Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Help?! tofu vraag (of andere vleesvervangers)

Ik eet best wel eens vegetarisch, maar zelden met tofu of andere 'sojabrokken' erdoorheen. Eeehm zelden? Ik bedoel nooit. ik heb geloof ik nog zooit zoiets als tofu (en gosh, hoe heet dat andere spul toch weer? er zijntoch meer soorten?) klaargemaakt.

Nu krijg ik vrijdag een paar vriendinnen te eten & ik heb beloofd dat ik moussaka ga maken. Echte. Met lamsgehakt en zo. Hmm. Heerlijk. Maar jullie raden het al...er zit 1 vegetarische dame tussen, dus er moet een apat overschoteltje vegetarische moussake bij. Helemaal niet erg, maar HELP! Welke vegetarische brokjes moet ik waar halen? En hoe moet ik ze bakken? Kan ik het net zo behandelen als mijn lamsgehakt? (bakken, kruiden, in een soort tomatensaus, dan in de oven met de aubergine en zo). Moeten er nog extra kruiden door omdat het nergens naar smaakt? Moet ik het gekruid kopen? Of matcht dat juist niet met de moussaka-kruiderij?

Help!! (en dank alvast...)

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Supermakkelijk

Koop gewoon vervanger van gehakt. Bijvoorbeeld van Quorn maar er zijn steeds meer merken die het aanbieden. Je herkent het aan dat het eruit ziet als gehakt . Persoonlijk vind ik de tofuvarianten veel minder lekker dan soja of Quorn. Maar dat is persoonlijk. Koop gewoon een standaardvariant, dat werkt prima.
En dan kun je het inderdaad net zo klaarmaken als gehakt, dat wil zeggen, ik heb nog nooit echt gehakt klaargemaakt moet ik toegeven, maar gewoon een paar minuutjes bakken in de koekenpan, saus erdoor, klaar. Geen zorgen over of het door en door gaar is zoals bij rauw vlees; in principe hoeft het alleen maar warm te worden. Je hoeft het niet extra te kruiden (hoezo smaakt het nergens naar? Dat geldt alleen voor tofu) en doe er zeker geen zout door want dat zit er al in. Succes!

Of anders

Het is geen antwoord op je vraag hoor, besef ik, maar wat wel een beetje ligt in de sfeer van moussaka (ook in laagjes en met aubergines en tomaten erin) maar vegetarisch is, is parmigiana di melanzane. Dat kan je dus ook nog maken ipv moussaka. Is ook erg lekker, ook voor vleeseters, dus als je beide maakt kunnen mensen kiezen, en de restjes laten zich de volgende dag prima opwarmen.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

05-12-2011 om 14:02

Oh ja, parmigiana di melanzane

Dat vind ik veel lekkerder dan moussaka! Ik smokkel altijd een beetje en doe er dan spekjes door

IngridT

IngridT

05-12-2011 om 17:25 Topicstarter

Jamaar ..

...ik had de vriendinnen lamsvlees beloofd! (en ik heb echt een heeeeeeel lekker moussaka recept)

Dus ik ga toch maar voor de vegetarische quorndingetjes voor de vega dame...Zal het vegaschap van de supermarkt eens aan een onderzoek onderwerpen....

Ingrid

Alpro

Heeft ook een fijn gehakt variant. Heel goed te eten. Af en toe wisselen wij wel eens af en doen dit onder de macaroni door. Manlief proefte het de eerste keer nauwelijks. En je hebt ook minder nodig. Omdat het niet slinkt bij het bakken. 1 bakje is evenredig aan ongeveer 400/500 gr. gehakt. Alpro heeft ook heerlijke spekjes (smaakt en ruikt als spekjes) maar heeft geen vet en is erg lekker.
Gr. Rymcke

Roosje Katoen

Roosje Katoen

05-12-2011 om 20:58

Niks

Op zich hoef je het vlees helemaal niet te vervangen in een ovenschotel. Ik vraag me af of het daar lekkerder van wordt

Ik heb nog wel een heerlijk recept voor een vegetarische mousaka, met linzen enzo.... maar als je toch twee gerechten maakt kan je natuurlijk ook de parmigiana maken

IngridT

IngridT

05-12-2011 om 21:21 Topicstarter

Cobi...

ik had hem ook van internet

Het was deze...

http://www.nrcnext.nl/koken/2010/05/27/moussaka/

Maak ik hem wel met lamsgehakt ipv rund. En ik hou me nooit al te erg aan de exacte hoeveelheden. Vooral kruiden doe ik gewoon naar smaak (maar wel braaf met de potjes in de aanslag die in het recept genoemd staan)

En de 2e keer dat ik het maakte heb ik dat ingewikkelde gedoe met de opgeklopte eiwitten achterwege gelaten zonder dat het een dramatische invloed had op de smaak.

lekker turks brood erbij...jammie!!

Ik ben vooral (heb ik gemerkt) enorme fan van de piment. Die DOET echt iets in combinatie met lam/aubergine/tomaat.

Ingrid

Courgette

Ik zou eerder kiezen voor blokjes courgette en wat stukjes zongedroogde tomaat door de tomatensaus dan voor een vleesvervanger. Als je perse een vleesvervanger wilt dan is Qorn inderdaad de beste keuze.

Zoals fay

Zou ik het ook proberen. Hoewel gehakt de saus wel voller en steviger maakt dan cougette dat kan doen. De gedroogde tomaat is wel een goed idee denk ik.
Overigens zweer ik niet bij piment, maar bij een flinke snuf kaneel erdoor.

IngridT

IngridT

06-12-2011 om 11:44 Topicstarter

Kaneel (silone)

Yep. Dat moest er ook door. kaneel, piment, en vast nog meer.

lekker!

Ingrid (vanmorgen bakje soja-gahakt gescoord. Best nog duur trouwens vond ik. Meer dan een tientje per kg. Daar koop ik ook bio-rundergehakt voor. Sterker nog, mijn bio-buurvrouw-lamsgehakt is niet veel duurder. Wonderbaarlijk.)

Eens met fay en silone

Moussaka met zongedroogde tomaten i.p.v. gehakt lijkt me heerlijk! Die tomaten hebben een beetje een vleesachtige bite.

Nepgehakt is altijd vies. Alle soorten. Veredeld piepschuim is het. Of eigenlijk afgewerkt piepschuim. Helemaal ik een ovenschotel, dat neemt het alle vocht op en wordt het een smakeloze grauwe brij. Ik heb ze allemaal uitgeprobeerd, ben absoluut geen fijnproever of kritisch, maar vegagehakt is gewoon niet te eten. Terwijl ik toch vegaballetjes, vegaburgers en zo'n beetje de rest van het hele vega-assortiment lekker vind en al jaren dagelijks eet. Ga voor de zongedroogde tomaten, ik denk dat je de vegetarisch etende gast verrast zal zijn door de kookkunsten.

skik

Vegetaria

Vegetaria

07-12-2011 om 15:30

Vleesvervanger...

Vreselijk woord. Noem het liever een eiwitbron. Men doet altijd zo moeilijk. Handje noten door het eten en klaar. Of iets met ei. Fetablokjes door de sla. Als je uitgaat van een eiwitbron ziet het er opeens een stuk makkelijker uit. Nepvlees is duur en lang niet altijd lekker. Dat het zo duur is komt denk ik omdat het in veel kleinere hoeveelheden wordt geproduceerd. Tijd voor een milieutax op vlees, zul je zien dat de prijsverhoudingen flink veranderen.

IngridT

IngridT

07-12-2011 om 16:05 Topicstarter

Okeeokeeokee....

Jullie winnen!!

Zoals ik al zei...als ik vegetarisch kook gebruik ik normaal NOOIT 'nepvlees'. Echt NOOIT. idd. Kaas. Eitje, noten. Als je maar 1 of 2 keer per week vleesloos eet kom je sowieso makkie aan al je eiwitten.

Maar omdat ik mijn vleesetende vriendinnen moussaka MET lamsgehakt had beloofd & vegetarische vriendin de vleesloze variant, dacht ik dat er ter 'vulling' van de tomatensaus wel iets nep-gehakterigs doormoest.Maar jullie hebben me overtuigd hoor. ik zal het zonder doen. Zongedroogde tomaatjes erdoor, mozzarella, zodat het op die parmegiani melandinges lijkt.

Ik zal de vegetarier vragen as vrijdag wat ZIJ gedaan zou hebben. En ook om een tip wat te doen met die 2 ons alpro-soja brokjes die in nu in de koelkast heb staan...

Ingrid

Netel

Netel

08-12-2011 om 09:37

Sojabrokjes

Die sojabrokjes kun je marineren met ketjap, sambal en aantal indische kruiden naar keuze en dan verwerken in een nasi, of in een ketjapsaus.

Sojabrokjes

Gewoon meegeven aan je vega-vriendin. Die weet er vast wel raad mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.