Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Help mijn tijm bloeit

Mijn tijm staat plots in bloei. Ik heb ooit een klok horen luiden over niet eetbare kruiden in bloei. Geen idee of dat klopt, en ik krijg het ook niet zo gauw gegoogeld.
Weet iemand hier dat, kan ik de bloeiende tijm gewoon gebruiken (o, bieslook ook trouwens)?

huh?

Tuurlijk kun je de thijm gewoon gebruiken. Iets wordt niet giftig als t in bloei staat. Ik denk dat je in de war bent met het feit dat als een groente zoals bijv. prei in de knop schiet, of gaat bloeien., de textuur van de prei hard wordt en niet lekker meer te eten is. Ook kan de smaak dan iets achteruit gaan. Maar stel je eet het toch, niets aan de hand hoor.
Wat wel zo is, dat als je aardappels teelt, het blad en de bloesem giftig zijn, terwijl de aardappels die in de grond zitten wel eetbaar zijn.
De bloemen van kruiden daarentegen zijn wel eetbaar en smaken meestal licht naar het kruid. Dus gewoon doorgaan met je thijm en je bieslook te gebuiken!

Anneque

Anneque

28-05-2015 om 14:23 Topicstarter

Thanks Dorry

Ik heb het er fijn doorheen gemikt!

Tijgeroog

Tijgeroog

28-05-2015 om 15:23

bloeiende kruiden

Ik heb zo veel kruiden in de tuin in bloei staan. De thijm, maar ook de bieslook, salie, rozemarijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2015 om 17:47

Dorry

Een aardappel is in zijn geheel giftig. Pas als je het verwerkt, gekookt, gebakken, is het niet giftig meer.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2015 om 17:49

Klok en klepel

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook van mijn moeder geleerd heb dat bloeiende kruiden verloren zijn voor keukengebruik. Maar dan meer omdat de smaak erdoor wordt verpest. Daarom haal ik ook de bloemen uit de bieslook. Maar dat is dus echt onzin?

Moni

Moni

30-05-2015 om 20:16

Bij bieslook klopt dat geloof ik wel

Die gaat pas laat bloeien (wel heel mooi) en dit zou de smaak kunnen verpesten.
Thijm bloeit al in het voorjaar (nu dus, bij ons ook). Ik las net op internet dat ik het plantje daarna flink moet toppen voor veel nieuwe uitlopers.

Hadewich

Hadewich

30-05-2015 om 20:42

Bieslook

Bieslook bloeit bij ons nu ook al. De stengels waar de bloemen aan zitten, eten we niet: die zijn taai. De andere sprieten smaken prima!

Aardappel

Aardappel rauw eten kan. Is niet giftig hoor! Er wordt zelfs sap van gemaakt wat heilzaam is bij maagklachten.

+ Brunette +

+ Brunette +

06-06-2015 om 00:40

Maakt volgens mij niets uit

Mijn basilicum en koriander veranderen niet van smaak als ze in bloei staan.

creabea

creabea

08-06-2015 om 21:15

doorschieten

doorgeschoten groente smaakt meestal niet meer goed en is houtig geworden, misschien is het daarmee verward? Alle kruiden gaan een keer bloeien in het jaar natuurlijk, en de meeste nog mooi ook! Salie bloeit prachtig en op oregano komen heel veel insecten af, ook leuk om te zien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.