Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

tube

tube

20-04-2012 om 23:42

Hete lucht verwarming. voor- en nadelen

Wat zijn de voor en nadelen van hete

lucht verwarming? Hoe moet ik dit soort verwarming zien? Ik bedoel, hoe werkt zoiets?

Heb je ooit spijt gehad van deze vorm van verwarmen?

Kortom, ik hoor graag alles over hoe dit in de praktijk werkt/bevalt.

Groetjes, tube

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

21-04-2012 om 00:06

Wij hebben het

De voordelen: het is snel warm doordat er gelijk warme lucht in de ruimte geblazen wordt. Bij een radiator moet eerst het water in de radiator heet worden en dan warmte af gaan geven. Omgekeerd is ook het geval. Als je het te warm vindt, is het zo afgekoeld, zodra je de thermostaat lager hebt gezet. Geen radiator die nog heel lang af moet koelen. Bij hv heb je geen radiatoren tegen de voorgevel, of andere wanden. Bij ons staat bijvoorbeeld een bank onder het kamerraam. Dat had niet met een radiator gekund. Bij een hv ketel kun je de knop omzetten naar de zomerstand. Dan wordt er koele lucht de kamer in geblazen. Dat is tijdens warme zomerdagen echt heel prettig.
Het enige nadeeltje wat ik eraan kan vinden is dat de lucht bij hv vrij droog kan worden. Toen ik nog lenzen droeg merkte ik dat wel in de winter. En met een radiator heb je natuurlijk wel eens het voordeel dat je er snel iets op kunt drogen. Ik hang nu wel eens een stel sokken te drogen aan zo'n hv roostertje, maar met een theedoek kan dat dus niet. Maar goed, dat nadeel vind ik te klein om over te klagen.

Herrie

Wij hebben luchtverwarming, die zat al in dit huis toen we er kwamen wonen. Ik vind dat het systeem herrie maakt. De ketel is al lawaaiig (die staat in een stookhok zonder deur op de bovenverdieping, de overloop is open en de trap komt uit in de huiskamer, ons huis is geluidstechnisch een geheel). Ook het gesuis van de lucht door de buizen vind ik een best storend geluid maken. Voordeel is dat je geen radiatoren hebt. Nadeel is dan weer dat je roostertjes in de vloer hebt waar de warme lucht uit komt (ideaal om je was op te drogen), maar ik kan bijna geen meubels tegen de muur plaatsen, overal zit wel zo'n rooster. Je moet die roosters ook regelmatig schoonmaken en proberen die buizen een beetje uit te zuigen, er valt vanalles in.

Op de bovenverdieping zijn die buizen in deels onder het schuine dak geplaatst, maar in de stenen zijgevels kon dat niet. Die lopen dus langs de muur en zijn afgetimmerd met een houten rand. Dat betekent dat we in vier slaapkamers een opstaande rand van 35 x 35 cm hebben, daar kan je dus ook al geen meubels neerzetten.

Dat het snel warm is en ook weer snel afkoelt vind ik heel handig. Je zet hem ook makkelijk uit als je twee uurtjes weggaat, het is toch zo weer warm. De ketel schijnt enorm lang mee te gaan, een jaar of 25 geloof ik.

skik

Prima

In ons huis zat al hv.
Voordelen: snel warm/koud, geen radiatoren, ketel gaat lang mee.
Nadelen: dat je ze niet dicht (helemaal) kan doen. Dus op de slaapkamers komt ook altijd wat warmte.

Bij ons zitten de roosters op handige plaatsen. Twee plat in de vloer bij het voorraam. 1 plat in de keuken, 1 in de keukenplint.
In de slaapkamers zitten ze in een hoek (net zo plat als de muur).

Aanleggen?

Als je overweegt zo'n hv systeem te laten inbouwen, heb je dan ook vloerverwarming overwogen? Komt m.i. aan veel van de hier genoemde bezwaren tegemoet, al ontbreken ook hiermee radiatoren om een theedoek aan te drogen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Kaaskopje

Kaaskopje

22-04-2012 om 00:34

Bij ons niet in de vloer

Bij ons is de hetelucht in de 'schoorsteen'. Op de eerste verdieping is dat ook zo in de badkamer en de kamer van mijn oudste dochter. Daarvandaan is een pijp naar de kamer van de jongste en van ons geleid. Bij haar en bij ons zit het verwarmingsrooster boven de deurpost. In onze kamer hoor je het blazen van de lucht wel, maar dat heeft ook te maken met de afmeting van onze kamer. In de andere ruimtes heb je er echt geen erg in. Maar bij ons is de vloer dus ook geheel verwarmingsvrij. De ketel maakt inderdaad best wle herrie, maar als je in de slaapkamers bent hoor je er eigenlijk al niets meer van. In dat opzicht maakt het ventilatiesysteem veel meer lawaai. Als ik dat weer een standje lager zet valt er echt een stilte in huis.

tube

tube

22-04-2012 om 21:46

Bedankt

Wij zijn niet van plan om het zelf aan te leggen. Maar we zijn wel op zoek naar een huis en toevallig zagen we een huis wat ons wel iets leek maar die heeft dus hete lucht verwarming.

Als ik dit zo lees komen bij mij toch nog wat vragen boven.

Wanneer je hl hlv hebt, ben je dan qua stookkosten meer kwijt?

WAnneer hij hete lucht blaast, dwarrelt de stof dan niet continue door je huis heen? Kortom, is dit niet extra stoffig?

Maakt het ook uit wáár die roosters zitten? OF is daar een standaard plek voor (onder het raam bijv.)?

Ik vind het handig dat er genoemd is wáár de roosters zitten. Had ik echt nog niet aan gedacht. Ik ken maar één iemand die dat volgens mij heeft en zij hebben zo'n ouder huis met een enorm rooster voor de schuifpui.

Vroeger kwamen we thuis bij mijn oom en tante. Zij hadden ook zo'n rooster. Ik kan me nog herinneren dat daar van die grote spinnen in zaten. Ik was als de dood voor die put en baalde ook heel erg wanneer er eens iets van een speelgoedje in viel. Brrrr, moest er niet aan denken om daar ook maar bij in de buurt tekomen.

Zoals ik de verhalen nu lees kan ik niet iets vinden waarvan ik denk dat het een groot voordeel is.

Bedankt voor jullie uitleg.

Gr. Tube

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.