Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Arawen

Arawen

05-03-2013 om 14:29

Help! moet chocolade-pretzels maken

Zoon van 13 heeft het in zijn bolle hoofd gehaald dat hij voor een project op school zelf chocolade-pretzels wilt maken. Waarbij hij ook nog rekent op mijn hulp. Welja.. als er iemand hopeloos is in dat soort hoogstaande culinaire bezigheden.. Hij denkt b.v. dat hij gewoon chocolade-repen kan smelten in een pan en daar de pretzels (of pepsels) in kan dopen. Geen idee of dat kan.. Heb je daar geen speciale chocolade voor nodig?

Kortom, ik ben niet handig in maken en bakken maar ik wil zoon toch niet teleurstellen. Daarom; wie helpt mij aan een korte cursus 'chocolade-pretzels maken voor dummies'??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet moeilijk

Je kan normale chocola nemen maar ik zou wel een reep nemen met een goede cacao percentage, 40% of liever meer. In een kom in de magnetron op heel laag vermogen voor 30 seconden en dan steeds kijken of het al smelt en zo ja, even roeren en weer terug in de magnetron tot het allemaal gesmolten is. Dan de pretsels erin dopen. Weet alleen niet heel goed wat je met de pretsels doet voor de chocola droog is, ergens inprikken? Of op van dat speciale bakpapier leggen?

Trix

Trix

05-03-2013 om 16:02

Au bain marie

Mij lijkt t makkelijker om de chocolade au bain marie te smelten en vervolgens de pretzels erin te dompelen. Ik smelt vaak pure chocolade voor door de brownies, ik haal dan gewone pure chocolade en moet er boter bij doen. Misschien wordt dan het mengsel dunner. De verhouding voor dat recept is 125 gr choco en 150 gr boter, bijna 1 op 1 dus.

Succes! Leuk hè,kinderen, het houdt je zo lekker bezig

Hanne.

Hanne.

05-03-2013 om 16:51

Zoon zelf laten doen

Zo te horen heeft je zoon prima in de gaten hoe het moet: chocolade smelten en de pretsels er door halen.

Of dat nu pure of 40% of melkchocolade is maakt in principe niet heel veel uit. Smaken verschillen, en hij doet neem ik aan geen poging om mastercheft te worden.

Wat bij het smelten van chocolade wel belangrijk is is dat het niet te warm wordt. Dus niet rechtstreeks in een pannetje maar au bain marie of in de magnetron.

Als het de bedoeling is dat de chocolade achteraf weer hard wordt zou ik er zo min mogelijk aan toevoegen. Als het wat zachter moet blijven evt wat melk/room (hier van de week soesjes in chocolade gedipt, 360 gram chocolade op 1 klein bekertje slagroom). Geen idee hoe hard het werd maar het bleef zeker niet vloeibaar.

Marie

Marie

05-03-2013 om 17:09

24 kitchen

Hoi
Kijk eens op de site van 24 Kitchen www.24kitchen.nl
Daar kun je recepten vinden en wordt er vaak met een filmpje uitleg gegeven (heel handig).
Wij hebben die zender in ons tv-pakket en ik kijk daar dus geregeld naar, vooral naar Rudolph, die maakt altijd zulke lekkere dingen.....

Temperen

Hou er wel rekening mee dat als je de chocola niet tempert, het er waarschijnlijk niet mooi glanzend uit ziet en ook smelt als je het vastpakt.

Werkstuk?

Moet er eenwerkstuk bij?
Dan kan hij het beste zelf aan de slag en verschillende dingen proberen en beschrijven, dus pure chocola vs melkchocola, aubainmarie vs microwave, wel/niet boter/room toevoegen,etc. En dat in beschrijving en foto's vastleggen.

Arawen

Arawen

06-03-2013 om 10:56

Verder

Dank tot nu toe dames. Ik heb net hopeloos in de supermarkt gestaan om pretsels te zoeken.. tja.. uiteindelijk thuis gekomen met zowel krakelingen als lange vingers als wafelrolletjes. Kortom, zoon kan kiezen..
Het gaat om een project voor Engels. Hij schijnt chocolade-pretsels erg Engels te vinden.. Die dingen moeten vanmiddag worden gemaakt en dan morgen mee naar school. Chocolade moet dus hard worden.
Kortom, we gaan vanmiddag samen knoeien in de keuken. Hou me nog steeds aanbevolen voor tips!

Arawen

Arawen

06-03-2013 om 10:58

Temperen?

Oh ja, en ik heb 2 repen melk en 2 repen pure chocolade gekocht om te smelten.
En wat is in hemelsnaam 'chocolade temperen', zoals ergens hier boven staat? Moeten we nog ergens rekening mee houden?

Doe geen moeite

Ik heb laatst gezien (zal wel op 24 Kitchen zijn geweest) wat chocolade temperen is, maar ik ben het alweer vergeten. Het heeft met temperatuur te maken, maar hoe het zat weet ik niet meer.
Maar dat is puur voor het oog en ik zou geen moeite doen. Dat is sjieke patisserie, ik heb nog geen recept voor een thuisbakker gezien waarin dat gedaan werd. Chocolade smelten, pretzels dopen, af laten koelen, meer is het echt niet. Niet in hun geheel op bakpapier leggen want dan wordt de chocola plat aan éen kant.

Smelten kan zowel in de magnetron als au bain marie, bij de magnetron moet je er heel goed bij blijven staan en stoppen als je denkt dat het nog niet goed gesmolten is (roeren en de rest smelt ook), bij au bain marie kan er eigenlijk weinig mis gaan, mits je maar oplet dat je geen water in de chocola morst.

Groeten,

Temet

Arawen...moet ie ze perse zelf maken?

Of wil hij er gewoon op trakteren??

Bij de Lidl verkopen ze namelijk in chocolade gedoopte krakelingen...'t is niet echt mijn ding, maar als ik er eens met de kinderen loop trekken ze die daar standaard uit het rek. Dus.....kun je ook nog doen!!

Arawen

Hmmmm volgens mij zijn chocolade pretsels echt niet Engels hoor. Ik woon hier al heel lang en heb ze nog nooit gezien, noch gegeten. Lijkt me eerder Amerikaans? In ieder geval veel plezier

sinas

sinas

06-03-2013 om 14:30

Temperen is toch

dat je de gesmolten chocolade op een koude plaat uitgiet, dat een paar maal met een groot mes door elkaar husselt inderdaad, waardoor het een beetje afkoelt, en dan weer in de kom?? Rudolph van Veen was daar laatst iets mee aan het doen

Zoet-zout?

Klinkt trouwens niet echt lekker: zoute pretzels met chocola. Zal inderdaad wel Amerikaans zijn. Op Pinterest zie ik ook de vreemdste combi's voorbij komen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Arawen

Arawen

06-03-2013 om 19:31

Internet idee

Zoon had het idee van internet geplukt. Van een engelstalige site. Zal inderdaad wel Amerikaans zijn.. de chocolade moest volgens het recept 'semi sweet' zijn. Ik denk dat hij het idee van zelf klieren met die gesmolten chocola wel leuk vond.
De pure chocolade repen bleken het best te smelten en weer uit te harden. Hij heeft een stel krakelingen (zien er uit als pretsels) in de choco-massa gedoopt en die liggen nu in de koelkast verder uit te harden. De melkchocolade variant ziet er uit alsof er chocopasta op is gesmeerd.. maar ach.. het gaat om het idee..

Arawen

Arawen

06-03-2013 om 19:31

Internet idee

Zoon had het idee van internet geplukt. Van een engelstalige site. Zal inderdaad wel Amerikaans zijn.. de chocolade moest volgens het recept 'semi sweet' zijn. Ik denk dat hij het idee van zelf klieren met die gesmolten chocola wel leuk vond.
De pure chocolade repen bleken het best te smelten en weer uit te harden. Hij heeft een stel krakelingen (zien er uit als pretsels) in de choco-massa gedoopt en die liggen nu in de koelkast verder uit te harden. De melkchocolade variant ziet er uit alsof er chocopasta op is gesmeerd.. maar ach.. het gaat om het idee..

Sinas

Ja, dat was het! Maar Rudolph heeft zo'n reuze handige "plank" van marmer die mooi koud blijft en waaraan niks plakt.

Ik wil eigenlijk ook zo'n plank. Niet voor het temperen, maar om deeg op uit te rollen. Mijn moeder heeft er een: toen uit mijn ouderlijk huis een oude wastafel gesloopt werd zag zij direct het potentieel van het marmeren achterpaneeltje waar de spiegel op zat. Maar ja, ik heb geen oude wastafel te slopen, dus ik modder wat af op mijn kunsstof aanrecht. nou ja, die dingen zijn toch loodzwaar...

Groeten,

Temet

Triple

Amerikaanse pretzels ( die je daar op straat koopt) zijn niet zout, dus de combi met choco is prima :o)

Aha

Zonder zout klinkt het al een stuk smakelijker! En temet, zou zo'n wastafelachterwandje niet op marktplaats te scoren zijn?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.