Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-10-2013 om 00:18

Help! Pompoensoep te heet geworden

Tja helaas, ik had het dekseltje van de chilipoeder er niet goed opgedaan na het afhalen van de folie, resultaat: deksel viel in de soep en veel meer chilipoeder dan bedoeld. Soep is dus veel te heet geworden. We houden van kruidig, maar dit is veel te heet.
Al geprobeerd: een nieuwe portie soep gemaakt van twee pompoenen, zonder enige aanvulling met kruiden. Een paar lepels hete soep door deze nieuwe basis levert nog steeds een veel te pittige soep op.

Iemand nog een ander idee hoe de smaak van de chilipoeder wat geneutraliseerd kan worden?

Aagje

Lastig

Van zout weet ik dat het door aardappels wordt opgenomen, geldt vrees ik niet voor chili. Kun je de soep niet invriezen in blokjes (in zo'n ijsblokjesdoos of zo, invriezen en dan later bij elkaar in een grotere doos) en dan gebruiken als smaakmaker in nieuwe soepen? Dus steeds wanneer je soep maakt, een blokje erbij als kruiderij?

ik zou mijn verlies nemen

...en opnieuw beginnen..

Tante Tiny

Tante Tiny

20-10-2013 om 08:59

kokosmelk?

Ik doe altijd een blikje kokosmelk door de pompoensoep. Dat maakt het ook zachter van smaak.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-10-2013 om 11:28

Hmmm

Dat klinkt niet best allemaal.
@Anneque, dat hadden we dus al zo'n beetje geprobeerd, maar misschien nog te optimistisch met een paar lepels. Ha ha, dan worden het wel heel veel ijsblokjes: we hebben nu twee grote pannen soep staan...
@Jasam, dat was natuurlijk ook bij ons opgekomen, maar hoopten we te voorkomen. Zo zonde: een megapompoen en twee kleinere uit eigen tuin, 4 paprika's en een aantal tomaten.
@ Tante Tiny, kokosmelk erbij is te proberen, maar dan is de soep meteen afgeschreven voor mij en een van de kinderen: kokos is ongeveer het enige dat ik echt niet lust.

Zou crème fresh, sour cream of kookroom nog een oplossing kunnen brengen?

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-10-2013 om 11:29

Overigens

Dank alvast voor het meedenken!

Aagje

Tante Tiny

Tante Tiny

20-10-2013 om 13:07

Hier houden ze ook niet van kokos

maar ze merken nooit dat het in de pompoensoep zit.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-10-2013 om 14:04

Tante Tiny

Echt waar???? Dat opent perspectief!

Aagje

GS

GS

20-10-2013 om 14:43

Proberen

Voordat je iets gelijk in de pan gooit: probeer eerst met een beetje soep in een kopje ofzo. Ben niet zo'n kokkerel, dus verder geen tips voor je.

Katniss

Katniss

20-10-2013 om 14:48

Voor de toekomst

Ik heb ook wel eens zo'n debacle meegemaakt, dus ik check nu altijd de dekseltjes voordat ik kruiden ergens in gooi. Of ik strooi het eerst op mijn hand.

Dunne soep

Je pompoensoep is dan wel heel wat dunner dan die van mij dat de chilipoeder erin verdwijnt, bij mij zou de chilipoeder er gewoon bovenop blijven liggen en kan ik het er zo afscheppen!

Basis

Ik zou alles in kleine porties invriezen en het als een soort kruidenbasis/currypaste gebruiken. Mooi om curries en soepen op smaak te krijgen.
Probeer eens pot boyillon van Struik met 1 lepel pompoensoep, en doe er stukjes groente bij of zo.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-10-2013 om 22:36

Uiteindelijk

hebben we de soep toch maar weg gekieperd. Mijn man, die de soep gemaakt had, baalde er zo van en wilde geen risico nemen met een nieuwe lading soep die verpest kon worden door de hete. Hij heeft twee dagen later nieuwe pompoensoep gemaakt, het dopje zat nu goed op het flesje, chilipoeder gedoseerd toegevoegd en de soep is heerlijk geworden.
Bedankt voor het meedenken!

Aagje

Eet smakelijk!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.