Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

tante Sidonia

tante Sidonia

10-07-2017 om 21:37

help, was verkleurd :-(

per ongeluk heb ik een nieuw blauw vest bij mijn was gedaan, wat vreselijk heeft afgegeven. met name op mijn streepjes jurk, nieuw helaas...

Wat kan ik doen om de verf eruit te krijgen? Ik heb ze in ieder geval ,maar in een sopje gezet maar is er een bepaald spul waarmee ik het best kan proberen de verf eruit te krijgen? de stof is 95 % viskose, voor het geval dat dat iets uitmaakt.

Jackie

Jackie

10-07-2017 om 22:11

Weet niet of het te laat is?

Ik zat ook eens met een roze overhemd. Ik heb die toen DIRECT weer in de wasmachine gestopt en opnieuw gewassen en dat had wel meteen geholpen. Maargoed dat was geen viscose maar katoen.

Hanne

Hanne

11-07-2017 om 06:55

Alcohol

Ik heb een wit vestjes wat ik op een rode jurk draag en die geeft af.

Wat ik doe is laten weken in spiritus. Daarna insmeren met marseillaise zeep en dan is het tot mijn eigen verbazing het vest weer helemaal wit.

40er

40er

11-07-2017 om 07:26

Beckmann

Heeft een spul wat helpt bij dat soort dingen geloof ik, ga ff voor je kijken
https://www.dr-beckmann.nl/nl/wasverzorging/ontkleurder/wasmachine-ontkleurder/
Volgens een vriendin werkt het goed.

Jasmijn

Jasmijn

11-07-2017 om 08:40

zo'n zakje bij het kruidvat

Ik heb het ook een keer gehad, toen was alles roze. Ik heb een zakje "eerste hulp bij wasongelukken' gehaald bij het kruidvat. De hele was gered, alleen een leuke gestreepte trui (wit met terra-rood) was dus eerst roze met terra rood geworden (het ongeluk) en na het zakje weer mooi wit, alleen nu met oker geel.
Vond ik best jammer, maar ja, zoals het was (roze met terra-rood was ook niets) Ik weet dus niet wat het doet met je blauw-wiite jurk.

Nina

Nina

11-07-2017 om 09:36

helaas

Helaas zitten er strepen in, anders had ik gezegd echfa wit (als dat nog bestaat). Voor effen stukken werkt dat goed. Met strepen weet ik het eigenlijk niet.

tante Sidonia

tante Sidonia

11-07-2017 om 15:31

en nu

heb ik steradent gebruikt. De witte strepen van de jurk zijn lichtblauw/paarsig, nog steeds en de roodbruine strepen zijn egaal. Maar de eens witte strepen zijn nu wel egaal blauwig geworden. Ik ben van plan om hem nu te laten drogen, kijken of het dan nog draagbaar is...

Dus....

Jouw jurk is nu een designerstuk!"Made by Sidonia".

tante Sidonia

tante Sidonia

11-07-2017 om 19:57

haha toch maar niet

Ik ben weer van gedachte veranderd en heb toch een speciaal spulletje gekocht voor verkleurde was, van 'Beckman'. Het is een laatste reddingspoging, anders gaat ie toch maar weg.

Het blauw vond ik toch te lelijk...

Viscose

Niet dat u er iets aan heeft, maar viscose was de eerste kunstvezel. Een voorloper ervan werd ontdekt door de Fransman Hilaire de Chardonnet, een verbeterde versie door Cross, Bevan en Beadle, die er in 1892 een patent op namen.

Viscose, ook wel "rayon" genoemd, is nauw verwant met schietkatoen, collodion en celloidine, waarmee vroegere versies vooral de grote brandbaarheid gemeen hadden.

Pulls in viscose werden door de Amerikanen "torch sweaters" genoemd en na enkele dodelijke ongevallen ermee, werd begin de jaren 1950 de Flammable Fabrics Act gestemd. Daarmee werden voor het eerst normen inzake brandbaarheid van textiel opgelegd.

Viscose had/heeft tal van voordelen: het lijkt nogal goed op natuurzijde, het valt erg mooi ("het kleedt bevallig af", zoals de mode-ontwerpers zeggen), het is eenvoudig te produceren, in allerlei diktes (de dunste vezels worden gebruikt voor "microvezeldoeken"), het neemt weinig of geen statische electriciteit op, het is goed vochtdoorlatend, behoorlijk maatvast, enz.

Een van de grootste voordelen van viscose speelt nu echter in uw nadeel: viscose laat zich erg gemakkelijk kleuren, en eens de kleurstof opgenomen, is die nauwelijks nog te verwijderen....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.