Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

m ik

m ik

29-11-2010 om 10:33

Hoe cake met chocola maken?

Ik wil voor Sinterklaasavond een cake met chocola maken. Een tijd geleden ook geprobeerd. Toen had ik een reep verpulverd en die door het beslag heen gedaan. Helaas was alles naar beneden gezakt.
Wie heeft voor mij de tip om het voor elkaar te krijgen en wat voor chocola gebruik je ervoor?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

29-11-2010 om 10:38

Cacao

Ik doe een paar lepels cacao door het beslag.

M ik

Het makkelijkste is inderdaad om gewoon cacao in het beslag te doen. In een gewone cake gebruik je 200 g bloem, voor een chocoladecake vervang je 75 g bloem door eenzelfde gewicht in cacao, en dan smaakt-ie behoorlijk naar chocola.

Stukjes chocola in een cake - ik heb ooit eens een tip gelezen (dat ging niet over chocola maar iets anders 'stukjes'-achtigs) om die stukjes eerst om te schudden met een paar lepels custardpoeder (of gewoon maizena, en misschien gaat gewoon bloem wel net zo goed, of in dit geval cacaopoeder). Daarna de stukjes door het beslag en dan blijven ze beter hangen door dat laagje poeder eromheen. Maar dat heb ik nooit zelf uitgeprobeerd.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

29-11-2010 om 11:10

Nesquick

Ik maakte vroeger vaak marmercake, en gooide dan door de helft van het beslag een paar scheppen Nesquick. Smaakte prima.

m ik

m ik

29-11-2010 om 15:12

Nesquick

Goede tip van de Nesquick. Dat heb ik in huis, dus ga het eens proberen. Kan toch gewoon door (de helft) van het cakebeslag heen? Of moet ik dan minder cakebeslag maken? (Ik gebruik altijd zo'n kant en klaar pak, niet apart bloem enzo)
Die stukjes chocolade eerst door bloem of custardpoeder schudden ga ik een andere keer uitproberen ! Ben wel benieuwd of dat werkt

Vera*

Vera*

29-11-2010 om 19:19

Hagelslag

Als je door het cakebeslag hagelslag doet, geeft het een heel lekker en leuk effect. Zorg wel dat je vooral neit te weinig hagelslag gebruikt omdat de cake nog flink rijst.

Vera

m ik

m ik

29-11-2010 om 21:56

Vera

zakt die hagelslag niet naar beneden dan? Dat probleem had ik namelijk wel met mini stukjes chocolade

Smelten

Chocoladereep smelten en met de boter en suiker romig roeren.

Vera*

Vera*

30-11-2010 om 09:21

M ik

Het leuke is dat de hagelslag niet naar beneden zakt. Je krijgt een leuke gespikkelde cake.

Vera

Guinevere

Guinevere

30-11-2010 om 21:32

Vlokken

Ik maak zoiets altijd met een forse lading pure chocoladevlokken. En die zakken niet weg!

Rembrand

Rembrand

30-11-2010 om 22:01

Chocoladedruppels

Ik koop er chocoladedruppels voor in de molen waar ik mijn meel voor de broodbakmachine koop.
En ik meng ook wel cacaopoeder door cakebeslag als ik een marmercake maak.
M.

Bloem

Als je cacao toevoegd moet je wel een beetje minder bloem of zelfrijzend bakmeel gebruiken anders wordt het een beetje droog.

Je kan ook nog een lekkere laag chocoladeglazuur erop maken, door chocola au-bain-marie te smelten en erop te smeren. Evt nog versieren met pepernoten!

m ik

m ik

01-12-2010 om 18:17

Triple

Ik gebruik altijd zo'n pak cakemix. Moet ik dan ook er iets minder van toevoegen?
Dat van die chocoladeglazuur met pepernoten vind ik een goed idee ! Ga ik zeker doen (en zal deze keer niet de chcola in de magnetron laten smelten, dat liep vorige keer niet zo goed af :-s)

M ik

Ik zou inderdaad iets minder cakemix erbij doen, maar dan weer wat extra suiker. Maar je hebt toch ook wel cakemix voor chocoladecakes? Ik maak zelf wel eens die chocoladecake van het merk homemade. Goed te eten hoor!

En chocola smelten in de magnetron kan ook wel, maar niet teveel vermogen en ophouden met verwarmen als er nog steeds stukjes inzitten. Dan uit de magnetron en blijven roeren tot alles is gesmolten.

m ik

m ik

01-12-2010 om 20:36

Oh oeps

niet aan gedacht dat ook cakemix voor chocladecake had kunnen kopen. Was een stuk makkelijker geweest !

m ik

m ik

02-12-2010 om 20:23

De cake is klaar

maar nog warm, dus we hebben hem nog niet geproefd.
Ik heb door de helft van het beslag nesquick geroerd en onderin gedaan. Door de andere helft hagelslag gedaan en dat erbovenop gedaan. Ik ben benieuw hoe het smaakt !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.