Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Shalinie Sidhoe

Shalinie Sidhoe

20-03-2012 om 14:09

Help me aub met afstuderen

Beste ouder,

Momenteel ben ik bezig met een afstudeeronderzoek over de consumptie van groente en fruit onder kinderen van 2 tot 16 jaar. Het is de bedoeling dt u twee keren een korte online vragenlijst in zult vullen. Wilt u mij aub helpen, ik heb minimaal 200 volledig ingevulde vragenlijsten nodig. Ik heb toestemming van de Forumredactie gekregen om mijn vragenlijsten op deze forum te plaatsen.

Klik op bijgaande link om met de eerste vragenlijst te starten: https://qtrial.qualtrics.com/SE/?SID=SV_dcGgJ4slsL2ggPq

Over ongeveer twee weken (als de target behaald is) zal de tweede vragenlijst online staan.

Alvast heel erg bedankt,

Vriendelijke groeten,
Shalinie Sidhoe
Masterstudent Persuasieve communicatie (communicatiewetenschap)
Universiteit van Amsterdam

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Afgehaakt

Afgehaakt bij de eerste inhoudelijke vraag, het spijt me. Dit was veel te ingewikkeld. Drie variabelen: soort fruit, hoeveelheid per dag, en dagen per week of maand. Dat kon mijn arme hoofd niet hebben.

Waarbij het volgende probleem opdoemt: mijn kinderen zitten 4 dagen per week op de opvang (creche en bso). Daar krijgen ze fruit, dat weet ik, maar ik weet niet hoe vaak en hoe veel en wat voor soort. Of ze sap krijgen weet ik ook niet, laat staan hoe vaak en welke soort.

Dat is trouwens een puntje dat me wel vaker opvalt: in onderzoeken over de dagbesteding of het consumptiepatroon van kinderen wordt vaak net gedaan alsof alleen de ouders daaraan bijdragen. Die kinderen doen ook nog andere dingen. En ik weet helemaal niet alles wat er gebeurt op die opvang, en zeker niet of mijn kinderen appels of peren gegeten hebben.

Zoon krijgt trouwens ook nog fruit op school, bedenk ik me nu ineens. Weet ook niet hoe vaak/hoeveel/wat voor soort.

Sorry Shalinie, en fijn dat je in elk geval wel de moeite genomen hebt om de forumregels te lezen en toestemming aan beheer te vragen, maar dit werd me echt te ingewikkeld. En aangezien je niet verder kan als je die vraag niet invult hield het daar op.

Succes met je onderzoek,

Temet

guera

guera

20-03-2012 om 15:02

Wel gedaan maar

ben het wel eens met Temet. Kinderen verblijven ook zo vaak elders. Geen idee wat ze op de BSO eten of als ze bij een vriendje spelen/eten. Ik ga er niet over WAT ze eten dat bepalen de kinderen uiteindelijk zelf nog. Ik kan ze niet dwingen en doe dat ook niet.
Ook vind ik 150 gram groente wel heeeeel veel voor een basisschool kind. Dus werd ik gedwongen in te vullen dat ik zeker weet dat ik ze dat niet ga geven. Ik zou het misschien wel willen maar dan kan ik het weggooien. Dus heb je nu een betrouwbaar antwoord vraag ik me dan af....?

dc

dc

20-03-2012 om 15:27

Afgehaakt

Een van mijn kinderen is allergisch voor fruit, de ander niet. Dus geen idee wat ik bij vraag 32 moet invullen.

En nog even dit

Shalinie, ik weet niet waarom je de verschillende soorten fruit onderscheidt maar daar zal je wel een bedoeling mee hebben. En in dat verband: vergeet niet dat het aanbod seizoensgebonden is. Dat wil zeggen: er zijn wel het hele jaar door peren en sinaasappels te koop, maar dat wil niet zeggen dat ze het hele jaar door even lekker en betaalbaar zijn. Om over aardbeien etc (zaten die er ook niet bij?) maar te zwijgen. Dus ik weet niet hoe belangrijk het allemaal is voor je verhaal, maar het eetpatroon in maart is niet per se hetzelfde als dat in juli.

Groeten,

Temet

bibi63

bibi63

20-03-2012 om 21:28

Vaag

Inderdaad zoals hierboven al aangegeven, moeilijk te zeggen. Verder kun je (versgeperst) sinasappelsap met vezels niet in 1 noemer zetten naast appelsap. Een wereld van verschil. Daarbij begrijp ik ook niet dat in het rijtje van fruit ala aardbeien e.d. tussen haakjes staat dat het ook uit een potje mag...... Hm, dat is toch echt iets anders.
Gr. Bibi

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

20-03-2012 om 22:51

Ik kan het niet lezen

Waarom, waarom dit lettertype? EN WAAROM ZOVEEL HOOFDLETTERS, BEN JE BANG DAT WE NIET LUISTEREN?
In dit lettertype zijn al die geschreeuwde woorden slecht leesbaar. Verder ben ik het mijn voorgangers eens, het is een illusie te denken dat je weet of controle kunt uitoefenen op dat wat je kind eet. Mijn kinderen hoeven niet te blijven zitten tot hun groente op is, ze moeten aan tafel blijven totdat iedereen klaar is. Dat is iets heel anders.

Rosa van der Zanden

hsk-mama

hsk-mama

20-03-2012 om 23:11

Wel ingevuld, maar

de aantallen zijn een beetje als je aardbeien en kiwi´s in dezelfde categorie plaats. Ik geef mijn kinderen een kiwi per keer, maar een stuk of tien aardbeien, schat ik. Wat moet je daar dan invullen. 10 kiwi´s lijkt me wat onsmakelijk en 1 aardbei nogal karig.

En inderdaad, zoals al genoemd, sommige soorten groenten en fruit geef je alleen in bepaalde seizoenen, dus een algemene uitspraak over aantal keren per week doen is ligt niet voor de hand.

HSK-mama

Hanne.

Hanne.

21-03-2012 om 10:24

En bij meerdere kinderen

Tip: als je nogmaals een enquete maakt zorg dan dat men hem niet voor alle kinderen tegelijkertijd in hoeven te vullen. Laat mensen een keuze maken (eerste, jongste, alfabetisch de eerste). Kinderen doen niet altijd het zelfde en dat maakt het moeilijk invullen.

Mijn oudste weet ik bv zeker van dat deze 150 gr groenten per dag weg eet. Mijn jongste weet ik heel zeker van dat ze het niet zal doen. Mijn antwoord is dus: dat ik het niet weet.

Dan nog een paar tips:
Ik merkt dat ik tijdens het invullen een beetje te twijfelen te twijfelen over de vraagstelling. Gaat het om het aanbieden van groenten en fruit (want dat gebeurt wel) of om het feitelijk opeten. Dat gebeurt nl veel minder.

Zorg dat je geen aannames maakt. Een grote aanname is bijvoorbeeld dat ouders weten hoeveel fruit een kind eet. Van de jongste heb ik daarentegen geen flauw idee wat die aan fruit eet. Dat eet ze op het kinderdagverblijf.

Maar ook in de vragen worden soms al aannames gemaakt. Bijvoorbeeld de aanname dat er een toetje wordt geserveerd. De vraag over het al dan niet krijgen van een toetje als je je groenten hebt opgegeten heb ik daarom met 'nee' beantwoord. Maar da's puur omdat we vrijwel nooit een toetje hebben. Als ze hun groenten wel ophebben krijgen ze ook geen toetje.

Hanne.

Hanne.

21-03-2012 om 10:29

En tenslotte, ik denk niet dat het slim is om mensen te vragen of hun partner de enquete ook invult.

Je wil iets weten over de fruitconsumptie van kinderen. Mijn partner zal iets over de zelfde kinderen zeggen als ik.

Als iedereen dat doet heb je wel je 200 respondenten, maar weet je nogsteeds maar over 100 verschillende gezinnen/kinderen iets. Is dat wat je wilt?

Pubers

Mijn zoon is 13. Ik vond de vragen/antwoorden meer gespitst op veel jongere kinderen. "Ik bepaal hoeveel fruit hij eet, ik bepaal dat hij iedere dag fruit/groente eet, hij moet blijven zitten tot zijn fruit/groente op is,junkfood koop ik niet, ik vertel aan hem dat fruit/groente gezond is enz.". Ik heb dus regelmatig "niet mee eens" ingevuld. Ik vind zoveel sturing niet nodig bij een 13 jarige.

Shalinie Sidhoe

Shalinie Sidhoe

22-03-2012 om 10:56

Vraag over het beantwoorden van vraag 32

Hallo

Bedankt voor uw reactie. Voor de hoeveelheden vragen over kind 1 kunt u dan met nooit en o stuks beantwoorden. Bij de andere vragen over fruit zou u dan alleen kunnen denken aan uw tweede kind die wel fruit mag eten.

Ik hoop dat uw vraag hiermee beantwoord is.

MVG,
Shalinie Sidhoe

Shalinie Sidhoe

Shalinie Sidhoe

22-03-2012 om 11:10

Reactie@temet

Beste Temet,

Gezien uw situatie is het voor u inderdaad niet relevant om de vragenlijst in te vullen. Het is onjuist om te denken dat in onderzoeken over de dagbesteding of het consumptiepatroon van kinderen alsof alleen ouders hier verantwoordelijk voor zijn of aan bijdragen.
Verschillende onderzoeken hebben wel degelijk aangetoond dat naast de ouders ook scholen, vrienden, de media etc. hier verantwoordelijk voor zijn.

In mijn situatie is het onmogelijk om de invloed van al deze partijen te onderzoeken. Hier is jaren onderzoek voor nodig en ik moet binnen een paar maanden een onderzoek inleveren om te kunnen afstuderen. Om deze reden heb ik me slechts op de ouders gefocust, omdat zij in mijn ogen in theorie het dichtst bij de kinderen staan. In praktijk kan het bij veel gezinnen anders het geval zijn, maar door dit onderzoek kom ik dit dan ook te weten en kan ik dit als kanttekening in mijn verslag plaatsen.

In ieder geval Hartelijk dank dat u toch de moeite heeft genomen om de vragenlijst in te willen vullen.

vriendelijke groeten,
Shalinie Sidhoe

Shalinie Sidhoe

Shalinie Sidhoe

22-03-2012 om 11:22

Reactie op 150 gram groente teveel voor basisschool kind

Bedankt voor uw reactie! Dwingen is inderdaad niet de manier om uw kind groente en fruit te laten eten, dus dat moet u inderdaad ook niet doen. Het is ook absoluut niet mijn bedoeling geweest om u de indruk te geven dat het allemaal moet.

De algemene richtlijn voor goede gezondheid beveelt 150 gram groente voor kinderen vanaf twee jaar aan. Ik denk dat dit best te doen is als het over de hele dag wordt verspreid door bijvoorbeeld een tomaatje of komkommer of wortel als snack te geven... Ik weet het niet hoor, ik ben nu ook pas moeder geworden, dus moet het nog allemaal ondervinden

Ten slotte heeft u mij een heel betrouwbaar antwoord gegeven.

hartelijk dank voor het invullen van de vragenlijst!

Shalinie Sidhoe

Shalinie Sidhoe

22-03-2012 om 11:25

@temet

Bedankt voor de reactie. Je hebt een punt, maar mijn onderzoek gaat over de fruitconsumptie van de afgelopen maand en niet over de fruitconsumptie van het hele jaar.

MVG,
Shalinie Sidhoe

Hanne.

Hanne.

22-03-2012 om 11:37

Shalinie sidhoe

Beste Shanilie

De aanbevolen hoeveelheden (voedingscentrum) liggen voor kleine kinderen onder de door jou gehanteerde norm.
voor 2 en 3 jarigen is het 50-100 gram groenten en 150 gram fruit.

voor grotere kinderen wordt juist meer geadviseerd: vanaf 14 jaar is het 200 gr groenten en 200 gr fruit.

Gemiddeld zal je dan misschien op 150 gr fruit en 150 gr groenten uitkomen. Maar 150 gram groenten proberen naar binnen te krijgen betekent voor een 2 jarige wat anders (véél) dan voor een 14 jarige (weinig). Voor de interpretatie van je resultaten lijkt dat me wel relevant.

Shalinie Sidhoe

Shalinie Sidhoe

22-03-2012 om 11:39

@bibi63

Bedankt voor de reactie,

Ik snap je punt, maar het gaat erom of er fruitsappen worden gedronken. Ik kan dan wel onderscheid maken tussen vers of uit pak, maar dat is niet relevant voor dit onderzoek. Daarnaast heeft eerder onderzoek aangetoond dat appels, peren, bananen, sinaasappels, grapefruit, citroenen of ander citrusfruit en manderijnen over het algemeen de meest gegeten fruitsoorten zijn, terwijl aardbeien of kiwi's over het algemeen minder vaak gegeten fruitsoorten zijn. Vandaar dat ze samen zijn gevoegd in andere fruitsoorten. Om dit antwoordmogelijkheid nog breder te maken is in blik of potjes eraan toegevoegd, want er zijn mensen die bijv. ananas uit blik lekker vinden. Ik noem maar wat hoor.

Bovendien wil ik melden dat alle vragen zijn overgenomen uit bestaande vragenlijsten van onderzoekers. Deze vragenlijsten zijn met succes voor diverse onderzoeken gebuikt en daarom betrouwbaar.

Ik hoop dat uw vraag beantwoord is.

MVG,
Shalinie Sidhoe

Shalinie Sidhoe

Shalinie Sidhoe

22-03-2012 om 11:55

@rosa van der zanden

Bedankt voor uw reachtie. Lettertype was een persoonlijke keus. Ik heb sommige woorden met hoofdletters getypt, omdat mijn begeleider (met veel ervaring in onderzoek doen en scripties begeleiden) heeft aangegeven om dit te doen, zodat de respondenten de belangrijke woorden goed zullen doorlezen. Er zijn slechts een paar woorden met hoofdletters getypt, zoveel zijn het er niet.

Door middel van die stellingen probeer ik een analyse te maken welke soort opvoedstijlen ouders hanteren. Hiervoor zijn ook extreme stellingen voor nodig. Als die stelling niet van toepassing is bij u dan kunt u antwoorden met niet mee eens of helemaal niet mee eens. Deze stellingen zijn overgenomen uit een bestaand onderzoek, die door wetenschappelijke onderzoekers opgesteld en getest zijn.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

MVG,
Shalinie Sidhoe

Shalinie Sidhoe

Shalinie Sidhoe

22-03-2012 om 12:00

@hsk-mama

Bedankt voor uw reactie. De vraag ging over de fruitconsumptie van de afgelopen maand, dus niet over het hele jaar. Bij ander fruit gaat het om gemiddelde aantallen per dag.

Shalinie Sidhoe

Shalinie Sidhoe

22-03-2012 om 12:27

@hanne deel 1

Bedankt voor uw reactie.

1. De vragen over alle kinderen tegelijk hebben mijn begeleider en ik er express bijgedaan. Op deze manier kunnen wij ook het verschil tussen fruitconsumptie van eerste en tweede kind bekijken en er uitspraken over doen.

2. De vragen gaan over de consumptie van groente en fruit (dus het daadwerkelijk opeten).

3. Als kinderen fruit op school krijgen dan kunt u inderdaad niet precies weten hoeveel fruit ze precies consumeren.
Je kunt onmogelijk precies weten hoeveel fruit je kind eet, maar toch wel een schattig geven?

4. Als een stelling niet van toepassing is antwoord u met oneens of helemaal mee oneens

Ik hoop u voldoende te hebben geïnformeerd.

MVG,
Shalinie Sidhoe

Shalinie Sidhoe

Shalinie Sidhoe

22-03-2012 om 12:33

@hanne deel 2

Ik wil ook iets over de ouders van de kinderen weten. Aangezien de partner een andere soort ouder kan zijn, is het voor mij wel relevant om die ook mee te laten doen. Als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders kijk, is mijn vader een hele andere ouder dan mijn moeder...

MVG,
Shalinie Sidhoe

Shalinie Sidhoe

Shalinie Sidhoe

22-03-2012 om 12:48

@wil40

bedankt voor uw reactie. Het kan dat u de vragen meer gespitst vind op jongeren kinderen, maar voor een andere ouder hoeft dit niet te gelden. Mijn moeder en schoonmoeder bijvoorbeeld sturen hun kinderen nog steeds, ondanks dat ze 21, 25 of 35 zijn. We moeten de resultaten afwachten.

MVG,
Shalinie Sidhoe

Shalinie

Waar ik nou eigenlijk heel benieuwd naar ben: wat ben je nou precies aan het onderzoeken en waarom?

Groeten,

Temet

tonny

tonny

22-03-2012 om 19:12

Pfoe, hele klus!

Ik heb mezelf voor de test even 13 jaar jonger gemaakt om te kijken wat ik dan zou invullen als ouder van kinderen van 16 - 14 - 11 en 8. Nou, halverwege heb ik het opgegeven hoor, veel te veel vragen, veel te gedetailleerd.

Mijn tips:

Je kunt beter vragen wat voor fruit en groente er in een bepaald gezin per week in huis wordt gehaald en hoeveel personen dat inderdaad eten/lusten. Idem dito over groentesap (nog nóóit genuttigd) en fruitsap. Al die uitsplitsingen per dag per kind zijn veel te lastig.

Thuis kun je allerlei fruit serveren, als kinderen eenmaal naar school gaan is dat minder vanzelfsprekend. Dan blijf je meestal hangen op een appel of mandarijn, uit praktische overwegingen.

Dat mensen niet het hele jaar door aardbeien eten is logisch, da's typisch een seizoensgroente. Aardbeien buiten het seizoen zijn meestal helemaal niet lekker (en enorm prijzig). Geldt ook voor kersen, bijvoorbeeld.Heerlijk, maar ze zijn er maar eventjes.

Oh ja, neem in je onderzoek mee welk fruit/welke groente kinderen niet lusten.
Ik had/heb een 'fruitariër' die het verder uitstekend maakt

Petra.v.S.

Petra.v.S.

22-03-2012 om 22:20

Ingevuld

ik miste alleen bij groente de mogelijkheid om 0 in te vullen. Toen ik die dan maar leeg liet mocht ik niet door naar de volgende vraag. Dus heb ik maar 1 ingevuld terwijl het eigenlijk 0 moet zijn. Verder vond ik het wel duidelijk.

Shalinie Sidhoe

Shalinie Sidhoe

23-03-2012 om 13:55

@petra

Hartstikke bedankt voor het invullen

Shalinie Sidhoe

Shalinie Sidhoe

26-03-2012 om 11:32

@hanne

Bedankt voor de informatie, ik zal het zeker meenemen bij de interpretatie van de resultaten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.