Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

10-08-2017 om 20:14

helpling/witte werkster e.d

Zijn er hier mensen met ervaringen met een hulp via een platform als Helpling of Ik zoek een witte werkster? Ik ben op zoek naar iemand, maar weet niet zo goed waar te beginnen. Heb al wel wat mensen in m'n omgeving gevraagd of zij iemand weten, maar nog geen resultaat. In het verleden wel een paar keer een hulp gehad, wat niet altijd een even groot succes was. Wil het nu graag goed aanpakken en iemand vinden, waar we langere tijd mee verder kunnen.

Kiki

Kiki

10-08-2017 om 20:25

Werkster

Ik werk zelf als werkster, ik kwam vroeger aan mijn adresjes via marktplaats, uiteindelijk ging het mond op mond.
De adresje die ik heb die heb ik al 3 jaar en na de vakantie komt er een vierde bij.
In welke omgeving zoek je?
Wil je wit? Of maakt dat niets uit?

Lelietje

Wij hebben een witte werkster via Home Works. Voordeel is dat je de betalingen aan het bedrijf doet (gewoon per bank, maandelijks). Je regelt verder ook alles via het bedrijf, al kan je als je wilt best rechtstreeks met de werkster afspraken maken als je telefoonnummers uitwisselt. Bij afwezigheid wordt als je dat wilt een vervangster gezocht. In de praktijk vind ik dat zelf alleen maar handig als het om een lange afwezigheid gaat, wat in het verleden wel eens is voorgekomen (de dame in kwestie was langdurig ziek), maar dan is het inderdaad handig.

Een overweging voor mij was destijds ook dat de dames bij het bedrijf in dienst waren en dus degelijk waren verzekerd voor loondoorbetaling bij ziekte etc. Maar dat was jaren geleden, en inmiddels geloof ik dat de mensen bij Home Works mogen kiezen: werken als zelfstandige of als werkneemster. En in dat laatste geval krijgen ze minder per uur (maar dus wel betere waarborgen).

Bij Helpling is niemand in dienst. En dan kan je je afvragen of het hogere tarief via zo'n bureau het wel waard is. Aan de andere kant: ze kunnen snel iemand leveren en als het niet bevalt kan je altijd weer opzeggen.

Overigens: jij als opdrachtgever betaalt per definitie niet zwart. Je betaalt de werkster en het is aan haar om aangifte inkomstenbelasting te doen.

Groeten,

Temet

Rosalien

Rosalien

11-08-2017 om 11:58

Belasting

Temet het klopt dat je als opdrachtgever geen aangifte hoeft te doen, maar mits degene die bij je werkt dat voor max. 3 dagen per week doet. Anders moet je loonbelasting e.d. betalen. Nou zal dat voor een werkster meestal niet zo zijn, maar als je b.v. 4x2 uur per week hulp wilt dan wel.
Wij hadden dat met onze oppas aan huis. Die kwam regelmatig meer dan 3x pw. Niet dat we dat hele loonbelasting gebeuren hebben aangehaald destijds, maar het had officieel wel gemoeten denk ik.

klopt

Rosalien, je hebt gelijk, en ik was ook al bijna begonnen daarover te tikken maar dan had ik toch even de precieze voorwaarden erbij willen checken en toen bedacht ik dat ik me, nu het kennelijk om een 'gewone' werkster gaat, de moeite wel kon besparen . Maar het klopt inderdaad wat je schrijft.

Groeten,

Temet

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

11-08-2017 om 14:13

reactie

Het gaat mij niet om het belastingaspect; ik weet dat de werkster zelf aangifte moet doen in 'gewone' gevallen. Maar ik vind het wel belangrijk dat er goede afspraken gemaakt kunnen worden, ook over vakantie, ziekte, verzuim e.d. Daar ben ik best bereid wat meer voor te betalen, maar dan wil ik wel zeker weten dat ik iemand over de vloer krijg, die zich aan die afspraken houdt. Als ik 3 uur afspreek, en iemand komt een kwartier te laat en gaat een kwartier eerder weg, vind ik ook dat nog prima, mits dan wel mijn huis spic en span is. En dat heb ik in het verleden helaas anders meegemaakt.
Als ik wat recensies over helpling lees, word ik daar ook niet direct heel blij van; hoewel er ook mensen erg tevreden zijn. Kortom; ik zou hier graag meer horen over ervaringen qua betrouwbaarheid en poetsresultaat. Of als iemand in Utrecht een fantastische hulp kan aanbevelen, dan hoor ik dat ook graag.

dat kan alle kanten op

Lelietje, het blijft afhankelijk van degene die bij jou over de vloer komt. Wel is het zo dat als je een hulp via Home Works hebt, je vermoedelijk ook via die organisatie iemand aan kan spreken (maar beter is natuurlijk het in eerste instantie rechtstreeks te doen) en als het niet loopt kan de organisatie een andere hulp verzorgen. Maar garantie op de perfecte werkster heb je niet.

Ik heb al heel lang mensen via Home Works. De dame die het eerste kwam was fantastisch. Ik vermoed dat ook zij de drie uur niet volmaakte, maar zij kreeg het huis schoner dan ik het in drie uur zou kunnen, dus ik pruttelde niet. Degenen die haar vervingen toen ze een tijd ziek was, waren minder goed. Toen we verhuisden (van de ene naar de andere kant van Amsterdam) kon zij niet meer bij ons blijven werken en kregen we iemand anders. Dat liep uiteindelijk spaak en nu hebben we weer iemand anders. Ieder heeft zo haar eigenaardigheden en de een doet dit, de ander dat weer beter. Dat hou je toch en dat is bij een organisatie niet anders dan bij iemand die je rechtstreeks inhuurt.

Groeten,

Temet

Forumbeheer

Forumbeheer

11-08-2017 om 15:11

Bericht van het Forumbeheer

Geachte forumbezoekers,

ik heb de (delen van) berichten verwijderd die niets met het onderwerp te maken hebben.
Graag bij het onderwerp blijven en indien nodig een nieuwe draad openen.

Met vriendelijke groet,

Heidi Sour
Forumbeheer Ouders Online
[email protected]

Hier hebben we overigens

Het systeem van de "dienstencheques".
Het werd oorspronkelijk opgezet om zwartwerk in de poetssector oninteressant te maken.

Het systeem is (betrekkelijk) eenvoudig: werknemers kunnen een aantal "dienstencheques" kopen. Er is een maximum, afhankelijk van het type gebruiker.

Dienstencheques kosten € 9 en zijn fiscaal aftrekbaar.

De poetsvrouw/huishoudhulp, whatever, ontvangt een dienstencheque per begonnen werkuur en verdient dus € 9/hr.

Dat is een karig loon, maar een fiscaal en sociale zekerheids-gunstregime pept het enigszins op.

lennest

lennest

12-08-2017 om 13:17

via een schoonmaakbedrijf

Daar heb ik, toen ik nog een PGB had, mijn hulp ingekocht. Het was duur maar het voordeel was dat er iemand anders kwam bij ziekte of vakantie.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

13-08-2017 om 11:46

reactie

Dank voor het opschonen van deze draad, heel fijn.
Dank ook voor de verdere, serieuze reacties. Ik begrijp, Temet, dat het uiteindelijk altijd afhangt van wie je treft. Goed om te horen dat jij iig zodanig tevreden bent met Homeworks, dat je gebruik blijft maken van hun diensten. Ik zal eens op hun site kijken.
Via schoonmaakbedrijf was ik nog niet opgekomen, maar dat lijkt me idd wel erg duur. Maar kan allicht eens onderzoeken.
Overige tips en ervaringen blijven wat mij betreft welkom!

Mijn excuses

ik probeerde het onderwerp te kaderen in een wat bredere context, maar dat de bredere context hier hoogst ongewenst is, is onderhand wel duidelijk...

Hulp.nl

Hulp.nl

25-08-2017 om 15:49

Reactie

Lelietje, als antwoord op je vraag: Je kunt hiervoor kijken op https://www.hulp.nl/.
Hulp.nl is een platform waarbij je zelf in contact kan komen met een schoonmaakster.
Je krijgt een lijst van schoonmaaksters bij jou in de buurt die beschikbaar zijn en kunt zelf kiezen wie jouw huis mag komen schoonmaken. Verder is het niet duur omdat je direct de schoonmaakster betaald en de website er niet tussenzit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.