Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Carla

Carla

22-04-2015 om 14:24

Hoe buikspek bereiden

Via de tv altijd al nieuwsgierig geweest naar buikspek.
Nu heb ik een plak van 300 gram.
Aan de boven- en onderkant is het dus spek, aan de zijkant een randje waarvan ik de naam even niet weet.

Ik ben gek op knapperig, of kan dat niet met de spek zelf?

Mijn vraag: ik wil het niet door zuurkool of iets dergelijks doen, maar ergens bij of gewoon apart.
Kan dat? En zoja: is het knapperig te krijgen of kan dat alleen bij de buitenkant van stukken van een bv. een kilo?

Van TV

australische kokkin (Justine Schofield) die dagelijks op tv ff was:
Buikspek in ruitvorm insnijden met scherp mes in 't vet, niet 't vlees! Kokend water erover gieten. Goed drogen en dan 24 uur in koelkast.
Vijfkruiden poeder en zout op de vetlaag strooien, goed in de sneetjes wrijven. Ui en knoflook grof hakken en samen met buikspek in de oven.
Oven op 160 graden en vier uur erin laten staan.

Ik had dit recept meteen opgeschreven. Nog niet uit kunnen proberen omdat ik twee jaar met een beugel zit en 't krokante dus niet kan eten

Carla

Carla

22-04-2015 om 19:03

Waar

Waar moet je insnijden als de plak er gemarmerd als een sucadelap uitziet?
Er zit geen echte vetrand aan.

En waar haal je vijfkruidenpoeder?

http://www.solevino.de/wp-content/uploads/2012/02/bauchspeck_1000.jpg
Zo ziet het er ongeveer uit, nog iets meer gemarmerd.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

22-04-2015 om 19:12

Ziet het er zo uit?

http://www.vanruitenfood.com/includes/resize.asp?lock=1&website=vanruitenfood&v=&width=300&height=214&image=md483.jpg

Dan heb je gewoon een speklapje te pakken.

speklapje zouten peperen, beetje boter in de pan, bruin laten worden en daar het speklapje (ik zou hem in 3en snijden) in bakken.

afhankelijk van hoe lang je het bakt, wordt het vlees en spek knapperig.
Als er een zwoerd op zit (dat is het vel van het varken, vaak te herkennen als een randje "op nat leer lijkend vlees eventueel met kleine haartjes erin" dan word dat het knapperigst.

Moni

Moni

22-04-2015 om 19:23

Hier een recept

https://www.aalvink.nl/webshop/products-page/amerikaanse-bbq/buikspek/

Daar zie je ook hoe buikspek eruit ziet.

Carla

Carla

22-04-2015 om 20:27

ik twijfel

het ziet er niet uit als een speklapje, het is in duitsland gekocht als bauchspeck, zit vacuum verpakt maar het mist wel die dikke witte rand; kan het dus nog niet goed bekijken.
De gever gooit het zelf altijd als spekblokjes gekookt door de hutspot bijvoorbeeld.

vijfkruidenpoeder

Vijfkruidenpoeder koop je bij de Chinese of Indonesische toko, maar ik vermoed dat een goed gesorteerde supermarkt het ook wel heeft. Ze verkopen tegenwoordig ook sushirijst tenslotte. Het zit in kleine glazen potjes, gewoonlijk, en zodra je je neus boven het geopende potje houdt besef je dat dit de geur is die je ruikt in elk Chinees restaurant.

Het recept van Chiquita is volgens mij het recept voor wat in het Chinees Fo Nam heet (op menu's ook wel aangeduid als Babi Pangang Spek), erg lekker is dat. Ik heb het zelf ooit eens gemaakt met een iets ander recept (van Ken Hom) en het resultaat was lekker, maar ik werk redelijk in de buurt van de Zeedijk en kan daar Fo Nam per kilo kopen voor een erg schappelijk bedrag, en da's een stuk eenvoudiger.

Uiteindelijk wordt bij zo'n soort bereiding de buitenkant erg knapperig, de vetrandjes die binnenin het vlees zitten smelten deels, maar niet helemaal weg. Het blijft al met al behoorlijk vet.

Als je zo'n Chinezig recept maakt zou ik het eten met witte rijst (niet met nasi, vind ik persoonlijk, juist het neutrale van de witte rijst is lekker bij dat vette vlees) en dan met gestoomde Chinese kool ofzo. Of komkommer. Je snijdt het vlees dan in kleine stukjes/reepjes.
Heb je een wat westerser recept, dan misschien met aardappels of puree en salade.

Groeten,

Temet

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

22-04-2015 om 21:33

Bauchspeck

Hadden ze vroegâh ook altijd bij de aldi.

Ik gebruikte het altijd als gerookt spek, je kunt het dus meekoken, of iets uitbakken. Kortom, gewoon gebruiken als gerookt spek.
Als je het opendoet dan ruik je het ook meteen.

Rauw "gewoon" spek vind je gemiddeld genomen niet vacuum in de supermarkt, helemaal niet als het dan nog lang bruikbaar is. (kijk maar eens naar de tht datum)

Carla

Carla

22-04-2015 om 23:58

tht

tot 4 mei houdbaar. Ik denk idd dat het niet de goede buikspek is die ik bedoelde, maar zal het dan op die manier als sindbads vrouw zegt maar gebruiken en dan op zoek gaan naar een stuk echt buikspek (mag ik de haartjes buiten beschouwing laten en dan al de recepten hierboven gaan uitproberen. Moet eerlijk zeggen dat ik er honger van krijg. Ik ga ze allemaal opslaan, dank jullie wel!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.