Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

op instorten ;)

op instorten ;)

23-12-2011 om 22:40

Help, wanneer toetje uit de vorm?

Ik heb net de frambozencharlotte uit de allerhande gemaakt. (Bedankt voor de tip OOL!) We zijn met een veel groter gezelschap dan het recept dus ik heb de ingredienten uit de losse pols vermenigvuldigd. Ik twijfel alleen over de gelatine.
In het recept staat 3 uur opstijven en vlak voor het eten pas uit de vorm halen.
Eigenlijk wil ik morgenvroeg al weten of hij gelukt is en uit de vorm halen, (kan ik eventueel nog een tweede poging doen) maar dan moet hij nog de hele dag staan (hij is voor diner morgenavond) en kan hij misschien ook gaan inzakken. Pfff! Wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

O jee

Nou ik weet het niet eigenlijk. Hoe uit de losse pols heb je vermenigvuldigd? Als je exact gedubbeld hebt zou je zeggen dat het moet gaan. Lange vingers er om en stevige strik. Voor de zekerheid nog ijs met marssaus achter de hand houden misschien.

Petr@

Petr@

24-12-2011 om 00:25

Ik zou

wachten en hem nog langer de kans geven om op te stijven. Als hij morgenavond dan in elkaar zakt, verdeel je vast de porties in de schaaltjes, de smaak zal er niet minder om zijn.

ishtar

ishtar

24-12-2011 om 10:37

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

ik heb nl nog nooit een charlotte gemaakt, maar zou je hem niet morgenochtend uit de vorm kunnen halen, kijken of hij stevig genoeg is, en dan weer voorzichtig de vorm eroverheen terug doen. Dan hoeft hij niet 'op eigen kracht' de hele dag te blijven staan.
Alvast lange vingers eromheen zou ik niet doen, dan zijn de vingers waarschijnlijk helemaal zacht, 's avonds.

Margriet*

Margriet*

24-12-2011 om 15:44

Ik durfde het niet aan

Ik zie al die hele Charlotte over de tafel glijen, of dat die lange vingers toch niet zo goed blijven plakken en je uren staat te frutten met dat lint. Ik ga voor de Trifle en morgen Tarte Tatin (en nog meer toetjes maar daarvoor ben ik niet verantwoordelijk) en die laatste is al uitgeprobeerd en smaakte heerlijk!

Kari1

Kari1

24-12-2011 om 17:26

Ik word graag op de hoogte gehouden door alle charlotters

want hij staat bij mij op het programma voor tweede kerstdag...volgens mij is dat ding mega-populair. Vandaag waren er in mijn supermarkt geen lange vingers meer in het schap, gelukkig bleek er bij navraag nog 1 doos achter te staan.
Ook hier moet hij wat groter worden dan in het recept, en vervoerd worden naar de feest-locatie. Ik was van plan om hem zondagavond te maken en dan maandagmiddag net voor we vertrekken af te maken. Dat moet toch kunnen lijkt me, eerst in de koude kofferbak en ter plekke in een koude garage tot etenstijd. Of moet ik de lange vingers voor de zijkant toch maar beter los meenemen? Ik hoor graag de ervaringen!
Kari

Sluit me aan bij p

Voor gelatinerecepten is de totale massa heel relevant. Hoe kleiner hoe makkelijker.

En verder toch maar die ouwe uitspraak van mijn moeder als er weer eens een ingezakt, spekkig, aangebrand baksel werd geserveerd:"er zitten alleen maar goede ingrediënten in!".
Een uitgezakte charlotte is net zo lekker als een geslaagde en maakt meer kans om in de herinnering bewaard te blijven: de Kerst van de ingezakte Charlotte, om nooit meer te vergeten!

Vic

Vic

25-12-2011 om 13:54

De vorm

Mijn gerechten zien er zelden uit als op het plaatje. Een kwestie van niet voldoende tact en voorzichtigheid betrachten of te gemakkelijk denken. Het favoriete nagerecht bij mijn familie kan ik dit jaar niet maken i.v.m. het rauwe ei dat erin moet. Het is een soort koek van verkruimelde bischuits met gesmolten chocolade, sukade, rozijnen en sinaasappelschil. Die massa moet je tussen vershoudfolie tot een rol maken en dan later in plakjes snijden. Wordt bij mij meestal een rommelig hoopje koekkruimels met lekkere dingen erdoor. Maarja, als je dat gezellig op een bordje legt met ijs, een zelfgemaakte merengue en poedersuiker, ziet het er toch heel feestelijk uit.
De charlotte zou bij mijn waarschijnlijk een hoopje pudding met twee lange vingers erbij worden. Ook lekker! Leg er een kerstkransje naast en noem het een grand dessert

op instorten ;)

op instorten ;)

25-12-2011 om 16:57

Verslag van succes!

Het ging goed, ik zal vertellen wat ik heb gedaan:

ingredienten ongeveer (voor 4 volwassenen, 7 kinderen):
750 gram turkse yoghurt (1,5 beker)
slagroom 200 gram
10 blaadjes gelatine
2 pakjes diepvriesfruit van AH door de yoghurt heen
1 pakje diepvriesfruit als garnering (dit fruit niet in het doosje laten ontdooien, maar op een bord, anders wordt het prut.)

Avond van te voren geheel gemengd volgens recept AH,
in pan gedaan. In koelkast gezet.
Volgende dag:
14-16 uur in diepvries
16 uur uit diepvries (in auto naar vrienden)
17.30 uur kort in heet water (au bain marie) gedipt. Kon hem toen probleemloos storten op een bord. Lange vingers eromheen, ontdooid fruit er opgelegd, strik erom. Zag er prachtig uit.
Iedereen vond het verukkeluk! Het was genoeg, maar we hadden er ook twee opgekund!

Bedankt voor het meedenken, als hij bij het storten in elkaar was gezakt had ik hem inderdaad zoals Petr@ en anderen suggereerden in een cocktailglas ofzo geserveerd met een lange vinger en een kerstkrans erin gestoken.

Chippie

Chippie

25-12-2011 om 22:43

Charlotte succes

Hij was echt superlekker!
Ik heb het recept gevolgd maar wel twee blaadjes extra gelatine toegevoegd en wat extra vanillesuiker. Het uit de vorm halen, ging prima (dmv de warmwatertruc). Hierdoor smolt de buitenkant wel een beetje waardoor de charlotte meteen in haar eigen sop. Een uur van te voren heb ik de lange vingers er tegen aan geplakt en op het laatst een lintje. Daarna weer de koelkast in (op extra hoge stand).

Zag er prachtig uit, hij smaakte heerlijk, maar wat je op je bord krijgt is niet een mooi puntje.

Ik vond de twee extra blaadjes gelatine geen overbodige luxe.

Charlotte succes deel 3

Ook hier een succes, ik moest wel lachen om de extra blaadjes gelatine. Mijn middelste zoon van 11 heeft 'm met mijn hulp gemaakt en we hebben braaf het recept gevolgd. Hij ging zelf de gelatine uitknijpen terwijl ik aan het roeren was. Toen het ding in de koelkast op stond te stijven bleek er nog een blaadje gelatine in het water te drijven (3 blaadjes in totaal gebruikt dus). Toch kwam ie prachtig uit de vorm, lange vingers er om heen, touwtje omdat ik zo gauw geen lintje kon vinden, maar ook geen puntje op je bord. Wel heel, heel, heel erg lekker!

Hier ook al succes en mijn aanpassingen

Hier was de charlotte ook al een succes alhoewel het even mis dreigde te gaan! Ik heb trouwens voor in de pudding diepvries frambozen gebruikt en ook vanillesuiker toegevoegd. (een potje gewone suiker met een vanillestokje erin wat ik altijd heb staan)
De charlotte moest in t steelpannetje, want alleen die was 14 cm doorsnee. Maar bij het warm water dippen kon de steelzijde niet ver genoeg onder water. Toen heb ik met de creme brulee brander die zijde verwarmd. Ik zag al snel dat ie los kwam. Hup op een mini taartplateau, maar de andere zijde van de pan had te lang in t warme water gezeten dat er een hele waterval aan pudding van het taart plateau afdroop. Ik heb dus eerst een halve keukenrol gebruikt om t op te deppen en netjes te maken. Toen de lange vingers eromheen die goed in de kleffe pudding rand bleven zitten, rood met wit gestipt lintje eromheen en even heeeel veel foto's gemaakt! Wat zag het er mooi en spectaculair uit!
De smaak was vurrukkulluk! En dat zeker na een wat zwaarder hoofdgerecht. Ondanks het feit dat meer als de helft van de aan tafel gezetenen vond dat chocolade mouse het enige dessert was met kerst, waren ze na afloop het er over eens dat deze charlotte volgend jaar weer moest!

Dorry

Kari1

Kari1

27-12-2011 om 10:27

Ook succes!

Hier ook prima gelukt. Ik heb niet het recept gevolgd maar zelf wat gerommeld. Omdat het voor 12 eters moest zijn heb ik de hoeveelheden aangepast. Origineel was het 250 gr yoghurt en 250 gr slagroom, maar net als -op instorten - heb ik 750 gr vette griekse yoghurt en 250 gr slagroom gebruikt. Dat is een dubbele hoeveelheid dus ik heb 8 ipv 4 blaadjes gelatine gebruikt. En dat ging prima, het waren echt puntjes op het bord maar zeker geen gelatineglibber.
Als fruit erdoorheen heb ik een potje bosbessen genomen, een lepel bessen met wat vocht fijngeprakt en daar de gelatine in opgelost, de rest er heel doorheen geroerd. Als garnering een doosje (ontdooide) diepvries bosvruchten van AH erop.
Zag er heel mooi uit, weinig werk voor een goed effect.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.