Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bellefleur

Bellefleur

27-09-2012 om 12:09

Hoe blijft een badkamerradiator langer houdbaar?

10 jaar geleden hebben we een badkamerradiator aangeschaft. We moeten de radiator nu vervangen, omdat hij gevlekt is door roest. Je kunt verschillende kwaliteiten radiatoren kopen, in verschillende prijsklassen. Voor de ene krijg je 2 jaar garantie, een andere geeft je 10 jaar garantie. De prijs is er ook naar. De prijzen gaan van 250 euro tot 1200 euro. Ik heb helemaal geen zin om veel geld uit te geven voor iets waar je hooguit 20 minuten per dag tegen aan kijkt. Vraag: hoe kan ik de levensduur van een badkamerradiator verlengen? We kunnen niets aan de ventilatie veranderen. Maar misschien zijn er nog aanvullende mogelijkheden? Elke dag zorgvuldig afdrogen na het douchen, invetten misschien?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-09-2012 om 13:29

Lakken

De laklaag beschermt de radiator, dus als je de laklaag goedhoudt,zal ie minder snel roesten.

Hoop ik dan, want sommige hebben zo'n goeie kwaliteit (Uit Tilburg dat ze van binnenuit roesten. Daar doe je denk in niet zo heel erg veel tegen.

Merel

Merel

27-09-2012 om 13:49

Radiatorverf

In het huis waar ik kwam wonen zat een radiator in de badkamer, ook met roest erop. We hebben hem geschuurd en met speciale radiatorverf gelakt. Werd best mooi. (zeker voor hoe ie eruit zag)
Ik denk dat iedere keer afdrogen trouwens wel zal helpen, alleen ik vrees dat ik dat zelf al gauw zou vergeten.

In dit huis wonen wij 10 jaar. Bij aankoop badkamer aan de moderne tijd aangepast (grotendeels zelf en met vrienden/familie) en daarbij een nieuwe radiator geplaatst. Zo'n design. Voornamelijk omdat die onderdeel uitmaakte van de badkamer-aankoop (douche, wastafel, toilet etc. in 1 koop). Wel handig omdat de handdoeken er handig op kunnen en mooi droog worden zo.
Nog geen plekje roest te zien.
En onze enige ventilatie is de deur van de badkamer open zetten na het douchen.
In vorige huis was geen radiator in de badkamer, die hadden de vorige bewoners gedemonteerd. Maar die stond wel nog in het huis. Gewoon geschuurd en opnieuw gelakt (gespoten) met speciale radiatorlak voor badkamers.
Toen we 12 jaar later verhuisden was er nog geen spoortje van roest te zien.
Ventilatie was ook alleen deur open.
Volgens mij is de clou dat je de lak er niet moet afstoten.
Zolang de lak erop zit en dan wel die speciale radiatorlak voor badkamers (is andere dan de gewone radiatorlak) gaat ie volgens mij niet roesten. Of het zou van binnenuit moeten komen, maar dat lijkt me sterk, daarvoor zou er lucht én water moeten zijn en in radiators hoort geen lucht te zitten. Dan moet je het verwarmingssysteem ontluchten, dus dan zit de clou in het niet goed werken daarvan.
Zit de radiator soms op een plek waar die makkelijk beschadigd? Je kan een radiator ook erg hoog hangen. Dat hadden wij in het vorige huis. Misschien wat minder mooi i.v.m. de buizen, maar in onze situatie konden we dat aardig wegwerken.
groeten albana

Guinevere

Guinevere

28-09-2012 om 11:10

Roesten van binnen uit

Kan een verwarming van binnenuit gaan roesten als ie niet goed gevuld is? Dus als ie bv. niet goed ontlucht wordt?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-09-2012 om 11:30

Ik bedoel het anders

Met van binnen uit bedoel ik onder de lak. Dat kan wel eens gebeuren bij een slechte laklaag, of bij plaatstaal van slechte kwaliteit, of dat slecht gelast .

En voor roesten heb je inderdaad lucht nodig, maar helemaal luchtdicht afgesloten is zo'n ding ook niet.

Feitelijk is dat natuurlijk een productiefout, maar ja toon dat maar eens aan.

Arawen

Arawen

30-09-2012 om 22:44

Niet naast de wc

Araman is loodgieter en een van zijn stokpaardjes is dat je een radiator nooooit naast een toilet mag monteren (en dat zie je zooo vaak..). Er komen altijd spetters urine op die invreten en roest veroorzaken, ook al ben je nog zo schoon.
Hang de radiator dus ergens anders. Wij hebben zelf een (goed schoon te maken) gladde muur naast de WC op de badkamer. En een designradiator, waar inderdaad zo handig de handdoeken over heen kunnen, aan een andere muur.

Arawen

Dat klinkt leuk, maar in een toilet heb je vaak echt geen keus, zo groot zijn die hokjes niet :o)
De badkamer is natuurlijk een ander verhaal.

Hoog

in een toilet kun je hem ook hoog hangen bij het plafond ofzo. Als je echt een radiator in het toilet nodig hebt tenminste

Hoog?

Krijg je het dan nog wel "warm" in het toilet ? In de winter staat de radiator altijd een beetje aan op stand 1, het is dan net lekker. Ik kan me van mijn jeugd ( zonder cv) nog herinneren dat je bilen bijna aan de bril vastvroren....

Vera*

Vera*

01-10-2012 om 13:35

Koud

Als het kan ga ik altijd boven in de badkamer naar het toilet. Daar is het tenminste niet zo koud...

Ja hoor

Bij ons wordt het wel warm hoor. Het is maar zo'n klein hokje......

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.