Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Het gaat sneeuwen, joepie!

Er zullen dus weer vele tientallen tonnen zout gestrooid worden, om de wegen vrij te houden/maken.

In B, en het zal in NL allicht niet anders zijn, worden burgers geacht de voetpaden voor/aan hun woning sneeuw- en ijsvrij te houden. Velen hier vegen daar hun voeten aan, ik doe het wel: ik wil niet dat een medeburger een been, arm of heup breekt omdat ik wat te lui was.
Dan nog even afgezien van het feit dat ik burgerlijk aansprakelijk ben als iemand uitgleidt en ik dus de schade dien te vergoeden.

Sneeuw ruimen en zout strooien dan maar? Ja en nee. Sneeuw ruimen met borstel en schop doe ik vooral omdat ik het graag doe.

Zout strooi ik nooit. Teveel nadelen: slecht voor het milieu, slecht voor koetswerk van auto's en metalen in het algemeen.

Ik gebruik dezelfde techniek die ze ook op vliegvelden gebruiken: ik verwijder ruwweg de meeste sneeuw en ik besproei de paden, oprit etc. met alcohol, ethylalcohol of iso-propylalcohol, in een concentratie van zo'n 20 - 25%. Ik gebruik daarvoor zo een gewone rugsproeier van de moestuiniers.

Beide alcoholen zijn niet duur, makkelijk te krijgen, weinig milieuschadelijk en bij dergelijke lage concentraties niet ontvlambaar.

Als ik mijn paden daarmee besproei, na eerst grofweg de meeste sneeuw weggeveegd te hebben, zijn die binnen het half uur sneeuw-/ijsvrij en droog.

Het is maar een tip...

Priem

Priem

08-02-2018 om 22:25

Net gezien op facebook

Dan een mengsel van 1/3e water en 2/3e alcohol.
Dat kan dus minder? En neem je dan alcohol 70- of 90%?

Yvan

Yvan

08-02-2018 om 23:16 Topicstarter

Ethylalcohol voor technische doeleinden

wordt met allerlei viezigheid (methylalcohol, "ruwe" houtalcohol, aceton, diethylether, pyridine, fenol, creosoot, petroleum, ...) gedenatureerd.
Ik gebruik die rommel uit de Gamma/Brico/Karwei/... niet. Ik gebruik enkel ethylalcohol 98%, gedenatureerd met 2% MEK (methyletylketon) en een spoor bitrex. Is nog goedkoper ook...

Iso-propylalcohol ("isopropanol", "2-propanol" enz...) is iets, maar niet zoveel, duurder. Daarvan gebruik ik wat zowat de industriestandaard is: <0.2% water, <20 ppm vrij zuur.

Ik ben aan het bekijken of het ook met 2-etoxy-ethylalcohol zou kunnen ("etoxy-ethanol", "ethyl cellosolve", "cellosolve"), maar ik betwijfel het: de toxicologie is nog niet helemaal uitgeklaard.

Belgje

Belgje

09-02-2018 om 09:06

Waar?

En waar koop jij je ethylalcohol 98%?

Schuiven en zout.

Gewoon schuiven en strooizout, werkt al generaties lang prima.
Hier geen vlok overigens.

Wat een stoffen noemt Yvan op, een heel recept.

Yvan

Yvan

09-02-2018 om 13:13 Topicstarter

De Eifeltoren...

... is door het barre winterweer in Fr voor een paar dagen gesloten: de trappen en platformen liggen er spiegelglad bij, hoorde ik zonet in het radionieuws. Strooien met zout kan niet omdat ... het metalen sterk aantast, aldus het bericht.

@ Belgje: er zijn verschillende mogelijkheden. De ethylalcohol waar ik het over heb, is die, die in klinische laboratoria gebruikt wordt, maar ook in vb. wasserijen en de droogkuis om bladgroen- en alcoholstiftvlekken uit textiel te halen.
Het is te koop o.m. bij de betere verfwinkels en drogisten.
Prijsindicatie: verpakking 25l: om en bij de € 4,00/l, BTW in.
1l = 4l gebruiksklaar en je gebruikt ongeveer 50-100 ml van de gebruiksklare oplossing per m².
Als er sneeuw blijft liggen, ga ik me eens bezighouden met het bepalen van de minimum werkzame concentratie.
Ik denk dat die nog een stuk naar omlaag kan: 10% ethanol in water bevriest bij -4, 20% bij -9, 30% bij -15 enz.

Belgje

Belgje

09-02-2018 om 13:34

25 liter?!

Haha, dus dat is goed voor 100 liter sproeivloeistof (of zelfs 250 l als het niet te hard vriest), daarmee kan ik de halve stad ijsvrij maken!
Meestal schuif ik de sneeuw weg en gebruik dan wat strooizout, maar zout loopt ook naar binnen, dus ik wil gaag wat anders proberen.

Zeg, kan ik dat mengsel ook op mijn autoruiten sproeien? Ik gok van wel?

40er

40er

09-02-2018 om 13:46

Nou

Hier sneeuwt het niet, dus niets te doen.
Maar in nl is het ook niet verplicht om de trottoirs van de gemeente te ontdoen van sneeuw. Jaren de enige geweest in de straat, ik doe het ook niet meer.

Yvan

Yvan

09-02-2018 om 15:01 Topicstarter

Belgje

ik gaf maar een verpakking. Het wordt goedkoper naarmate de verpakking groter wordt, natuurlijk:
per 1l: ca. € 10,65/l
per 2,5l: ca. € 7,02/l
per 5l: ca. € 4,48/l
per 25l: ca. € 4,00/l.
Je kan er overigens veel meer mee doen, dan de oprit sneeuwvrij maken.

Ik was daarnet zo even aan het rekenen: met suikerwater en Saccharomyces cerevisiae (gewone bakkersgist) kan je ook heel makkelijk alcohol maken en dat is wettelijk NIET verboden, zolang je niet de alcohol afdistileert.
Gist sterft af, eens de alcoholconcentratie een 10% bereikt. Daar lijken me wel wat mogelijkheden te liggen om het probleem ècht "milieuvriendelijk" aan te pakken. En je kan in tussentijd nog brood bakken ook!

Yvan

Yvan

09-02-2018 om 15:03 Topicstarter

40er

begin er opnieuw aan. Geef een signaal dat we "een beetje zorg moeten dragen voor elkaar, ondanks alle ellende en zurigheid". Het is hard nodig...

Het kan sneeuwen, het kan dooien en weer vriezen!

Had ik twee jaar geleden het gedeelte voor het huis geveegd omdat veel er name oudere mensen via dat deel naar de dokter liepen. Even later verscheen de zon maar ' nachts vroor het. De volgende morgen was het schoongeveegde deel een ijsbaan en levensgevaarlijk voor de passanten.
Zodoende maak ik een 'loopstrook'.
Het is niet nodig om vloeibare middelen in de grond te laten vloeien, zand helpt ook.

(Het zand haal ik uit de zandbak van de naburige basisschool, oftewel van de gemeente, daar deze het nalaten een kist zand bij de burg te plaatsen.)

Yvan

Yvan

09-02-2018 om 18:54 Topicstarter

Natuurlijk is het niet nodig om

"vloeibare middelen" in de grond te laten vloeien, zand helpt ook. En het is nog lekker goedkoop ook, als je het jat uit de zandbak van de naburige basisschool.

Wederdienst

Och Yvan, ik zie het als een wederdienst. Ik wil best de stoep voor anderen begaanbaar houden zodat ze niet in een ziekenhuis belanden, wat nog meer drukt op de gemeentelasten . Ik woon in een gewoon rijtjeshuis direct aan de straat. Ik gebruik dus geen zand voor eigen gebruik, als je dat soms uit mijn post meende op te maken

Vorig jaar de gemeente gebeld vanwege de vele valpartijen op de brug met metalen verbindingsplaat. Ze deden niets. Omdat vele ouders op de fiets via de brug hun kinderen naar school brachten, heb ik een emmer zand 'geleend',

Ik snap wel dat de gemeente zuinig is met kisten zand; er bestaan mensen die het zand voor andere doeleinden gebruiken. Maar daar hoor ik niet bij.

Yvan

Yvan

10-02-2018 om 11:27 Topicstarter

"Zeg, kan ik dat mengsel ook op mijn autoruiten sproeien?

Ik gok van wel?".

Ja. Je kan trouwens ook je ruitensproeiervloeistof zelf maken. Er zijn op het internet tal van recepten te vinden.

Wel opletten: soms wordt aan ethylalcohol, bestemd voor huidontsmetting, een verzachtende olie toegevoegd, doorgaans ricinusolie. Die is ongeschikt voor deze toepassing, omdat er een vetfilm achterblijft op de ruiten.

De "gewone ontsmettingsalcohol", de zgn. "spiritus ketonatus" is meestal 70% of 90% ethylalcohol, waaraan 2% MEK is toegevoegd.
De laatste tijd meer en meer 70% of 90% ethylalcohol, waaraan 2% MEK, 2% IPA (MethylEthylKeton, een acetonderivaat, resp. IsoPropylAlcohol) en een spoor denatoniumbenzoaat zijn toegevoegd.

Die spullen worden erbij gegooid om de alcohol onbruikbaar voor menselijke consumptie te maken, waardoor de hoge accijnzen vervallen (ik dacht in B iets van een 33%).

MEK en IPA werken als geurvlag: MEK ruikt "aceton-achtig", IPA heeft een erg karakteristieke, doorgaans als "fris en aangenaam" omschreven geur.

Denatoniumbenzoaat is een synthetische molecule, in de handel onder tal van handelsnamen ("Bitterant-b", "Aversion", "Bitrex", ...) en geldt als de bitterste stof momenteel bekend.
Ook bij zeer lage concentraties, grootte-orde een koffielepeltje in een zwembad, maakt het elke vloeistof volkomen ondrinkbaar. Tegelijkertijd is het volstrekt onschadelijk.
De concentratie waarin het gebruikt wordt om vloeistoffen ondrinkbaar te maken ligt doorgaans rond de 10 ppm.
Bitrex wordt ook wel gebruikt om kleine spullen mee te coaten, zodat kinderen die niet kunnen inslikken.

Yvan

Yvan

02-03-2018 om 13:19 Topicstarter

Tweede kans deze winter

om het eens te proberen .
Het is hier momenteel aan het (ijs)regenen bij -4° en de regen vriest onmiddellijk aan. Mijn oprit en het voetpad zijn een schaatsbaan en straks gaat het ook nog sneeuwen...
De strooidiensten in B hebben de afgelopen dagen al 800 ton zout gestrooid, maar veel helpt dat blijkbaar niet.
Wees voorzichtig op de weg en draag een beetje zorg voor elkaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.