Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Het nut van winterbanden en zomerbanden

onze 2 voorbanden moeten vervangen worden, ik ben ook al een keer door gegleden afgelopen week doordat er zoveel sneeuw ligt.

Dus dan moet ik winterbanden gaan kopen, ik heb al rond gebeld en overal zijn ze uitverkocht (typenummer door geven etc).

En dan zou je vanaf het voorjaar ergens april/mei weer zomerbanden moeten nemen als ik de anwb volg qua advies.

Maar doet iedereen dat, is het echt zo nodig dat je ze dan in de zomer weer omwisselt ? Zo blijf je bezig, kost ook geld, want zelf sleutelen daar hebben we geen zin in, bovendien moet je er dan velgen bij hebben. Bovendien waar laat je die banden dan.

Wat doen jullie ?

Ik rij momenteel meer dan 1000 km per week.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

04-12-2010 om 15:15

Wisselen

Tja, Tirzaman wisselt de banden. Met winterbanden rijden in de zomer is onvoordelig. Hij kan en doet het zelf en we hebben er ook opslagruimte voor. Je kunt bij garages enzo vaak opslag+monteren afkopen voor een X-bedrag per jaar.
Wij zouden niet meer zonder willen, rijden ca. 5-600 km per week.

Tirza

Manda Rijn

Manda Rijn

04-12-2010 om 15:21 Topicstarter

Hmm tja wat ik mij dan afvraag

is als ik nu gewone banden neem dan die dan sowieso beter zijn dan er nu op zit en dan hoef ik ze ook niet te vervangen in de zomer.

Manda Rijn

Manda Rijn

04-12-2010 om 15:26 Topicstarter

Jemig

wat een kromme zin.

Wat ik bedoel: ik kan dan volgens mij nu net zo goed gewone (zomer ?) nieuwe banden nemen, dan ga ik qua grip er ook op vooruit en hoef ik ze in de zomer niet weer te vervangen. Dit ook omdat mijn vaste garage (waar de auto gekocht is, allemaal prima altijd) geen winterbanden meer heeft komende week.

Puck

Puck

04-12-2010 om 15:37

Ja dÛh manda

Natuurlijk ga je erop vooruit als je nu nieuwe (zomer)banden laat monteren. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een verstandige keus is. Van slecht, naar iets minder slecht is nog geen goed.
Winterbanden zijn onder de 8 graden een betere keus dan zomerbanden in Nederlandse situaties. En ja het verwisselen kost geld en nieuwe banden ook, maar je doet wel 2x zo lang met je banden dus de bandenkosten zijn gelijk. Winterbanden zijn ook niet duurder dan zomerbanden. En als jij door je zomerbanden met dit weer gaat slippen en tegen een lantaarnpaal rijdt kost het je ook geld. En in een draadje hierboven wordt al de nodige informatie gegeven over het nut van zomer- en winterbanden. Daar heb ik ook al verteld dat je best in de zomer op winterbanden kunt rijden.
Het is overigens een fabeltje dat je extra velgen nodig hebt. Dat is niet het geval, je kunt ze gewoon op je normale velgen laten monteren. En waar je de andere set laat als je ze niet gebruikt? Een goede garage of bandenservicecentrum slaat ze voor je op. Let er wel op dat je een garage/bandenservice kiest die de banden op het loopvlak opslaat en niet liggend 4 boven op elkaar. Dat is erg slecht voor je banden.

Puck

Puck

04-12-2010 om 15:41

Nog even

Rijdt je meer dan 1000 km per week? Dan snap ik al werkelijk niet dat je niet voor winterbanden kiest. Het rijdt zoveel fijner en vooral veiliger.
Overigens is het erg af te raden om 2 winterbanden en 2 zomerbanden te rijden, dat is helemaal vragen om problemen. Doordat de zomerbanden heel anders reageren dan de winterbanden "willen" ze ook iets heel anders met het risico op slippen.
En je hebt gelijk dat winterbanden momenteel bijna niet te krijgen zijn. Zeker als je de gerenommeerde merken wilt hebben dan heb je weinig kans van slagen, maar minder bekende merken zijn nog wel te verkrijgen.

Kari1

Kari1

04-12-2010 om 15:42

Winterbanden

schelen echt heel veel wat betreft grip en remweg. Dat gaat geloof ik al in onder de 7 graden, dus ook zonder sneeuw en vorst heb je er lol van. De eerste aanschaf is even investeren, maar daarna slijten je zomerbanden ook weer minder omdat je er een tijd niet op rijdt en doe je daar langer mee.
Omwisselen is heel goed zelf te doen, net als een wiel verwisselen bij een lekke band. Kariman doet 4 wielen in een half uurtje. Wij hebben de banden in de garage/berging op een (lage) plank aan de muur, 's winters staan daar de zomerbanden en in de zomer de winterbanden.
Kari

Kari1

Kari1

04-12-2010 om 15:43

Ha puck

we waren tegelijk
Kari

Kari1

Kari1

04-12-2010 om 15:48

O en

ze staan bij ons keurig op het loopvlak hoor.
Je kunt idd alleen de banden aanschaffen en ze om laten zetten op de velg. Maar dat is zelf lastig te doen. Daarom hebben wij gewoon 4 hele wielen. Die wissel je makkelijk zelf. Het voordeel is dan dat je dan niet afhankelijk bent van de garage. Ik hoor van collega's dat ze vorige week (slecht weer op komst immers) de garage hebben gebeld voor het omwisselen, maar druk-druk-druk, ze kunnen 15 december komen...schiet niet op.
Kari

Nasha 1st

Nasha 1st

04-12-2010 om 15:55

Bij profile

hier in het durp kost opslaan 15 euro. Per jaar zou dat 30 euro zijn. Omwisselen raden zij dan aan in oktober tot ongeveer maart/april....

Puck

Puck

04-12-2010 om 16:42

Kari

Als je handig bent met banden wisselen dan kan je het best zelf. Maar als je het goed wilt doen heb je dus wel een momentsleutel nodig om de wielmoeren op het goede moment vast te zetten. Te losse of te strakke wielmoeren kunnen voor problemen zorgen. Verder kan het zijn dat je banden opnieuw gebalanceerd moeten worden en dat kun je ook niet zelf dus als je merkt dat je auto trilt dan zou ik toch even langsgaan om te balanceren.
Maar verder zijn we het aardig eens

(Janneke67)

(Janneke67)

04-12-2010 om 16:57

Allweatherbanden

Dan sla je alle vliegen in 1 klap!

Je hebt profijt van meer profiel, dus meer grip en dus veiliger in de winter en met slecht weer. En je hoeft ze niet te verwisselen en niet op te slaan!!!

Win-win zou ik zeggen.
Ben er heel blij mee met dit weer hoor!!
Ze waren een 10tje duurder als gewone winterbanden.

Groetjes Janneke

Manda Rijn

Manda Rijn

04-12-2010 om 17:01 Topicstarter

Aha janneke

dat is een mooie oplossing ! Ik ga maandag weer even wat rond bellen, hopelijk kan ik ze dan volgende week erop laten zetten.

Puck

Puck

04-12-2010 om 17:48

Nou janneke

Nou Janneke, jij noemt het een win-win, maar de ANWB noemt het een redelijk alternatief voor als 2 sets banden geen optie is.
Zeker met de hoeveelheid kilometers die Manda rijdt is 2 sets banden gewoon veiliger en comfortabeler.

Deze week in de Kampioen van de ANWB:
Fabrikanten ontwerpen steeds vaker banden voor bepaald seizoen met optimale rijeigenschappen voor in de zomer of de winter.
Minder bekend zij de all season of vierseizoenenbanden, Die beschikken over "wintereigenschappen". Hoe goed deze banden in zomer of winter presteren hangt af van de eigenschappen die de fabrikant ze meegeeft. Er zijn vierseizoenenbanden die in vergelijking met winterbanden redelijk goed of zelfs beter scoren. Maar in de zomer presteren die deze banden weer minder goed. Hoewel de rijomstandigheden in de zomer minder kritiek zijn, blijft de vierseizoenenband een compromis, want de ideale band voor alle onstandigheden bestaat niet. Gezien de prestaties en veiligheid geeft de ANWB de voorkeur aan twee sets banden voor zomer en winter. Is twee keer per jaar wisselen geen optie dan is de vierseizoenenband een redelijk alternatief.

Tirza G.

Tirza G.

04-12-2010 om 19:47

Puck

Waarom niet opstapelen? Wat is daar het nadeel van?

Tirza

Hubbie

maakt ook aardig wat kilometers en rijd dit jaar voor het erst op winterbanden. Hubbie kan zich voor het hoofd slaan dat hij niet eerder winterbanden had in de winter!
Wij hebben de winterbanden via marktplaats aangeschaft, 4 winterbanden inclusief velg voor 200 euro!! En oke, er was mee gereden maar er zat nog meer dan genoeg profiel op.Daar ben je met kopen zelf bij.

Gr Pham

Puck

Puck

04-12-2010 om 20:06

Tirza

De banden kunnen dan wat naar binnen vallen en vervormen waardoor er daarna kans bestaat dat ze niet meer lekvrij op je velg gemonteerd kunnen worden.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-12-2010 om 20:14

Manda

Ik heb neit het hele draadje gelezen, maar ik heb donderdagavond geconstateerd dat de banden van de auto van m'n man waardeloos zijn en ben dus gisteren maar gaan bellen. Dinsdag kunnen we ze erop laten zetten.
Alle grote bandenboeren hadden niets meer, maar de eigen (merk)dealer nog wel. Die kon overigens geen velgen leveren, terwijl die natuurlijk ook nodig waren.
Verder heb ik deze site gevonden: http://www.autobandenmarkt.nl/Winterbanden.html
Ik heb daar bij de lijst met garages in de buurt gezocht en er een gebeld. Die kon wel aan banden komen (bestelt ze in Duitsland), velgen was iets lastiger, maar ik werd even later terug gebeld dat ze er dinsdag zijn.
Opslag gaat 50 euro per jaar kosten. Of misschien 2 keer 50 euro per jaar, inclusief monteren, dat was me niet helemaal duidelijk (en ik had te weinig tijd om het goed uit te zoeken) Dat is onze veiligheid me wel waard.
Misschien heb je hier iets aan.

Tirza G.

Tirza G.

04-12-2010 om 20:29

O zo

Oooooo, nou. Dat is volgens mij toch maar zeer marginaal maar goed. Maar ik had het over band met velg en al Dat lijkt me toch geen probleem.

Tirza

Chippie

Chippie

04-12-2010 om 20:32

Manda

Ik heb niet het hele draadje gelezen, maar ik lees in jouw posting:
- je bent deze week al doorgegleden op je banden
- je rijdt 1000 (!) km per week (dat is dus circa 1200 km deze winter!)
- en je twijfelt of winterbanden wel nodig zijn

Huh? Hoezo twijfel je nog? Het is verkeerde zuinigheid om te besparen op winterbanden.

Manda Rijn

Manda Rijn

04-12-2010 om 20:33 Topicstarter

Correctie correctie

ik rij 1000 km per maand ! en niet per week gelukkig.

Chippie

Chippie

04-12-2010 om 20:34

1200 = 12000

1200 km moet dus zijn 12000 (!!!)

Chippie

Chippie

04-12-2010 om 20:36

Posten we ook nog samen!

Tja, de afstand maakt eigenlijk niet uit. Echt, het is de investering meer dan waard!

Manda Rijn

Manda Rijn

04-12-2010 om 20:36 Topicstarter

Ok ok

winterbanden dus en dan 4 tegelijkertijd of dus die banden waar Janneke en Pelle het over hebben.

Ik ga even de link doornemen naar meer adresjes.

Manda Rijn

Manda Rijn

04-12-2010 om 20:44 Topicstarter

Vredestein quatrac 3

al gevonden, aha. Ik ga maandag eens bellen of ze ergens in de buurt nog te koop zijn.

Wij hebben trouwens een sensor in de ventielen zitten, ik neem aan dat ze dat ventiel dan gewoon in de nieuwe band kunnen zetten ?

Puck

Puck

04-12-2010 om 21:42

Tijgeroog

"Die kon overigens geen velgen leveren, terwijl die natuurlijk ook nodig waren. "
Volledig onzin. Het is heel goed mogelijk om de banden over te zetten op de velg, sterker nog, de bandenboer in mijn omgeving raadt dat zelfs aan t.o.v. 2 paar velgen. Je bent dat wel wat extra kosten kwijt voor het overzetten van je banden, maar die kosten krijg je er niet uit met een extra set velgen. Als je garage je heeft verteld dat die extra velgen nodig zijn dan hebben ze je fout ingelicht (of opgelicht). En opslag 50 euro per jaar? Ik mag toch hopen dat dat incl. overzetten is en niet alleen de opslag want dan draaien ze je echt een poot uit.

Puck

Puck

04-12-2010 om 21:53

Manda

"Wij hebben trouwens een sensor in de ventielen zitten, ik neem aan dat ze dat ventiel dan gewoon in de nieuwe band kunnen zetten"
Wanneer je de nieuwe banden laat monteren op de oude velgen dan gaan de sensoren gewoon mee. Quatrac is een 4 seizoenenband dus dan ga ik ervan uit dat je dezelfde velgen gebruikt.
Overigens wel leuk om te zien bij de quatrac 3 op deze afbeelding is het verschil tussen het zomerprofiel en het winterprofiel
http://www.oeamtc.at/netautor/html_seiten/reifentests/winter2008/195_65_R15/vredesteinq3.html
Het wintergedeelte is het gedeelte waar de 2 gekleurde strepen overheen lopen.

Manda Rijn

Manda Rijn

04-12-2010 om 21:57 Topicstarter

Dat snap ik niet

wintergedeelte rechts en zomergedeelte links op 1 band. Draai je die band dan om ofzo waardoor links en rechts omgewisseld worden ???

Puck

Puck

04-12-2010 om 22:16

Nee, manda

Band wordt niet omgedraaid. Het toont alleen wel goed aan dat een 4 seizoenenband een compromis is tussen een zomer- en een winterband. Het gehele loopvlak raakt natuurlijk de grond.

Manda Rijn

Manda Rijn

04-12-2010 om 23:43 Topicstarter

Hm wat gek dan puck

dat betekend dat dus de winterzijde in de zomer sneller slijt en dus sneller scheef wordt.

Dat omdraaien wat ik zei daar zit wel een idee achter aangezien banden dus niet geheel vlak slijten maar meer naar buiten of binnen (weet ik even niet).

Hmm. IK ben wel overtuigd overigens van het nut. Ik ga er achteraan komende week, dan zijn we hopelijk de volgende sneeuwbui voor.

Kari1

Kari1

05-12-2010 om 09:45

Puck, bijna eens

Wij wisselen dus geen banden maar wielen. Die komen overigens ook van marktplaats. Er is redelijk wat handel in van mensen die een andere auto kopen na 1 jaar op die winterbanden(wielen) gereden te hbben.
Als je geen wielen zou kunnen wisselen zonder momentsleutel kun je zelf ook geen lekke band vervangen door het reservewiel. Met goed aanhalen van de moeren (lange hefboom nemen) en na 50 km nog eens nahalen zitten ze goed vast. En té vast (draad vervormen ofzo)krijg je volgens Kariman met de hand niet voor elkaar of je moet wel een forse bodybuilder zijn.
Balanceren kan nodig zijn als de auto niet goed meer rijdt/trilt. Hebben wij nog nooit gehad. Balanceren is natuurlijk wel nodig als je alleen banden wisselt en dezelfde velg gebruikt.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.