Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hete pepers

Rare vraag misschien, maar kun je letterlijk je vingers branden aan hete pepers? Ik heb vanmiddag zo'n stuk of 10 rawits en 2 spaanse pepers staan versnijden voor de rendang. Sindsdien voel ik een branderig gevoel in de vingertoppen van mijn linkerhand. De hand waarmee ik de pepertjes heb vastgehouden, ik snijd met rechts. Het gevoel was bijna weg, maar ik ben daarnet heel even buiten geweest in de vrieskou en nu brándt het weer, niet normaal. Ik heb geen blaren overigens. En de rendang was heerlijk, niet té fel.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

15-12-2010 om 21:14

Ik heb het ook wel eens gehad, zo'n gevoel als je ook hebt een paar uur nadat je je vingers aan brandnetels 'brandde'.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2010 om 00:00

Ik weet niet waarom, maar ik heb 1 keer peper gesneden die zo heet was blijkbaar, niet normaal meer. Ik had daarna per ongeluk iets van mezelf aangeraakt (gek genoeg weet ik niet meer waar) en daar had ik echt last van. Net als van mijn vingers. Ik snij een pepertje altijd met mijn blote handen en haal de pitjes er ook met de handen uit. Afgezien van die ene keer heb ik nooit problemen.

Het vlees van de peper

ja zeker kan dat. Wil je het voorkomen er is een trucje voor. Peper brand niet op het velletje. Het brand dus pas als je het 'vlees' aanraakt of de pitjes. Dus als je de volgende keer daar vastpakt is er niets aan de hand. Wat ook helpt (mocht het weer misgaan) met zout je vingers schoonwrijven en daarna wassen met zeep. Trucjes van mijn schoonmoeder...die erg van heet eten hield.
groeten albana

Silone

Silone

16-12-2010 om 10:14 Topicstarter

Dit zegt wiki

Rawits zijn vele malen heter dan gewone Spaanse pepers. Bij het bereiden van gerechten moet daar rekening mee gehouden worden

Juist ja! Ik ga een kruidenhakker voor mijn verjaardag vragen. Alleen ontpitten is dan nog een puntje, want er zitten belachelijk veel pitjes in die kleine pepertjes. Handschoenen?

fladder

fladder

16-12-2010 om 12:02

Wat peperfeitjes

Ik heb geen idee of Midalgan nog bestaat? Dat is (of was) een crème dat verwarmend werkte, goed bij spierpijn. De officiële naam is Cremor Capsici Comp (ofwel samengestelde pepercreme!), ik heb het als apothekersassistente in opleiding ooit mogen maken met een paar druppeltjes peperconcentraat.

De Britse tv-kok Ainsley Harriott heeft ooit verteld dat je als man héél voorzichtig moet zijn als je pepertjes gaat snijden, en daarna een plas gaat doen (dit geldt vooral voor de staande plassende heren ).

Tantum

Tantum heeft een verwarmend wrijfmiddeltje tegen spierpijn. Daar zit dat spul ook in, zag ik.

Mijn vriend gebruikte het voor warme spieren bij voor, na en tijdens een hardloopgedoe in de kou. Hij was er erg blij mee.
Onlangs smeerde ik het bij zoon op een stijve nek. Het arme joch had meer last van de Tantum dan van de stijve nek. Dat dus nooit meer.

Groeten,

Temet

Tante Miep

Tante Miep

16-12-2010 om 19:44

Of nog erger

Ik heb een keer veel pepers schoongemaakt toen ik ongesteld was (AU!), nooit meer vergeten.

Margriet*

Margriet*

16-12-2010 om 22:15

ik las het bericht al eerder maar wist toen niets te melden. Nu bedenk ik de ik pas een hansaplast pleister kreeg van de buuf toen ik pijn in mijn rug had. Ding opgeplak ter grootte van 1/3 van een A4tje. In het begin voelde ik maar niets maar toen begon het te branden, het deed echt pijn. Ik las op de verpakking dat er peper in zat maar het was echt te heftig, niet fijn meer, zelfde ervaring als de zoon van Temet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.