Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Het is wat de consument wil?

Dat lees je, ook hier, wel vaker. Immers: als de consument het niet zou willen, tilt zo'n onderneming toch vooral zichzelf? Daar valt nogal wat op af te dingen, zeker in een omgeving waarin de groot-distributie de normen stelt. Zogezegd omdat zij de eerste verdedigers van de consument zijn.

Daar kan je heel lang over redetwisten, maar in elk geval wil ik niet getild worden. En u allicht ook niet.

Afgelopen zaterdag kocht ik 2 * 125g diepvries zalmfilet. Bleek 1 zalmfilet van 220g te zijn.

Een tijd terug was er een "voordeelaanbieding gemalen koffie". 4 pakjes, net iets goedkoper. Je had een sterke loep nodig om terug te vinden dat de pakjes 225g waren i.p.v. de gebruikelijke 250g. Als je het even doorrekende, koste de koffie net iets meer dan de normale prijs...
Thanks, but no thanks, DE en geef het marketingwonder en de overbetaalde directeuren die daarmee voor de dag gekomen een "ferme toek op hun bakkes", met mijn hartelijke groeten. DE koop/drink ik nooit meer.

Dat soort akkefietjes zijn legio. Iedereen die erop begint te letten komt ze tegen. En dan nog zijn er simpele duiven (hoe moet je dat anders omschrijven?) die beweren dat ondernemers absoluut te goeder trouw zijn, zoniet zouden ze immers afgeslacht worden door de consument, toch?

Mijn these is even eenvoudig: de sjoemelaars hebben een de facto monopolie.

Weegt/meet u weleens iets na? Vertel!

Emmawee

Emmawee

19-02-2018 om 23:52

Prijs per kilo

Ja zeker weeg en meet ik. En rekenen doe ik ook.
Bij de supermarkt wordt bij het prijskaartje aan het schap vaak (altijd?) de prijs per kilo aangegeven. Daaruit kan ik meestal afleiden dat vrijwel alle zogenaamde aanbiedingen van A-merken zelden of nooit goedkoper zijn dan de huismerk-artikelen.
Leesbril mee inderdaad.
Wat ik van onze groenteman krijg geleverd, weeg ik nooit na, omdat ik de man en zijn bedrijf 100% vertrouw. Dat zal dom zijn, maar mocht hij daardoor al wat meer aan ons verdienen, dan is het hem gegund.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2018 om 01:13

Eerlijk?

eigenlijk zelden. Ik sta er niet bij stil.Nu je erover begint weet ik ook wel dat er creatief met gewicht wordt omgesprongen. Ik kijk wel wat de kilo- of literprijs van iets is als ik erachter wil komen welk merk goedkoper is.

Tine Winkel

Tine Winkel

20-02-2018 om 08:43

ja, ik kijk heel vaak naar de kiloprijs op de schappen, zeker als er aanbiedingen zijn of de verpakking is gewijzigd. Een paar jaar geleden was de basterdsuiker van 500 gram naar 600 gram per pak gegaan. Dat was voor ons thuis onpraktisch, omdat 500 gram precies in mijn voorraadpot paste - en ik nu dus een suf zakje overhoudt in de voorraadkast. Met zo'n plakstrip om de verpakking gesloten te houden, die na 1 dag alweer loskomt. Maar de prijs was wel ca. 50% gestegen. 'Ja mevrouw, er zit ook meer in...'

Maar, wat ik me wel afvroeg: waar koop jij over een paar jaar je koffie, Yvan? Want volgens mij doen alle supermarkten en merken dit. Dus als je dan een merk (DE, AH, Plus, Coop, Carrefour, Delhaize etc.) in de ban doet - dan ga je over een paar jaar alleen nog afgewogen koffie bij Levelt kopen - dat is niet goedkoper vrees ik.

maan.

maan.

20-02-2018 om 08:50

Wat betreft wegen

Even een beetje tegengeluid dan maar. Gisteren diepvriesgroente gekocht, teveel voor 1* dus nawegen en herverdelen.. zit er gewoon ruim 30 gram teveel in! En vorige week met de kipfilet had ik ook al zo'n akkefietje, ik wilde 2 ons bakken en 2 ons vriezen maar toen bleek ik ineens 416 gram te hebben!

(En nee ik heb de verpakking niet meegewogen. En ja mijn weegschaal rekent prima, de losgekochte ui had op mijn weegschaal hetzelfde gewicht als in de winkel.)

Maar ik ben het er wel mee eens dat niet altijd alles is wat het lijkt. Of dat aan de consument ligt? Of de druk van de concurrentie?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2018 om 08:51

Tine Winkel

Ik dénk dat Yvan het gewicht van losse producten bedoelt. Dus daarom maakte ik ook onderscheid met "eigenlijk zelden" en dat ik wel naar de kilo/literprijs kijk.

Als je groente na weegt kan het zomaar zijn dat er minder in zit dan op de sticker staat. Je betaalt dus voor een stukje gewicht wat je niet krijgt. Ik weet dat je daar op moet letten, maar het zit niet in mijn systeem.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2018 om 09:07

Tine 2

Wat je vraag aan Yvan betreft: waar koop je over een poosje je boodschappen... Wat fabrikanten doen, daar kan een supermarkt keten niet zoveel aan doen. Ja, collectief aanhangig maken, maar de klant wil HAK dus het zal HAK krijgen, je kunt het dus niet zomaar uit de schappen halen.

Bij ons in de stad zit een supermarkt waar je tegenwoordig zelf je kruiden kunt scheppen. Ik wordt daar helemaal gelukkig van, maar ik denk dat ze niet tegen Turkse winkels op kunnen concurreren (of willen dat niet?), dus ik ga toch maar naar die Turkse winkel voor 100 gram voor 1 euro. Ik laat het tegenwoordig zelfs gratis thuisbezorgen door een nieuwe thuisbezorg'Turk' (sorry als dit respectloos overkomt, als jullie een betere aanduiding hebben, hoor ik dat graag ). Het is een winkelbedrijf in de opstartfase, die dus alles aan huis bezorgd, maar dus wel met de prijzen die je in die winkels mag verwachten.

Ik zou heel graag willen dat winkels weer terug zouden gaan naar het oorspronkelijke grutters-idee. Van alles bakken met een schep erin. Rauwe bonen, zout, suiker, rijst... dat zou best kunnen, maar dat wordt vast niet hygiënisch gevonden. Bij de zuivel tapkranen waar je een eigen fles kunt vullen. De techniek kan vast wel regelen dat er exact een liter in je fles gaat. Als we iets aan de plastic soep moeten doen, lijkt dit me een 'uitdaging' voor de supermarkten.

Het is jammer dat alternatieven die ook opkomen, zoveel duurder zijn dan de supermarkt. Ik had me uit belangstelling aangesloten bij een Buurderij van Boeren en Buren, maar man man, wat is dat veel duurder dan de supermarkt. Alleen groente is "leuk" geprijsd, de rest... je zou wel gek zijn om zoveel voor een brood, vlees, of een pak vla te betalen met een laag inkomen. Maar als ik een collega was van Astrid Joosten, dan zou ik niet twijfelen .

Triva

Triva

20-02-2018 om 09:28

huh?

Ik laat het tegenwoordig zelfs gratis thuisbezorgen door een nieuwe thuisbezorg'Turk' (sorry als dit respectloos overkomt, als jullie een betere aanduiding hebben, hoor ik dat graag ). "

Waarom moet de nationaliteit erbij? Wat is er mis met bezorger? Of ik laat het thuis bezorgen?

Belgje

Belgje

20-02-2018 om 09:39

Kaaskopje: spijker op zijn kop

Je wordt op je wenken bediend, dit soort winkels zijn hier echt in opkomst. Je neemt zelf je bakken, potten en linnen zakken mee naar de winkel en schept daar precies zoveel rijst, pasta, noten, muesli, fruit en groenten in als jij wilt. Ze noemen het heel hip "zero waste" maar het is goedkoper, meestal biologisch en inderdaad schoner (in de zin van minder afval), dus ik wil wel.

Kaori

Kaori

20-02-2018 om 10:10

maar het hoeft ook niet precies te zijn!
Let maar eens op, vaak staat er bij het gewicht een 'e'-teken.
Die 'e' staat voor 'estimate' ongeveer dus.
Er mag dus een afwijking inzitten, hoeveel is afhankelijk van het gewicht van de inhoud van de verpakking en is vastgelegd in 'Warenwetbesluit hoeveelheden voorverpakkingen' en dat is weer de omzetting van de europeese richtlijn 1976/211.

zie Wikipedia voor het overzicht van percentages en absolute afwijkingen: https://nl.wikipedia.org/wiki/E-teken

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2018 om 10:40

Triva

Het gaat om het soort winkel. Als er een is die bijna over-correct met dat soort zaken omgaat ben ik het wel, vandaar mijn toevoeging tussen haakjes. Hoe noem jij een Turkse buurtwinkel? Noem je binnen je gezin dat een winkel met Turkse mensen achter de kassa, het vlees en bij de groente of gemakshalve toch 'de Turk'? Wij wel. Ik denk overigens wel dat ik met de nationaliteit van 'onze' man verkeerd zit met 'Turk'. Ik zie veel andere nationaliteiten terugkomen in het assortiment, maar wel 'islamitisch'. In andere discussies, op andere plaatsen dan OO, vindt men dat je personen moet benoemen met hun afkomst, dus daarbij proberen de kleur of religie te vermijden, maar ik zie niet aan elke neus uit welk land precies. Vandaar mijn vraag: als jullie een betere aanduiding hebben? Aziatische winkels noemen we toko. Bij slagers was het normaal om over 'islamitische slager' te praten. Die lijken meer in de supermarkten te zijn opgenomen. Is dat dan ook geschikter voor een supermarkt? Ik vind het minder prettig 'bekken'.

De bezorger is overigens meteen ook eigenaar van de winkel. Bezorger doet hem dus tekort.

Barbara

Barbara

20-02-2018 om 11:32

De Turk

Bij ons in een buurt in Amsterdam West heet een Marokkaanse winkel de grote Turk omdat er verderop een Turkse winkel zit die de kleine Turk wordt genoemd. Als de kleine Turk iets niet heeft verwijst hij zelf naar de grote Turk. En die Marokkaan vindt het erg grappig, ik had hem namelijk gevraagd of hij wel Turks was.

Yvan

Yvan

20-02-2018 om 12:11 Topicstarter

E tcetera...

Wat me vooral stoorde aan die koffie was niet zozeer de kleinere pakjes op zich, maar wel dat ze per 4 verpakt verkocht werden, met een opvallende sticker "EXTRA VOORDELIG!".
Je moest erg goed zoeken om het gewicht op de verpakking te vinden. Waar overigens geen "e" bij stond. De pakjes bevatten wel degelijk 225g. Ik weeg zo'n dingen na met een goed onderhouden en regelmatig geijkte Sartorius-laboweegschaal met een %-afwijking < 0,5% en nauwkeurig tot op 0,002g.

Strikt genomen was de aanbieding "EXTRA VOORDELIG!" natuurlijk niet gelogen: ik was alleen zo stom om aan te nemen dat het voordeel voor mij was. Een spijtig en volkomen onbedoeld misverstand, natuurlijk .

@ Tine Winkel: "ja, ik kijk heel vaak naar de kiloprijs op de schappen ...".
Ik ook. In B geldt de wettelijke verplichting van prijsaanduiding per meeteenheid, behalve "voor producten die traditioneel per stuk verkocht worden". Alleen heeft de wetgever verzuimd het begrip "goed leesbaar" nader te specifiëren, door vb. een minimale lettergrootte op te leggen.
Overigens een "typisch Belgisch compromis", die wetgeving: in ruil voor de prijsaanduiding per meeteenheid werd het tot dan verplichte individueel prijzen van artikelen afgevoerd.

"... waar koop jij over een paar jaar je koffie, Yvan? Want volgens mij doen alle supermarkten en merken dit. ...".
Dat is nu net mijn punt: ze doen het blijkbaar allemaal en dus is de keuzevrijheid van de consument zo goed als onbestaande geworden.

"thuisbezorg'Turk'": ook hier wordt elke allochtone winkel gemeenzaam omschreven als een "Turkse winkel". Ik koop regelmatig mijn vlees bij twee "Turkse" slagers. Ttz: de ene is een Tunesiër, de andere een Algerijn.
Whatever de nationaliteit van die mannen: hun vlees is 1/3 goedkoper. Als ik een heel schaap koop is het de helft goedkoper. Het vlees komt uit dezelfde slachthuizen waar autochtone slagers zich bevoorraden, het is gekeurd en gestempeld, het wordt versneden volgens de geldende regels van vakmanschap, die slagers zijn onderworpen aan dezelfde wetten en controles die voor elke slager gelden. En als ik enkele emmers beenderen nodig heb (ik maak nog zelf mijn fond, bouillon enz.) of een plak runderniervet voor mijn stoverij dan is dat gratis: "anders moeten we dat laten ophalen en moeten we er nog voor betalen ook!".
"Den Belg" rekent daar ook nog een paar Euro/kg voor...

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2018 om 12:18

Barbara

Kijk dat bedoel ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2018 om 12:25

Yvan

Ik heb ooit per email gevraagd wat mogelijk is bij de slager van de Turkse winkel, maar ik wacht nog op antwoord.

Normaal moet je hier ook altijd bezorgkosten betalen, tenzij je boven een bepaald bedrag besteld, of zoals Albert Heijn en Jumbo doen, als je bepaalde producten koopt, waardoor de bezorgkosten vervallen. Ik ben dan ook benieuwd hoe lang onze aan-huis-bezorg-winkel het volhoudt om gratis te bezorgen. Ik verklaar ze een beetje voor gek, maar uit zakelijk oogpunt bekeken is het slim, zeker in nu ze nog aan klantenbinding moeten doen.

rutiel

rutiel

20-02-2018 om 13:06

Heel irritant

Volgens mij worden prijsverhogingen standaard verdoezeld door de inhoud van de verpakkingen te verkleinen. Was er niet zo'n heisa rond Toblerone? De verpakking bleef gelijk, zodat de consument niets door zou hebben. Maar de inhoud was wel degelijk minder door listig meer ruimte tussen de "bergjes" chocola te maken.

Wamiddelen idem dito: "nu nog zuiniger in gebruik, dus een kleinere verpakking!!" Ja hoor, vast.

Zakken chips

De zakken ships lijken ook minder gevuld dan vroeger; de zakken zijn voor de helft gevuld ipv tweederde.

Of een aanbieding van een bekende bouwmarkt en dan bij aankomst reeds te zijn 'uitverkocht'.

De consument wilt niet bedrogen worden, anders kopende ze wel een goedkoper merk.

Ik weeg niets na, maar let wel op de datum.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2018 om 17:14

Kassa en shoppen heeft zin

Kassa eindigt vaak met dat soort 'verkapte' prijsverhogingen.

Ik zag eigenlijk voor een ander prijstrucje op blokker.nl te kijken, maar als Blokker niet op de concurrent let, zie ik het somber in voor het bedrijf:
http://www.blokker.nl/nl/blknl/philips-avance-collection-heteluchtfriteuse-xl-hd9240-90

http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_philips-airfryer-avance-xl-hd9240-90-zwart-1225101.html#meer-info

Zoals ik in de titel al zei: shoppen heeft zin

bieb63

bieb63

20-02-2018 om 21:13

Yvan

Ja, ik probeer zeker wel op te letten.
Maar in jouw voorbeeld van die koffie, zou het me misschien niet zijn opgevallen. Als die pakken koffie er net zo uitzien als normaal, niet kleiner lijken of zo, dan zou het denk ik niet in me opkomen dat er minder in zou zitten, dus zou er niet naar kijken.
Als ik er toch achter zou komen, zou ik me iid behoorlijk opgelicht voelen....

Maar opletten moet je altijd. Neem tomatenpuree. Op zich sowieso een goedkoop product. Maar als je op het blikje kijkt, zie je dat in de goedkopere varianten zout zit. In Delmonte (en volgens mij AH eigen merk, dus niet Basis, maar het eigen merk) zit geen zout. Conclusie: los van dat je dat zout niet wil en zelf wel aan het gerecht toevoegt, betekent dat er in die goedkopere blikjes dus veel minder geconcentreerde tomaat zit, en met het zout de smaak wordt opgehaald. Iets mindere vorm van oplichting misschien, want ze zijn wel goedkopere (alhoewel ik niet alle varianten vergeleken hebt, dus wellicht zijn er ook duurdere varianten mét zout), maar je moet wel altijd goed opletten of je wel krijgt wat je wil, want zo op het eerste gezicht heb je geen reden om te denken dat er iets anders in zit.

Carla

Carla

20-02-2018 om 23:46

Jawel

Vooral bij voorverpakt en los. Zoals laatst de prei met een tape vastzat en in de aanbieding was en bleek dat de prei los toch nog goedkoper was én zelf uit te zoeken v.w.b. grootte.

Yvan

Yvan

21-02-2018 om 10:15 Topicstarter

Koffie, tomatenpuree

@bieb63: het verschil in grootte viel niet op.
-25g/pakje is ook niks, natuurlijk, maar vermenigvuldigd met zoveel miljoen pakjes/jaar zal het ongetwijfeld wel zorgen voor een verschil in de winst...
Wat opviel was de "aanbieding", zeker voor een "koffieleut" zoals ik.
Dat akkefietje heeft me dermate ontstemd, dat ik de koffie afgezworen heb. In plaats van enkele kannen per dag DE rood, drink ik nu nog welgeteld één kop goedkope oploskoffie uit de Lidl of de Aldi...
Overigens is DE qua gesjoemel niet aan zijn proefstuk toe en het is even "Nederlands" als ik.

In tomatenpuree zijn er inderdaad aanzienlijke prijsverschillen, zeker als je ze in percentage uitdrukt.
In absolute cijfers val je er niet snel over: het product is niet duur, het wordt in kleine verpakkingen verkocht en enkele centen meer of minder vallen niet zo op.
Tomatenpuree is een mengsel van tomatenpulp en water en voor de winst maakt de waterfractie natuurlijk een groot verschil...
Bepalend bij dat soort producten is het drogestofgehalte: hoeveel tomaat en hoeveel water?
Bij de bepaling van het drogestofgehalte wordt een nauwkeurig gewogen monster middels een gestandaardiseerd protocol gedroogd bij 105°C tot constant gewicht. De verhouding van de gewichten voor en na levert het drogestofgehalte op.
Daarvoor moet je zelf niet aan de slag: het drogestofgehalte wordt opgegeven op de verpakking, zodat je makkelijk zelf kan uitrekenen wat de effectieve prijs per kg tomaat in de puree is. Vaak, maar niet altijd, is goedkoop duur...

Bij sommige zaken ligt dat moeilijker, vooral wanneer het water-vetemulsies betreft.
Roomboter bijvoorbeeld: daar zou je kunnen aannemen dat vooral de vetfractie van tel is en het "water" de overbodige, duur betaalde ballast.
Toch is dat niet het geval: het overgrote deel van de "typische smaak" van deze of gene boter is wateroplosbaar en dus enkel terug te vinden in de waterfractie.
"Geklaarde boter" is dan ook "volkomen neutraal" van smaak: het smaakt naar niks meer.

filalu

filalu

25-02-2018 om 13:23

Leuk draadje

Ik let inderdaad zo goed mogelijk op. Er zijn inderdaad allerlei marketing trucjes. De grote zak soepgroente waar op staat extra voordelig is op dit moment per 500 gram 40cent duurder dan 2 pakjes van 250gram. Elke keer als ik soepgroente koop controleer ik wat de goedkoopste optie is. Dat veranderd namelijk van tijd tot tijd.

de prijzen aanpassen wordt erg veel gedaan. Ook bij vleeswaren bijvoorbeeld. En bij de blikjes kattenvoer. De ene keer is de ene smaak veel duurder en de andere keer de andere.

Yvan

Yvan

01-03-2018 om 11:01 Topicstarter

Ja inderdaad, ook nog zo'n voorbeeld...

De commercie weet heel goed welke zoal de automatismen van de klanten zijn en ze spelen daar handig op in.
Wat voorgesneden soepgroente betreft, het is natuurlijk een probleem(pje): als je soep wil maken van verse groente, moet je wel een hele groene selder kopen. Dat is veel teveel, tenzij je 100l soep wil maken.
Ik koop dan zo'n selder, was en snij hem en stop hem rauw in de diepvriezer. Blijft enkele maanden goed, maar enkel te gebruiken voor soepen waar de mixer doorheen gaat of voor bijvoorbeeld selder-aardappelpuree.
Tal van groenten kunnen rauw ingevroren worden en vaak is blancheren gewoon niet nodig.
Dat doe ik overigens ook met dingen, waar je meteen redelijk veel van moet kopen. Knoflook bijvoorbeeld: vaak is dat enkel in zo'n netje te koop met 4 of 5 bollen. Dat koop je dan en een paar weken later gooi je 3 of 4 uitgedroogde bollen weg.
Teentjes pellen en in de diepvriezer. Of niet pellen en laten meekoken in een theezeefje.
Dat zijn allemaal geen grote besparingen, maar alle beetjes helpen en ik vind het een schande om eten weg te gooien.

bieb63

bieb63

01-03-2018 om 15:50

Klopt Yvan en anderen

Altijd opletten inderdaad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.