-2011 om 12:43

Thanks en meer vragen

Was even weg maar bedankt voor jullie antwoorden. Veel op hete lucht dus, en gebak kan misschien beter op boven/onderwarmte. ChrisH, verwarm je dan voor?
Mamvantwee, begrijp ik dat jij ook voor het meeste de hete lucht gebruikt? Voor dat visje, aardappelgratin, ovenschotels etc?
Net afbakbroodjes gemaakt. Volgens de zak moet dat 8-10 min. op 200-220 graden in een voorverwarmde oven. Zo deed ik het ook altijd. Volgens mijn ovenaanwijzing moet dat 15 min. op 140-150 graden met hete lucht. Dat scheelt nogal. Ik heb dat laatste uitgeprobeerd (zonder voorverwarmen) en de broodjes waren wel bruin maar van binnen nog lauw. Verwarmen jullie zoiets toch voor, gaat het dan beter?
Ja rare vragen misschien maar ik ben geen keukenprinses en ik hou niet van knoeien, uitproberen en mislukken. Het moet gewoon gáán. Gister ook al mijn varkenshaasje verknoeid, zou volgens de gebruiksaanwijzing in een dichte vorm op de circulatiegrillstand moeten. Graden en magnetronstand erbij goed ingesteld, nou hij was bleek en droog. Volgende keer gewoon weer in de pan.

bibi63

bibi63

22-11-2011 om 21:29

Voorverwarmen

moet in principe altijd. Als er op een recept staat: 30 min, 200 graden, dan betekent dat dat als je het gerecht voor 30 minuten in de oven zet, de oven ook 200 graden moet zijn. Dat geldt idem voor hete luchtoven. Al zet je de stand dan iets lager, of evt. de baktijd iets korter, het moet toch echt voorverwarmd zijn. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van m'n leven iets in de oven gezet zonder de oven voor te verwarmen. Ik zie daar de logica niet van in, en volgens mij is dat ook nooit de bedoeling.
Gr. Bibi

Vic

Vic

22-11-2011 om 21:42

Voorverwarmen

Ik stel bij hetelucht meestal zo'n 10% lagere temperatuur in dan wanneer ik boven- en onderwarmte gebruik. Het meeste gaat overigens op hetelucht. Voorverwarmen houdt alleen maar in dat je de oven op de gewenste temperatuur brengt. Voor een afbakbroodje is dat niet zo heel relevant, die gooi ik er vaak al in als de oven 150 graden is (moet ca. 200), maar bijv. vlees moet je niet bij een te lage temperatuur erin zetten.

Varkenshaasje

Je varkenshaasje was bleek en droog. Je hebt `m in de oven, hetelucht stand gebraden? Maar daarbij ook de magnetron functie gebruikt?
De magnetron functie erbij begrijp ik niet. Dan is het varkenshaasje binnen 5-10 minuten gaar maar niet lekker bruin en mals. Dus alleen ovenstand aan.

Mamvantwee

Mamvantwee

23-11-2011 om 14:13

Hetelucht

Ik verwarm nooit voor. Is met een heteluchtoven ook niet zo nodig. Misschien kun je de baktijd dan een paar minuten verlengen, maar ik kijk meer naar de kleur en of het borrelt dan naar de baktijd.
Gratins zet ik in de hetelucht, soms gecombineerd met de grill of (aan het begin van de oventijd en bv met rauwe aardappels) met een paar minuten magnetron erbij om de boel voor te garen. Anders krijg je rauwe aardappelplakjes onder een mooi bruin korstje.

Tja, ik moet er wel bij zeggen dat ik zelden recepten gebruik. Ik kook op mijn gevoel, ruik, voel, kijk en proef. En ook met de oven gaat dat zo, al check ik wel eens wat 'men' adviseert als temperatuur, koekjes op 150 graden en afbakbroodjes op 200.

Overigens zou ik varkenshaas altijd eerst in de pan aanbraden en dan in een (dan wel) voorverwarmde oven van zo'n 160 graden laten garen.

Groet, Mamvantwee

Valkyre

Valkyre

24-11-2011 om 08:18

Voorverwarmen

Doe ik nooit met afbakbroodjes, zonde van de energie. Ik houd wel de temperatuur aan die op de verpakking staat (200-225 graden), oven op hete lucht. De tijd dan iets langer dan op de verpakking staat; tegen de tijd dat de oven op temperatuur is, zijn de broodjes klaar. Lijken ze nog niet knapperig genoeg, dan zet ik de oven uit en laat de broodjes nog vijf minuten in de dan hete oven liggen. Dit is een veel energiezuiniger manier van koken. Werkt vooral goed met broodjes, maar je kunt een beetje experimenteren natuurlijk. Dat lijkt me sowieso het geval met zo'n oven - net als met een nieuwe kookplaat bijvoorbeeld. Wij moesten enorm wennen aan de keramische kookplaat in ons nieuwe huis (er is hier geen gasaansluiting), maar nu is het duidelijk welke stand we moeten gebruiken voor pruttelen, wokken, pannenkoeken bakken, etc.

In het algemeen geldt: vlees eerst aanbraden in de pan (dichtschroeien), anders droogt het uit. Gebakken aardappeltjes gaan heel goed in zo'n oven (dan wel voorverwarmen), en als je ook nog een magnetronstand hebt, hoef je ze ook niet voor te koken. Mmmm...

groet, Valkyre

Kom ik weer...

Vlees in ovenzakken! Hartstikke makkelijk en je vlees wordt absoluut niet droog. Ideaal vind ik het voor groot vlees als rollade, een hele kip, varkenhaasjes maar ook vis. Als je vlees gewoon in de oven doet, moet je geregeld bedruipen en daar ben je met die zakken van af. Dan hoef je ook niet aan te braden in een pan en je ovenschaal blijft een stuk schoner.
Ik gebruik ook voornamelijk de heteluchtstand. Een magnetronstand of zelfs zo'n apparaat heb ik niet, dus daar kan ik niets zinvols over zeggen. Maar ik verwarm dus wel altijd voor (bij hetelucht kan dat bij ons alweer 20 graden minder warm dan in het recept staat).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.