Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anoniem

Anoniem

26-10-2011 om 19:07

Help, steeds biebboeken kwijt!

Ik ga graag naar de bieb. De boeken voor mijzelf weet ik altijd te vinden. Die van onze kinderen raak ik steeds kwijt. Niet allemaal maar steeds 1 boek. Ze liggen overal en nergens, want overal wordt gelezen en voorgelezen. Beneden, op de slaapkamer van oudste dochter. Ze kunnen liggen in de speelgoedkast, in de manden onder onze salontafel, in de speelgoedbakken, in of op het nachtkastje van dochter. Na een opruimwoede in een doos op zolder (vond laatst dus zo een boek terug). Ik word er gek van. En nu is er weer 1 kwijt. 1 ligt in bed van dochter. 3 lagen in de manden onder de salontafel en nu dus de laatste???????

Hoe doen jullie dat? Je leest de boeken, dus steeds weer opruimen op een vaste plek is lastig vol te houden. We hebben een boekenplank gemaakt boven bed dochter, er staat nog geen boek op.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

26-10-2011 om 19:10

Hoe oud?

Hoe oud zijn je kinderen? Hier gaan de boetes voor te late boeken a.g.v. kwijt van het zakgeld. De boeken liggen over het algemeen op hun eigen kamer, dus dat is ook de plek om te zoeken als er eentje mist.

Anoniem

Anoniem

26-10-2011 om 20:33

Oudste is 6 jaar

oudste is 6 jaar, dus nog geen zakgeld.
Manlief wil ook nog weleens spullen op (voor mij) vreemde plekken neerleggen.
helaas geen ruimte voor een boekenkast in onze woonkamer.

Hanne.

Hanne.

26-10-2011 om 20:40

Vaste plek

Hier liggen biebboeken altijd op een vaste plek. Mijn bieb boeken liggen naast m'n bed. Die van de kinderen op het dressoir in de woonkamer. De stapel is gelukkig niet al te groot (dunne kinderboeken).

Nu de oudste (7) meer zelf gaat lezen ligt er ook wel eens eentje op z'n nachtkastje, maar meer plekken zijn er niet.

Een boek kan je als je klaar bent met lezen toch gewoon weer op z'n plek leggen. De auto's gaan na gebruik in de autobak, de boeken na het lezen op de boeken stapel.

Belle Époque

Belle Époque

27-10-2011 om 00:07

Slaapkamerban

Na een aantal pijnlijke (want kostbare) verlieservaringen heb ik een slaapkamerban ingevoerd voor bibliotheekboeken. Lezen in de woonkamer mág, maar na het lezen moeten ze op een vaste plek in de woonkamer. Niet in de Bermudadriehoek waar hun bed staat.

Maylise

Maylise

27-10-2011 om 01:56

Plank

Wij hebben een vaste plank waar alle bibliotheek boeken staan behalve als er in gelezen wordt. Dat werkt aardig hoewel ik wel een paar keer boos heb moeten worden. Nu is het goed doorgedrongen. Het geldt nu alleen nog maar voor de jongste twee. De rest is zelf verantwoordelijk voor hun eigen geleende boeken (en dus ook eventuele boetes)

bertje1

bertje1

27-10-2011 om 09:26

Vaste plek

hier gaan boekenook overal heen, maar boeken die uit zijn gaan in de boekenkast (spec. plekje) en rest boeken alleen in boekenkast op kamer... tja, ik ken het. heb eens 2 boeken gekocht van de bieb vanwege onvindbaar, vond ik later achter schotten op zolder.. hhaha. kids mee gespeeld.

ishtar

ishtar

27-10-2011 om 09:56

Vaste plek

gewoon elke keer na 'gebruik' opruimen!
Hier heeft zoon 2 ook eens een flinke boete zelf mogen betalen, maar die is dan ook al 10.

Fiorucci

Fiorucci

27-10-2011 om 12:02

Lijstje

Hier krijg je altijd een bon mee waar alle boeken opstaan, zodat we in ieder geval weten wat en hoeveel boeken we nog moeten zoeken.

koentje

koentje

27-10-2011 om 12:22

Weet je

het dreigement dat weggeraakte biebboeken met zakgeld worden terugbetaald maakt hier best veel indruk!☺
En verder ja, ik weet dat het heel moeilijk is de oplossing: maar structuur bieden en het goede voorbeeld geven☺kan echt wonderen doen!

koentje

koentje

27-10-2011 om 12:23

Weet je

het dreigement dat weggeraakte biebboeken met zakgeld worden terugbetaald maakt hier best veel indruk!☺
En verder ja, ik weet dat het heel moeilijk is de oplossing: maar structuur bieden en het goede voorbeeld geven☺kan echt wonderen doen!

Slaapkamerban?

Hier is het omgekeerd. Biebboeken blijven in de slaapkamer.

Werkt prima! (in combi met de bon met titels. Ik roep gewoon '24' naar boven (of hoeveel boeken er dan ook maar moeten zijn), en dan gaan ze zoeken. Hele stapel op de overloop. Meestal komen ze tot 23 of zo, en dan turven we de lijst af. Aan de hand van de missende titel weten ze wel van wie dat boek moet zijn, en duiken ze gedrieen de goede slaapkamer in voor het missende boek. Mooi ritueel eigenlijk)

Tihama

Tihama

28-10-2011 om 14:01

Hier

Slingeren de boeken ook over 3 verdiepingen. Gelukkig mogen we 3 keer online verlengen. Zodra ik de eerste melding (per email) krijg, dan start het grote zoeken. Voor ze echt te laat zijn, komen ze vrijwel altijd terecht. Voor 1 boek heb ik onlangs het vervangend exemplaar moeten betalen. Die vond ik afgelopen week toen ik onze eigen boekenkast opruimde. Het was zo'n dun informatieboekje, verdwaald tussen een paar grote boeken. Tja, jammer. Maar 2 boeken in 12 jaar vind ik best meevallen. Die andere is alweer 10 jaar geleden. Die vond ik 2 jaar geleden toen we dochter van kamer lieten veranderen....

Ik heb dus geen ban, maar het gaat dus vrijwel altijd goed.

Zoon kwam trouwens vorige week met 2 boeken van de schoolbieb die hij voor Nederlands wilde gaan lezen. Ik was stomverbaasd, want het waren boeken die ik allang heb. Tja, dat krijg je als je teveel boekenkasten hebt.

Tihama

Anoniem

Anoniem

01-11-2011 om 19:16

Reactie

Dank voor jullie ervaringen. Vandaag heb ik het biebboekje weer gevonden. Het was Nijntje van Dick Bruno stond op het lijstje. Ik zag hem dus liggen in de slaapkamer van mijn oudste dochter, op het bedledikantje van de baby.
Ik weet het, de oplossing is een vaste plek en steeds daar weer neerleggen. Voor mij is dat het nachtkastje of mijn boekenkast op slaapkamer. Voor jongste moet ik beneden een plekje creëren. Voor oudste zou haar boekenplank op slaapkamer goed moeten werken.
Morgen ga ik naar de bieb en dan ga ik de vaste plekken invoeren.
Toch ook fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die weleens een boek heeft moeten betalen. Ik krijg altijd het gevoel dat ik een misdaad heb gepleegd bij de balie in de bieb!

Ach

sinds ze hier bij de bieb vertelden dat de boetes een groot deel van hun inkomsten zijn, voel ik me niet meer zo schuldig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.