Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-11-2012 om 21:53

Help,mijn hond laat windjes

De titel zegt het al. Onze Lhasa Apso van 6 maanden laat windjes en ze stinken behoorlijk. Ik had zelf al bedacht dat ander voer wel eens een oplossing zou kunnen zijn, maar welke dan. Hij krijgt nu samen met onze andere hond Bonzo premium voor kleine honden. Heeft iemand hierin een tip die niet de hoofdprijs kost?
Hij is trouwens ook aan het wisselen, maar daarvan zal het toch niet komen?

Grt. Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

08-11-2012 om 22:03

Andere brokken

Koop wat betere brokken, je bent dan meteen van die grote oranje drollen af. Van een betere kwaliteit heb je minder nodig. Het lijkt duur, maar in de praktijk valt het mee.
Je kan bij de da nog die klier vlakbij de staart laten uitknijpen, dat is een soort ingebouwd stinkbommetje bij honden.

Rosa van der Zanden

De kamer verlaten

Dat deed onze hond zelf als ze een stinkwind had gelaten ik lig nu weer hardop te lachen alsn k eraan terugdenk (ze is allang dood).

Zij had ook vaak last van die anaalklieren, die werden dan uitgeknepen bij de da. En DAT stonk pas echt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-11-2012 om 10:07

Tuurlijk anaalklier

Die was ik even vergeten. Onze vorige hond ging regelmatig naar de trimster en die kneep de anaalklier dan ook even uit. De hond die we nu hebben krijgt een lange vacht en heeft dus nog geen trimster gezien. Even een afspraak bij de dierenarts maken dus.
Het is trouwens wel zo dat hij alleen 's avonds stinkt. ZOu het dan toch iets met het voer te maken hebben? Tussendoortjes zijn we mee gestopt. Onze andere hond is een vullisbakkie en die kreeg nog wel eens een restje spaghetti. Maar we denken dat onze pup daar minder goed tegen kan. Al heeft hij nog nooit diaree gehad ofzo.

Dendy

Vlees

Misschien vers vlees proberen? Is veel gezonder voor een hond en echt niet duurder dan brok.

Vera*

Vera*

09-11-2012 om 10:11

Te gulzig?

De hond van mijn tante at te gulzig en slikte zo heel veel lucht in met winden tot gevolgd. Die kreeg sperziebonen (blik) door zijn voer gemengd en toen was het bijna over.

Ik zou beter voer kiezen

Brokvoer is niet gezond voor honden, er zit enorm veel zaagsel in en andere ingrediënten die honden helemaal niet verteren. Vers vlees is veel gezonder, en sluit beter aan bij de natuur.

Als je dat te duur vind, of teveel gedoe, zou ik in elk geval kiezen voor een brok met minder troep erin. Bonzo is zo'n beetje het goedkoopst van het goedkoopst dat er te vinden is. Zelf eet je toch ook niet 3 keer per dag, 7 dagen per week elke maaltijd dezelfde goedkope troep?

Sorry voor mijn "harde" vergelijking, maar ik ben dan ook een fervent voorvechster van goede voeding voor dieren.

Ik heb zelf 2 honden, zij eten beiden vers vlees, en ze zijn heel weinig ziek en hebben echt een geweldige glanzende vacht. Hun ontlasting is vele malen minder dan menig andere hond. Drie deuren verder woont een klein boomertje, 1/3 zo groot als die van ons, en die poept dagelijks 3 keer zoveel als die van ons. Dat heeft dus te maken met het onverteerbare gedeelte in de ontlasting. En dat is toch een aanslag op het spijsverteringssysteem. Ruiken doen onze honden helemaal niet, niet uit de bek en ook niet uit de anaalklieren. Windjes laten doen ze bijna nooit. Als je hier in huis komt, ruik je niet dat er ook 2 honden wonen. En daar krijg ik heel vaak (positieve) opmerkingen over.

Ik ben er dus heel enthousiast over!

Moontje

Moontje

09-11-2012 om 15:04

Vraagje jasmino

Wat voor vlees en hoeveel geef je de honden dan?
Rauw?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-11-2012 om 15:38

Wat voor voer dan

Voorheen gaf ik mijn honden altijd frolic. Of de eigenmerk brokken van ah. Honden werden oud en hadden een goed gebit. De teef die wij hebben kreeg het ook , maar de pup vrat haar voer op en de teef de pupbrokken. Daarom zijn we overgegaan op de kleine brokjes van bonzo, omdat die volgens de verpakking voor beide geschikt zijn. De pup is trouwens wel onze eerste echte rashond. Misschien is hij toch wat gevoeliger voor voer.
Maar nu is dus de vraag: welk merk voer is goed en heeft een normale prijs?

Dendy

Antwoord

Wij geven onze honden verschillende merken vers vlees, uit de diepvries allemaal: Carnibest, Bibi en Darf. Vroeger gaven we ook Haaks Barf, maar dat werd me op een gegeven moment te grof van samenstelling (veel grote stukken). Ik moet wel zeggen dat één van onze honden vrij kieskeurig is en niet alle merken eet, je kunt het best dus even uitproberen. De meeste merken voor vers vlees die je bij de speciaalzaak koopt zijn prima van samenstelling.

Om de hoeveelheid te berekenen kun je het best even zoeken op internet naar de verhouding (hoeveel voer in procenten van het lichaamsgewicht), ik weet dat niet meer precies. Ik heb het ooit uitgerekend, en dat krijgen ze nu elke maaltijd. Onze honden zijn iets zwaarder dan 10 kg en ze krijgen 100g en 120g per maaltijd, twee maal daags.

Ze krijgen het inderdaad rauw, en het enige dat ik er nog aan toevoeg is zalmolie (voor de vacht en weerstand). En naast dit voer krijgen ze dagelijks een blokje vet met knoflook (tegen vlooien en teken). En de koekjes die we geven zijn ook allemaal van dierlijk materiaal. Onze honden zijn er echt gek op, eten heel goed en zijn echt bijna nooit ziek.

Ik kon het verschil zelf goed merken bij onze oudste hond. Die gaven we op advies van de fokker ook brokken, maar zij was in het eerste levensjaar best vaak ziek. Onze tweede hond kregen we een jaar later, en toen zijn we overgestapt. We hadden ons eerst verdiept erin, en advies gevraagd, en sinds we nu vers voer hebben is onze oudste hond nooit meer ziek geweest (ze is nu 5 jaar). Onze jongste hond is tijdens zijn leven (nu 4 jaar oud) 1 keer ziek geweest.

Betere brokken

Als je meer informatie wil hebben over beter voer en toch bij brokken wil blijven, kijk dan even op een hondenforum voor advies. Ik geef het al zo lang niet meer, dat ik je niet goed kan adviseren daarover. Maar ik weet wel dat er ook brokken zijn die beter zijn van samenstelling dan de standaard supermarktbrokken.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-11-2012 om 19:34

Brokken

Zal zo eens aan mijn man vragen of hij nog weet wat hond altijd kreeg. Best dure brokken, maar zonder vulmiddelen zodat je pure voeding overhoudt. Heeft hij zijn hele leven gegeten, van pup tot bejaarde.
Hij is al een tijdje dood, ik heb me niet verdiept in rauw vlees. Als je kijkt naar wilde carnivoren, eten die ook de maag van de prooi en komen zo aan de vezels en de vitamines. Ik vermoed dat dit niet in vleesbrokken zit, maar dat zou je moeten uitzoeken.
O ja, we deden een keer per dag een eetlepel olie over zijn brokken voor een mooie vacht.

Rosa van der Zanden

Hoeveelheid vers vlees

Voor een volwassen hond reken je ongeveer 2% van het lichaamsgewicht. Maar je moet ook een beetje op het oog voeren. Eén van onze honden weegt dik 55 kilo en zij krijgt 1600 gram per dag, met 1100 gram zou ze het niet redden. De één heeft wat meer nodig dan de ander.

Wij halen ons vlees bij een slachter, voor 1 euro per kilo, dus duur is het echt niet. Gezond wel.

100%mama

100%mama

12-11-2012 om 14:26

Eens met jasmino

Ik begrijp ook niet zo goed waarom hondenvoer zo goedkoop mogelijk moet zijn.

Bonzo, Frolic, eigen merken van de supermarkt...zo'n beetje alles wat je nu net je hond niet zou moeten geven. Veel te zout en veel te weinig van wat je hond nodig heeft. Het is onzin te zeggen dat deze goedkoper zijn, want je moet meer brok geven dan de betere brok.

Ook hier een absolute voorstander van vers. Wij geven Lotgering overigens. Te bestellen en afgeleverd aan huis. Zelfs met bezorgkosten kom ik aan hetzelfde berag als dat ik brok zou geven.

Wil je toch brok, kijk dan naar een brok waar de inhoud aangeeft dat het vlees ingredient nummer 1 is....

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

12-11-2012 om 15:19

Lotgering en ander vlees

Tja, goedkoop... Ik probeer zelf ook goed en goedkoop te combineren. Brokken uit blik en de zak hebben niet mijn voorkeur, ik geef liever zo vers mogelijk en zo min mogelijk bewerkt. Op dit moment krijgt de hond Smuldier (compleet pens of vlees).
Lotgering lijkt me goed, veel van gehoord, ik wil het wel eens proberen. De prijs lijkt me redelijk, maar er komt nog wel 10 euro bezorgen bij. En ik moet eens kijken of ik wel 36 pakjes kwijt kan in de vriezer
Is Lotgering grof, of juist erg fijngemalen?

100%mama

100%mama

13-11-2012 om 10:24

Lotgering

Ze hebben ook afhaal punten he, dan bestel je het daar en haal je het zelf op. Ik bestel per 100kg dus ben super blij met de bezorging, hahahaha.

Lotgering is iets wat grof gemalen. Je krijgt het ingevroren zodat je het direct over kan zetten naar je vriezer....hier heeft onze hond dus....een eigen vriezer in de schuur

Ben

Ben

14-11-2012 om 10:30

Carocroc

Ik geef onze hond Carocroc. Voorheen altijd Farmfood gegeven. Beide brokken zijn qua prijs nog te doen, Hilss ed vond ik veel te duur. Onze hond weegt 47 kg en verbruikt nogal wat aan brok. De fokker vond Farmfood en Carocroc een goede brok in hun prijsklasse.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.