Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

bieb63

bieb63

26-02-2015 om 21:49

hete lucht oven

Wij hebben al jaren een hete lucht oven en die bevalt op zich prima. Ik weet dat je de temp. ca. 20% lager moet zetten (en baktijd soms iets korter) dan bij een 'gewone' oven. Voor recepten die ik zelf regelmatig maak, weet ik hoe en wat.
Maar waar ik elke keer tegen aan loop, is dat bij de meeste recepten, of dat nu een (nieuw) kookboek is, de Allerhande o.d., of een kookprogramma, nooit (of zelden) wordt vermeld dat de bereiding in de oven een gewone oven of hete lucht betreft. Dus ik twijfel altijd over de temperatuur.
De vraag: wie weet of een hete lucht oven min of meer 'bijzonder' is en men in hedendaagse recepten uitgaat van een 'gewone' oven, of juist andersom. Ik heb eigenlijk geen idee. Kan ik er standaard van uitgaan dat ik de temp in een recept zo'n 20% moet verlagen?

Anne Carin

Anne Carin

26-02-2015 om 22:05

hete lucht

wij hebben ook een heteluchtoven en ik zet de temperatuur altijd zo'n 20 graden lager dan in het recept staat aangegeven, tenzij er bij staat dat het om een heteluchtoven gaat.
Nog nooit mis gegaan eigenlijk.

Hanne.

Hanne.

27-02-2015 om 06:54

niet

En ik houd met mijn heteluchtoven eigenlijk altijd de temperatuur aan die vermeldt wordt. Gaat ook altijd goed.

Barvaux

Barvaux

27-02-2015 om 07:47

hmm

Ik houd max 10 procent aan als er niets bij staat. Bij 200 graden gaat tie op 180. Ik heb nog nooit 20 procent genomen. Het komt overigens vooral bij taart en cake nauw. Bij hoofdgerechten in ovenschotels is het minder een issue.

Als er 150 voor een cake staat ga ik echt niet naar 120. Veel te laag. Ik ga dan niet lager dan 140.

Maar het zal ook een stukje ervaring zijn met je eigen oven.

Klopt temperatuur wel?

Je kan de temp van je eigen oven checken door er een losse oventhermometer in de doen. Soms, zeker bij wat oudere ovens, klopt de ingebouwde thermometer niet meer zo goed. Een keertje checken is voldoende om er vervolgens rekening mee te houden.

In recepten die ik gebruik wordt eigenlijk altijd uitgegaan van een heteluchtoven.

Tink

Tink

27-02-2015 om 16:55

niet 20% minder, maar 20 graden

Tenminste dat las ik ooit ergens en met mijn heteluchtoven klopt het aardig.

(O.t. ik moest lachen om die 'hete luchtoven', dat is nl een luchtoven die heet is. Een heteluchtoven is een oven met hete lucht. Spatiegeintje )

Thursday Next

Thursday Next

27-02-2015 om 17:22

ja Tink (o.t.)

Dat viel mij ook op . En hete lucht oven is die golf van hitte die uit de overn komt als je die open doet, en ervoor zorgt dat je bril beslaat (als je die tenminste hebt...)
Maar in de recepten die ik lees staat vaak idd de temperatuur voor de electrische en de heteluchtoven apart vermeld. Als het er niet bij staat is het doorgaans voor een electische oven.

Katniss

Katniss

27-02-2015 om 17:28

Ik doe maar wat

Volgens mij staat in de meeste recepten zowel de temperatuur voor heteluchtovens als voor conventionele ovens vermeld. Bij die van mij doet hij dat in combinatie (volgens mij heb ik niet alleen hete lucht, wel alleen boven- en onderwarmte), dus ik ga altijd al iets lager. Ik doe trouwens het meeste op 200 graden, ovenfrites, snacks, pizza etc. Dat gaat altijd goed. Suddervlees iets onder 100, cakes circa 150 en meringues op 120. Gaat het te hard, dan iets lager en vice versa.

Baktemp.

Het is geen 20%, maar 10 % dacht ik. Ik kies meestal gewoon de graden die aangegeven wordt en ergens halverwege de baktijk zet ik de oven wat lager. Als je de hoogst aangegeven temp. gebruikt kan je de baktijk iets verkorten.

Barvaux

Barvaux

28-02-2015 om 00:02

tink en wil

Ik had bij 200 graden 20 graden minder in mijn hoofd en dat klopt met 10%. Ik denk inderdaad dat de algemene regel niet 20% maar 10% is.

bieb63

bieb63

28-02-2015 om 13:20

klopt barvaux

Ik zat ook met die 20 graden in m'n hoofd, omdat dat de temp is (rond 180%) die ik meestal gebruik. Inderdaad 10% lager dus.

bieb63

bieb63

28-02-2015 om 13:21

180%?

Moet 180 gr zijn natuurlijk. Dus schotels die 200 graden volgens recept moeten doe ik op 180 gr en schotels die op 180 gr moeten op ca. 165 gr.

Maar..

Is de heteluchtoven tegenwoordig niet de norm? Wie heeft er nog en conventionele oven? En is dat er zo eentje die op gas gaat die je met een lucifer aansteekt? Raar misschien maar geen idee eigenlijk, wel eens zo'n gas ding in een vakantiehuisje gehad.

bieb63

bieb63

28-02-2015 om 23:29

Meisje klein

Nee, natuurlijk geen gasoven....de norm is een elektrische oven. En dat is weer iets anders dan een heteluchtoven.

Dat zeg jij

Maar ook alle mensen met een combi magnetron hebben beschikking over een heteluchtoven. Dus ik denk echt wel dat dat tegenwoordig de norm is hoor.

Ook mijn ouders thuis hadden vroeger al een heteluchtoven en dan praat ik over 30 jaar geleden.

Hanne.

Hanne.

01-03-2015 om 22:31

functie

Ik heb een electrische oven waarbij ik kan kiezen uit onderwarmte /bovenwarmte/ hetelucht of een combi van beiden.

Volgens mij is dat vrij standaard.

De combimagnetrons die ik ken hebben geen echte hetelucht functie maar bovenwarmte en wen ventilator. Dat lijkt er op maar is echt anders. (Of tref ik altijd dit type)

Charis

Charis

02-03-2015 om 11:44

Verschil

Ik heb een combi-oven met een heteluchtfunctie en boven- en onderwarmte. Dit is niet hetzelfde als een combimagnetron.

Een combimagnetron is een magnetron met een grillfunctie en een heteluchtfunctie (motor) die de hete lucht van de grill door de machine heen blaast.

Een combi-oven is een oven met een grill- en magnetronfunctie. Je hebt dan een goede oven met boven- en onderwarmte, hetelucht, en een magnetronfunctie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.