Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mijk

mijk

10-11-2015 om 11:11

Hoe ga ik om met langdurige geluidsoverlast....

Ik heb even hulp en tips nodig. Bij mij in de buurt wordt momenteel gesloopt. Beton met hamerboren. Ik ben in principe overdag thuis. Nu heb ik de uitvoerder gebeld om te vragen wat de planning is voor deze klus. Nu blijkt dat dit waarschijnlijk tot maart gaat duren. En ik het trek het nu al slecht. Dus iemand tips? Hoe denk ik dit om? Gaat het wennen?
Het is redelijk onvermijdelijk en ik woon ook op een plek waar je wel een beetje herrie mag verwachten dus ik zoek geen tips om te klagen werk stop te zetten maar meer: hoe ga ik hier mee om.

Mijk

Wilma

Wilma

10-11-2015 om 11:20

mindset denk ik?

Wij woonden vroeger bij het bedrijf van mijn vader en daar was de hele tijd wel geluid. (Metaal bedrijf) hameren, slijpen enz enz. En verderop nog een treinbaan dus geluid genoeg. Nooit last van gehad. (In mijn huidige huis heb ik trouwens wel erge last gehad van een luidruchtig buurmeisje qua muziek vooral, dus ik weet hoe naar het kan zijn)
Ik denk wat hier het verschil maakte is dat het geluid van het metaalbedrijf niet echt iets onverwachts was...je wist dat dit de hele dag wel zo zou zijn (met pieken en dalen) en om 17.00 uur was het over. De trein reed voorbij en dan was het weer weg. Dus ik denk als je je er op kunt instellen dat het in ieder geval iedere dag om 16.00 voorbij is (volgens mij werken ze op de bouw niet langer) dat het dan misschien een beetje gaat wennen? Of zelf wat meer geluid in huis aanzetten om het wat te overstemmen? Desnoods oordoppen voor in de ochtend, of echt zo'n bouw-koptelefoon die het geluid helemaal afsluit...(lijkt me best eens lekker, kan je een uurtje bijtanken)

Sterkte ermee!

of toch de deur uitgaan

Als de goede tips van Wilma niet genoeg zijn, kun je misschien toch de deur uitgaan. Al is het maar voor even.
opties:
wandelen in rustig gebied (natuur / park)
in de openbare bibliotheek gaan zitten (kun je op een computer werken als je dat wil / moet, of de krant of een tijdschrift lezen met een kopje koffie erbij)

Of zelf geluid gaan maken: zelf klussen of muziek maken. Stofzuigen bv.

Sterkte ermee. Wat duurt het trouwens lang! Tot maart? Ik snap helemaal dat je er niet blij mee bent (understatement)

Dees

Dees

10-11-2015 om 11:56

aflsuitingen ervoor

Ik groeide op met dichtbij huis een complete woonwijk in aanbouw. Tussen de nieuwe woonwijk en onze woonwijk lag een spoorweg, we woonden op 15 min van Schiphol en woonden precies op een van de aanvliegroutes wat betekende dat de vliegtuigen vlak over ons heen vlogen.

Het went wel maar ik denk niet dat het in een maand of 4 went, het gaat denk ik om je gedachten te kunnen verzetten. Je zou meer activiteiten buitenshuis kunnen plannen of oordoppen kunnen nemen. Maar goed het kan ook gewoon wennen. Ik heb eens examen gedaan en vlak voor het examen begon startte in de tent die voor het gebouw was geplaatst een circusvoorstelling, die duurde tot het einde van het examen. 5 minuten had ik er last van en toen wist ik het af te sluiten, het examen met een 9 gehaald dus de truc is afsluiten!

Camilla

Camilla

10-11-2015 om 11:57

Mijk

Heb je aan de uitvoerder gevraagd hoe lang dit werk gaat duren of hoe lang er gesloopt gaat worden?

Ik kan mij niet voorstellen dat er 4-5 maanden er alleen maar gesloopt gaat worden namelijk. Dan blijft er geen gebouw meer overeind.

Zeker als je thuis bent kan het sloopgeluid veel overlast geven, dat snap ik zeker wel. Die boorhamers zorgen er ook voor dat het zo'n 'trillerig' geluid is.

maria

maria

10-11-2015 om 12:05

mwoa

Het gaat wel meevallen denk ik. Heb last gehad van heftige geluidsoverlast en vond vooral de volgende aspecten er verwoestend aan; de onvoorspelbaarheid, ik wist echt nooit wanneer het ging beginnen, hoe laat het ging stoppen, kon ook ' s nachts zijn, en hoe lang het in totaal zou gaan duren, want ik had weinig zicht erop hoe vruchtbaar mijn pogingen zouden zijn er iets tegen te beginnen. Ook wist ik nooit hoe heftig het zou zijn of kon worden. Het ging vaak om feestjes die kort konden duren (want feest werd ergens anders voortgezet) of lang, met veel bezoek, alcohol, misdragingen, hardere muziek enz.
Mijn lichaam was op den duur continu waakzaam en reageerde stressvol op elk geluidje. Ipv beter kon ik er steeds slechter mee overweg.

Ik denk dat het bij jou wel mee gaat vallen want je hebt overzicht. Je lichaam en geest passen zich dan gewoon aan, denk ik. Je vindt je manier vanzelf hiermee om te gaan.
Kun je weg, overdag? Werk je thuis, zoja kun je dan tijdelijk ergens anders gaan werken?

Hortensia

Hortensia

10-11-2015 om 12:21

uitwijkplek

Mijn wijk (woningen uit begin jaren zestig) is een paar jaar geleden ingrijpend gerenoveerd. Dat duurde ook maanden. De buitenmuren en het dak werden gestript en opnieuw opgebouwd, er kwamen nieuwe ramen in, ketel, badkamer (tot dan toe niet meer dan een douchehokje, nu getransformeerd tot een extra inbouwkast) werd volledig gerenoveerd, isolatie etcetera.

Er was voor mensen die dat nodig hadden een uitwijkplek in de vorm van een tijdelijk leegstaand huis. Ik woonde er toen nog (net) niet, heb het dus zelf niet meegemaakt, maar ik denk dat ik (als thuiswerker) mijn huis zou zijn uitgegaan en een plek (met wifi) zou zoeken om toch in alle rust te kunnen gaan werken. Denk dan aan de bibliotheek of bepaalde horeca (als zelfstandige kon ik de lunch en koffie ook nog eens aftrekken ).

Het was voor iedereen een pittige tijd, maar we zijn allemaal erg blij met het resultaat.

mijk

mijk

10-11-2015 om 12:25

Het duurt echt 4 maanden

volgens uitvoerder. Ze zijn massieve pilaren van een brug aan het slopen. Ik realiseer me nu wel dat gedeelte van die brug onder water zit dus misschien geeft dat minder geluid. Het vervelendste vind ik dat hoge jankerige en de trilling.

Maar jullie medeleven helpt al. Heb nu een muziekje aan. Doe ik normaal nooit. Dat is in ieder geval mijn eigen herrie...

Hortensia

Hortensia

10-11-2015 om 13:49

Oei

Ik nam ten onrechte aan dat het een huisverbouwing was, sorry!

Hopelijk kan jouw muziek dat gejank en getril wat dempen!

Ja, dit is erg

Je hebt geluidsoverlast en geluidsoverlast. Hamerboren is imho vele malen erger dan een trein op korte afstand en moeilijker buiten te sluiten.

Het allerergst is overigens in mijn ervaring het uitbikken van voegen (jekkeren) aan het pand waarin je zelf zit. Horen en zien vergaat je, een gesprek is amper mogelijk. Maar dat soort werk duurt gewoonlijk enkele dagen, geen maanden, dus dat is wat makkelijker te behappen.

Wat je ook kan doen is naar een audicien, het probleem voorleggen, en vragen om extra goede oordoppen. Die zijn er, ze kunnen op maat worden gemaakt, en dat hoeft niet eens idioot duur te zijn. Als je nog tegen een paar maanden herrie aanhikt kan het de investering waard zijn.

Hang wel een briefje op de deur dat de bel het niet doet oid, want die hoor je dan vermoedelijk ook niet meer

Groeten,

Temet

Drama,

5 mnd geluidsoverlast vind ik een drama. Toen mijn nieuwe buren het huis gingen verbouwen en gefreesd werd en ook vloerverwarming werd aangelegd etc etc., van half november tot januari, was ik heel blij met deze nieuwe bewoners. Gelukkig waren ze wel stil op Sinterklaasavond en eerste Karstdag! De werkzaamheden en het geluid hielden niet op om 4 uur maar ging door tot 7 uur. Enkele keer wel aangebeld omdat het al 9 uur was.
In die tijd was ik overdag vaak op visite bij familie of vrienden, winkelen en met de kinderen naar sporten of zwembaden.
Het is een drama, maar zo heb je ook een goede reden om een ochtend bv. te gaan zwemmen.

Ik hoop voor je dat er ook wat rustige dagen ertussen zitten.

Violetta

Violetta

12-11-2015 om 18:34

Wat erg

Ik zou gek worden. Hier in de buurt zijn ze al maanden bezig met de huurwoningen te renoveren. Iedere ochtend om half acht begint dat met drilboren, ik heb geen wekker meer nodig. Maar vooral van het alarmpiepje van achteruitrijdende vrachtauto's word ik gek.
Een goeie tip heb ik helaas niet, wel voel ik met je mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.