Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-08-2017 om 16:43

Hoe dood ik een plant?

Ik wil van een wingerd af die een gedeelte van mijn tuin heeft ingenomen. Heb m nu terug geknipt tot boven de grond , maar krijg de kluit er met geen mogelijkheid meer uit. Zit in een lastig hoekje tussen bestrating en stenen paal van schutting. Ergens in die buurt ligt ook de slang onder de grond voor een buitenkraan. Die ligt niet zo diep, dus ik durf niet teveel tekeer te gaan met mijn spade.

Als ik m nu gewoon strak aan de grond afzaag loopt ie gewoon weer uit natuurlijk. Bestaat er een huismiddeltje waarmee ik hem voorgoed om zeep help?

Triva

Triva

20-08-2017 om 16:48

tja

roundup en alles gaat dood... http://www.greenpeace.nl/campaigns/landbouw/roundup/

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-08-2017 om 17:09

Triva

Laat ik dat nou net niet in huis hebben

Ik bedoel meer een foefje waardoor de plant sterft en opgaat in de natuur. Ik las ergens iets over stuivers erop leggen maar dat leek me een beetje sterk.

Ik neem maar aan

dat Trivia een sarcastisch momentje had. Wat haar overigens van harte gegund is. Met glyfosaat zal het in elk geval niet lukken.

Rijdt u op benzine of diesel?
Gesteld dat u een voorraadje brandstof wil opslaan voor kwade dagen, hoeveel dan? 5 jerrycans van 5l? 10? 20? U houdt er allicht ook rekening mee, dat u tussendoor weleens zal kunnen tanken.
Bij planten werkt het eender. Meerjarige planten slaan ook hun reservevoorraad op. In hun wortelgestel. Ze tanken even tussendoor, door hier en daar een sprietje met wat blaadjes te laten ontluiken. Zonnepaneeltjes om de lege jerrycans op te vullen.
Daarmee weet u wat u moet weten om die vervelende plant uiteindelijk weg te krijgen.
Reken wel op een paar jaar. Dan is "het probleem" van de baan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-08-2017 om 17:31

Tjonge

Ik moet even nadenken. Maar je bedoeld gewoon steeds de jonge scheuten verwijderen?

Triva

Triva

20-08-2017 om 17:36

Dendy

Precies, huismiddeltjes gaan die plant niet doden. Mijn man heeft dit jaren met een hop moeten doen en het is nog steeds niet gelukt. Een wingerd gaat wel sneller dood omdat de hop heel ver onder de grond doorgroeit. Gewoon volhouden dus afzagen en afknippen, misschien kun je er iets opzetten?

Jan

Jan

20-08-2017 om 22:48

Emmer er op zetten

Krijgt hij geen licht meer. Gaat hij dood.

Schoonmaak azijn

Dit gebruik ik ook voor onkruid tussen de tegels. Is natuurvriendelijk en goedkoop. Werkt denk ik zelfs beter dan het gif dat tegenwoordig nog verkocht mag worden. Nadeel: Een fikse regenbui spoelt het zo weer weg dus even verversen dan.
Als er dierbare planten in de buurt zitten dan beter niet en is die emmer van Jan is ook een mooie tip

@#5

Yep. En zoveel mogelijk van de wortelkluit uitgraven en verwijderen. Met een spade kan je ook subtiel en gericht werken.

Epsomzout of steenzout

De truc is om met een lange dikke boor gaten te boren op enkele plekken in de stam en de wortels, en de gaten te vullen met Epsomzout (te koop bij sommige tuincentra, is eigenlijk een menself van magnesium en sulfaat) of eventueel steenzout. Daarna dicht je de gaten met was (gewoon met een kaars) en eventueel doe je nog een vuilniszak eroverheen, zodat er helemaal geen licht en wqter bij komt. Na een paar weken/maandje is het helemaal verrot en kan je het weghalen.
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.