Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Puck

Puck

02-11-2011 om 09:22

Herkenning gevraagd: kortsluiting in magnetron

Onze Atag combimagnetron heeft sinds een aantal weken kortsluiting. Het is begonnen toen ik hem grondig schoongemaakt heb. Kan best zijn dat er ergens wat vocht binnen is gekomen en zo de zekering heeft laten doorbranden. Maar nu, een paar weken later zou je denken dat alles wel opgedroogd zal zijn en dat een zekering vervangen voldoende is. Helaas, pindakaas. Als de nieuwe zekering erin zit en je steekt de stekker in het stopcontact dan knalt ie er gelijk weer uit.
Het gaat over de zekering die het magnetrongedeelte en het draaiplateau bedient, want de oven, grill en verlichting werken naar behoren. Weet iemand wat er verder nog aan de hand kan zijn en hoe we dit zelf kunnen repareren (Puckman is best handig) of wordt dit een gevalletje reparateur.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Slijtageslag

Nou ja, als je man dan handig is, dan zou ik dat ding open schroeven en de contactjes schoon schuren. Misschien is er door roest een verbinding ontstaan die niet moet.
Gisteren trouwens een geweldige documentaire bij Canvas.
Zie http://terzake.canvas.be/
Een stukje marketinggeschiedenis en geplande slijtage. Allemaal voorbeelden, tussendoor gelardeerd met iemand met een stukke printer. De persoon vindt op de printer een chip die bijhoudt hoeveel prints er gemaakt worden. Die chip is zo geprogrammeerd dat het apparaat er na x duizend de brui aan geeft.
Op het internet vindt de man een programmatje om de chip te herprogrammeren. Dat lukt. Dan doet de printer het weer.
Misschien heb je net een keer te vaak de deur open gemaakt?
Groet,
Miriam Lavell

Nou

dat is erg zeg miriam........... wat een weggooi maatschappij zijn we toch geworden. Dat zoiets kan, belachelijk!!!

Niet van gisteren

Kijk die documentaire. Kun je zien dat het fenomeen bepaald niet van gisteren is. Ons economisch model draait er volledig op. Het is een kapitalistische planeconomie, waarbinnen burgers doelbewust worden aangezet meer te kopen dan nodig is.
Geplande slijtage (nijlonkousen die eerder stuk gaan) is daarin een bewust en ook door overheden gestimuleerd proces.
Groet,
Miriam Lavell

Puck

Puck

02-11-2011 om 10:43

Nou miriam

Geplande slijtage... dat hoop ik toch niet. Hij is nog geen 5 jaar oud en voor een superdeluxe inbouwding mag je dan wel meer verwachten. Ik denk dat we toch eerst voor openschroeven gaan, we zijn ondertussen erg bedreven geworden in het uit- en inbouwen van het gevaarte.

Fiorucci

Fiorucci

02-11-2011 om 13:42

Natuurlijk wel

Ik geloof dat meteen, geplande slijtage, vraag het maar eens aan een monteur die al jaren zijn vak uitoefent. Producten worden niet geacht eeuwig mee te gaan! Daarbij worden producten vaak uitgevoerd met gevoelige electronica. Ik heb ooit een nieuwe wamachine moeten kopen na krap 3 jaar, omdat de printplaat kapot was. Vervanging was duurder dan een nieuwe....

Moontje

Moontje

02-11-2011 om 19:18

Ja hoor

Ik ken dat. Mijn vader had vroeger een fabriek in apparaten en die werden gemaakt van materiaal wat na een jaar of 10 toch wel slijtage zou opleveren. Tegen die tijd kon hij dan reparaties uitvoeren e.d. Was zo ingepland. Uiteraad kon hij die apparaten ook zo maken dat ze nooit meer stuk gingen, maar dan kon hij zijn zaak opdoeken,want dan kocht niemand meer een nieuwe, het was nu niet het artikel waarvan je na 10 jaar dacht van goh hier wil ik nu eens een nieuwe van (zoals bij een jurkje ofzo)

Puck

Puck

03-11-2011 om 10:32

En nu weer concrete tips

Ik geloof best in gepande slijtage, maar was toch niet van plan om de magnetron te vervangen. Dus graag nu weer concrete tips wat het zou kunnen zijn en wat we er aan kunnen doen.

Fiorucci

Fiorucci

03-11-2011 om 11:52

Puck

Als je niet een handig iemand kent die kan doen wat Miriam voorstelt, dan zou ik een nieuwe kopen. Niet leuk, maar wat moet je anders?

Puck

Puck

03-11-2011 om 20:06

Ehh... fio

In mijn postings staat dat zowel Puckman als ik best handig zijn, dus de tip van Miriam gaat zeker uitgevoerd en lukt dat niet dan komt de reparateur. Een nieuwe inbouwmagnetron is namelijk gigaduur en een gewone magnetron staat voor geen meter in de keuken. En verder hoop ik gewoon dat anderen nog meer tips en mogelijkheden hebben voor als Miriams tip niet blijkt te werken.

Rosase

Rosase

03-11-2011 om 23:45

Een gewone magnetron als inbouw

Dat is wat ik heb.

Scheelde de helft in prijs....

Wat ik heb gedaan is. Magnetron uitgezocht en bijpassend inbouwframe besteld. Was iets van een paar tientjes en totaal dus de helft van wat ik zou moeten betalen als ik de inbouwvariant had gekocht.

Tip kwam trouwens van de keukenboer.

Merel

Merel

04-11-2011 om 00:39

Kijken

Tja gewoon voorzichtig openmaken (goed kijken hoe alles zit zodat je 'm weer in elkaar krijgt en kijken of je iets kan zien, vocht, roest, of een draadje los ofzo?)
Hier deed de stofzuiger het niet meer, ik het ding opengemaakt, gekeken, zag niets, alle draadjes zaten vast, hmm nou ja....toen maar weer in elkaar gezet, en toen deed ie het weer!!! (en nog steeds, is al een half jaar geleden)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.