Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

jds

jds

11-10-2014 om 13:46

Help! Kat heeft tussen riemen gepoept (toxoplasmose?)

Sinds enige dagen stonk het behoorlijk in onze slaapkamer, maar ik kon niet ontdekken waar die stank precies vandaan kwam. Het rook in ieder geval naar de ontlasting van onze kat (helaas is het beestje soms heel dwars, en inmiddels heeft hij al wel in iedere kamer een keer gepoept, wat gelijk door me werd schoongemaakt).
Vandaag kwam ik erachter: hij had zitten kakken in de bak met riemen (die om/in de broeksband horen). Omdat hier nogal hele dure riemen tussen zitten, ook veel die niet meer verkrijgbaar zijn, zowel leren als stoffen, vroeg ik me af hoe ik deze riemen schoon kan maken.
Ik ben namelijk toch wel een beetje bang voor de bekende kattenbakbacterie: toxoplasmose.
wie heeft DE tip?

jds

jds

11-10-2014 om 13:48

aanvulling....

Ik ben niet zwanger, maar we hebben wel 3 kinderen (jongste is 7), en vanwege ons werk en onze vrienden, komen we wel veel in contact met baby's en zwangere vrouwen.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2014 om 15:23

Voor toxoplasmose

zou ik niet bang zijn. De kans is groot dat jullie dat al een keer gehad hebben. Maar die riemen... pfff. Het is dat ze zo duur zijn, anders zou ik ze met een grote boog in de vuilnisbak mikken.

De stoffen riemen kun je wel wassen lijkt mij. De leren riemen zul je ook nat schoon moeten maken en vervolgens goed drogen. Je zou bij een schoenmaker kunnen vragen hoe je het leer vervolgens weer fris en soepel kunt krijgen. Die poepgeur zit nu flink in het leer. Ik zit te denken aan geurzakjes van Zwitsal. Die ruiken sterk (en ik vind het heerlijk), dus als je ze met zulke zakjes in een doos of plastic zak doet, wie weet helpt dat.

Katniss

Katniss

11-10-2014 om 15:48

Kattenbakken

Weet je ook waarom hij steeds overal poept? Onze kater heeft dat ook een tijdje gedaan. Heel irritant, zeker die ene keer dat ik er pas na een week achter was dat hij achter de droger op zolder had gepoept en ik daar al alles had opgeruimd/schoongemaakt. Onze kater raakt nogal snel in de stress dus als er dan beneden drukte is durft hij daar niet naar de bak. Ik heb dus een bak op zolder gezet zodat hij altijd een uitwijkmogelijkheid heeft. Sindsdien is het niet meer voorgekomen. Volgens 'het boekje' moet je eigenlijk evenveel bakken als katten hebben + 1. Dus voor 1 kat 2 bakken, en voor 2 katten 3.

skik, dus

skik, dus

12-10-2014 om 11:56

Besmettelijkheid

Toxoplasmose is niet besmettelijk van mens op mens.

skik

jds

jds

12-10-2014 om 17:23

bedankt voor de reacties

Ik had de stoffen riemen al gewassen; zag daar ook geen probleem in.
En de leren heb ik idd afgedaan met een natte doek en dettol.
@ Kaaskopje: dat van die zwitsaldoekjes is een heel goed idee, al is het nu om de dettolgeur te verwijderen....
@ Katniss: ik heb geen idee: ik verwijder de ontlasting altijd gelijk en schep de urine altijd 's avonds (was ervan op de hoogte dat er +1 moest zijn). En dan toch.....
@ Skik: bedankt, wist nl niet of het besmettelijk was van mens op mens

Monique D*

Monique D*

12-10-2014 om 17:30

Kat afleren

Is het niet mogelijk om de kat te leren dat hij alleen op de kattenbak moet poepen en niet op andere plekken? Misschien is die extra kattenbak een goed idee..

Anders zijn het nu die riemen die je hebt kunnen schoonmaken en de volgende keer is jouw dure kleding in de wasmand aan de beurt..

Mijntje

Mijntje

12-10-2014 om 17:32

deuren dicht

Ik zou je katten niet meer op de slaapkamers laten. Deuren dichthouden.

jds

jds

28-10-2014 om 10:16

late reactie

@Monique en Mijntje: de kat het afleren: als ik het zie, krijgt hij gelijk een lading van de plantenspuit over zich heen o.i.d.: ik laat het niet zomaar gebeuren, maar dat is als ik hem in 'de houding' zie gaan zitten. Achteraf straffen lijkt het me een beetje onlogisch...
En de deuren van de slaapkamers gaan ook wel dicht, maar soms moet je even snel iets pakken of doen, en dan vergeet je dat. Daarbij willen de kinderen ook nog wel eens makkelijk van de ene naar de andere kamer lopen, en die vergeten dan ook de deuren te sluiten. En de kat ziet dan zijn kans schoon, en glipt gelijk de kamer in (het is gelukkig niet zo erg, dat hij iedere keer in de kamer poept).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.