Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

voetbalmoeder

voetbalmoeder

30-11-2010 om 15:45

Hockeyveld en voetbalveld

Kan iemand mij uitleggen waarom voetbal op een kunstveld wel doorgaat als het vriest en niet bij hockey?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
hockeymoeder

hockeymoeder

30-11-2010 om 16:23

Omdat

Hockey wordt ivm vorst niet altijd afgelast, maar het heeft te maken met bal versnelling door harde of ongelijkmatige ondergrond waardoor de bal rare bokkesprongen kan maken en de blessurekans toeneemt. Zo n klein balletje kan hard aankomen, zeker bij kinderen
Ook ontstaat door vorst/sneeuw plakkaatvorming en duurt het langer voordat het veld weer goed bespeelbaar is. In principe dus ook beter om niet te voetballen....

Verder staat er bij ons op de site:
Voor de beoordeling van een zandkunststof speeloppervlak voor hockeybespeling tijdens ernstige vorst zijn de navolgende criteria van belang:

een, wegens bevriezing, hard speeloppervlak;
oneffenheden welke zijn ontstaan door ongelijke zandverdeling, geringe naadopeningen, bevroren blad- en vezelresten;
geen uniform stroef speeloppervlak wegens plaatselijk gladde plekken welke met name ontstaan op schaduwrijke plaatsen;
Een oneffenheid veroorzaakt door de genoemde omstandigheden zal wegens een relatief hard speeloppervlak en een daardoor hogere balsnelheid een afwijkend balgedrag veroorzaken en het (blessure)gevaar voor de spelers doen toenemen.

Indien het speelveld is bedekt met een laag sneeuw is het raadzaam het veld niet te betreden en zeker niet te bespelen. Door het betreden wordt de sneeuw samengedrukt en zal ter plaatse op het veldoppervlak ijsvorming ontstaan waarin de vezels van de kunststofmat vastgevroren raken.Wanneer onder dergelijke omstandigheden wordt gespeeld en daardoor de sneeuwlaag over een groot oppervlak van het speelveld wordt samengedrukt zal deze niet meer kunnen worden verwijderd en zal het bij invallende dooi ook langer duren voordat de samengedrukte sneeuwijsplakken zijn weggesmolten en het veld weer bespeelbaar is.

Chippie

Chippie

30-11-2010 om 16:30

Hier gaat...

de voetbal bij vorst op kunstgrasveld ook niet door.

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

30-11-2010 om 17:17

Ook niet

Ik weet niet beter dan dat voetbal bij vorst ook op een kunstgrasveld niet door gaat. Weet niet precies welke criteria want onze vereniging heeft alleen echt gras, maar vorig jaar met de lange koudeperiode zijn er heel wat algehele (vanuit de KNV afgelastingen geweest.

Julia64

Julia64

30-11-2010 om 19:15

Idem

Hier ook niet hoor, het mag zelfs niet van de gemeente, had ik vorig jaar begrepen!

vlinder72

vlinder72

30-11-2010 om 22:08

Sneeuw of vriezen

Dan mag er hier ook niet op het kunstgras gevoetbald worden. Dus vanavond geen trainen en morgen ook niet. Helemaal niet erg want ik had eerlijk gezegd ook geen zin om alle kinderen in de kou over de gladde wegen naar het voetbalveld te rijden zodat een kind kan trainen.

Kinderen vonden het wel jammer want die zagen voetballen in de sneeuw wel zitten.

Lynna

Lynna

30-11-2010 om 22:09

Bij ons

Bij ons wordt voetbal op kunstgras alleen afgelast bij sneeuw. Nu dus

Bij vorst gaat het wel door. De reden weet ik niet.......

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

30-11-2010 om 22:11

Sommige hockeyvelden zijn watervelden, die bevriezen dus gewoon.

Puck

Puck

30-11-2010 om 22:59

En hier

Afgelopen zaterdag heeft Puckoudste ondanks de sneeuw op een kunstgrasveld gespeeld. De wedstrijden op gewoon gras werden afgelast. En gisteravond heeft hij bij zijn eigen club ook nog gewoon op het gewone grasveld getraind, maar morgen wordt het bij hetzelfde weer wel afgelast. Verder trainen ze in de winter ook veel op de asfaltplaat van de handbal, maar daar juist niet bij vorst omdat die dan spekglad wordt.

Bij ons

Vanaf -4 breekt kunstgras af als je er op loopt dus mag je absoluut het veld niet op. En met sneeuw is er niet te spelen dus wordt er ook afgelast.
Vind het vandaag erg jammer dat hockey niet doorgaat, de traditionele pietentraining zou vandaag zijn

Hockeybal

Ik heb 100 jaar geleden wel eens een hockeytraining gehad bij strenge vorst (op zand ingestrooid kunstgras) en toen hebben we wel 5 ballen doormidden geslagen! Het materiaal is een beetje rubberachtig plastic maar bij hele lage temperaturen zijn ze niet meer zo elastisch. Gaf je er een mep tegen en dan rolde de bal in twee helften weg! Ha, ha.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.